Kannattaisko hommata älypuutarha?

r0s
Tän aloituksen aikaansaamana mä käytin kaikki viherkasvit suihkussa ja rapsuttelin pintamultaa veks ja laitoin uutta tilalle. Samantien istutin muutaman espanjasta mulle lähetetyn siemenen, nyt niillä on aikaa itää ennen kuin kevät tulee ja valo lisääntyy.

Näyttää paljon vihreämmältä! :)

vierailija
:love::love::love::love::LOL:
Mulakin tuli haettua salaattirasioita (niitä mustia) ja jäätynyttä multaa, et huomenna asettelen ne odottamaan kuuta nousevaa. Olen saanut rottinkisen pullavadin, johon se sopii mainiosti a mahtuu jotakin reunallekin... Mitähän siihen?

vierailija
"Also included in the manuscript is Bede's Epistle to Withedus about the Vernal Equinox, probably written some time between 725 and 731. In this, Bede explains how the circle of the sun moves through the heavens, tilting 23 ½ degrees to the north and 23 ½ degrees to the south of the celestial equator, twice annually passing a mid point at which it may be observed from anywhere on the face of the earth that the hours of light and darkness are the same: the equinox. In works such as these, Bede made a highly valuable contribution to scientific understanding." Auringosta täällä-

vierailija
vierailija
https://hyotykasviyhdistys.fi/puutarhatieto/sekaviljely/
Tuo on perusasia kaikessa viljelyssä, ollut aina!
Jatkan tähän, kun satuin ostamaan ikivanhan kirjan, jossa kerrotaan Kiinan maanviljelyksestä menneinä aikoina. Kirjalla ei ole vuosilukua, mutta käsin sidottu on, jotakin sarjaa, joita on 10. Tämä on "1 wihko,
Maantieteellisiä kuvauksia maapallon kaikista osista"
Isak Jehr toimittanut. Hetkinen, ---etsin, jos löytyisi muillekin:cool:

vierailija
https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Presentation.aspx?id=15197
Jatkoa edelliseen Hänen kynästä v.1899:
"Tuhansia vuosia ovat kiinalaiset viljelleet lihavaa maatansa ilman, että sato on vähentynyt paitsi tilapäisesti, kun sisälliset sodat ovat riehuneet Meidän päivinämme on maan anti vielä suurempi kuin edellisinä aikoina, niin että se ei ainoastaan riitä elättämään niitä satoja miljoonia, jotka asuvat "Keski-valtakunnassa", vaan vielä tuottaa melkoisen ylijäämän ulos vietäväksi.
Kiinalainen maanviljelijä ei ole, kuten eurooppalainen maanmies, kemiallisesti tutkinut maa-alaansa siementänsä ja lannoitusainettaan, ei hänellä myöskään ole englantilaisen maatalon oivallisia vilelyskaluja; mutta pitkäin aikain kuluessa saatu kokemus on opettanut häntä tuntemaan pellon ominaisuudet ja kasvien tarpeet; hän tietää, että erilaisten vilelyskasvien pitää seurata toisiaan vississä järestyksessä samassa maassa."
--- jne perusperiaatteita vaikka kuinka paljon!

vierailija
vierailija
vierailija
Pärjäisikö mansikka tuossa lamppuviritelmässä? Onko sen pakko saada talvehtia? Sellainen lajike, mikä ei tee rönsyjä ja kukkii koko ajan? Ostin sellaisen toissakesänä, mut huonosti talvehti, vaikkakin elossa selvis. 1 taimi maksoi melkein 18 euroa, kuvittelin, et olis jotenkin erikoinen... Ehkä se vaan ei tykännyt toukokuun helteestä?

r0s
Pärjäisikö mansikka tuossa lamppuviritelmässä? Onko sen pakko saada talvehtia? Sellainen lajike, mikä ei tee rönsyjä ja kukkii koko ajan? Ostin sellaisen toissakesänä, mut huonosti talvehti, vaikkakin elossa selvis. 1 taimi maksoi melkein 18 euroa, kuvittelin, et olis jotenkin erikoinen... Ehkä se vaan ei tykännyt toukokuun helteestä?
Kokeilisin. Eiväthän ne esimerkiksi Espanjassa talvehdi ainakaan joka vuosi. Ja joka tapauksessa nyt voisi jo kylvää uuden satsin jos on kasvilamppuja.

Tän aloituksen aikaansaamana mä käytin kaikki viherkasvit suihkussa ja rapsuttelin pintamultaa veks ja laitoin uutta tilalle. Samantien istutin muutaman espanjasta mulle lähetetyn siemenen, nyt niillä on aikaa itää ennen kuin kevät tulee ja valo lisääntyy.

Näyttää paljon vihreämmältä! :)
Hyvä kun tällä ketjulla on semmoinen vaikutus. :LOL: Kumpa sama ihme tapahtuisi täällä...

Yhteistyössä