Kannattaisko hommata älypuutarha?

En rupea mainostamaan kun en itsekään laitteesta mitään tiedä, mut törmäsin tämän mainokseen:
https://plantui.com/collections/gardens

Innostuin ja meikäläisessä heräsi taas maailmanparantaja: jos jokainen kasvattaisi rehunsa itse, niin kasvihuoneita tarvittaisiin vähemmän, pienempi kaupan hevi-osasto, ei rekkarahtia (paitsi noita kapseleita ja muita tarvikkeita pitäisi kärrätä) ja pakkausmuoveja jne. Yrttikasvatus hoituisi talvellakin.

Vaikka: tuo toimii verkkovirralla joten vie sähköä.

Sit laskeskelin että jos syö vaikka 5-6 salaattitupsua viikossa, niin noita 6:n rehun puteleita tarvittaisiin 4, koska tuossa salaatti kasvaa n.kuukaudessa mittaansa. Lisäksi kai sitä muutakin haluaa syödä:tilliä, persiljaa jne.

Hintakin on aika suolainen kun ottaa kaikki erikseen myytävät tarvikkeet huomioon, mut kaipa nuo hinnat tulee alas?

vierailija
Siinä ei ilmeisesti ole multaa. Onko ne jossain vesi-ravinnemönjässä? :)
Niin ymmärsin. Kai tuotakin pitää välillä pestä ja huoltaa, tällaiselle laiskalle saattaisi olla liikaa. Katsotaan mitä sisko siitä tykkää parin kuukauden päästä. Mikähän tuosta tekee älypuutarhan..?
Meillä oli sellainen herbie indoor garden, joka oli mielestäni hankala pestä eikä oikein saatu yrttejä kukoistamaan. Nyt se toimii valaisimena kun pumppu hajosi:LOL:

Niin ymmärsin. Kai tuotakin pitää välillä pestä ja huoltaa, tällaiselle laiskalle saattaisi olla liikaa. Katsotaan mitä sisko siitä tykkää parin kuukauden päästä. Mikähän tuosta tekee älypuutarhan..?
Meillä oli sellainen herbie indoor garden, joka oli mielestäni hankala pestä eikä oikein saatu yrttejä kukoistamaan. Nyt se toimii valaisimena kun pumppu hajosi:LOL:
Mäkin oon laiska...ihan nuo huonekasvitkin kituu kuivuudessa. :cautious:

En rupea mainostamaan kun en itsekään laitteesta mitään tiedä, mut törmäsin tämän mainokseen:
https://plantui.com/collections/gardens

Innostuin ja meikäläisessä heräsi taas maailmanparantaja: jos jokainen kasvattaisi rehunsa itse, niin kasvihuoneita tarvittaisiin vähemmän, pienempi kaupan hevi-osasto, ei rekkarahtia (paitsi noita kapseleita ja muita tarvikkeita pitäisi kärrätä) ja pakkausmuoveja jne. Yrttikasvatus hoituisi talvellakin.

Vaikka: tuo toimii verkkovirralla joten vie sähköä.

Sit laskeskelin että jos syö vaikka 5-6 salaattitupsua viikossa, niin noita 6:n rehun puteleita tarvittaisiin 4, koska tuossa salaatti kasvaa n.kuukaudessa mittaansa. Lisäksi kai sitä muutakin haluaa syödä:tilliä, persiljaa jne.

Hintakin on aika suolainen kun ottaa kaikki erikseen myytävät tarvikkeet huomioon, mut kaipa nuo hinnat tulee alas?
Kyllä tuollainen määrä tavaraa parin salatinlehden kasvattamiseen on kaikkea muuta kuin ympäristöystavällistä.
Tekniikka lienee kehitelty yhden meillä kielletyn "yrtin" kasvattamiseen ja sivutuotteena on syntynyt esim. tämä haluamasi "älypuutarha".

Taidat olla ihan pesunkestävä kaupunkiasukki?

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Kyllä tuollainen määrä tavaraa parin salatinlehden kasvattamiseen on kaikkea muuta kuin ympäristöystavällistä.
Tekniikka lienee kehitelty yhden meillä kielletyn "yrtin" kasvattamiseen ja sivutuotteena on syntynyt esim. tämä haluamasi "älypuutarha".

Taidat olla ihan pesunkestävä kaupunkiasukki?
Joo mutta kerran kun tuon pömpelin hommaa niin kai se nyt 3-4 vuotta kestää? Vs.syöt vaikka ruukkusalaattia (no onneks niitä on pelkissä pusseissa) 3-4x/vko, vuodessa se tekee 150-200 ruukkua?
Hommataanhan sitä turhempaakin muovirojua, vaikka Soda Streameja.

Se että mua sanoo kaupunkilaiseksi on loukkaus. :coffee: Mut kestän kyllä.

Olis vaan niin huikeeta kun kasvisten hommaamisessa jäisi muutama välikäsi pois. Vielä kun talon sähkönlähteen saisi uusiutuvaan muotoon, niin sit ois jo hyvin asiat.

Ehkä mä oon kattonu scifi-leffoja liikaa. Jossain leffassa oltiin tulevaisuudessa ja futuristisessa kaupungissa asuva päähenkilö (poliisi/agentti?) kävi maalla kysymässä joltain vanhalta, erakkona asuvalta "kehäketulta" neuvoa, ja se vanha äijä kasvatteli sisätiloissa kaikkia rehuja lampun alla.

vierailija
Näettekö, kuinka ihmisellä on energiaa uudenkuun lähestyessä, ei siis tarveitse untakaan niin paljon kuin muulloin. Sama vaikutus on täysikuulla. Kyllä ne kasvit kannattaa kuivata syksyllä, esimerkiksi persilja ja tilli ja piparminttu ovat hyviä. Kaikkia en ole kokeillut, mutta nuo kannattaa pakastaa, jos ei pysty kuivattamaan. Kuivatusta täytyy karsia varret pois, kun ne ovat kuivattuna teräviä piikkejä:sick:

https://pictures.abebooks.com/MICHALIS/13504278670.jpg
Onhan valollakin merkitystä tietenkin;)

Eiköhän maailman kannalta ole parempi/tehokkaampaa, että jatkossakin keskitetysti kasvatetaan yrtit. Mutta ihan kivahan tuo on.

Ärsyttävän pieniä vain useimmat.
Sellainen isompi malli, johon mahtuisi iseampi lajike, olisi parempi.
Tosin eipä tuohon yrttien kasvattamiseen mitään monen sadan pömpeliä tarvitse, parin euron ruukku ja tarvittaessa talvella kukkalamppu riittäisi.

vierailija
r0s
Mulla on ihan tavallisia kasvilamppuja jotka oon virittänyt vanhoihin lamppuihin.

Niiden alla kasvaa jatkuvasti jotain yrttiä. Osan olen kasvattanut siemenestä alkaen mutta usein jätän kaupasta hankitun puskan vesilasiin lampun alle ja etenkin basilika jaksaa puskea uutta vartta viikosta toiseen.

Lamppujen alla aikaa viettävät myös sisällä talvehtivat chilit ja välillä innostun idättämään.

Suosittelen hankkimaan jonkinlaisen lampun, koska rehutuotannon lisäksi valo virkistää kummasti.

vierailija
Keväisin noita tulee ikkunalaudalla kasvateltua.
Niillä versoilla voi kehystää annoksen, jonka asettelee valmiiksi lautaselle. Tulee todella kaunista ja saa syödä.
https://asiakas.kotisivukone.com/files/snackpoint.tarjoaa.fi/Snackpoint_tuoteesite_1_2017.pdf

OT tuo, mutta ne mustat kilosalaatin laatikot ovat mahdottoman hyviä, kun voi pinota ja kun laittaa kaksi päällekkäin, ei lerpota ja on helppo vaihtaa alus, kun ottaa vaan toisen pois. Lisää uuden PUHTAAN ja pesee ne entiset... Ne alusastiatkin maksaa ja juuret kun ei saa lojua vedessä yhtään, todellakin k a n n a t t a a säästää ne ehyet. Kasvihuoneessa taas vaivaa helposti liika kuumuus, täytyy ottaa aina se M U S T A huomioon, kun ei mikään siedä yli 42 asteen lämpötilaa. Tomaatit siitä kreikkalaisesta salaatista syötän miehelle, kun mulle sopii vain luomutomaatit, mut muuten ok. Muista salaateista tulee ongelmia, vaikka varmaan kaikkiahan en ole edes maistanut.

Miten laitat ne herneenversot?

vierailija
Mulla on ihan tavallisia kasvilamppuja jotka oon virittänyt vanhoihin lamppuihin.

Niiden alla kasvaa jatkuvasti jotain yrttiä. Osan olen kasvattanut siemenestä alkaen mutta usein jätän kaupasta hankitun puskan vesilasiin lampun alle ja etenkin basilika jaksaa puskea uutta vartta viikosta toiseen.

Lamppujen alla aikaa viettävät myös sisällä talvehtivat chilit ja välillä innostun idättämään.

Suosittelen hankkimaan jonkinlaisen lampun, koska rehutuotannon lisäksi valo virkistää kummasti.
Mulla ei ole kasvilamppuja, vaan tavallisia ledvaloja. On nimittäin aina suuri pula niistä töpselinpistorasioista:D
Kannattaminen on myös sitä, että eri lajikkeet maistuvat ihan erilaisilta! Esimerkiksi meidän kirsikkatomaatit olivat eriä ja makukin selvästi eri. Etuna siinä on se, et ne kypsyvät eri aikoina eikä tule kaaosta ylituotannosta syksyllä. Parhaiten makueron huomaa rypsiöljyssä ja siksipä ostaisin ne herneetkin tuolta samasta:
https://www.myssyfarmi.fi/fi/ruoka
Lapsetkin kyselevät, miksei kaupoissa lue lajikkeen nimeä :alien:

• Tykkää
Reactions: r0s
r0s
Mulla ei ole kasvilamppuja, vaan tavallisia ledvaloja. On nimittäin aina suuri pula niistä töpselinpistorasioista:D
Kannattaminen on myös sitä, että eri lajikkeet maistuvat ihan erilaisilta! Esimerkiksi meidän kirsikkatomaatit olivat eriä ja makukin selvästi eri. Etuna siinä on se, et ne kypsyvät eri aikoina eikä tule kaaosta ylituotannosta syksyllä. Parhaiten makueron huomaa rypsiöljyssä ja siksipä ostaisin ne herneetkin tuolta samasta:
https://www.myssyfarmi.fi/fi/ruoka
Lapsetkin kyselevät, miksei kaupoissa lue lajikkeen nimeä :alien:

Mä maistoin just tuota öljyä kuukausi sitten jossain Citymarketin maistatuksessa. Luulen.

Enkä tykkää vieläkään. Olen jo ainakin kymmenen kertaa kokeillut. Oliiviöljy sopii paljon paremmin mun makuaistilleni.

vierailija
Mä maistoin just tuota öljyä kuukausi sitten jossain Citymarketin maistatuksessa. Luulen.

Enkä tykkää vieläkään. Olen jo ainakin kymmenen kertaa kokeillut. Oliiviöljy sopii paljon paremmin mun makuaistilleni.
Mikä merkki, kun ei niistä aina tiedä. On niissäkin monenlaista, mut sitä ei saa kuumentaa. En kylläkään ole maistanut sellasenaan vielä. Voin seassa saatan käyttää, jos joku vaatii, mut muuten pärjään itse pelkällä suolattomalla luomuvoilla.

Yhteistyössä