terveellisempi ruokavalio

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Pitempään miettinyt terveellisempiä ruokailu tottumuksia ja tiedän kyllä mitä haluan, mutta en tiedä kuinka sen kaiken toteuttaa. Halauisin jättää viljat ainakin toistaiseksi pois ruokavaliosta, mutta millä korvata viljatuotteet? Minkälaisia tottumuksia teillä on ja suoria ruokavinkkejä voi antaa myöskin. Mahdollisimman kevyttä ja terveellistä ruokaa haluaisin laittaa.

Viljat voit korvata gluteenittomilla vaihtoehdoilla. Mä en silti suosittele, että kokonaan poistat viljoja aterioilta. Itse kun muutin terveellisemmäksi ruokavaliota niin aloin syödä säännöllisesti, tein itse ruoan alusta loppuun asti, käytin paljon kasviksia eri muodoissa ja osan hiilareista korvasin vihaneksilla. Paljon marjoja ja hedelmiä kohtuudella. Ylimääräinen sokeri minimiin. Kiinnitin huomiota lautasmalliin ja vettä aloin juoda runsaasti.

vierailija
Joo ensin kannattaa karsia turhat sokerit ja lisätä kasvisten ja marjojen käyttöä.
Kotimaisia viljoja ei kannata vaihtaa riisiin (epäekologista, jäämiä, kuluttaa esim valtavasti vettä ja energiaa) eikä maissiin, mutta kauraa ja tattaria kannattaa kokeilla. On monenlaisia 100% kauraleipiä mitkä löytyy kaupasta tavallisten joukosta, eikä siis maksa niin paljon kuin gluteeniton.

Yhteistyössä