Mites teillä hoidetaan renkaanvaihdot?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
En oo muuten koskaan nähnyt naista vaihtavan renkaita, vaikka tämänkin ketjun mukaan niitä on useita. Kyllä se erittäin harvinaista on.

Mikä "naisten homma" on yhtä selkeesti naisten hallussa? Ainakin meidän perheessä minä olen tehnyt kaikkia hommia (paitsi imettänyt). Tiskannut, siivonnut, pyykännyt, laittanut ruokaa jne. Mut sitten on lukuiisa hommia, joita naisen ei TEE koskaan: Autoon liittyvät jutut (EI MIKÄÄN), remontointiin liittyvät jutut (paitsi ne ihan helpoimmat) jne.

Joskus tuntuu, että näiset tekee mitä voi. Miehet sitten ne mitä naiset ei osaa.

Sen myönnän, että moni mies on "naisten hommien" suhteen täysi nolla. Mutta enemmän on niitä naiisia (90 prossaa) joille moni "miesten homma" on täysin poissuljettu.

vierailija
En oo muuten koskaan nähnyt naista vaihtavan renkaita, vaikka tämänkin ketjun mukaan niitä on useita. Kyllä se erittäin harvinaista on.

Mikä "naisten homma" on yhtä selkeesti naisten hallussa? Ainakin meidän perheessä minä olen tehnyt kaikkia hommia (paitsi imettänyt). Tiskannut, siivonnut, pyykännyt, laittanut ruokaa jne. Mut sitten on lukuiisa hommia, joita naisen ei TEE koskaan: Autoon liittyvät jutut (EI MIKÄÄN), remontointiin liittyvät jutut (paitsi ne ihan helpoimmat) jne.

Joskus tuntuu, että näiset tekee mitä voi. Miehet sitten ne mitä naiset ei osaa.

Sen myönnän, että moni mies on "naisten hommien" suhteen täysi nolla. Mutta enemmän on niitä naiisia (90 prossaa) joille moni "miesten homma" on täysin poissuljettu.
Mitä autoihin tulee, niin en ole opiskellut niin paljon autojen sielunelämästä että osaisin jotain vaativampaa tehdä.
Mutta sujuu tuo renkaiden vaihto, öljyn tsekkaus ja lisäys tarvittaessa, pissapoikaan nesteen lisääminen, samoin jäähdytinnesteen lisääminen. Polttimot vaihdan. Ja käytän katsastuksessa.

Porakone pysyy käsissä, samoin maalitela. Pienet fixaukset onnistuu.

Mutta minkäs teet, kun mies yleensä aina sanoo, jos jotain tekisin, että keitä sä nainen meille hyvät kahvit sillä välin kun mä hoidan :)
Ja kyllä, tarvittaessa mies siivoaa, laittaa ruokaa, hoitaa pyykit jne. Ja touhuaa paljon lasten kanssa, vaikkei he hänen omiaan olekaan.

Hyvähän tää näin on, ainakin meidän molempien mielestä :)

Et vaihtanut, ja kukaan ei todellakaan kytännyt sun wanhaa persettäsi. Pidä jatkossa nämä voimaantumisfantasiasi edes jollain tavalla uskottavina.
No voi pientä nyt taas.
Ei mikään ihme, että saat katkerana yksin puutteessa kitkutella, jos pidät jotain renkaanvaihtoa niiiin mahdottoman vaativana (vai miehekkäänä?) hommana, että se jotakuta voimaannuttaisi :p

Onpa todella monimutkaista. Apinakin osaa tunkkia käyttää ja muutaman pultin vääntäminen onnistuu vaikka eläkeläismummolta.
Aika säälittävää, jos sen kokee jotenkin voimaannuttavaksi tai edes mainitsemisenarvoiseksi tekemiseksi.

vierailija
Miettikää kahdesti rengashotellien käyttöä. Niiden bisnesideaan saattaa liittyä vedättäminen uusien renkaiden kaupustelulla. Vanhat ovat muka aina niin huonot ja niin huonot, ettei voida laittaa alle yms.

Itse kyllästyin kerran näihin kusetusyrityksiin, kun vanhat renkaat oli hävitetty ilman lupia, ja öykkäröinnin jälkeen sain uudet ilmaiseksi. Muuten olisin tehnyt asiasta rikosilmoituksen :)

vierailija

Onhan tässä perää ainakin niiden sukupolvien kohdalla, joilla koulussa oli eroteltuna käsityöt ja puukäsityöt sukupuolen mukaan. Siinä, missä pojat oppivat perustiedot koneiden käytöstä, tytöt oppivat asioita, joilla ei käytännössä tee yhtään mitään. On vähän eri mittaluokan homma osata tehdä edes pientä pintaremppaa, kuin osata neuloa villasukat, siis noin rahallisesti. Vaikka se pintarempan tekeminen ei ole vaikeaa, on kynnys tehdä ihan uusia asioita isompi, jos niitä ei ole saanut missään edes alkeellisesti harjoitella. Siitä tyttöjen kässänyhertämisestä on harvalle ollut oikeastaan mitään iloa. Noistakaan ajoista ei ole kauaa, mutta huomaa kuinka sukupuolittunutta opetus silloin oli.

Onhan tässä perää ainakin niiden sukupolvien kohdalla, joilla koulussa oli eroteltuna käsityöt ja puukäsityöt sukupuolen mukaan. Siinä, missä pojat oppivat perustiedot koneiden käytöstä, tytöt oppivat asioita, joilla ei käytännössä tee yhtään mitään. On vähän eri mittaluokan homma osata tehdä edes pientä pintaremppaa, kuin osata neuloa villasukat, siis noin rahallisesti. Vaikka se pintarempan tekeminen ei ole vaikeaa, on kynnys tehdä ihan uusia asioita isompi, jos niitä ei ole saanut missään edes alkeellisesti harjoitella. Siitä tyttöjen kässänyhertämisestä on harvalle ollut oikeastaan mitään iloa. Noistakaan ajoista ei ole kauaa, mutta huomaa kuinka sukupuolittunutta opetus silloin oli.
Täytyy tunnustaa, että olin täystumpelo käsitöissä. Tykkäsin todella paljon puutöistä, mutten saanut vaihtaa vaikka halusinkin. Vasta myöhemmin sain kunnon sahat käsiini. Nyt sitten kokkaan sekä remppaan, villasukat yms. ostan kaupasta.

Itse aikoinani olin puukässässä, mistä oli kyllä tosiaan enemmän hyötyä kun jostain pitsinnypläyksestä. Tosin ompelukonetta olisi hyvä niin naisten kuin miesten osata käyttää, kun nykyiset vaatteet hajoavat parissa viikossa.
Hyvä olisi, jos kaikille kuuluisi opetusta sekä ompelusta että puutöistä.

No itsekkin teen ihan kaikki, niin "naisten" hommat kuin "miestenkin".
Osaa naisetkin tehä niitä "miesten" hommia kuten juuri renkaanvaihdot yms. ja miehet niitä "naisten" hommia.
Itselleni ne ei ole "naisten" tai "miesten" hommia vaan ihan vain hommia jotka nyt joka tapauksessa tulee tehdä. Sit ne tehdään.

vierailija
No voi pientä nyt taas.
Ei mikään ihme, että saat katkerana yksin puutteessa kitkutella, jos pidät jotain renkaanvaihtoa niiiin mahdottoman vaativana (vai miehekkäänä?) hommana, että se jotakuta voimaannuttaisi :p

Onpa todella monimutkaista. Apinakin osaa tunkkia käyttää ja muutaman pultin vääntäminen onnistuu vaikka eläkeläismummolta.
Aika säälittävää, jos sen kokee jotenkin voimaannuttavaksi tai edes mainitsemisenarvoiseksi tekemiseksi.
Ei-enää-niin-nuori nainen, joka käyttää sanoja "katkera" ja "säälittävä" ei ole paljoa teini-iästä ainakaan verbaalisesti kehittynyt. Huomaan kyllä, että pääsin jo näin helposti ihosi alle, joten herrasmiehenä en viitsi sinua tämän enempää nöyryyttää. "mainitsemisenarvoiseksi" *tirsk*

Ei-enää-niin-nuori nainen, joka käyttää sanoja "katkera" ja "säälittävä" ei ole paljoa teini-iästä ainakaan verbaalisesti kehittynyt. Huomaan kyllä, että pääsin jo näin helposti ihosi alle, joten herrasmiehenä en viitsi sinua tämän enempää nöyryyttää. "mainitsemisenarvoiseksi" *tirsk*
Herrasmies, joka käyttää sanaa "tirsk" :ROFLMAO::LOL:;)

Kehitä vielä vähän tarinaasi, niin siitä tulee uskottava (y)

• Tykkää
Reactions: 0oo0

Millaisia naisia sä oikein tunnet?

Mä esimerkiksi, kun ostin ekan autoni 18-vuotiaana, vaihdoin tietysti renkaat itse kun ei ollut rahaa siitä maksaa. Kuka muu ne vaihtanut olisi? Mutsi? Pikkuveli?

Useamman kerran vaihdoin corollasta myös öljyt, öljynsuodattimen ja bensansuodattimenkin omin kätösin. Ja kerran ilmansuodattimen.

vierailija

Mä esimerkiksi, kun ostin ekan autoni 18-vuotiaana, vaihdoin tietysti renkaat itse kun ei ollut rahaa siitä maksaa. Kuka muu ne vaihtanut olisi? Mutsi? Pikkuveli?

Useamman kerran vaihdoin corollasta myös öljyt, öljynsuodattimen ja bensansuodattimenkin omin kätösin. Ja kerran ilmansuodattimen.
Toki näitäkin naisia on. Mutta usko minua, kuulut erittäin pieneen vähemmistöön. Yleensä homma katkeaa jo siihen, että pultit liian tiukassa...

Ja voin kertoa, että miehenä en ole koskaan vaihtanut öljyjä enkä suodattimia. Autonhuollossa teen vain renkaanvaihdot + kenties lampun ja sulakkeiden vaihdot.

Toki näitäkin naisia on. Mutta usko minua, kuulut erittäin pieneen vähemmistöön. Yleensä homma katkeaa jo siihen, että pultit liian tiukassa...

Ja voin kertoa, että miehenä en ole koskaan vaihtanut öljyjä enkä suodattimia. Autonhuollossa teen vain renkaanvaihdot + kenties lampun ja sulakkeiden vaihdot.
No eihän näistä nykyautoista oikein edes saa vaihtaa mitään,

Nii ja pyysin mä ekalla kerralla naapurinsetää että jos tulisi painavampana jelppimään kun meikäläisen nelkytviiskiloa ei ihan riittänyt kaikkien pulttien aukomiseen. Sen jälkeen ne toki aukesivat sujuvammin kun ne oli käsipelillä kiinniväännettykin.

Mä kyllä oikeasti ihmettelen samaa. Jo pelkästään siksi, että maastamme löytyy lukuisia yksin taloutta pyörittäviä naisia, ja heidänkin on ne renkaa kaksi kertaa vuodessa vaihdettava.
Ehkä kyse on siitä, että naiset eivät tee asiasta numeroa, kuten osa miehistä näköjään tekee.

Enivei, jokaisen kannattaa ottaa lapset, etenkin tytöt, pienestä pitäen hommaan mukaan. Ihan hyvä taito nuorenkin osata, jos meinaa joskus autolla ajella.

Yhteistyössä