Suomi ei ole kaksikielinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun muksujen koulussa ainakin on pakkoenglanti. Jos sun muksujen koulussa on erilailla, niin sit on.
En tiedä minkälainen äiti sinä olet kun et antaisi lastesi opiskella englantia. Voi olla että saat rajut syytökset lapsiltasi kun tajuavat että et halua heidän oppivan globaalia englantia. Voit olla tyytyväinen kun koulussa on henkilökunta sinua valveutuneempaa kun eivät anna sinun päättää lastesi englannin opiskelusta.

Englanti on työkalu kuten jakoavain. Sitä ei opiskella minkään narsistisen vähemmistön vaatimuksesta, kuten pakkoruotsia, vaan siksi, että se on välttämätön työkalu kansainvälisessa maailmassa.

Minulla ei ole mitään intohimoa juuri englantiin kielenä. Ihan sama minulle, jos ruotsin kieli olisi samassa asemassa tai ranska. Mutta maailma nyt sattuu olemaan sillä mallilla, että englannista on tullut kansainvälisen yhteistyön kieli, niin sen kanssa meidän on elettävä. Itkeminen "pakkoenglannista" on jotenkin surullista vänkäämistä. Ikään kuin ei muka tajuttaisi, mikä ero on kainsainväliselle yhteistyölle välttämättömän kielen opiskelulla ja pienen tarpeettoman vähemmistökielen pakko-opiskelulla.
Huoh. Ainakaan mä en ole missään kritisoinut sitä että englantia opetetaan paljon. Niin pitääkin opettaa.

Mutta sitä globalisaatio-nuoleskelua kritisoin, koska se, ei pakkoruotsi, heikentää suomen kielen kiinnostavuutta nuorilla sekä nuorilla aikuisilla.

Me voidaan juoda täällä cappuchinoa ja syödä sushia. Mutta sen palvelun pitää tulla suomeksi, koska olemme suomalaisia.

Mun muksujen koulussa ainakin on pakkoenglanti. Jos sun muksujen koulussa on erilailla, niin sit on.

On aika suuri periaatteellinen ero siinä, että jossain koulussa on englanti käytännössä pakollista, koska (lähes) kaikki haluavat sitä opiskella verrattuna siihen, että laki pakottaa opiskelemaan ruotsia, vaikka (lähes) kukaan ei haluaisi sitä opiskella.

"Pakkoenglannissa" toteutuu demokratia, koska enemmistö on halunnut opiskella sitä. Mikään lakihan ei estä opiskelemasta englannin tialla jotain toista kieltä. Jos iso osa vanhemmista haluaisi englannin tilalle esim. saksan, mikään laki ei estä kuntaa/koulua tarjoamasta englannin tilalle saksaa.

Englanti ei ole missään vaiheessa opintoja pakollista. Ruotsi on jokaisella opintojen tasolla pakollista (ala-asteelta aina yliopistoon asti).

Huoh. Ainakaan mä en ole missään kritisoinut sitä että englantia opetetaan paljon. Niin pitääkin opettaa.

Mutta sitä globalisaatio-nuoleskelua kritisoin, koska se, ei pakkoruotsi, heikentää suomen kielen kiinnostavuutta nuorilla sekä nuorilla aikuisilla.

Me voidaan juoda täällä cappuchinoa ja syödä sushia. Mutta sen palvelun pitää tulla suomeksi, koska olemme suomalaisia.

No poistetaan pakkoruotsi ja laitetaan nämä tunnit tasan suomen kielen lisätuntien ja jonkin toisen vieraan kielen tuntien kesken. Ok?

Huomaa kyllä että luetun ymmärtäminen ja suomen kielen ymmärtäminen on pakkoruotsi-inisijöillä hakusessa.
Englantia pitää opettaa. Mutta koko maata ei englannisteta.

Vaikka ois kuinka hienoa puhua "mä olin mun fuckbuddyn kans vähän friend-zonella (vaikka se on mun crush) ja kun me käytiin Starbucksissa nii olin että OMG, tää on spookya millä levelillä tää meidän juttu on, kun alettiin fiilisteleen eilisillan soundtrackista mitä kuunneltiin himassa...."

Huomaa kyllä että luetun ymmärtäminen ja suomen kielen ymmärtäminen on pakkoruotsi-inisijöillä hakusessa.
Englantia pitää opettaa. Mutta koko maata ei englannisteta.

Vaikka ois kuinka hienoa puhua "mä olin mun fuckbuddyn kans vähän friend-zonella (vaikka se on mun crush) ja kun me käytiin Starbucksissa nii olin että OMG, tää on spookya, kun alettiin fiilisteleen eilisillan soundtrackista mitä kuunneltiin himassa...."

Suomen kieli pitäisi virallistaa maan pääkieleksi ja edellyttää, että kaikki opiskelevat sitä.

Minusta on jännä, miten erilaisella aivokapasiteetilla varustettuja mannersuomalaiset ja ahvenanmaalaiset ovat.

Ahvenanmaalta poistettiin kaikista kouluista pakkosuomi, koska sen katsottiin olevan monipuolisemman kielitaidon esteenä

Mutta mantereella pakkoruotsi ei ole mistään pois ja jokainen oppii vaikka 10 kieltä.

Erikoista?

Juuri eilen ruotsinruotsalainen kertoi minulle, miten hankalaa tanskasta on saada selvää.

Mutta onneksi suomalaiset pakkoruotsittajat tietävät tämänkin asian paremmin. Pakkoruotsitetut suomalaiset voivat tuosta vaan mennä käymään bisnesneuvotteluita tanskaksi.

En ymmärrä, miksi nyt ollaan muka niin kovasti kauhuissaan yritystukilobbauksesta. Suomen kielipolitiikkaahan on aina tehty niin, että RKP ja sen taustalla olevat rikkaat säätiöt päättävät asioista ja muut puolueet tottelevat. Eihän tästäkään pidetä mitään meteliä.

Ei tarvii. Sen tarvii tulla enkuks koska silloin kaiki tajuaa. Jos tänne tulee syömään kreikkalainen nii ei sitä tarvii palvella kreikas. mut enkuks kyllä

Ruotsalaiset tulivat siirtolaisina rannikoillemme joskus 1300-luvulla. Miksi heille on niin ylivoimaisen vaiketa ollut oppia suomea, että vieläkin koko suomenkielinen enemmistö pitää pakkoruotsittaa heidän palvelijoikseen? Ja minkä esimerkin tämä antaa uudemmille siirtolaisillemme?

Mut hei, mä meen
Ei tarvii. Sen tarvii tulla enkuks koska silloin kaiki tajuaa. Jos tänne tulee syömään kreikkalainen nii ei sitä tarvii palvella kreikas. mut enkuks kyllä
Nyt mä oikeesti epäilen ruotsi-inisijöiden älykkyyttä.
Tietysti ulkolaisia palvellaan enkuks. Mut kun on tullu kahviloita joissa suomalaisetkaan ei saa suomenkielistä palvelua kuin erikseen pyytämällä.

Minusta on jännä, miten erilaisella aivokapasiteetilla varustettuja mannersuomalaiset ja ahvenanmaalaiset ovat.

Ahvenanmaalta poistettiin kaikista kouluista pakkosuomi, koska sen katsottiin olevan monipuolisemman kielitaidon esteenä

Mutta mantereella pakkoruotsi ei ole mistään pois ja jokainen oppii vaikka 10 kieltä.

Erikoista?
Suomen kieli on siitä erikoinen ettei ole sukulaiskieli millekkään. Ruotsin, norjan, tanskan ja ehkä myös saksan kieli on sukua toisilleen

Yhteistyössä