Äitin huutaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jokainen lapsi tarvitsee TURVALLISEN aikuisen, jolle voi myös kiukutella (toki rajansa silläkin). Mutta minusta aikuinen ei saisi taantua noissa tilanteissa lapsen tasolle, vaan olla se aikuinen tilanteessa. Tuki ja turva, rakastaa vaikka mikä tulisi.

Olen ollut teininä samassa tilanteessa, äitini oli samanlainen, joskus löi ja joskus uhkaili ”lastenkodilla”. En todellakaan ollut mikään paha teini. Menestyin koulussa ja olin tunnollinen, mutta kapinoin ja kiukuttelin, koska mulla oli tosi paha olla. Äitini ei tätä ymmärtänyt, eikä osannut auttaa minua tunne kuohuissani.

Olen edelleen aika katkera, koska hän nykyisin on lastensuojelun työntekijä ja väittää vielä olevansa hyvä työssään. Muutin 17-vuotiaana pois kotoa ja se oli hyvä. Myöhemmin olen miettinyt, miksi en puhunut asiasta kodin ulkopuolelle. Olisin voinut vaikka tehdän sen lastensuojeluilmoituksen. Toki äitini oli itsekin kuormittunut, mut hän oli se aikuinen tai hänen olisi pitänyt olla.

Nyt minulla on perhe ja kaksi lasta, enkä ikinä ikinä halua käyttäytyä omille lapsilleni noin. Minä olen aikuinen ja mun pitää olla tuki ja turva, toki mulle ei kaikkea tarvitse kertoa. Väkivallalla uhkailu on raukkamaista. Empatialla, toisen ymmärtämisellä ja myötätunnolla saa paljon enemmän aikaiseksi.

Toivotan aloittajalla tsemppiä ja rohkeutta asian käsittelyyn.

Ei jessus näitä äidin tuomitsijoita. Niin äiti on paha joa ei jaksa. Kyllä mutta isä joka ei ees yritä ja on aiksi yksi syypää äidin uupumiseen no siitä ei edes puhuta.

Eikä uupunutkaan vanhempi huuda tai uhkaile tms jos teini on helppo ja kiltti.

Meillä vanhempi lapsista on aina ärsyttänyt ja kiusannut nuorempaa, joka päivä saa puuttua siihen, se alko ku nuorempi lähti liikkeelle ja ae jatkuu edelleen vaikka vanhempi on lähes 14v ja kyllä olen uhannut että lähtee laitokseen jos ei ala muuttaa käytöstään ja tasan oken huutanut, ei mun tarvii sietää vuodesta toiseen jatkuvaa nuoremman mollaamista, ärsyttämistä ja sitä että jos nuorempi haukkuu takas niin tää tosi fiksu kaveri menee ja lyö nuorempaansa. Kun ikää tulee 15v mä soitan sille tasan poliisit jos jatkaa vieläkin.

Tähän ei oo vuosien aikana auttanut mikään. Tai onhan tää helpottanut, enää jätkä ei oo tönimässä lyömässä jne joka kymmentä kertaa päivässä. Enää ei tarvii istuu 30cm päässä valmiina joka hetki siihe koska isompi suuttuu ja käy kimppuun.

Juu lapsella on paha adhd (lääkkeen voimassa olo aikana käyttäytyy suht normaalisti)

Onko sellaisia? Mulla tuli mieleen, et jos se äiti on vaikka kortisonilääkityksellä, tai isä ja siksi räyhää?
http://www.fimea.fi/-/xofigoa-ei-tule-kayttaa-yhdessa-zytigan-ja-prednisonin-prednisolonin-kanssa
Noita rahan-ahneita yksityisiä on jo tuhansia, netistä kyllä löytyy pilvinpimein sekä taloustietoja.
Yhdellä lapsella voivat tienata jopa miljoona euroa vuodessa. +perhehoitajat +sijaisperheet. Kaikki rahan perässä!

Jospa saisit kummeiltasi tukea ja äitisi saisi myös vaikka puhuttua ajatuksiaan jollekkin. Ehkä hän on ressaantunut ja mietteissään siitä kun tietää kohta sun lentävän kotoa pois ni jännää sitäkin ja ei ehkä tässä tilanteessa osaa pukea sanoiksi kuinka rakas olet sille! <3 Väkivalta ei ole ratkaisu mihinkään ei todella. Mutta ootko koskaan miettiny et jos viettäisitte kahden aikaa muuttuisiko äitisi sen myötä saisitte rauhassa keskustella jne :)

Voi kun pystyisit jättämään huomiotta valtaosan näistä kommenteista. Niistä ei välity ymmärrystä kuvaamaasi tilannetta kohtaan, vaan asiaa pyritään väkisin tarkastelemaan asetelmasta, jossa äiti on eittämättä uupunut ja sinä hurjistunut, äitiään suorastaan kaltoinkohteleva teini. Ei sillä, etteikö asia voisi olla näinkin, mutta itselleni ei ainakaan ihan tuota mielikuvaa kertomasi perusteella syntynyt.

Joka tapauksessa kehottaisin kääntymään koulukuraattorin, -psykologin tai -terveydenhoitajan puoleen. Osaavat auttaa asiassa eteenpäin ja ovat myös vaitiolovelvollisia.

Jaksamista!!
T:koulupsykologi itsekin

On joo, äitille, ja opettajalle, mutta kun huoli herää oli aihetta tai ei niin lasu lähtee !

Voi kun pystyisit jättämään huomiotta valtaosan näistä kommenteista. Niistä ei välity ymmärrystä kuvaamaasi tilannetta kohtaan, vaan asiaa pyritään väkisin tarkastelemaan asetelmasta, jossa äiti on eittämättä uupunut ja sinä hurjistunut, äitiään suorastaan kaltoinkohteleva teini. Ei sillä, etteikö asia voisi olla näinkin, mutta itselleni ei ainakaan ihan tuota mielikuvaa kertomasi perusteella syntynyt.

Joka tapauksessa kehottaisin kääntymään koulukuraattorin, -psykologin tai -terveydenhoitajan puoleen. Osaavat auttaa asiassa eteenpäin ja ovat myös vaitiolovelvollisia.

Jaksamista!!

Kertoisitko missä tilanteessa äiti huutaa? Peset kiltisti hampaat, meet nukkuu klo 21-22 ,äiti huutaa ? Viet roskat ja siivoot oman huoneen ja äiti huutaa?

Vai äiti sanoo 10 kertaa nätisti että siivoo oma huone ja sä vänkäät vastaan tai jätät kuuntelematta-> äiti huutaa.

Jos on kyse jälkimmäisestä niin mitä jos toimisit itse toisin.

Joka tapauksessa kukaan kellä on hyvä olla ei huuda. Kysy äitiltä miksi sulla on paha olla.

Jaksamista!!
Eivät ole oikeasti vaitiolovelvollisia vaan tekevät usein pienistäkin asioista sossulle lastensuojeluilmoituksen.

Sun täytyy tehdä jotakin muuta hyvää. Karkit pilaavat suoliston. Ennenvanhaan rippilahjaksi annettiin tekarit: siis kaikki hampaat reviittiin kerralla pois, usein ilman puudutustakin, kun ei niitä aineta ollut. Äiti ei vaan uskalla kertoa sulle totuuksia oikeilla sanoilla. En minäkään koskaan osta karkkia, mutta osta luomukaakaojauhetta ja tee vaikkapa mutakakkua - maista sitä Frödingeä pakastealtaasta ja tee itse sellainen(y)
Äiti kai tietää senkin, kuinka vaikea niitä kiloja on saada poiso_O Huutaminen on tietysti kamalaa, mut tiedän ihmisiä, joilta on suoli leikattu pois, jopa munuasissiirteessä oli muuan tyttö, mut vanhemmat vaan kantoivat karkkia sairaalaan:cry:
Jatkan tähän, kun löysin tosi hyvän tutkimuksen:
https://www.nature.com/articles/ismej201724.epdf

14v. saattaa joskus olla paljon viisaampi kuin vanhempansa ja sekin saattaa ärsyttää toisia;)

Eivät ole oikeasti vaitiolovelvollisia vaan tekevät usein pienistäkin asioista sossulle lastensuojeluilmoituksen.
Tai sitten äiti on vain esimerkiksi narsistinen ja häijy ihminen. Yleensä se näkyy lapselle vasta kun tulee teini-ikään. Pientä pystyy vielä kontrolloimaan, mutta teinillä alkaa tulla omaa tahtoa ja alkaa kyseenalaistaa.
Uupuminen ei tosiaankaan ole selitys käyttäytyä aikuisena murrosikäisen tavoin.
Saatikka käyttää fyysistä tai henkistä väkivaltaa

Yhteistyössä