Karppaajat tms.! Mitä syötte aamuisin?

  • Viestiketjun aloittaja "kokeilija"
  • Ensimmäinen viesti
"kokeilija"
Olen oikea leivän suurkuluttaja. Nyt ajattelin, että tuota leivän syöntiä pitää vähentää. Päivisin se varmaan sujuu aika helposti mutta mitä aamulla ennen töihin lähtöä leivän tilalle, kun tavallisesti olen tottunut syömään pari leipää kahvin kanssa.
 
creme b
Mä syön minuuttisämpylää. Leivän korvike, tosi helppo tehdä ja hyvää. 1-2 rkl voita sulatetaan mikrossa, sekotetaan joukkoon reilu puol desiä pellavansiemenrouhetta, 1 muna ja hyppysellinen leivinjauhetta. Sit minuutiks mikroon, jollekin murolautaselle tai pakasterasiaan teen ton seoksen. Sit ku on tullu mikrosta, kumotaan lautaselle ja annetaan hetki jäähtyä ja "kuivahtaa" (on aika kostee tuoreena), ja sit halkastaan + täytetään niinku normi leipä :) Hiilareita tulee jotain alle 1 g!
 
"kokeilija"
Mä syön minuuttisämpylää. Leivän korvike, tosi helppo tehdä ja hyvää. 1-2 rkl voita sulatetaan mikrossa, sekotetaan joukkoon reilu puol desiä pellavansiemenrouhetta, 1 muna ja hyppysellinen leivinjauhetta. Sit minuutiks mikroon, jollekin murolautaselle tai pakasterasiaan teen ton seoksen. Sit ku on tullu mikrosta, kumotaan lautaselle ja annetaan hetki jäähtyä ja "kuivahtaa" (on aika kostee tuoreena), ja sit halkastaan + täytetään niinku normi leipä :) Hiilareita tulee jotain alle 1 g!
Tätä pitääkin kokeilla :)
 
tsäpä
Mä aloitin nyt samaa, eli jätän leivän syöntiä pois. Toistaiseksi olen tehnyt erilaisia munakkaita, milloin nakeilla, tomaatilla ja juustolla, pekonilla, kinkulla, kasviksilla jne. Jossain näin mantelileivän ohjeen, varmaan googlellakin löytyy. Sitä ajattelin jossain vaiheessa kokeilla, leipois sitten vaikka pakkaseen asti.

Aloitan nyt ensin näin, jos innostun niin alan jättää pikkuhiljaa pastaa ja perunaa pois myös. Hiljaa hyvä tulee :D Ainakin ensireaktiot on, että ei turvota enää niin paljon kuin ennen. Ihana kun maha on aamusta iltaan littana, aiemmin iltaa kohti ollut oikee potkupallo :O Vaikka en mä mikään suurkuluttajakaan ole ollut, leipää syönyt aamu- ja iltapalaksi.
 
Itse olen syönyt juustoleipää, (päälle reilusti voita ja metukkaa jne) jonka valmistaa hetkessä eli aineet vain sekaisin, seos pellille ja uunissa 200 asteessa semmoset 10-15 minsaa.
4 munaa
3 rkl perunakuitua
2 dl punaista emmentalia
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
tyhmä kysymys ehkä mut mitä on perunakuitu??!!en ole ikinä kuullut.
perunankuorista tehtyä kallista täyteainetta. Sisältää enimmät glykoalkaloidit, joiden vuoksi perunat kannattaa aina kuoria, itämisenestoaineet ja esimerkiksi fluatsinamijäämät, jonka varoaika on alunperin ollut liian lyhyt ja tietysti glyfosaattijäämät, jotka se mukulakasvina kerää - kuten ne muutkin jäämät. Solaniinia siinä varmasti on myös, koska niitä vihreitä perunoita näyttää olevan kauppojen laareissakin paljon. Katso vaan, kuinka kovalla kilohinnalla myydään esimerkiksi makkarassa, HK:n blöö nyt ainakin tulee mieleen:sick:
 
vierailija
Ei ole kananmunan voittanutta aamupalalla. Munakkaana tai kokkelina tai keitettynä. Jos on oikein aikainen aamu, niin keittää edellisenä iltana ja vetäisee suolan kanssa huiviin.
 
vierailija
Eiks karppaus jäänyt viime vuosikymmenelle?
Ei kun sehän on päinvastoin nykyään normi. Paleot, karnivoret, ketodieetit yms. ovat kaikki sitä samaa ja pikkuhiljaa hiilarien vähentäminen valuu virallisiin ohjeisiinkin. Taistelu siitä onko karppaamisessa järkeä jäi kyllä viime vuosikymmenelle ja se on nykyään aika lailla kattavasti hyväksytty, ettei ylenmääräisessä hiilarien vetämisessä ole mitään järkeä.
 

Yhteistyössä