En kyllä leivo enää speltistä pullia

Ostin onnessani spelttijauhoja ja aloin vääntää pullia.
(Speltti on siis semmoinen alkuvehnä-lajike jota esi-isämme käytti)

Jauhot kuin ruisjauhoja mutta vaaleanruskeita, korvapuustit levis omituisesti kun sitkoa oli vähän vähemmän, maku oli jotenkin korvapuustin maku mut puustit hajosi ihmeellisesti käsiin.
Korvapuustit pähkinänruskeita sisältä.

Olisin halunnut löytää jonkun ravinteikkaamman vaihtoehdon valkoisen höttövehnän tilalle, mut speltistä ja musta ei tullu kaveria. :cautious:

Kai niitä jauhoja ja tavis-vehnäjauhoja vois yhdistää, purkin kyljessä suositeltiin niin.

vierailija
Toimii leivonnassa suunnilleen vehnän tapaan, ei vain ole yhtä hyvä sitko ja hiivaa tarvitsee n. kolmasosan vähemmän

Leivottaessa speltin sitko eroaa hieman vehnän sitkosta, eli jos haluat leipoa kokonaan speltistä, sinun kannattaa käyttää reseptiä, jonka toimivuus speltillä on kokeiltu.
Spelttitaikina on hyvä jättää hieman löysemmäksi kuin tavallinen vehnätaikina. Spelttileivonnaisten paistolämpötila on hieman alhaisempi kuin vehnällä, vastaavasti paistoajat ovat hivenen pitempiä.

Mä oon leiponut juuri niin että laittanut puolet tavisvehnäjauhoo ja puolet spelttiä. Hyvin on pullat sun muut leipomukset noin onnistuneet.

Miksei voinut tehdä niin kuten suositeltiin? Meinaatko että olet " minä ite jäärä"?:)
Noku mä halusin tehdä kunnon luolamies-pullia...mun mielestä jos meinaa olla käyttämättä tavis-vehnäjauhoja niin pitää tehdä se kunnolla. :oops: Eihän siitä oo terveydelle muutoin mitään hyötyä.

vierailija
Ostin onnessani spelttijauhoja ja aloin vääntää pullia.
(Speltti on siis semmoinen alkuvehnä-lajike jota esi-isämme käytti)

Jauhot kuin ruisjauhoja mutta vaaleanruskeita, korvapuustit levis omituisesti kun sitkoa oli vähän vähemmän, maku oli jotenkin korvapuustin maku mut puustit hajosi ihmeellisesti käsiin.
Korvapuustit pähkinänruskeita sisältä.

Olisin halunnut löytää jonkun ravinteikkaamman vaihtoehdon valkoisen höttövehnän tilalle, mut speltistä ja musta ei tullu kaveria. :cautious:

Kai niitä jauhoja ja tavis-vehnäjauhoja vois yhdistää, purkin kyljessä suositeltiin niin.
Yritit leipoa ravinteikkaampia korvapuusteja? o_O

vierailija
Noku mä halusin tehdä kunnon luolamies-pullia...mun mielestä jos meinaa olla käyttämättä tavis-vehnäjauhoja niin pitää tehdä se kunnolla. :oops: Eihän siitä oo terveydelle muutoin mitään hyötyä.
Silloin sun pitäs ihan omin kätösin myös kasvattaa se luolamiehen vehnäskin...

Ja pienillä muutoksilla saa kyllä isoja aikaiseksi ettei tartte heittäytyä heti ääripäästä toiseen. Ei sitä Roomaakaan yhdessä päivässä...

vierailija
Kokeile jotain rouheista sämpyläjauhoa. Vehnää sekin on, mutta ei pelkkää höttöä.

Kerran tuli vahingossa tehtyä siitä pullia. Kippasin jauhot väärästä purkista taikinaan. Kyllä ne ihan kelpasi, vaikka vähän erilaisia olivat, kun oli rouhetta joukossa :cool:

• Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä