En mä ole tajunnut että illallinen on eri asia kuin päivällinen :D

Väiteltiin miehen kanssa onko päivällisellä tai illallisella mitään eroa. Oon luullu että ne on sama asia.

Wikipediassa sit sanottiin että päivällinen on se arkinen ateria joka nautitaan töiden/koulun jälkeen klo 16-19, ja illallinen on joku juhlava 3-4 ruokalajin systeemi klo 20 jälkeen vaikka ravintolassa.
(Iltapala on sentään vanha tuttu iltapala, ennen nukkumaanmenoa)

Elämäni ei ole koskaan enää entisensä.:eek:
 
Viimeksi muokattu:
Ihan kiva kun tällein on päässy lähes keski-ikäiseksi ja nyt vasta tietää tuonkin asian. Ja aina oon horissu illallisista.

Mua ärsyttää muutenkin tuo sana "päivällinen". Ei Pikku Kakkosen aikaan enää mikään päivä oo. :cautious:
 
vierailija
Väiteltiin miehen kanssa onko päivällisellä tai illallisella mitään eroa. Oon luullu että ne on eri asia.

Wikipediassa sit sanottiin että päivällinen on se arkinen ateria joka nautitaan töiden/koulun jälkeen klo 16-19, ja illallinen on joku juhlava 3-4 ruokalajin systeemi klo 20 jälkeen vaikka ravintolassa.
(Iltapala on sentään vanha tuttu iltapala, ennen nukkumaanmenoa)

Elämäni ei ole koskaan enää entisensä.:eek:
Ne ovat kaksi eri asiaa,
 
vierailija
No Wikipediassa on paljon kirjoituksia, jotka perustuvat kirjoittajien omaan kokemukseen tai tapoihin, mielipiteisiin.

Kyllä päivällistä ja illallista voi minusta rinnakkain käyttää synonyymeinä; lähinnä kai riippuu siitä, miten kussakin perheessä toimitaan. Suomessa on tapana syödä melko aikaisin sitä päivällistä verrattuna moneen muuhun maahan, joten siksi kai päivällistä käytetään enemmän kuvailemaan päivän toista isompaa ateriaa.

Jotkut käyttävät myös sanaa "iltaruoka".
 
Tuo päivällinen-sana on (ainakin omassa käytössä) jotenkin vanhanaikainen, eikä sitä juuri tule käytettyä. On vain lounas ja.... kääk mikä??? Yleensä kai ihan vain RUOKAA :D
... ja joskus harvoin illallinen.
 

Yhteistyössä