Löysin aika järkeenkäyvän teorian kun nyt eksyin läräämään aihetta. Lainaus siitä:
"
Posted August 7, 2009 ·
Kirjoittelin teoriastani tonne "Kikkakolmosia"-topiciin, mutta kopsaan tuon jutun tännekin, kun se tänne sopii:
Mulla on tieteellinen teoria greippimehun vaikutuksesta, olen sen ihan itse kehittänyt, eli sen oikeudesta ei ole takeita, mutta mun mielestä se on mahdollinen
Teoria menee näin (kommentoikaa ihmeessä):
Ennen ovulaatiota naisen elimistöön muodostuu paljon estrogeeniä (estrogeenipiikki estrogeenipitoisuutta kuvaavassa käyrässä). Estrogeenilla on monta vaikutusta, mutta raskaaksi tulemisen kannalta tärkeimmät vaikutukset ovat:
•hypotalamuksen hormonien säätely (hypotalamuksesta erittyvä GnRH-hormoni säätelee FSH:n ja LH:n erittymistä aivolisäkkeestä, joten se on tärkeä ovulaation tapahtumiselle)
•kohdun limakalvon kasvaminen (kohtu on valmis vastaanottamaan munasolun)
•kohdun suulla liman eritys lisääntyy ja liman juoksevuus lisääntyy (siittiöt eivät takerru limaan, vaan pääsevät eteenpäin kohti munasolua)
•sukupuolielinten sileän lihaksen kasvaminen ja sileän lihaksen supistuvuuden (motiliteetin) paraneminen (munatorvet kuljettuvat munasolua paremmin kohti kohtua)
Eli kun estrogeeniä on elimistössä kunnolla, raskaaksi tuleminen on todennäköisempää.
Greippimehu lisää estrogeenin pitoisuutta elimistössä, sillä se estää estrogeenin hajoitusta maksassa. Maksa hajottaa elimistön omia ja ulkopuolelta tulevia aineita entsyymien avulla (entsyymien nimi on CYP-entsyymit). Greippimehussa on furanokumariineja, jotka estävät näiden entsyymien toimintaa. Kun entsyymi (CYP3A4) ei pysty hajottamaan estrogeeniä yhtä tehokkaasti, kertyy estrogeeniä elimistöön hieman enemmän kuin tavallisesti. Estrogeeniä ei kuitenkaan greippimehua juomalla voi kertyä elimistöön mitenkään liikaa, koska elimistö säätelee sen määrää tarkasti.
Greippimehu voi muuten olla vaarallista käytettynä joidenkin lääkkeiden kanssa, koska nämä samat maksan ja ohutsuolen CYP-entsyymit hajottavat myös lääkkeitä, ja jos hajotus on heikompaa, kertyy lääkettä elimistöön liikaa. Tässä on linkki lääkevuorovaikutuksesta kertovalle sivulle (tietty kannattaa kysyä apteekista ja hoitavalta lääkäriltä, jos asia mietityttää).
http://www.powernetdesign.com/grapefruit/
GnRH = gonadotropin-releasing hormone (gonadotropiinin vapauttajahormoni)
LH = luteinizing hormone (luteinisoiva hormoni)
FSH = follicle-stimulating hormone (follikkelia stimuloiva hormoni)"