Thyroxin 25mikrogr. !? Sivuvaikutukset.

  • Viestiketjun aloittaja vajis
  • Ensimmäinen viesti
vajis
Aloitin thyroxin kuurin parisen viikkoa sitten kokonaisella tabletilla. Nyt tuntuu että varsinkin öisin hikeä pukkaa ja välillä on jonkinmoisia sydämen epätavallista pompottelua. Voisiko johtua tyroksiinista, vaikka annos on kai minimi, millä vajaatoimintaa aletaan hoitamaan, ellei sitten puolikkaalla tabletilla..
TSH minulla ei ollut kamalan korkealla mutta vittaa vajaatoimintaan kuitenkin.

millaisia sivuvaikutuksia teillä on tullut tai kuinka äkkiä lääke on vaikuttanut olotilaanne positiivisesti?
 
tyroksiinihiiri
kuukauden päästä oli jo turvotus hävinnyt ja muutamassa kuukaudessa oli väsymys poissa. kilotkin alkoivat karista.

Sinuna ottaisin yhteyttä lääkäriin jos tuollaisia sivuvaikutuksia on tullut.
 
"joo"
No mulla taas oli niin että arvot oli korkealla, todella korkealla mutta silti alotettiin vaan puolikkaalla tbl/päivä. Huomattiin, että sekin on liikaa joten nyt menee ma, ke ja pe puolikas, muina päivinä vain 1/4osa. Ota yhteyttä lääkäriin, ei tuollaisia oireita pitäisi ilmetä.

Minulla väsymys oli tiessään parin kolmen kuukauden päästä lääkityksen aloittamisesta.
 
mulla
Mulla tuli alussa kuvaamiasi oireita. Oli siis kyse liikatoiminnasta ja liian nopeasta annoskoon lisäämisestä. Nykyään popsin 1,5 talblettia 0,1 mg:n tabletteina ja silti vajis-olo.... Mulla kesti tosi pitkään sopeutua aina lisättyyn annokseen: tuli valvomista, rytmihäiriöitä ja muutenkin levoton olo... Otatko nyt siis vasta 1 tuollaisen 0,25 mikrog. tabletin? Voisiko se puolittaa?
 
Ota yhteyttä lääkäriin. Vaikuttaa siltä että sulla on liian iso aloitusannos. Tavun voi puolittaa, annosta lisätään sitten ihan pikkuhiljaa. Mulla myös viilataan parhaillaan annostusta ja pienikin annoksen nosto voi noita oireita aluksi aiheuttaa.
 
vajis
2½ kk päästä on kontrolli verikoe. Meneeköhän nämä oireet tosiaann ohitse, kunhan elimistö alkaa tottua tähän lääkitykseen. Yhden 25 mikrogramman tabletin siis otan päivässä, kun joku sitä kysyi. Onkohan vaarallista vai ennemminkin normaalia jos näitä sivuoireita alussa tulee, uskallanko siis syödä vielä pari kuukautta ja mennä sitten verikokeeseen?
En huvittaisi lääkärille soitella, ei meinaan ole mikään asiatuntijan oloinen tyyppi tässä kilpirauhasasiassa...

nimimerkki "joo" : Syötkä siis tuota 0,1mg vahvuista tyroksiinia vaiko 25mikrogrammaista?

Olispa tosiaan kivaa, jos kasvoistakin alkaisi turvotus katoamaan.. :)
 
djnjbfjvbf
Siis mulle pukkasi tuskanhiki naamaan ja tuli närästystä, sydämen lisälyöntejä ja vaikka mitä (ja hillitön seksuaalisuus). Älä juo kahvia ja pyri muutenkin ottamaan rauhallisesti. Jos oireet ovat pahat, voit kysyä lääkäriltä voiko annostusta puolittaa. Mutta 25 mikroa on tosi tosi pieni annos. Monille lykätään 50 mikroa heti kättelyssä. Sillä mun pumppu jysäyttäis sydärin varmaan... mullakin siis oli tuo 25 mikroa alussa.

Mulla oli yli vuoden lääkitys, mutta kokeilin jättää pois ja arvot palasi normaaleiksi eli voi olla ohimenevää sullakin jos ei ole suvussa sairautta. Voit myös käydä yksityisellä tsekkaamassa onko veressä kilpirauhasvasta-aineita (vasta-aineet sen kilpparin tuhoaa) koska 70%:lla vajaatoimintaa sairastavista on noita aineita ja voidaan varmistaa että kyse on elinikäisestä sairaudesta (perinnöllinen vajis) eikä ohimenevä ilmiö. Mulla johtui e-pillereistä ja homeisesta rakennuksesta. Elimistö lamaantui ihan.
 
ldkfdskfnds
Ja siis vielä piti sanoa, että oireesi ovat aivan normaaleja ja tyypillisiä. Mutta jos ovat voimakkaat ja häiritsevät, sitten voi puolittaa sen annoksen ja nostaa sitä hitaammin (sitten lykkäytyisivät verikokeetkin).
 
vajis
Tuon kilpirauhasvasta-aine verikokeen lääkäri määräsi samalla otettavaksi kunhan menen kontrolliin 2,5 kk päästä.. puhui kyllä kilpirauhasen tulehduksesta, että katotaan onko sellainen ollut ja siitä verikokeesta näkee, puhkeaako vajaatoiminta pahemmaksi tulevaisuudessa ts. onko piilevänä tulossa...tmv. tarkoitti varmasti juuri tuota sukurasitetta vs. ohimenevää vajaatoimintaa.

Oletteko sitä mieltä että jatkan vielä kokonaisella tabletilla..? osaatteko sanoa, kauanko teillä meni että elimistö tottui lääkitykseen ja sivuoireet katosivat?
 
vajaa
Jatka vaan tuolla annostuksella ja jos askarruttaa niin kysy lääkäriltä ja kerro oireistasi ja miten kovia ne on. Itselläni nostettiin juuri annosta tuolla 25mikrogrammalla ollen nyt 0,1mg+tuo 25mikrogrammaa (siis 5x25mikrogrammaa). Tuli oireita minullekin ja olikohan noin kuukauden kun kesti, vaikka nosto vain tuon verran siihen mitä lääkitykseni on ollut. Kontrollissa oli vaan tsh laskenut vähän liian alas 0,007, joten hitusen laski tuota niin, että otan tuon lisän 25mikrogrammaa 4krt/vk ja muina tuon 1tabun isoa. Nosto johtui raskaudestani, kun ed. raskaudessa arvot huononi tosi vajaalle ja synnytin ennen aikaisesti ehkä siitä johtuen. Liikatoiminta on parempi kuin vajaa raskaana sanoi lääkäri neuvolassa.
 
vajis
Ok, sitä mietinkin, että kannattaako mun vielä hätäillä sivuoireiden kanssa kun lääkitys ollut vasta niin vähän aikaa.. jospa ne tasottuis tässä ajan myötä. Jos vielä kuukauden päästä lääkkeen aloittamisesta oirieta on paljon, täytyy ottaa yhteys lääkäriin. ..
 
"anna"
minulla aloiettiin 2 viikkoa siiten tuo lääkitys arvot oli tosi pahasti pielessä.ja nyt olo jo parantunut nestettä lähtenyt naamasta ,nilkoista,ranteista ei väsytä ummetuskin tuntuu menevän parempaan päin ja se päänsärkykin jo loppui.annostus mulle määrättiin yks tabletti 1.0 päivässä ja sitten elokuussa labraan katsotaan onko riitävä annostus. ihanalta tuntuu tää elämä monen vuoden laiskuuden ym vaivojen jälkeen.
 
"Hannele"
Aloitin thyroxin kuurin parisen viikkoa sitten kokonaisella tabletilla. Nyt tuntuu että varsinkin öisin hikeä pukkaa ja välillä on jonkinmoisia sydämen epätavallista pompottelua. Voisiko johtua tyroksiinista, vaikka annos on kai minimi, millä vajaatoimintaa aletaan hoitamaan, ellei sitten puolikkaalla tabletilla..
TSH minulla ei ollut kamalan korkealla mutta vittaa vajaatoimintaan kuitenkin.

millaisia sivuvaikutuksia teillä on tullut tai kuinka äkkiä lääke on vaikuttanut olotilaanne positiivisesti?
Minulle määrättiin myös Thyroxin 25mg lääkitys vajaatoimintaan ja se on aiheuttanut hönttiä oloa ja saamattomuutta. Ehkä lääkeannos on liin suuri, ja jos asia ajattelee niin, että oma kilpirauhanen tuottaa hormoonia, voi olla kysessää liiaan suuri vuorokausiannos.
 
papla
minulle aloitettiin koe mielessä Thyroxin 25 mikrogr, 1 aamulla.

oireet selvät ja aina vaan pahemmaksi meni en nukkunut iho pölisi ,karmea vilu koko ajan ,väsynyt ,pahalla päällä TSH oli o,59 ja T-S4h tai mikä on lyhenne . arvo 10,8 jäivät viitearvojen sisälle. olen syönyt viikon ei ainakaan olo ole vielä paljon parantunut tai saanko jo liikaa lääkettä. papla
 
"PIHLIS"
Menin alun perin lääkäriin muistini heikentymisen vuoksi...Minulle kirjoitettiin 25 mg annos aamuisin otettavaksi. Aika pian tuli pahoinvointia ja vatsa sekaisin. Lääkäri neuvoi puolittamaan tabletin ja jatkoin sillä. Mutta vähitellen vatsani on mennyt siihen kuntoon, että tulee pelkkää tummanruskeaa litkua, pitää öisinkin käydä kaksi kolme kertaa, siis vielä edelleen, vaikka en ole ottanut yli viikkoon lääkettä. Kuntoni on mennyt tosi huonoksi. Huomenna menen labraan kilpirauhastestiin, saan kuulla onko se edes vaikuttanut. Nyt ihmettelen, miten saan vatsani toimimaan normaalisti, kun lääkkeen poisjättö ei ole vaikuttanut...Mikä voisi normalisoida ruuansulatukseni...?
 
"simpura"
Thyroxin on auttanut, tosin aina välillä vieläkin on saamattomia päiviä jolloin mikään ei huvita enkä tee mitään. Lomallahan tämä onnistuu ;)
Lääkityksen aloittamisen jälkeen kuukautiset vain ovat tiuhentuneet, tulevat 2 vk välein. Onko normaali sivuvaikutus? Lapsia en meinaa enää tehdä lisää, joten sama vaikka poikkasis piuhat.
 
vierailija
Muistakaa näitä lääkeannoksia vertaillessanne, että:

mg = milligramma
mikrog = mikrogramma

Nämä täälläkin sekoittuu ihmisillä helposti. Isälläni esim. lääkityksenä 20 mg tabletti kerran päivässä ja itselläni lääkitys aloitettiin juuri. Annoksena itselläni 25 mikrog eli noin 10 kertaa pienempi annos kuin isälläni.
 
vierailija
Muistakaa näitä lääkeannoksia vertaillessanne, että:

mg = milligramma
mikrog = mikrogramma

Nämä täälläkin sekoittuu ihmisillä helposti. Isälläni esim. lääkityksenä 20 mg tabletti kerran päivässä ja itselläni lääkitys aloitettiin juuri. Annoksena itselläni 25 mikrog eli noin 10 kertaa pienempi annos kuin isälläni.
Ei ole olemassa tuota isasi laakemaaraa suomessa. Nyt tahdoit patea mutta et osaa annostuksia
 
vierailija
Minulle määrättiin myös Thyroxin 25mg lääkitys vajaatoimintaan ja se on aiheuttanut hönttiä oloa ja saamattomuutta. Ehkä lääkeannos on liin suuri, ja jos asia ajattelee niin, että oma kilpirauhanen tuottaa hormoonia, voi olla kysessää liiaan suuri vuorokausiannos.
Miten ikinä kukaan suostuu kokeeksi ottamaan tuollaista????

"4.9 Yliannostus
Massiiviset tyroksiiniannokset voivat aiheuttaa tyreotoksisen kriisin, jonka oireita ovat ruumiinlämmön nousu, kardiovaskulaarinen kollapsi sekä kooma.

Pienillä lapsilla (1–5-vuotiailla) 4 mg tyroksiinia on aiheuttanut lievän, 6,4 mg kohtalaisen ja 18 mg hyvin vaikean ja pitkään kestäneen myrkytyksen.

Muutamassa raportoidussa tapauksessa yliannostus on johtanut kuolemaan.

Oireiden kehittyminen maksimiinsa voi kestää 1–2 päivää yliannoksen nauttimisesta ja potilaita tulisi vakavissa myrkytyksissä seurata ainakin 10 päivän ajan.

Mikäli tyroksiiniannoksen nauttimisesta ei ole kulunut useita tunteja, voidaan antaa lääkehiiltä imeytymisen estämiseksi.

Oireenmukaisina hoitoina on käytetty diatsepaamia, propranololia, hydrokortisonia sekä rytmihäiriölääkkeitä.

Hemoperfuusiosta ja plasmafereesistä on ollut hyötyä vaikeissa myrkytyksissä"
 
vierailija
Muistakaa näitä lääkeannoksia vertaillessanne, että:

mg = milligramma
mikrog = mikrogramma

Nämä täälläkin sekoittuu ihmisillä helposti. Isälläni esim. lääkityksenä 20 mg tabletti kerran päivässä ja itselläni lääkitys aloitettiin juuri. Annoksena itselläni 25 mikrog eli noin 10 kertaa pienempi annos kuin isälläni.
20mg = 20 000 mikrogrammaa
 

Yhteistyössä