Söisitkö hyönteisiä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Lähinnä kai aluksi heinäsirkkoja. Niitähän ei vielä saa elintarvikeena myydä, mutta ilmeisesti ensikuussa saa.

Uskomattoman hyvä proteiininlähde. Maukkaita (ulkomailla maistellu) ja lopulta halpoja, kunhan tuotanto saadaan kunnolla käyntiin.

Lähinnä niissä on se, et ihmisiä iljetää. Aluksi kaikki uusi tekee sen. Mutta siihen tottuu.

Verrataampa.

Kilon naudanlihan tuottamiseen vaatii yli 2000 litraa vettä, hirveän määrän viljaa. Ja vielä metaanipäästöt kun ne pieree.

Kilo sirkkoja, vettä noin 1 litra, ei oikeastaan muuta. Jos verrataan ravintoarvoja, sirkat vetää aivan 10-0. Makukaan ei ole paha, ei se tietysti naudan sisäfilettä vastaa, mut jauhelihan voittaa helposti.

Kyse on vain asenteesta ja tottumuksesta. On iljettävää laittaa hyönteinen suuhun. Se ei ole iljettävää, että jouluisin tungetaan sianpersettä suuhun.
 
Buumanni
Tottahan toki söisin. Olen syönytkin, vai eikö heinäsirkka ole joku hyönteinen? Pekingin katukeittiöissä oli vaikka mitä. Siellä söin tikun nokassa friteerattuja heinäsirkkoja. Enkä voi niitä moittia.
 
vierailija
Täällä ei ole vedestä pulaa, eikä muutama tuhat litraa vettä lehmän edessä maksa kuin sen pumppaukseen käytetyn sähkön.
Hyönteisruoka on ideologista humpuukia ja tietyn tyyppiset ihmiset hurahtavat siihen. Harvassa kuitenkin ovat ja suurin osa populaatiosta ei halua edes kokeilla.
Oikeasti käy niin, että jonkin ajan kuluttua ruokaa tuotetaan ihan muilla konsteilla kuin näillä nykyisillä, eivätkä hyönteiset ole siinä mukana. Lähinnä valkuaista tuotetaan muokatuilla hiivoilla ja muilla sienillä. Lihaa tuotetaan suoraan säiliöissä, eikä yhtään eläintä tarvitse tappaa.
 
Täällä ei ole vedestä pulaa, eikä muutama tuhat litraa vettä lehmän edessä maksa kuin sen pumppaukseen käytetyn sähkön.
Hyönteisruoka on ideologista humpuukia ja tietyn tyyppiset ihmiset hurahtavat siihen. Harvassa kuitenkin ovat ja suurin osa populaatiosta ei halua edes kokeilla.
Oikeasti käy niin, että jonkin ajan kuluttua ruokaa tuotetaan ihan muilla konsteilla kuin näillä nykyisillä, eivätkä hyönteiset ole siinä mukana. Lähinnä valkuaista tuotetaan muokatuilla hiivoilla ja muilla sienillä. Lihaa tuotetaan suoraan säiliöissä, eikä yhtään eläintä tarvitse tappaa.

Mun käsittääkseni iso osa maailman ihmisiä syö nykyäänkin hyönteisiä.

Mutta joo, tehotuotettu on tehotuotettu vaikka ois lehmän sijaan hyönteinen. Mä mieluummin nauttisin niitä luonnossa kasvaneita. Ja säiliössä kasvatettu liha ei tule päätymään ikinä mun lautaselleni. Mieluummin popsin sit papuja.
 
vierailija
Mun käsittääkseni iso osa maailman ihmisiä syö nykyäänkin hyönteisiä.

Mutta joo, tehotuotettu on tehotuotettu vaikka ois lehmän sijaan hyönteinen. Mä mieluummin nauttisin niitä luonnossa kasvaneita. Ja säiliössä kasvatettu liha ei tule päätymään ikinä mun lautaselleni. Mieluummin popsin sit papuja.
Et sinä edes tiedä mistä se eineksen liha tulee.
Kohta voi tulla säiliössä kasvatettuna.
Voi myös käydä niin, että ne pavut opetetaan tuottamaan lihaproteiineja.
 
Et sinä edes tiedä mistä se eineksen liha tulee.
Kohta voi tulla säiliössä kasvatettuna.
Voi myös käydä niin, että ne pavut opetetaan tuottamaan lihaproteiineja.
Mä en syö eineksiä. Enkä geenimanipuoituja. Ja jos papujen alkuperä alkaa vaikuttaa epäilyttävältä, viljelen ne itse.

Ruoan pitää ola terveellitä ja hyvää eikä vain vatsantäytettä.
 
vierailija
Mä en syö eineksiä. Enkä geenimanipuoituja. Ja jos papujen alkuperä alkaa vaikuttaa epäilyttävältä, viljelen ne itse.

Ruoan pitää ola terveellitä ja hyvää eikä vain vatsantäytettä.
Kaikki ruoka on geenimanipuloitua, paitsi jokin metsästä kerätty, sillä myös kasvien ja eläinten perinteinen jalostus on geenien manipulointia.
Tiesitkö että useimpien nykyisten lajikkeiden jalostuksessa käytettiin 50- ja 60-luvuilla gammasädepommitusta, jolla saatiin geeneihin keinotekoisia virheitä ja joista parhaat sitten otettiin mukaan lopullisiin myyntilajikkeisiin.
Jalostuksessa on käytetty myös kemikaaleja polyploidian tuottamisessa ja kaikkea muutakin on käytetty.
Se mitä nykyisin nimitetään geeenimanipuloinniksi, on huomaattavasti tarkempi systeemi kuin tuo summassa virheiden tuottaminen ja siten saadaan paremmin aikaan sitä mitä halutaan.
 
Mies 36v
Kyllä voisin syödä hyönteisiä, ainakin osaa niistä. Esimerkiksi juuri heinäsirkkoja tai vaikka jauhomatoja. Myös kastematoja voisin ajatella syöväni, ainakin jos ne on kasvatettu sellaisessa olosuhteissa, että niissä ei sitten olisi mitään taudinaiheuttajia. Sitten jos niitä pidettäisiin jossain sellaisessa ympäristössä, että ne tyhjentäisivät suolensa sisällön, minkä jälkeen ne vaikka kuivattaisiin ja jauhettaisiin, niin ne voisivat varmasti olla hyvä lisä jossain ruoassa. Esimerkiksi johonkin lihapulliin tai lihamurekkeeseen taikinan teon aikana voisi jättää osa jauhelihasta pois ja korvata se kastematojauheella. Olisi varmasti melko halpa ja proteiinipitoinen lihankorvike.
 
Kaikki ruoka on geenimanipuloitua, paitsi jokin metsästä kerätty, sillä myös kasvien ja eläinten perinteinen jalostus on geenien manipulointia.
Tiesitkö että useimpien nykyisten lajikkeiden jalostuksessa käytettiin 50- ja 60-luvuilla gammasädepommitusta, jolla saatiin geeneihin keinotekoisia virheitä ja joista parhaat sitten otettiin mukaan lopullisiin myyntilajikkeisiin.
Jalostuksessa on käytetty myös kemikaaleja polyploidian tuottamisessa ja kaikkea muutakin on käytetty.
Se mitä nykyisin nimitetään geeenimanipuloinniksi, on huomaattavasti tarkempi systeemi kuin tuo summassa virheiden tuottaminen ja siten saadaan paremmin aikaan sitä mitä halutaan.

Niin. JOS halutaan.

Ja mä en halua. Sille taas mitä aiemmin tehtiin en voi mitään. Aiemmin toki kuoltiin nälkäänkin mutta kasvisvaihtoehtoja riittää nykymanipuloitujen tilalle.
 

Yhteistyössä