Pienituloiset kadehditteko ruokakaupassa rikkaita?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ei me näökää nähdä. Aina on ruokaa. Mutta on se raskasta, kun kaikessa pitää säästää ja ostaa mihin varaa. En mä kateellinen sen kummemmin ole, mutta..
Joskus kuitenkin tulee pieni huokaisu, kun toisten ostoskärryissä on lohta, erikoisia leipiä, vihanneksia joka lähtöön, lihoja, mansikoita, vissyä ja vielä rouvan sisustuslehti ja lapset nakkaa paketin pokemonkortteja.

vierailija
En seuraa muiden ostoksia. Tuntuu kuitenkin utopistiselta, että tänäänkin monessa perheessä savustetaan lohta, grillataan kalliita lihoja, uusia pottuja, hyviä salaatteja, hyvää viiniä ja lapset popsivat irtiksiä. En edes osaa unelmoida tuollaisesta.

vierailija
Vihanneksia joka lähtöön: eivät ne kyllä kilohinnaltaan kovin kalliita ole sen paremmin tuoreina kuin pakasteessakaan. Toki poikkeuksia tähän on, mutta silti niitä halpoja on hyvin laaja valikoima.

Lihoja: Osa on kalliita, osa ei. Jos ostaa -50%-merkittyjä lihoja niin sitä saa fileitä ja vastaaviakin parhaimmillaan alle 4 eurolla kilo. Tai jauhelihaa alle 3 eurolla per kilo. Ei ole kovin kallista kun vain osa ruoasta on kuitenkin sitä lihaa yleensä. Kun tekee noista alennuslihoista pakkaseen varaston, niin voi ihan milloin vaan valita mitä lihaa sieltä haluaa ottaa.

Vissyä: Taitaa maksaa jotain parikymmentä senttiä litralta ainakin Lidlissä.

Mansikoita: pakastemansikat jotain alle 4 euroa kilo muistaakseni halvimmillaan.

Hyvää viiniä: Osta muualta kuin Alkosta niin ei se kallista ole. Itse ostin oikein hyvän makuista puna- ja valkoviiniä laivalta, 5 kpl kolmen litran hanapakkauksia, jotka maksoivat 12 euroa kappale. Niillä pärjää helposti puoli vuotta ainakin. Joku viiniasiantuntija ei niistä varmaankaan välittäisi, mutta ei heiltä kysytä vaan se on oma maku joka ratkaisee.

Vierailija111
En kyttää muiden ostoksia, en edes silloin kun olin todella pienituloinen yh. Silloin keskityin laskemaan puhelimen laskimella mihin rahat riittää. Aivan sama mitä muut ostaa.

vierailija
En mä voi seurailla muiden ostoksia kun pienituloisena joudun laskemaan omat ostoksemme tarkalleen että rahat riittää. "Herkkuihin" ei meilläkään ole varaa, käytän rahat mieluummin terveelliseen ruokaan joten meidän kärryyn tulee kalaa ja kasviksia, lleivon itse terveelliset leivät ja herkutkin. Mutta ajattelen että rahojen vähyys ei oikeasti haittaa, kun jos sitä olisi enemmän ostaisin kuitenkin kaikkea turhaa itselleni, kuten lehtiä ja suklaata. Nyt ostan vain lapsille joskus karkkia tai muuta kivaa yllätykseksi, eihän niitä usein pitäisikään syödä vaikka rahaa olisikin enemmän.

Mä kadehdin aina lähikaupassa sitä kun siihen tulee joku kiireinen ura-äiti, jonka hihnalla ei ole kuin pakolliset. Siinä on jauhelihaa, leipää, leikkelettä, juustoa ja vihannekset yms. Sitten kassa sanoo hinnaksi 80 euroa ja jotain.

Hyi saatana! Onhan se kiva kiireisen ostaa vain pakolliset siitä lähikaupasta, mutta mulla ei moiseen perse kestä. Tiedän että Prismasta tai Lidlistä saa kolme kassillista ruokaa tuolla hintaa. Mutta joillain on ilmeisesti sitten varaa.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Meillä pitää välillä ostaa kympillä neljän ihmisen ruuat kolmeksi päiväksi. Joten kyllä se vissy tuntuu minustakin stanan kalliilta. Kalaa? Salli mun nauraa. Köyhä ei osta kalaa kuin ehkä kerran kaks vuodessa. Ellei kalapuikkoja lasketa tähän. Kala maksaa sen, mitä koko päivän ruoka saa maksaa.

Ehkä joku lähihoitaja+varastomies combo yhdellä lapsella kokee itsensä pienituloiseksi ja siksi ajattelee että lohta tms voi syödä kerran viikossa. Nojoo kyllä kahden työssäkäyvän taloudessa ja jos ei mitää ylimääräistä säännöllistä menoa ole joka kuukausi kuten lääke, ulosottl tms.

Oon siivooja, mies työtön, kolme lasta 16,11,3 ja ulosottoon menee joka kuukaus rahaa.

Joskus rahaa oli kuukauden ruokiin 55e.

En kadehdi muiden ostoksia. Ei ole edes tullut mieleeni. Ruokaan on aina ollut varaa, lähes kaikki muu on tarpeetonta. Olen mm. elänyt muutaman vuoden täysin ilman puhelinliittymää, enkä kaivannut sitä yhtään, kävellyt 19 km töihin satoi tai paistoi, jotta ei tarvitse ostaa bussilippua, bensaa tai polkupyörää, jne.

vierailija
Vihanneksia joka lähtöön: eivät ne kyllä kilohinnaltaan kovin kalliita ole sen paremmin tuoreina kuin pakasteessakaan. Toki poikkeuksia tähän on, mutta silti niitä halpoja on hyvin laaja valikoima.

Lihoja: Osa on kalliita, osa ei. Jos ostaa -50%-merkittyjä lihoja niin sitä saa fileitä ja vastaaviakin parhaimmillaan alle 4 eurolla kilo. Tai jauhelihaa alle 3 eurolla per kilo. Ei ole kovin kallista kun vain osa ruoasta on kuitenkin sitä lihaa yleensä. Kun tekee noista alennuslihoista pakkaseen varaston, niin voi ihan milloin vaan valita mitä lihaa sieltä haluaa ottaa.

Vissyä: Taitaa maksaa jotain parikymmentä senttiä litralta ainakin Lidlissä.

Mansikoita: pakastemansikat jotain alle 4 euroa kilo muistaakseni halvimmillaan.

Hyvää viiniä: Osta muualta kuin Alkosta niin ei se kallista ole. Itse ostin oikein hyvän makuista puna- ja valkoviiniä laivalta, 5 kpl kolmen litran hanapakkauksia, jotka maksoivat 12 euroa kappale. Niillä pärjää helposti puoli vuotta ainakin. Joku viiniasiantuntija ei niistä varmaankaan välittäisi, mutta ei heiltä kysytä vaan se on oma maku joka ratkaisee.
No neljä euroa on todella paljon. Monesti koko ateria pitää saada kokoon viidelle ihmisille noin viidellä eurolla. Meitä on siis viisi henkeä ja kaksi teiniä ja yksi eskarilainen. Ruokaraha kuukaudelle on 150-300€. Riippuen kuusta. Lohi on aina liian kallista meille. Vihanneksia on joka lähtöön. Joskus olisi kiva syödä sitä, mitä itse haluaa ja ei sitä mihin olisi varaa. Kurkkua, kirskikkatomaatteja, salaattiia, fetaa yms.. voin vain unelmoida.

Ruokaa on, mutta joskus se on todella raskasta, kun pitää kaikki suunnitella varojen mukaan. Olisi kiva joskus käydä ees kotipizzassa.

vierailija
Yksi tuttavani on miljonääri. Ihan samalla tavalla sekin käy Lidlissä ostoksilla ja lappaa koriin -30% tarralla varustettuja ruokapakkauksia.

Onneksi minulla ei ole mitään gourmet-makuaistia, vaan kaikki perusruoat maistuvat paremmin kuin hyvin, joten en kadehdi eri tavalla ostoskorinsa täyttäviä. En välitä hiilihapotetuista juomista tai mehuista. Vesi ja maito on hyvää. Pääosin syön kanaa ja lihaa, niitä olen ostanut tarjouksista pakastimen täyteen. Kesäkaudella kasvikset ovat edullisia, jolloin myös niitä menee enemmän.

• Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Mä kadehdin aina lähikaupassa sitä kun siihen tulee joku kiireinen ura-äiti, jonka hihnalla ei ole kuin pakolliset. Siinä on jauhelihaa, leipää, leikkelettä, juustoa ja vihannekset yms. Sitten kassa sanoo hinnaksi 80 euroa ja jotain.
Leivästä kaupppias on perinteisesti suurimman katteen saanut. Jos leipää on oakko saada, voi tehdä itse. Ilman leipää tosin pysyy virkeämpänä. Leikkeleitä en osta koskaan, juustosta vain leipäjuustoa, jos sitä on siellä liiaksi asti. Luomuvihanneksista kukkakaalta perunoiden tilalle. Ei siinä kiireellä ole merkitystä. Marketeissa en käy ja Lidl`stä pelkkää luomuvoita, kun ei sitä suolatonta saa muualta. Ikinä en katso mitä muut ostaa. Mitä se mulle kuuluu? Kauppias tilaa kaikkea mitä pyydäm, joten tietysti haen ne sieltä ajoissa pois:)

Mä ostan niitä -30 %-lapullisia alennuslihoja lähes aina ja laitan ne pakkaseen, en siedä sitä ajatusta että ruokaa heitetään kaupasta kaatopaikalle (tai mihin ne kipataankaan).

Mun mieskin on joskus sanonut hymyillen että "olet itsekin sellainen alennusliha." :rolleyes: :oops:

vierailija
Mä ostan niitä -30 %-lapullisia alennuslihoja lähes aina ja laitan ne pakkaseen, en siedä sitä ajatusta että ruokaa heitetään kaupasta kaatopaikalle (tai mihin ne kipataankaan).

Mun mieskin on joskus sanonut hymyillen että "olet itsekin sellainen alennusliha." :rolleyes: :oops:
Muuten melkoista ahneutta useimmilta kaupoilta että ne alennuslihat ovat vaan -30% eikä -50%.

• Tykkää
Reactions: Echo
Vierailija111
Voihan sitä kuka tahansa laittaa valtavia summia menemään kaikkeen mahdolliseen ja sitten itkeä, kun ei ole varaa syödä muuta kuin vesikaurapuuroa ja makaronia.
Äly hoi taas. Ei tarvitse laittaa älyttömiä summia asumiseen jne. vaan voi asua ihan tavallisessa asunnossa. Vuokrat nyt vain ovat useamman satasen.

Ulosoton jälkeen jäävä summa ei ole iso ja siitä pitää maksaa kaikki. Ei siinä huomioida paljonko pitää maksaa vuokraa jne.

Yhteistyössä