Alhainen leposyke?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Sain pari kk sitten aktiivisuusranneke joka myös mittaa sykkeen. Olen kuitenkin nyt erittäin huolissani, koska ranneke näyttää että minulla olisi erittäin alhainen leposyke. Yöllä syke on ollut jopa 36, useimmiten kuitenkin 40-50. Onko tämä normaalia, vai pitäisinkö lähteä lääkäriin? Olen muuten 25v, nainen. Paino on normaali, ehkä vähän alhainenkin
Hypokondrikkona pelkään erittäin paljon että kuolen nukkuessani, ja olen pitkään kärsinyt lisälyönnistä, varsinkin iltaisin.
 
M42
Onks lisälyöntejä tutkittu? Jos ei, niin kannattais. Itselläni leposyke 40-50, yöllä jopa alle 40. Lisälyöntejä, joille ei tutkimuksissa löytynyt syytä. Mut kyllä lääkäri silloin sanoi, että kannatti tutkia...
 
Propral-niminen lääke saattaisi auttaa sua. Taitaa olla reseptilääke. Otapa joskus lekurin kanssa puheeksi
Itse en suosittele aktiiviselle henkilölle propralia, jolla on alhaiset sykkeet ja pienet verenpaineet. Mulle määrättiin sitä rytmihäiriöihin, mutta se vaan pahensi olotilaa, kun sykkeet ja paineet laski entisestään, eikä se poistanut rytmihäiriötäkään. Mutta siis vaste tuohon lääkkeeseen on yksilöllinen, mulle se ei auttanut. Lääkäri sanoi, että on niitä muitakin vaihtoehtoja olemassa, mutta en sitten koskaan saanut vaihtoehtoista lääkereseptiä. (n) Enkä jaksa lähteä peräämään, koska nyt mulla on vaihteeksi ihan tasaisen oloinen pulssi.
 
vierailija
.....sun aktiivisuusranneke ei todennäköisesti tunnista sykettä oikein jos sinne tulee ykskin lisälyönti väliin.
Ja lisälyöntejä tulee luonnostaankin kaikille. Niistä tarvitsee huolestua vain jos tulee jotain oireita, pyörryttää, huimausta, tykytyksen tunnetta.


Eikä tuo muutenkaan ole vaarallisen matala nukkuessa. Ei sun sydän siihen pysähdy.
 
M42
Itse en suosittele aktiiviselle henkilölle propralia, jolla on alhaiset sykkeet ja pienet verenpaineet. Mulle määrättiin sitä rytmihäiriöihin, mutta se vaan pahensi olotilaa, kun sykkeet ja paineet laski entisestään, eikä se poistanut rytmihäiriötäkään. Mutta siis vaste tuohon lääkkeeseen on yksilöllinen, mulle se ei auttanut. Lääkäri sanoi, että on niitä muitakin vaihtoehtoja olemassa, mutta en sitten koskaan saanut vaihtoehtoista lääkereseptiä. (n) Enkä jaksa lähteä peräämään, koska nyt mulla on vaihteeksi ihan tasaisen oloinen pulssi.
Totta joo, että propral ei välttämättä oo hyvä, jos syke alhainen, mut lääkäri osaa neuvoa varmaan sopivamman...
 
vierailija
Minä olen harrastanut juoksua viitisen vuotta ja usein saan verenpainemittarilla illalla pulssiksi 39. Jos mittaan ns vauhdissa keskellä päivää, pulssi on usein n.50-55. Eli jos olet hyvässä kunnossa, voi johtua siitä. Tokihan tuosta kannattaa mainita lääkärille.
 
M42
Ja näihin vastauksiin tällä palstalla _kannattaa_ luottaa. Ihan oikeasti.
No kai tuon nyt jokainen aikuinen tajuaa, että asiasta pitää keskustella oman lääkärin kanssa, joka potilastietoihin ja potilaalle tehtyihin tutkimuksiin perustuen määrää lääkeen, eikä joku vinkki tai kielto netin anonyumillä keskustelupalstalla ole silloin juuri minkään arvoinen.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Ja näihin vastauksiin tällä palstalla _kannattaa_ luottaa. Ihan oikeasti.
Ainaskin voi ottaa lääkärin kanssa puheeksi. Propral laskee verenpainetta sekä sykettä. Jos on valmiiksi alhainen syke, ei sitä propraalilla korjata.

Itellä rytmihäiriöitä ja alhainen verenpaine. Määrättiin propraalia, rytmi "korjaantui" ja minä konttasin. Verenpaine laski 45/87.
Lääkäri edelleen sitä mieltä, että voin käyttää propraalia. Pitää vain nousta varovasti ja tunnustella oloa, ettei huimaa ja kaadu pahasti :mad:
 
M42
Ainaskin voi ottaa lääkärin kanssa puheeksi. Propral laskee verenpainetta sekä sykettä. Jos on valmiiksi alhainen syke, ei sitä propraalilla korjata.

Itellä rytmihäiriöitä ja alhainen verenpaine. Määrättiin propraalia, rytmi "korjaantui" ja minä konttasin. Verenpaine laski 45/87.
Lääkäri edelleen sitä mieltä, että voin käyttää propraalia. Pitää vain nousta varovasti ja tunnustella oloa, ettei huimaa ja kaadu pahasti :mad:
Alhaista verenpainetta ja sykettä ei korjata propralilla. Lisälyöntejä eli sydämen ylimääräistä tykytystä sillä voidaan korjata. Itselläni on alhainen syke, mutta tuohon tykytykseen pieni 10mg:n Propral on auttanut todella hyvin. Toki sen kanssa pitää sitten olla varovainen, ettei syke ja verenpaine laske liian alas. Enkä käytä propralia kuin tarvittaessa eli silloin, kun tykytys ei itsekseen asetu.
 
vierailija
Alhaista verenpainetta ja sykettä ei korjata propralilla. Lisälyöntejä eli sydämen ylimääräistä tykytystä sillä voidaan korjata. Itselläni on alhainen syke, mutta tuohon tykytykseen pieni 10mg:n Propral on auttanut todella hyvin. Toki sen kanssa pitää sitten olla varovainen, ettei syke ja verenpaine laske liian alas. Enkä käytä propralia kuin tarvittaessa eli silloin, kun tykytys ei itsekseen asetu.
Alhainen verenpaine ja syke valmiiksi ja lääkäri korjasi "rytmihäiriön", eli juuri sydämen ylimääräiset rallatukset ja muljahdukset propraalilla. Lääkäri ei katsonut verenpaineen laskun aiheuttavan ongelmia vaikka ilman propraalia 64/100-105. Otin lääkärin määräämän annoksen, eli tuon 10mg. Tsiu vain ja niin katosi paineet. Nykyään vain neljännes tabletista, jos ei auta, toinen neljännes muru perään. Eli varovaisesti pitää ottaa.
 
M42
Alhainen verenpaine ja syke valmiiksi ja lääkäri korjasi "rytmihäiriön", eli juuri sydämen ylimääräiset rallatukset ja muljahdukset propraalilla. Lääkäri ei katsonut verenpaineen laskun aiheuttavan ongelmia vaikka ilman propraalia 64/100-105. Otin lääkärin määräämän annoksen, eli tuon 10mg. Tsiu vain ja niin katosi paineet. Nykyään vain neljännes tabletista, jos ei auta, toinen neljännes muru perään. Eli varovaisesti pitää ottaa.
Ei tod oo sun verennpaineet 64/100-105, 100-105/64 ne voi olla. Silloin kyllä aikuisen istuma-asennnossa? mitatuksi aika alhaiset...
 
vierailija
Tais lukemat muljahtaa väärin päin :barefoot:Alapaine 64. Yläpaine 100-105
Alapaine joskus alle 60, kun istuu rauhassa hetken. Leposyke 50-70 välillä. Propraalia kuitenkin lääkäri kehotti ottamaan muljahduksiin ja muihin sydämen rallatuksiin. Elikkäs edelleen ongelmana propraali joka laskee nämäkin arvot alemmas ja veri ei saavuta aivoja toivotulla tavalla noustessa tai paikallaan olessa :confused:
 
M42
Tais lukemat muljahtaa väärin päin :barefoot:Alapaine 64. Yläpaine 100-105
Alapaine joskus alle 60, kun istuu rauhassa hetken. Leposyke 50-70 välillä. Propraalia kuitenkin lääkäri kehotti ottamaan muljahduksiin ja muihin sydämen rallatuksiin. Elikkäs edelleen ongelmana propraali joka laskee nämäkin arvot alemmas ja veri ei saavuta aivoja toivotulla tavalla noustessa tai paikallaan olessa :confused:
Joo. Ootko kokeillut, meneekö tykytykset itsestään ohi vai vaatiiko välttämättä lääkkeen.
 
vierailija
Itse en suosittele aktiiviselle henkilölle propralia, jolla on alhaiset sykkeet ja pienet verenpaineet. Mulle määrättiin sitä rytmihäiriöihin, mutta se vaan pahensi olotilaa, kun sykkeet ja paineet laski entisestään, eikä se poistanut rytmihäiriötäkään. Mutta siis vaste tuohon lääkkeeseen on yksilöllinen, mulle se ei auttanut. Lääkäri sanoi, että on niitä muitakin vaihtoehtoja olemassa, mutta en sitten koskaan saanut vaihtoehtoista lääkereseptiä. (n) Enkä jaksa lähteä peräämään, koska nyt mulla on vaihteeksi ihan tasaisen oloinen pulssi.
Pulssin kyllä kuuluukin vaihdella, sanoi aamutohtori viime viikolla telkkarissa:)
"Tiedot ylisuurten propranololiannosten toksisuudesta ovat suhteellisen vähäisiä. 0,8–6 g propranololia (arvioitu annos) on aiheuttanut aikuisella bradykardiaa ja vakavaa hypotensiota, joka on joissain tapauksissa johtanut perifeeriseen syanoosiin. Tajuttomuutta ja kouristelua on myös esiintynyt. Muutamassa tapauksessa myrkytys on johtanut kuolemaan. Propranololimyrkytyksen hoito on pääasiassa oireenmukaista ja supportiivista. Vatsa pyritään tyhjentämään lääkkeestä huuhtelemalla ja lääkehiiltä tulee antaa. Bradykardiaan voidaan käyttää i.v. atropiinia ja jos siitä ei ole apua, varoen i.v. isoprenaliinia. Vaikeimmissa tapauksissa voidaan joutua turvautumaan tahdistinhoitoon. Vakavan hypotension hoitoon voidaan käyttää noradrenaliinia tai dopamiinia. Vajaatoiminnassa voidaan antaa digoksiinia ja diureettia. Myös glukagonia voidaan kokeilla sydänlihaslaman ja hypotension hoidossa. Bronkospasmia voidaan hoitaa beeta2-sympatomimeeteilla tai teofylliinillä sekä kouristuksia diatsepaamilla. Hemodialyysistä ei liene hyötyä." spc fimea
Hanavesissä mahtaa olla aika paljon myös noita lääkejäämiä, kun on noin vanha valmiste?
 

Yhteistyössä