Miks vihreät ei asuta maaseutua?

vierailija
On ennenkin, silloin kun maaseudulla oli väkeä, osattu varjella luontoa.
Siellä oli ne korpimetsät ----.
Korpi on oikeastaan suo, jonne on kasvanut hiljalleen kuusia:
http://virtuoosi.pkky.fi/metsaverkko/metsaekologia/Suotyypit/korpi.htm

Se on siis maatyyppi. Ennen metsätaloutta niillä puilla ei ollut muuta merkitystä kuin ylipääsemätön alue, mistä ei edes läpi päässyt - sitäpaitsi suosilmäkkeisiin on voinut hukkua helpostikin.
 
vierailija
Ei vittu miten tyhmiä echo ja noita on!! Pariisissa on maailman eniten turisteja ja sen takia kun siellä on paljon ihmisiä. Sillon kun on paljon ihmisiä niin tapahtuu sellasta mikä kiinnostaa muita ihmisiä ja sen takia ne laittaa rahaa että ne pääsis käymään ja näkemään sen. Turistit tulee helsinkiin sen takia koska se on suomessa selvästi isoin ja ihmiset haluaa olla siellä missä on muita ihmisiä. Pitää olla palveluja ja ne haluu palveluja. Suomessakin ne mökit ja sellaset jää tyhjiks kun ei kiinnosta no myy ne turisteille sitten jos ne kerrn sellasta haluu!!?? Ei kiinnosta niitä muuten ne olis ostanut ne jo. Echo itki ketjuista ja kansainväliset ketjut on paras juttu mitä suomessa on. mä haluisin paljon lisää ja niitä tulee onneks lisää ja tilaa on tulla. Halutaan parasta mahollista shoppausta joka puolelle helsinkiä.
 
vierailija
Hesarin artikkeli:

Uudisrakennusten asukkaiden hiilijalanjälki on kaupunkikeskustoissa jopa puolet suurempi kuin väljemmin rakennetuilla alueilla.

Tähän johtopäätökseen tulivat Aalto-yliopiston tutkijat, jotka vertailivat uusissa ja vanhoissa rakennuksissa asuvien hiilijalanjälkiä eri puolilla Suomea vuosilta 2003–2012. Tuolloin keskusta-asukkaan hiilijalanjälki oli noin 11,7 tonnia, seutuasukkaan vain kahdeksan.

Tutkijat pitävät laskelmansa tulosta hämmentävänä.

"Valtauskomus kumminkin on, että jos tiivistetään kaupunkirakennetta, saadaan kasvatettua hiilitehokkuutta. Näkemys on lyönyt läpi kansainvälisesti ja myös Suomessa", sanoo professori Seppo Junnila Aalto-yliopiston teknillisestä korkeakoulusta.

"Ydinkeskustoissa on tyydytty liikaa siihen, että kun saadaan tiiviyttä, hiilijalanjälki pienenee. Väljemmillä alueilla on puolestaan panostettu energiatehokkuuteen muilla tavoin."

Väljemmin rakennetulla alueella tutkijat tarkoittavat kaupungin keskustan ja maaseudun välistä kaupunkialuetta. Tilastokeskukselta ja Suomen ympäristökeskukselta hankittu tutkimusaineisto kattaa alueellisesti koko Suomen, joka on jaettu kolmenlaisiin kaupunkivyöhykkeisiin.

"Ensimmäinen on tiivistä kerrostalovaltaista aluetta, seuraava rivitalo- ja omakotitaloaluetta joka on vielä melko tiivistä, ja kolmas sitten väljempi omakotitaloalue. Esimerkiksi Espoossa on kaikkea kolmea vyöhykettä", Junnila kuvailee.

Väljemmin rakennetut alueet ovat vähemmän riippuvaisia olemassa olevasta infrastruktuurista, kuten kaukolämmöstä. Siksi erilaiset lämpöpumput ja aurinkopaneelit sekä muut teknologiat leviävät kaupunkialueiden ulkopuolella nopeastikin. Esimerkiksi erilaisten lämpöpumppujen määrä kasvoi 30000:sta yli puoleen miljoonaan vuosina 2003–2012.

Pienempää hiilijalanjälkeä selittävätkin juuri päästöt energiankulutuksessa, jotka olivat väljemmillä alueilla neljänneksen pienemmät kuin keskustoissa.

"Eräs hypoteesimme on, että väljemmillä alueilla kaupunkisysteemi on löysempi. Sen vuoksi siellä voidaan vapaammin investoida maalämpöpumppuihin ja muuhun. Ydinkeskustoissa organisaatiot ovat kankeita."

Hiilijalanjälkien kokoeroihin vaikuttaa energiaratkaisujen ohella se, että keskusta-asukas ostaa asumisesta ja autoilusta säästyneillä rahoilla enemmän tavaraa, ruokaa ja palveluita ja matkoja kuin seutu-asukas. Toisaalta tiiviisti rakennetuilla alueilla kotitaloudet ovat pienempiä ja tulotaso on korkeampi.

Junnilan mukaan tutkimustulos haastaa laajemmin esimerkiksi ilmastopolitiikan. Tutkimustulosten perusteella nykyisenlainen keskusta-alueiden tiivistäminen ei ehkä ole hiilitehokkain tapa järjestää asumista.

"Johtopäätöksenä artikkelissa vedimme, että ilmastopolitiikka näyttäisi epäonnistuneen Suomessa tiivistävän kaupunkirakenteen osalta, mutta väljemmän kaupunkirakenteen osalta se näyttäisi onnistuneen paremmin."

Tutkimus on osa tohtorikoulutettava Juudit Ottelinin väitöskirjaa. Hänen mukaansa Suomessa pitäisi etsiä keinoja pienentää hiilijalanjälkeä myös tiiviimmin asutuilla alueilla.

"Tulokset ovat tärkeä lisä keskusteluun, jota käydään kestävästä kaupunkirakenteesta", Ottelin sanoo.

Tutkimuksen perusteella suomalaisia kokemuksia "kestävän kehityksen puutarhalähiöistä" voisi viedä jopa maailmalle, Junnila pohtii. Esimerkiksi matala rakentaminen voisi olla helposti tuotteistettavissa.

"Suomessa on pystytty luomaan toimiva malli ydinkeskustan ympärille muodostuvan elämäntavan kestävämmäksi kehittämiseksi. Tämä on perinteisesti ollut yksi suurimmista globaalin kaupungistumisen haasteista."

"Ehkä Suomi onkin maailman johtava tällä alueella, eikä niinkään tiiviiden kestävien miljoonakeskustojen osaajana."

Tutkimustuloksia julkaisee myöhemmin myös arvovaltainen Environmental Science and Technology -tiedejulkaisu.


Maaseutu jäi vertailun ulkopuolelle
Tutkimuksen pohjana oli Tilastokeskuksen kulutustutkimus vuodelta 2012. Kotitalouksien hiilijalanjäljen laskentaan käytettiin elinkaariarviointia.

Tutkimusaineisto koostui 3500 kotitaloudesta.

Kotitalouksista 289 asuivat vuonna 2003 tai sen jälkeen valmistuneissa rakennuksissa: 100 kotitaloutta asui tiiviisti rakennetuissa keskustoissa, 134 muualla kaupungissa ja 55 seutualueilla.

Kotitalouksista 1999 asuivat ennen vuotta valmistuneissa rakennuksissa: 981 tiiviisti rakennetuissa keskustoissa, 730 muualla kaupungissa ja 288 seutualueilla.

Maaseudulla asuvat kotitaloudet jätettiin tutkimuksen ulkopuolelle.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Ei vittu miten tyhmiä echo ja noita on!! Pariisissa on maailman eniten turisteja ja sen takia kun siellä on paljon ihmisiä. Sillon kun on paljon ihmisiä niin tapahtuu sellasta mikä kiinnostaa muita ihmisiä ja sen takia ne laittaa rahaa että ne pääsis käymään ja näkemään sen. Turistit tulee helsinkiin sen takia koska se on suomessa selvästi isoin ja ihmiset haluaa olla siellä missä on muita ihmisiä. Pitää olla palveluja ja ne haluu palveluja. Suomessakin ne mökit ja sellaset jää tyhjiks kun ei kiinnosta no myy ne turisteille sitten jos ne kerrn sellasta haluu!!?? Ei kiinnosta niitä muuten ne olis ostanut ne jo. Echo itki ketjuista ja kansainväliset ketjut on paras juttu mitä suomessa on. mä haluisin paljon lisää ja niitä tulee onneks lisää ja tilaa on tulla. Halutaan parasta mahollista shoppausta joka puolelle helsinkiä.
Hesalaisen itkupotkuraivari. :ROFLMAO:
Eiköhän perusturisti katso Pariisissa ne keskustan vanhat tsydeemit jotka on olleet jo ties kuinka kauan sekä Versaillesin:Eiffel, Riemukaari, Louvre, ranskalaiset kahvilat.
Niihin ei liity se, onko Pariisissa 2 vai 20 miljoonaa asukasta. Eri asia sitten jos on jotkut festivaalit mut ei niihinkään mitään miljoonia tule.

Pienempien kaupunkien kohteita: Pisan torni, Venetsia.

Kyllä ne ketjut köyhdyttää paikallista tuotantoa ja yrittäjyyttä. Sun on sitä vaikea kuvitella koska otat kaiken valmiina, mutta pienellä paikkakunnalla näkyy huonekalukaupoissa esim.Ikean vaikutus.

Joo, voit sanoa että mitäs suomalaiset myyvät kalliimpaa, oma moka, mutta koitapa pienyrittäjänä pärjätä kansainväliselle ketjulle jolla on kilpailukykyiset hinnat. Päiväkodit ja muut laitokset hankkivat monet jutut Ikeasta ja ne on isoja hankintoja. Ainut että se paikallisen puusepän tekemä kestää vuosikymmeniä, kun Ikea hajoaa melkein jo kootessa. Lisäksi hyvä kauppias osaa sisäänostaa/valmistaa trendien mukaisia juttuja eli siihen ei tarvita ulkolaisia ketjuja.

En mä ole ulkolaisia ruokia, juomia, sisustamista ja muotia vastaan, tervetuloa vaan kaikki, mut ei siihen tarvita ulkolaista omistusta: saman chai latten osaa suomalainenkin valmistaa.

Edelleen muistutan samaa mitä olen ennenkin sanonut, eli jos jokainen suomalainen lisäisi 10€/kk satsaamista kotimaisiin tuotteisiin niin se toisi vuodessa 10 000 työpaikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Kyllähän vihreitä asuu maallakin. Usein vain keskustalaisissa kunnissa vaikea päästä politiikkaan. Mutta vihreys ei tarkoita kaupunkilaisuutta, vierautta luonnolle tms. Ei ainakaan oikea vihreys.

Yhdellä pikkukylällä tiedän että "vihreä" pariskunta muutti sinne ja niistä puhuttiin pahaa ja kiusattiin...tyhmää.
 
vierailija
Hesalaisen itkupotkuraivari. :ROFLMAO:
Eiköhän perusturisti katso Pariisissa ne keskustan vanhat tsydeemit jotka on olleet jo ties kuinka kauan sekä Versaillesin:Eifdel, Riemukaari, Louvre, ranskalaiset kahvilat. Niihin ei liity se, onko Pariisissa 2 vai 20 miljoonaa asukasta. Eri asia sitten jos on jotkut festivaalit mut ei niihinkään mitään miljoonia tule.

Pienempien kaupunkien kohteita: Pisan torni, Venetsia.

Kyllä ne ketjut köyhdyttää paikallista tuotantoa ja yrittäjyyttä. Sun on sitä vaikea kuvitella koska otat kaiken valmiina, mutta pienellä paikkakunnalla näkyy huonekalukaupoissa esim.Ikean vaikutus.

Joo, voit sanoa että mitäs suomalaiset myyvät kalliimpaa, oma moka, mutta koitapa pienyrittäjänä pärjätä kansainväliselle ketjulle jolla on kilpailukykyiset hinnat. Päiväkodit ja muut laitokset hankkivat monet jutut Ikeasta ja ne on isoja hankintoja. Ainut että se paikallisen puusepän tekemä kestää vuosikymmeniä, kun Ikea hajoaa melkein jo kootessa. Lisäksi hyvä kauppias osaa sisäänostaa/valmistaa trendien mukaisia juttuja eli siihen ei tarvita ulkolaisia ketjuja.

En mä ole ulkolaisia ruokia, juomia, sisustamista ja muotia vastaan, tervetuloa vaan kaikki, mut ei siihen tarvita ulkolaista omistusta: saman chai latten osaa suomalainenkin valmistaa.

Edelleen muistutan samaa mitä olen ennenkin sanonut, eli jos jokainen suomalainen lisäisi 10€/kk satsaamista kotimaisiin tuotteisiin niin se toisi vuodessa 10 000 työpaikkaa.
Ei ikean mitään hajoa heti ne on tosi laadukkaita tuotteita mut oon sitä mieltä jysk on parempi. Jyskillä on enemmän ideoita ja ne tekee kevyitä juttuja ja tosi käytännöllisiä. Mä ostan aina parasta niin että hinta ja laatu ratkasee. Mä en osta ikinä mitään xtraa enkä rainbowia. Mulle se tuote on aika sama missä on tehty se jos joku suomalainen lopppuu niin se on voi voi. En ala huonoa ostamaan. Suomalaiset tuotteet on hinta liian kallis ja laatu ei mikään erikoinen. Ne ei oo lähelläkään sitä mitä mä haluisin. Mä luotan paljon merkkiin kun kansainvälinen merkki takaa aina laadun. Sillon kun käydään syömässä niin mennään etnisiin tai mäkkiin. Niissä on paras laatu ja hinta ja ollaan aina tyytyväisiä. Halutaan käyttää sellasia tuotteita ja syödä sellasta ruokaa mistä tykätään. Suomalainen kahvi on oikkesesti pahaa ja ei osaa suomalainen tehdä sellasia samoja mitä ne jotka on siitä kultuurista. Ei todellakaan osaa. Joku rax on ihan surkee ja kotipizza kanssa. Se ei vaan mee niin että joku alottaa että alottaa tekemään tosta vaan toisten juttuja. Kun se tekijä on sitä kultuurista niin se vaan on paljon parempi aina ja hinta on kaiken lisäks halvempi ja useesti paljon. Ihan hulllua!! Mä haluan hinnat alemmaks suomessa ja mamut on ne jotka laskee hintoja kun niille riittää vaan se että ne elää eikä se että ne yrittää viedä sun kaikki rahat kun hinnat on niin älyttömät.
 
vierailija
Kyllähän vihreitä asuu maallakin. Usein vain keskustalaisissa kunnissa vaikea päästä politiikkaan. Mutta vihreys ei tarkoita kaupunkilaisuutta, vierautta luonnolle tms. Ei ainakaan oikea vihreys.

Yhdellä pikkukylällä tiedän että "vihreä" pariskunta muutti sinne ja niistä puhuttiin pahaa ja kiusattiin...tyhmää.
Tokihan maaseudullakin asuu vihreitä mutta olemattoman vähän. Suurin osa vihreistä on julkisella sektorilla työskenteleviä korkeasti koulutettuja nuoria naisia ja sellaisia on pääasiassa vain yliopistokaupungeissa.
 
Ei ikean mitään hajoa heti ne on tosi laadukkaita tuotteita mut oon sitä mieltä jysk on parempi. Jyskillä on enemmän ideoita ja ne tekee kevyitä juttuja ja tosi käytännöllisiä. Mä ostan aina parasta niin että hinta ja laatu ratkasee. Mä en osta ikinä mitään xtraa enkä rainbowia. Mulle se tuote on aika sama missä on tehty se jos joku suomalainen lopppuu niin se on voi voi. En ala huonoa ostamaan. Suomalaiset tuotteet on hinta liian kallis ja laatu ei mikään erikoinen. Ne ei oo lähelläkään sitä mitä mä haluisin. Mä luotan paljon merkkiin kun kansainvälinen merkki takaa aina laadun. Sillon kun käydään syömässä niin mennään etnisiin tai mäkkiin. Niissä on paras laatu ja hinta ja ollaan aina tyytyväisiä. Halutaan käyttää sellasia tuotteita ja syödä sellasta ruokaa mistä tykätään. Suomalainen kahvi on oikkesesti pahaa ja ei osaa suomalainen tehdä sellasia samoja mitä ne jotka on siitä kultuurista. Ei todellakaan osaa. Joku rax on ihan surkee ja kotipizza kanssa. Se ei vaan mee niin että joku alottaa että alottaa tekemään tosta vaan toisten juttuja. Kun se tekijä on sitä kultuurista niin se vaan on paljon parempi aina ja hinta on kaiken lisäks halvempi ja useesti paljon. Ihan hulllua!! Mä haluan hinnat alemmaks suomessa ja mamut on ne jotka laskee hintoja kun niille riittää vaan se että ne elää eikä se että ne yrittää viedä sun kaikki rahat kun hinnat on niin älyttömät.
Joo sun rakkaat mamut ovat valmiita hilaamaan palkkakustannuksia alas, joka aiheuttaa paineita suomalaisille. Nyt jo rakennusala on täynnä eestimiehiä.
Oletko sä valmis alentamaan palkkaasi monella satasella/kk?

Kohta tää maa on täynnä pienipalkkaista porukkaa, halpatuontimööpeleidensä ja kauko-Idän hikipajoissa tuotettujen rytkyjen kanssa.
 
vierailija
Suomalainen palvelu on aina ihan älyttömän kallis. Suomalainen lopettaa ennen kun laskee hintaa. Siinähän lopettaa mut ihan omaa tyhmyyttä ja sitä kun on niin älyttömän ahne. Ilman lidliä olis ruuan hinta paljon kalliimpi jailman mamuja olis palvelut paljon kalliimpi. Mä tuen niitä jotka haluaa elää eikä yrittää tulla rikkaaks.
 
Joo sun rakkaat mamut ovat valmiita hilaamaan palkkakustannuksia alas, joka aiheuttaa paineita suomalaisille. Nyt jo rakennusala on täynnä eestimiehiä.
Oletko sä valmis alentamaan palkkaasi monella satasella/kk?

Kohta tää maa on täynnä pienipalkkaista porukkaa, halpatuontimööpeleidensä ja kauko-Idän hikipajoissa tuotettujen rytkyjen kanssa.
Älä huoli. Ei nämä nykyiset tulijat palkkoja polje. Palkkojen polkeminen kun edellyttää työhaluja.
 
vierailija
Joo sun rakkaat mamut ovat valmiita hilaamaan palkkakustannuksia alas, joka aiheuttaa paineita suomalaisille. Nyt jo rakennusala on täynnä eestimiehiä.
Oletko sä valmis alentamaan palkkaasi monella satasella/kk?

Kohta tää maa on täynnä pienipalkkaista porukkaa, halpatuontimööpeleidensä ja kauko-Idän hikipajoissa tuotettujen rytkyjen kanssa.
Jos jotkut tekee paljon halvemmalla niin on se hinta sillon ollut ihan liian kova. Pudottaa sen palkan samaks tai alemmaks. Mä ostan aika kalliita merkkejä ja vaatteisiin menee mut ei niitä saa halvalla. Vaatteissa sä saat halvalla huonoa ja paljon paremi luottaa merkkiin aina vaatteissa. Jokanen saa ite päättää sen merkin mihin ne luottaa. Mulla on se käsitys että raksoilla on ihan älyttömät palkat ja ihan hyvä vaan jos ne putoo.
 
Jos jotkut tekee paljon halvemmalla niin on se hinta sillon ollut ihan liian kova. Pudottaa sen palkan samaks tai alemmaks. Mä ostan aika kalliita merkkejä ja vaatteisiin menee mut ei niitä saa halvalla. Vaatteissa sä saat halvalla huonoa ja paljon paremi luottaa merkkiin aina vaatteissa. Jokanen saa ite päättää sen merkin mihin ne luottaa. Mulla on se käsitys että raksoilla on ihan älyttömät palkat ja ihan hyvä vaan jos ne putoo.
Oletko kuullut ostovoimasta?
Jos se hesalainen, pienipalkkainen mamu/pienipalkkainen kantis ensin maksaa kalliin vuokran, ruuan jne, niin mitä sille jää käteen siitä pienestä palkasta?

Sille muuten voisi jäädä enemmän rahaa asuessaan vaikka Hämeenlinnassa tms.jossa on pienemmät vuokrat.

Sä oot jossain pilvenhattaralla. Mä oon ollu erilaisissa töissä lasten pyöräyttämisen jälkeen ja ei, en ole niin rikas etteikö vaikka 500 €:n vaihtelu kuukausipalkassa vaikuttaisi. On ollut hyvä verrata kun muu elämä eli asumiskulut, ruokamenot ja kulut lapsista on pysyneet suunnilleen samoina viime vuosien ajan.
 
Hesassa käy jonkin vuoden arvion mukaan 4,7 miljoonaa turistia, kun katotaan majoitustilastoja (päivävieraita ei ole laskettu ja niitä toki paljon).

Mutta kyllä tuolla ulkomailla yksi kiviröykkiökin kerää yksinään semmoisen miljoona turistia vuodessa, nimittäin Englannin Stonehenge. En tykkää Stonehengestä sen noituuden takia, mutta pointtini on että ei sen turistirysän tarvitse aina olla iso kaupunki.
 
Jos jotkut tekee paljon halvemmalla niin on se hinta sillon ollut ihan liian kova. Pudottaa sen palkan samaks tai alemmaks. Mä ostan aika kalliita merkkejä ja vaatteisiin menee mut ei niitä saa halvalla. Vaatteissa sä saat halvalla huonoa ja paljon paremi luottaa merkkiin aina vaatteissa. Jokanen saa ite päättää sen merkin mihin ne luottaa. Mulla on se käsitys että raksoilla on ihan älyttömät palkat ja ihan hyvä vaan jos ne putoo.
Oletkos itse töissä? Varmaan olet valmis pudottamaan liian isoa palkkaasi.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Vihervassari75
Echo, kysyisin pari kysymystä sinusta, kun en ole pahemmin tätä palstaa lukenut, niin ei ole tietoa. Ei tartte tarkkaan vastata, oman maun mukaan "sinnepäin" riittää.

Missä asut?

Minkä ikäinen olet? ENtäs miehesi?

Mitä teet työksesi? Entäs miehesi?

Minkä ikäiset lapset?

Oletko aina ollut uskovainen? Tuleeko se verenperintönä?

Ja omasta puolesta voin kertoa, että minä olen sellainen maalaisvihreä. Lapsuuden ja teini-iän asunut alle 15000 asukkaan kaupungissa. Sitten opiskellut ja asunut Helsingissä vähän yli 10 vuotta. Muuttanut maalle takaisin, joskaan ei tuonne synnyinseuduille. Ja kyllä täältä ainakin näitä kammottavia vihervassareita tuntuu löytyvän muitakin.

Vielä semmonen tiedoksi, että minä ja mieheni saamme tienistimme yksityissektorilta. Ja tuntemistani vihervassareista aika moni muukin saa. Ainakin suurempi osa kuin esim. tietämistäni persuista. Heistä kaikki töissä olevat ovat kyllä yksityisellä puolella, mutta enimmäkseen työttömiä. Työttömiä joiden työt ovat loisivat mamut vieneet?
 
ei viherituhippi
Vitun paskalingot sitten. Niiden jäljiltä ei jää kuin poltettu maa. Lintu itsessään on kauniin näköinen, mutta sitä tässä nyt moittinutkaan.
Varsinainen tatilainen :D

Ne on valkoposkihanhia. Ja ihan KAIKKI ns eläinongelmat on ihmisen OMAA SYYTÄ.

Ne on Korkeasaaresta I. Koiviston käskystä vapautettuja. Kauppatorin lokit tulee sinne, koska ihmiset ruokkii niitä. Merimetsot tulevat syömään rannikollemme, koska IHMINEN ON SAASTUTTANUT ja rehevöittänyt Suomenlahden maailman saastuneimmaksi mereksi. Hyväähän ne oikeasti tekevät kun syövät eniten nimenomaan roskakalaa.

Lisääkin esimerkkejä olisi paljon. Eli katso sinä vaan peiliin, ekosysteemin sotkija.
 

Yhteistyössä