Miks vihreät ei asuta maaseutua?

Heh, minun appivanhempani ovat asuneet koko elämänsä pikkukylässä keskellä korpea ja väitän, että heidän hiilijalanjälkensä on täysin mitätön. Sitä paitsi kaupungeissa asuvilla on suurempi hiilijalanjälki kuin väljemmin asutuilla seuduilla: http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002843509.html

Ihmettelen, että tätä ei huomioida päätöksenteossa.
Kopsaatko tuon tekstin tänne? Mä en tilaa Hesaria.
 
vierailija333
Älyköt voisivat sit kulkea pitempää työmatkaa kaupunkiin jos kylällä käyminen aharistaisi ja tuntuisi liian juntilta.
Ihan tavallisia duunareita ollaan miehen kanssa ja silti käydään muualla töissä. Ei täällä pienellä paikkakunnalla vain riitä töitä kaikille. Oma työmatka on 45km ja miehen työmatka on 75km. Käydään vieläpä eri suunnissa töissä niin on pakko olla kaksi autoa. Vuorotyössä kulkeminen ei onnistu julkisten avulla. Toki mielummin kävisin töissä täällä omalla paikkakunnalla, mutta pakko lähteä muualle jos toinen vaihtoehto on työttömyys. Tarkkaan kuitenkin seuraan jos tulee auki työpaikkoja täällä ja heti haen sopivia paikkoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Kai sä tajuut että halutaan asua niin että on ihmisiä joka puolella?? Mitä enemmän sen kivempi. Pääkaupunkiseudulla vois asua paljon enemmän ihmisiä ja sais kasvaa paljon nopeemmin. Mun käsitys on että nuoret jotka on pakotettu elää muualla kun pääkaupunkiseudulla muuttaa tänne. Jos suomessa joutuu asumaan niin kyllä tää on varmasti ainoa paikka. Ulkomaille noi yrittää enemmän mut kaikki ei pääse. Mä äänestän vihreitä mut tiedän että on sellasia aioista jossa ollaan ihan eri mieltä tai ei eletä ihan samalla laillla. Mut autoilua pitäis vähentää ja mä en oo rasisti ja tykkään erilaisista ihmisistä jotak on ihan eri kulttureista. Mä tykkään jutella ulkomaalaisten kanssa ja tykkään kaikesta kansainvälisestä. Mun mielestä vihreät on suomen kansainvälisin puolue ja kannatan sitä perustuloa ja vihreät on sen keksinuyt.
 
Välillä on noi kaupunkilaisvihreät aika ristiriitaista sakkia. Esim. yks kaverin puoliso on armoton luonnonsuojelia ja arvottaa eläimetkin ihmisen yläpuolelle. Silti en oo koskaan sitä asiaa ymmärtänyt, että miksi ystävä sit joutuu autolla menemään sen luo eikä julkisilla, kun ei puolisolle sovi kun haluaa auton vaikka asuukin isossa kaupungissa. Samaan tapaan pelaa esim. pokemon go:ta autosta ajeltua käsin, kun vois lenkkeillä. Mökille tää kyseinen kaupunkivihreä ei luonnollisesti tuu, koska mökillä ei ole nykyajan mukavuuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Elena777
Mun käsitys on että nuoret jotka on pakotettu elää muualla kun pääkaupunkiseudulla muuttaa tänne. Jos suomessa joutuu asumaan niin kyllä tää on varmasti ainoa paikka. Ulkomaille noi yrittää enemmän mut kaikki ei pääse. Mä äänestän vihreitä mut tiedän että on sellasia aioista jossa ollaan ihan eri mieltä tai ei eletä ihan samalla laillla. Mut autoilua pitäis vähentää ja mä en oo rasisti ja tykkään erilaisista ihmisistä jotak on ihan eri kulttureista. Mä tykkään jutella ulkomaalaisten kanssa ja tykkään kaikesta kansainvälisestä. Mun mielestä vihreät on suomen kansainvälisin puolue ja kannatan sitä perustuloa ja vihreät on sen keksinuyt.
Sun mielestäsi. Mä taas tunnen paljon ihmisiä jotka on joutuneet muuttamaan kaupunkiin töiden takia, eli ovat olleet pakotettuja asumaan lähiössä. Mutta haaveilevat maalle muutosta.

Ja antaa nuorten pörrätä ympäriinsä ensin, mäkin olin 20-vuotiaana sitä mieltä että mitä isompi kaupunki, sen parempi ja että Suomi on pieni. Sit kun tuli muutettua monia kertoja ja seilattua sinne tänne, alkoi asettuminen kiinnostaa, ja isot kaupungit lakkasivat kiehtomasta.

Niitä sanotaan paluumuuttajiksi täällä maalla päin. Kun isot kaupungit on koluttu ja perhettä tulee, niin se pikkukaupungin jäähalli muutaman penkkirivin kera, Hilman Vaateaitta tai yhden K:n market eivät enää tunnu maailmanlopulta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: .....
Vihreällä puolueella ja oikeasti vihreällä aatteella ei ole yhteistä kuin nimi. Vihreät on nimenomaan kaupunkilaispuolue. He ajavat ns. moderneja vasemmistolaisia arvoja. Heille tärkeintä on feministihomoneekerin oikeus olla määrittelemättä sukupuoltaan käydessään interseksuaalisessa julkisessa vessassa. Linnut ja muut peipposet tulee sitten listan häntäpäässä.
 
Mitä olen katellut niin kummasti ne urbaanit moppitukka-paluumuuttajat löytävät pikkuhiljaa täältä maalta ne open virat, alkavat perustaa vanhempaintoimikuntia ja kuskaavat muksuja tyytyväisenä kansalaisopiston jumppakerhoon.

Remppaavat siinä ohessa hippityyliin jotain perinteisen näköistä rötisköä joka ehkä ennen on ollu joku rintamamiestalo, juna-asema tai mikälie navettavaja (ei kerrota niille mikä se on ollu). :D
 
Et varmasti pyöräilisi iloisena 10 kilometriä suuntaansa maaseudulla, jossa ei ole pyöräteitä, eikä katuvaloja. Joutuisit ajamaan ajotiellä, jossa rekat pyyhkäisevät ohitsesi hengenvaarallisesti, mikäli ylipäätään kykenisit pyörällä etenemään talven lumisohjossa ja loskapaskassa.

Huomaa hyvin, miten jotkut eivät osaa ajatella omaa kuplaansa pidemmälle.
Kyllä se kupla on nyt ihan vain siellä omassa otsassasi. Olen asunut monissa eri kaupungeissa, niin pienissä kuin isoissakin. Ja aina tuo kymmenen kilsan matka on joko fillarilla tai juosten onnistunut. Aika lailla ihan vain asenteesta kiinni, jos normaali terveestä ja työiköisestä ihmisestä kyse.
 
Vihreällä puolueella ja oikeasti vihreällä aatteella ei ole yhteistä kuin nimi. Vihreät on nimenomaan kaupunkilaispuolue. He ajavat ns. moderneja vasemmistolaisia arvoja. Heille tärkeintä on feministihomoneekerin oikeus olla määrittelemättä sukupuoltaan käydessään interseksuaalisessa julkisessa vessassa. Linnut ja muut peipposet tulee sitten listan häntäpäässä.
Näinhän se on ollut pitkään. Siks en oo varmaan yli 10-vuoteen vihreitä äänestänyt.
 
No kyllähän sä nyt ymmärrät, että jos kaupungeista lähtee edes muutama sata tuhatta ihmistä maaseudulle asumaan, ne ihmiset tarvitsevat ne talot ja tilaa ja teitä yms yms, ja niitä ei saada ilman, että sitä luontoa laitetaan aika huolella pakettiin. Miksi vihreää aatetta kannattava sellaista haluaisi?

Kaupungeissa nuo kaikki on jo valmiina, mistä otat ne rahat, jolla kaikki rajennetaan sinne korpeen? Ja loppuu se kymmenien kilometrien erämaa sultakin, kun siihen tulee muutama tuhat omakotitaloa. Muuta kaupunkiin/isommalle kirkonkylälle, jos niin kovasti lähinaapureita kaipaat.

Luotijuna.. Pysähtyiskö se joka kirkonkylällä ja maitolaiturilla? Todella hyödyllinen vekotinhan se silloin olisikin, ehtii kiihdyttää ja sitten pitääkin jo jarrutella, että saadaan se Ritva siitä kyytiin iltavuoroon Kärsämäen Teboilille. Miksi olemassa oleva raideliikenne ei tätä tarvetta täytä? Siitä pitkänmatkan junat hoitamaan paikallisjunienkin tehtävät. Vai montako raidetta rinnakkain meinasit vetää jylhien korpien läpi? Milloin muuten viimeeksi matkustit junalla? Käytät varmaan säännöllisesti ja oma auto jää sinne asemalle odottamaan?

Eihän sen sähkön tarvitse olla kallista, mutta kun se nyt vaan on. Mutta siihen teidän kylällehän siihen sun tontin reunalle kymmenien kilometrien korpeen mahtuu uusi ydinvoimala. Eiku ei mahdukaan, kun siinä on jo ne muutama tuhat uutta omakotitaloa isoilla tonteillaan.

Montako aurinkopaneelia sun katolta jo löytyy?
Ei sitä tarvitse mihinkään jumalan selän taakse muuttaa (anteeksi echo). Suomesta löytyy kymmenittäin pienempiä kaupunkeja, joihin asutusta voisi purkaa pääkaupunkiseudulta. Useimmissa on kämppiä tyhjillään vaikka kuinka paljon, ja toisaalta niihin rakentaminen käy yhtä lailla luonnon päälle kuin isoissa kaupungeissa.
 
Vihreällä puolueella ja oikeasti vihreällä aatteella ei ole yhteistä kuin nimi. Vihreät on nimenomaan kaupunkilaispuolue. He ajavat ns. moderneja vasemmistolaisia arvoja. Heille tärkeintä on feministihomoneekerin oikeus olla määrittelemättä sukupuoltaan käydessään interseksuaalisessa julkisessa vessassa. Linnut ja muut peipposet tulee sitten listan häntäpäässä.
(y)

 
Mitä olen katellut niin kummasti ne urbaanit moppitukka-paluumuuttajat löytävät pikkuhiljaa täältä maalta ne open virat, alkavat perustaa vanhempaintoimikuntia ja kuskaavat muksuja tyytyväisenä kansalaisopiston jumppakerhoon.

Remppaavat siinä ohessa hippityyliin jotain perinteisen näköistä rötisköä joka ehkä ennen on ollu joku rintamamiestalo, juna-asema tai mikälie navettavaja (ei kerrota niille mikä se on ollu). :D
Mutta täytyy sanoa että aina ei ole helppoa kun niitä hipstereitä näkyy täällä maalaiskaupungissa.:confused:

Kun juttelee niiden syksyn väreihin ja villavaatteisiin sonnustautuneiden rättipäiden kanssa, takoo mun päässä yks lause:"Älä vaan näytä junttiuttasi."

Juttele rauhallisen rennosti ja pikkuisen hymyillen, kysele opiskeluista (se ajatus rauhoittaa niitä maaseudun keskellä), sekä kesän ulkomaanmatkasta ja kivoista kahviloista siellä. Kirppikset on hyvä puheenaihe.
Älä vaan ratkea naurunremakkaan ja lyö olkapäälle ja sano "Mää/mie keitänki sulle ja eukolles kipakat kah(a)vit!"

Niitä on seurakunnassakin. Ja mä en ole varma osaanko heidän kanssaan keskustella. :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Pentti. :love: No, en tappaisi olemassaolevia ihmisiä ja uskon siihen että ekologisuus ja huipputekniikka voi kulkea käsi kädessä.
Mutta 2-3 lapsen politiikka saisi tulla koko maailmaan.


Maapallon suojelu

Linkolan ajattelun pääasiallinen lähtökohta on hänen huolensa maapallon ekologisesta tilasta. Hänen mukaansa elämän säilyminen maapallolla edellyttää paluuta maatalousyhteiskuntaan ja luontaistalouteen sekä ihmisten määrän jyrkkää vähentämistä. Elämän ensisijaisena vihollisena Linkola näkee väestöräjähdyksen ja toissijaisena henkeä kohden kasvavan luonnon kuormituksen.[16] Linkola on vaatinut Kiinan yhden lapsen politiikan mallia muistuttavaa väestön määrän rajoittamista. Linkolan mukaan tekniikkaa luontoystävällisemmäksi muuttamalla ei voida ratkaista luonnon kuormittumisen ongelmaa, vaan väestön määrän vähentämisen lisäksi on laskettava tekniikan kehitystasoa.lähde?

Ajattelussaan Linkola vaatii ihmistä palaamaan kapeampaan ekologiseen lokeroon siirtymällä takaisin matalampaan elintasoon sekä hylkäämällä modernin tekniikan.
 
Viimeksi muokattu:
Suomalaisia tutkimuksia...että siitä sitä vaan asumaan Hesaan joka lämpiää kivihiilellä. :ROFLMAO: (noo en usko että vihreät itsekään on kivihiilen kannalla)

"Maaseutua on syyllistetty kaupunkia suuremmasta hiilijalanjäljestä ja kaupungissa asumista on pidetty ekotekona. Tuoreet tutkimukset osoittavat toista.

Professori Seppo Junnilan ja tutkija Seppo Heinosen vuoden 2012 tutkimuksen mukaan betonirakentamisen päästöt ovat puurakentamista suurempia, maaseudulla kulutetaan vähemmän sekä eletään lähempänä luontoa. Kaupunkilaiseen elämäntapaan kuuluu runsaampi shoppailu, ulkona syöminen ja matkailu, jotka kaikki lisäävät hiilitaakkaa.

]DI Riikka Kyrön vuonna 2013 tekemän väitöksen ”Ilmastonmuutoksen hallinta suomalaisessa kaupunkiasumisessa” mukaan tiiviissä kivikaupungissa asuminen ei olekaan ekoteko. Suomessa rakennukset kuluttavat 38 % kaikesta energiasta; huomattavasti enemmän kuin energiatuhlarina pidetty liikenne. Joukkoliikenteen merkitystä hiilipäästöjen pienentäjänä korostetaan ylimitoitetusti, koska liikenteen osuus hiilipäästöistä on vain 17 %. Elinkaarilaskelmien mukaan Helsingin keskustassa asuvan vuotuiseksi hiilijalanjäljeksi saatiin 13,6 hiilitonnia ja koko maan keskiarvoksi 11 tonnia. Kyrö oli itsekin yllättynyt tuloksistaan, koska hän asuu Helsingin keskustassa, ei omista autoa ja kuvitteli elävänsä ekologisesti. Vihreät on Helsingin toiseksi suurin valtuustoryhmä, mutta Helsinki tuottaa lämpönsä ilmastoa saastuttavalla kivihiilellä.

Myöskään asuinpaikan vaikutuksia ilmaston lämpötilaan ei ole huomioitu. Juuso Suomen vuonna 2014 Turun tekemän väitöstutkimuksen ”Kaupungin lämpösaarekkeen ominaispiirteitä pohjoisessa rannikkokaupungissa – esimerkkinä Turku” mukaan kaupunkimaisen maankäytön kuten asfalttipintojen ja tiheän rakennuskannan johdosta Turun keskustan alue on usein ympäristöään lämpimämpi."
 
vierailija
Sun mielestäsi. Mä taas tunnen paljon ihmisiä jotka on joutuneet muuttamaan kaupunkiin töiden takia, eli ovat olleet pakotettuja asumaan lähiössä. Mutta haaveilevat maalle muutosta.

Ja antaa nuorten pörrätä ympäriinsä ensin, mäkin olin 20-vuotiaana sitä mieltä että mitä isompi kaupunki, sen parempi ja että Suomi on pieni. Sit kun tuli muutettua monia kertoja ja seilattua sinne tänne, alkoi asettuminen kiinnostaa, ja isot kaupungit lakkasivat kiehtomasta.

Niitä sanotaan paluumuuttajiksi täällä maalla päin. Kun isot kaupungit on koluttu ja perhettä tulee, niin se pikkukaupungin jäähalli muutaman penkkirivin kera, Hilman Vaateaitta tai yhden K:n market eivät enää tunnu maailmanlopulta.
Musta tuntuu että te ette tajua. On paljon eläkeläisiä jotka haluu asua pääkaupunkiseudulla eikä ne ikinä suostuis muuttamaan muualle suomeen. Se on se mitä te ette tajuu. Paljon kukaan ei suostu muuttaa vaikka olis töitä jossain kun se työ ei oo koko elämä. Mun ehdotus muulle suomelle on ottakaa turvapaikanhakijoita niin paljon ettne saa sen kokosen ryhmän aikaan että ne pystyy elää siellä. Suomalaiset ei tuu muuttamaan. Tampere on varmaan sellanen johon menee ihmisiä koska sinne tulee jopa spora. Kattokaa vähän oikeesti kaikki suomessa on helsingissä kaikki lennot lähtee vaan helsingistä ja kaikki liikkeet on helsingissä. Helsingissä on nykyään ihan kivasti eri maalaisia ja eir kulttuureista ihmisiä ja ihan selvästi vaaan tulee lisää ja se on tosi kiva asia. Ihmisiä ei voi pakottaa muuttamaan ja sen takia kuuluu rakentaa kokoajan lisää. Muualla ne asunnot jää tyhjiks mut sanoin jo ratkasun ja se on oikeesti ainoa ratkasu. Kannattais echon kanssa lopeettaa tollanen rasistinen asenne koska se on tosi typerää ja kaiken lisäks te tuhootte ite ittenne kun mamut on oikeesti teijän ainoa mahollisuus. Suomalaiset ei suostu muuttaa sinne.
 
Musta tuntuu että te ette tajua. On paljon eläkeläisiä jotka haluu asua pääkaupunkiseudulla eikä ne ikinä suostuis muuttamaan muualle suomeen. Se on se mitä te ette tajuu. Paljon kukaan ei suostu muuttaa vaikka olis töitä jossain kun se työ ei oo koko elämä. Mun ehdotus muulle suomelle on ottakaa turvapaikanhakijoita niin paljon ettne saa sen kokosen ryhmän aikaan että ne pystyy elää siellä. Suomalaiset ei tuu muuttamaan. Tampere on varmaan sellanen johon menee ihmisiä koska sinne tulee jopa spora. Kattokaa vähän oikeesti kaikki suomessa on helsingissä kaikki lennot lähtee vaan helsingistä ja kaikki liikkeet on helsingissä. Helsingissä on nykyään ihan kivasti eri maalaisia ja eir kulttuureista ihmisiä ja ihan selvästi vaaan tulee lisää ja se on tosi kiva asia. Ihmisiä ei voi pakottaa muuttamaan ja sen takia kuuluu rakentaa kokoajan lisää. Muualla ne asunnot jää tyhjiks mut sanoin jo ratkasun ja se on oikeesti ainoa ratkasu. Kannattais echon kanssa lopeettaa tollanen rasistinen asenne koska se on tosi typerää ja kaiken lisäks te tuhootte ite ittenne kun mamut on oikeesti teijän ainoa mahollisuus. Suomalaiset ei suostu muuttaa sinne.
No, jankkaamiseksi menee, mut jos sanot että ihmisiä ei voi pakottaa muuttamaan niin kuitenkin monet ovat olleet pakotettuja muuttamaan töiden perässä kaupunkiin. Ei kaikki Hesassa ole innosta hihkuen.

City-mummojen seuraava osoite on palvelutalo, heitä en nyt edes pistäisi muuttamaan maalle.
 
vierailija
Muuten minkä takia te huolitte sellasesta mikä ei kuulu teille yhtään??? Me saadaan tehdä just sellanen helsinki kun halutaan. Se voi olla ihan erilainen mitä muu suomi ja mitä se teille kuuluu?? Ei me tulla maaseudulle osottamaan mieltä et millasia ihmisiä siellä asuu ja niitä vastaan. Ei kiinnosta yhtään vaikka mitä siellä tapahtuis ja vaikka kuinka sukurutsaisitte toisenne.
 
vierailija
Mitä olen katellut niin kummasti ne urbaanit moppitukka-paluumuuttajat löytävät pikkuhiljaa täältä maalta ne open virat, alkavat perustaa vanhempaintoimikuntia ja kuskaavat muksuja tyytyväisenä kansalaisopiston jumppakerhoon.

Remppaavat siinä ohessa hippityyliin jotain perinteisen näköistä rötisköä joka ehkä ennen on ollu joku rintamamiestalo, juna-asema tai mikälie navettavaja (ei kerrota niille mikä se on ollu). :D
No pakkohan niiden moppitukkien on työllistyä julkiselle alalle koska eihän sellaset reppanet työllisty iänkuuna päivänä avoimelle sektorille. Siellä kun pitäis tehdä vähän töitäkin ei vain haukotella.
 
vierailija
No, jankkaamiseksi menee, mut jos sanot että ihmisiä ei voi pakottaa muuttamaan niin kuitenkin monet ovat olleet pakotettuja muuttamaan töiden perässä kaupunkiin. Ei kaikki Hesassa ole innosta hihkuen.

City-mummojen seuraava osoite on palvelutalo, heitä en nyt edes pistäisi muuttamaan maalle.
Lähtekööt menee. Ei kaivata tollasia. Täällä riittää ihmisiä jotka haluais töitä ja asua helsingissä ja koko ajan olis lisää tulijaa. Jos tänne tulee niin asenne muuttuu ja oppii elää sen mukaan mitä eletään ja ihmiset on erilaisia ja eir kulttuureista ja hyväksyy sen tai ei tuu ollenkaan. Mitään muitten ihmiset vihaajia ei kaivata usko jo.
 
Muuten minkä takia te huolitte sellasesta mikä ei kuulu teille yhtään??? Me saadaan tehdä just sellanen helsinki kun halutaan. Se voi olla ihan erilainen mitä muu suomi ja mitä se teille kuuluu?? Ei me tulla maaseudulle osottamaan mieltä et millasia ihmisiä siellä asuu ja niitä vastaan. Ei kiinnosta yhtään vaikka mitä siellä tapahtuis ja vaikka kuinka sukurutsaisitte toisenne.
Ihme kun et sanonut että "Echo, miksi tuomitset?"

Kyllä tuo vaan erittäin paljon kuuluu muille. Kyllä se vaikuttaa monen maalla asuvan elämään että jos mielii ammattiansa toteuttaa, niin voiko asua vaikka Kajaanin seudulla vai onko lähdettävä isoihin kaupunkeihin.
 

Yhteistyössä