Onnittelut
Farnillalle ja muille vauvan maailmaan saaneille!!
Onneksi
Farnilla kaikki päätyi hyvin, kuulostaa todella ikävälle ettet ole saanut kipuihin pyydettäessä jotain väkevämpää! Voin vain kuvitella miten väsyttävää on ollut!!
Sympatiat siis sinulle, hienosti olet kuitenkin jaksanut!
Boomkaalle erityisesti voimia, toivottavasti pääset pian synnyttämään, onneksi olet kuitenkin saanut nukuttua paremmin
Kohta saat pikkuisen syliisi!
Itsellä
limatulppa tuli esikoisesta kokonaisena, sellaisena melkein läpinäkyvänä hyytelömäisenä juttuna jonka seassa oli verta. Tästä vauvasta se oli juurikin sellaista joko valkoista tai kellertävää limaa vain. Silloin kun lapsivedetkin meni, ei silloinkaan ollut kummoisempaa limatulppaa eli se tavallaan "suli" loppuraskaudessa pois. Sitähän en kyllä tajunnut silloin mutta ihmettelin kyllä muutama päivä ennen synnytystä kun valkovuoto oli oikeasti niin runsasta. Ja vain yhden kerran bongasin siitä verta ja sitäkin minimaalisen vähän.
Meillä poika syntyi 8. päivä eli on jo 20 päivää vanha! Näyttää ihan isoveljeltään, mutta on aivan tumma
paksut mustat hiukset ja tummat silmät ovat kyllä sulattaneet kotona kaikkien sydämmet!<3 Tänään neuvolantäti kävi ja poika on kerännyt painoa synnäriltä lähdön jälkeen jo yli kilon
(Synnäriltä lähtiessä 3090 g ja tänään 4100 g) Rintaruokinnalla mennään ja maitoa siis onneksi piisaa.
Synnytyksestä, rv 40+1, eli vuorokausi ennen vauvan syntymää alkoi yöllä todella kovat supistukset jotka kestivät 4 tuntia. Aamulla neuvolassa sisätutkimuksessa kohdunkaulaa oli kuitenkin 3-4 cm jäljellä, paikat kiinni mutta pehmeät. Supistuksia tuli kuitenkin koko päivän ajan melko kovina, muttei säännöllisinä. Kävin sitten iltapäivällä ulkoilemassa esikoisen kanssa ja saunomassa jonka jälkeen supistukset heti säännöllistyivät. Aloin vasiten kellottamaan supistuksia puoli seitsemän maissa, vaikka en todellakaan uskonut että synnytys olisi käynnissä. Supistukset tulivat koko ajan 5-7 minuutin välein ja kun mies tuli töistä kahdeksan maissa hän totesi että olen todella kipeän näköinen ja laittoi minulle TENS- laitteen (+ haki ruokaa oli ihan jäätävä nälkä). TENS- laite auttoi supistuskipuun todella hyvin ja aloinkin huomata että kyllä nyt ehkä onkin tosi kyseessä. Puoli kymmeneltä osa lapsivedestä lorahti lattialle, ja olinkin melko innoissani koska tässä vaiheessa viimeistään uskoin että lähtö tulee. Olin todella energinen ja hyvinvoiva supistusten välissä. Soitin synnärille ja sieltä käskettiin lähteä heti koska automatka vie pari tuntia. Automatka oli tuskaa en olisi kyllä jaksanut ilman TENS- laitetta ollenkaan
. Synnärille mennessä olin 5 cm auki ja pääsin tarkkailuhuoneeseen puoleksi tunniksi. Sieltä sitten saliin jossa sain kivunlievityksesi ilokaasun. Pyysin pian kohdunkaulanpuudutteen, joka ei auttanut yhtään ja sen laittokin oli kaameaa tuskaa
Samalla loputkin kalvot puhkaistiin. Sain vielä spinaalin, joka vei kaiken kivun pois. Spinaalista meni noin vartti kun alkoi ponnistuttamaan ja vauva syntyikin parilla ponnistuksella ilman kummempia kipuja. Olin kyllä enemmän kuin tyytyväinen siihen, esikoisesta ei myrkytyksen takia saanut mitään puudutetta ponnistukseen. Mies ja minä oltiinkin vähän pöllämystyneitä siitä miten nopeaa kaikki kävikään. Itselleni jäi siis hyvä mieli synnytyksestä
Miten muuten jo synnyttäneet, miten olette palautuneet synnytyksestä?
Voimia ja jaksamisia kaikille loppuraskaana oleville, sekä kaikille jo synnyttäneille!