ADHD-lasten vanhempia paikalla? olen huolissani pojastani.

  • Viestiketjun aloittaja vierailijap.
  • Ensimmäinen viesti
vierailijap.
Hei. Olisiko täällä adhd lasten vanhempia paikalla? Olen pohtinut oman poikani käytöstä jo lähes 2-vuotta ja nyt koulun alettua huoleni on kasvanut viime syksystä asti jatkuvasti suuremmaksi. Olen kertonut asiasta opettajalle ja kouluterkalle. Molemmilta sain saman vastauksen, seurataan tilannetta. Itse alan olla jo kovin väsynyt seuraamiseen ja mietin olisiko aika kuitenkin äitinä tehdä jotain jo nyt. Kertokaa kokemuksianne ja lastenne käytöstä adhdn kanssa.

Poikani oli kuin ajatus 4-vuotiaaksi asti. Ei mitään suurempia uhmia, hyvin toimivat ihmissuhteet ja oppiminen erittäin nopeaa. Hän oppi 4-vuotiaana lukemaan,(nyt oli matemaattisissa ja kielellisissä valmiuksissa luokkansa ykkönen.) Sitten pikkuhiljaa käytös alkoi muuttua ja nyt kun poika on 7-vuotta, ovat adhdn tunnuspiirteet mielestäni ilmeisiä. Silti yritän ajatella usein, että nyt on stressiä koulun alkamisesta, nyt on stressiä muutosta, nyt on stressiä siitä ja tästä. Eli pojan käytös on jatkunut hyvin pitkään mutta olen yrittänyt selittää asiaa usein ulkoisilla tekijöillä, koska tämän päivän lapsethan ovat vilkkaampia kuin koskaan ennen. (mm. Arjen kiire, videopelit ja älylaitteet, sallivamman kasvatuksen ihannointi jne)

Oireet: Jatkuva liike. Ei pysty olemaan paikoillaan vaikka yrittää. Nousee ruokapöydästä usein ja menee esim räpläämään haarukkalaatikkoa ilman syytä, unohtaa istua paikallaan. Ruuan hotkiminen. Lautapelien aikana (joista tykkää) jatkuva liikehdintä, seisomaan nouseminen, tavaroiden räplääminen, on silti ajanhermolla kokoajan ja tietää missä mennään vaikka näyttää ulkopuoliselle ettei keskity lainkaan, läksyje hutaisu kiireellä, mutta lahjakkuuden takia kaikki ovat aina oikein tehty, keskittymättömyys muiden kuunteluun, keskeyttäminen (kun pyydetään odottamaan saattaa alkaa itkeä, että unohtaa asiansa), ei malta odottaa ohjeistusta, vastaa ennenkuin on kysymys esitetty loppuun, jatkuva jalkojen heiluttaminen kun esim keskittyy johonkin rakenteluun tms. , leffaa katsoessa ei pysy sohvalla, sahaa tvn ja sohvan väliä, paitsi jos on syötävää kädessä niin istuu sen ajan kun syötävä loppuu, jatkuva liikkeellä olo jos ei ole tekemistä, mm. juoksee, hyppii sohvalta lattialle, tökkii pikkusiskoa, puristelee, pyörii lattialla, kun sanon rauhoitu, sanoo ainiinjoo ja hetken 30sek-1min on paikallaan ja kaikki alkaa uudestaan, piirtämiseen keskittyy, samoin jalkapallo ja sähly ovat mielekkäitä, pukemiseen menee tuhottoman paljon aikaa kun tekee kokoajan muuta ja huomio kiinnittyy esim johonkin kaapin nupin räpläämiseen, näpertää kokoajan käsissään jotain, hänellä on paljon ystäviä, ollut aina, mutta nyt alkanut ilmetä ystävienkin seurassa pientä kiusaa...saattaa nyppiä pipontupsua niin että se irtoaa, puhuu ja selittää jatkuvasti niin ettei muut jaksa kuunnella, kun on innoissaan kaikki korostuu ja saattaa rutistella kaveria (halailla), ilman syytä, kävellessä ulkona pysähtelee ja tonkii lunta, kaivaa kepin, potkii kokkareita, syö jatkuvasti paidan tai takin kaulusta, tuhoaa kuukauden välein hanskat pureskelemalla etusormen kankaan palasiksi, todistuksessa käytös ja huolellisuus tokavikassa, koska ei malta odottaa muiden keksivän vastausta vaan alkaa liikehtiä ja puhua jos joutuu odottamaan että opettaja antaa jollekin luvan vastata, kaupassa jatkuva tavaroiden räplääminen, jatkuva puhuminen tauotta ja selittäminen pukiessa, lähtötilanteissä tms jolloin ei keskity siihen mitä pitäisi tehdä, iltasatua kuunnellessa jatkuva pistorasian näprääminen.

Tässä jotain mitä ihan jokapäiväisessä elämässämme tapahtuu. Olemme jutelleet, poika sanoo että ei voi itselleen mitään ja välillä näkee että hän todella pinnistelee. Olen suuttunut, olen sallinut, olen yrittänyt antaa vain positiivista huomiota ja jättää huomiotta. Mikään ei auta. Meillä on täällä kotona hyvin rauhallista kun poika on jossain, mutta kun tulee kotiin, koko perheen dynamiikka muuttuu täysin. Kaikki vouhottaminen siirtyy aisaruksiin, alkaa hirveä möly, riekkuminen ja kaikki rauha on tiessään. Tämä on todella harmillista koska en haluaisi äitinä kokea näin voimakasta riittämättömyyttä perhetilanteessamme. Koulussa lapsi menestyy, mutta itsetunnon ongelmia on ilmennyt syksyn ja talven aikana. Poika sanoo usein olevansa huono tai tämä oli minun syytäni, vaikka hänellä ei olisi mitään osaa asiaan.
 
vierailija
Hei!
Puhun vähän suomeksi, siksi sorry, kun tulee virhe. Minulla on poikka 15 v. Hänellä on ADHD. Tärkeä mitä tarvitsee tehdä se on rakasta oma lapsi. Näytä hänelle, että hän on tosi tärkeä ihminen, kunella, kun hän puhuu. Ei koska tarvitsee huutaa. Aina puhuu hänen kanssa rauhalisesti. Kotona pitää olla säännöt joka päivä. Nukkuminen tosi tärkeä( minimi 10 tunti vuorokaudessa). Ei käydä lapsen kanssa, missä on hirveän paljon ihmisiä. Parempi ei lupaa pelata tietokoneen, koska voi kasvaa agressiivsuus.
 
vierailijap.
Hei!
Puhun vähän suomeksi, siksi sorry, kun tulee virhe. Minulla on poikka 15 v. Hänellä on ADHD. Tärkeä mitä tarvitsee tehdä se on rakasta oma lapsi. Näytä hänelle, että hän on tosi tärkeä ihminen, kunella, kun hän puhuu. Ei koska tarvitsee huutaa. Aina puhuu hänen kanssa rauhalisesti. Kotona pitää olla säännöt joka päivä. Nukkuminen tosi tärkeä( minimi 10 tunti vuorokaudessa). Ei käydä lapsen kanssa, missä on hirveän paljon ihmisiä. Parempi ei lupaa pelata tietokoneen, koska voi kasvaa agressiivsuus.
Hei ja kiitos vastauksesta. Yritämme toimia kotona juuri näin. Rakkautta ja paljon huomiota, mutta myös rajoja. Joskus vain tuntuu, että päivät täyttyvät komentamisesta kun olen itse väsynyt ja poika on aivan kokoajan ylikierroksilla. Kerrotko vielä, ovatko poikani käytöksen piirteet mielestäsi ADHDhen viittaavia? Jos esim. vertaat omaan lapseesi jolla ADHD.
 
vierailija
Ystäväni lapsella esiintyy paljon samanlaisia ja samantyyppisiä "oireita" kun teidänkin lapsella, ei ehkä ihan noin paljon, mutta samankaltaista meno on. Hänen poikansa kävi jossain tutkimuksissa, eikä mitään tautia todennettu. Ohjeiksi sai kuitenkin juuri tuon säännöllisen rytmin, hiljaa olemisen ja keskittymisen opettelun esim. kirjoja lukemalla ja täyden kiellon peleille, etenkin ilta-aikaan. Siis tietokonepeleille, jotka kuormittavat aivoja ja nostavat niiden vireystilaa helposti liian korkealle.

Noita kannattaa kokeilla odotellessa, ennen kun pääsee jatkotutkimuksiin. Varmaan ärsyttävää vain odotella, mutta onneksi pojalla koulu kuitenkin sujuu hyvin, niin ei sen kannalta ole hengenhätää saada diagnoosia.
 
vierailija
Hei aloittaja, meillä on juuri 9 v. täyttänyt poika jolla on adhd-diagnoosi ja asperger-piirteitä. Kuvaamasi käytös vaikuttaa minusta täysin adhd-lapsen käytökseltä, kirjoituksesi oli kuin suoraan meidän perheestä. Itselläni oli pojastamme huoli jo ihan pienenä, kun hän ei millään meinannut nukkua päiväunia, ja yöunille nukahtaminenkin oli todella tuskaa. Neuvolassa vaan "katseltiin". Päiväkodin kelto (kiertävä erityislastentarhanopettaja) kuitenkin havaitsi pojassamme jotain erikoista jo 2-vuotiaana, kun pyynnöstäni häntä
tarkkaili. Saimme hänen avullaan pojan pienryhmään, mistä oli paljon apua.

Koska neuvolassa tai perheneuvolassa ei hätääni otettu vakavasti, vein tuttavani suosituksesta poikani 6-vuotiaana yksityiselle lastenpsykiatrille, joka on todella pätevä alallaan ja työskennellyt paljon juuri autismin kirjon lasten parissa. Hän teki tutkimusten jälkeen diagnoosin. Tämä oli meille koko perheelle valtava helpotus. Epävarmuus ja itsesyytökset loppuivat. Tuntuu jopa, että nykyään on helpompi rakastaakin lasta kun tietää, ettei hän todellakaan käyttäydy erikoisesti tahallaan tai ilkeyksittäänn, vaan koska on adhd-lapsi.

Suosittelen, että otat yhteyttä perheneuvolaan ja pyydät päästä tutkimuksiin. Pelkkä "katsellaan" koulussa ei teitä auta. Itse lapsi ei siitä sen huonommaksi muutu, vaikka diagnoosin saisikin, mutta teitä se helpottaa todella paljon. Voimia, sinä kyllä äitinä tiedät missä mennään etkä kuvittele olemattomia tai ylireagoi. En usko, että kukaan vanhempi huolestuu turhaan. Apua on saatavissa kunhan tiedetään ensin, mikä on hätänä. Ja jos eivät perheneuvolassa ota sinua vakavasti, etsi käsiisi pätevä yksityinen lastenpsykiatri.
 
vierailija
Hei aloittaja, meillä on juuri 9 v. täyttänyt poika jolla on adhd-diagnoosi ja asperger-piirteitä. Kuvaamasi käytös vaikuttaa minusta täysin adhd-lapsen käytökseltä, kirjoituksesi oli kuin suoraan meidän perheestä. Itselläni oli pojastamme huoli jo ihan pienenä, kun hän ei millään meinannut nukkua päiväunia, ja yöunille nukahtaminenkin oli todella tuskaa. Neuvolassa vaan "katseltiin". Päiväkodin kelto (kiertävä erityislastentarhanopettaja) kuitenkin havaitsi pojassamme jotain erikoista jo 2-vuotiaana, kun pyynnöstäni häntä
tarkkaili. Saimme hänen avullaan pojan pienryhmään, mistä oli paljon apua.

Koska neuvolassa tai perheneuvolassa ei hätääni otettu vakavasti, vein tuttavani suosituksesta poikani 6-vuotiaana yksityiselle lastenpsykiatrille, joka on todella pätevä alallaan ja työskennellyt paljon juuri autismin kirjon lasten parissa. Hän teki tutkimusten jälkeen diagnoosin. Tämä oli meille koko perheelle valtava helpotus. Epävarmuus ja itsesyytökset loppuivat. Tuntuu jopa, että nykyään on helpompi rakastaakin lasta kun tietää, ettei hän todellakaan käyttäydy erikoisesti tahallaan tai ilkeyksittäänn, vaan koska on adhd-lapsi.

Suosittelen, että otat yhteyttä perheneuvolaan ja pyydät päästä tutkimuksiin. Pelkkä "katsellaan" koulussa ei teitä auta. Itse lapsi ei siitä sen huonommaksi muutu, vaikka diagnoosin saisikin, mutta teitä se helpottaa todella paljon. Voimia, sinä kyllä äitinä tiedät missä mennään etkä kuvittele olemattomia tai ylireagoi. En usko, että kukaan vanhempi huolestuu turhaan. Apua on saatavissa kunhan tiedetään ensin, mikä on hätänä. Ja jos eivät perheneuvolassa ota sinua vakavasti, etsi käsiisi pätevä yksityinen lastenpsykiatri.
 
vierailija
Meillä poika 8v. ja ekaluokkalainen todettiin ADHD ja monimuotoinen äänellinen ja motorinen häiriö tullut myös kuvioon mukaan. 5v alkoi jos ois merkit osannut lukea, eskarissa oli jo selviä viitteitä. Ennen ihan pienenä oli ihan harmiton pikku mies. Ei suuria viitteitä asiasta. Oma kokemus asiasta on et rakasta lasta sellaisena kuin se on. Ei sitä pysty muuttamaan miksikään. Oma ja koko perheen jaksaminen tärkeää. Hermonsa kun pitää niin pääsee jo pitkälle. Hae apua/tukea! Meillä pojalla lääkitys, sen ansiosta pystyy keskittymään koulussa, asiat menee perille, käytös parempi.
 
vierailijap.
Hei aloittaja, meillä on juuri 9 v. täyttänyt poika jolla on adhd-diagnoosi ja asperger-piirteitä. Kuvaamasi käytös vaikuttaa minusta täysin adhd-lapsen käytökseltä, kirjoituksesi oli kuin suoraan meidän perheestä. Itselläni oli pojastamme huoli jo ihan pienenä, kun hän ei millään meinannut nukkua päiväunia, ja yöunille nukahtaminenkin oli todella tuskaa. Neuvolassa vaan "katseltiin". Päiväkodin kelto (kiertävä erityislastentarhanopettaja) kuitenkin havaitsi pojassamme jotain erikoista jo 2-vuotiaana, kun pyynnöstäni häntä
tarkkaili. Saimme hänen avullaan pojan pienryhmään, mistä oli paljon apua.

Koska neuvolassa tai perheneuvolassa ei hätääni otettu vakavasti, vein tuttavani suosituksesta poikani 6-vuotiaana yksityiselle lastenpsykiatrille, joka on todella pätevä alallaan ja työskennellyt paljon juuri autismin kirjon lasten parissa. Hän teki tutkimusten jälkeen diagnoosin. Tämä oli meille koko perheelle valtava helpotus. Epävarmuus ja itsesyytökset loppuivat. Tuntuu jopa, että nykyään on helpompi rakastaakin lasta kun tietää, ettei hän todellakaan käyttäydy erikoisesti tahallaan tai ilkeyksittäänn, vaan koska on adhd-lapsi.

Suosittelen, että otat yhteyttä perheneuvolaan ja pyydät päästä tutkimuksiin. Pelkkä "katsellaan" koulussa ei teitä auta. Itse lapsi ei siitä sen huonommaksi muutu, vaikka diagnoosin saisikin, mutta teitä se helpottaa todella paljon. Voimia, sinä kyllä äitinä tiedät missä mennään etkä kuvittele olemattomia tai ylireagoi. En usko, että kukaan vanhempi huolestuu turhaan. Apua on saatavissa kunhan tiedetään ensin, mikä on hätänä. Ja jos eivät perheneuvolassa ota sinua vakavasti, etsi käsiisi pätevä yksityinen lastenpsykiatri.
Kiitos vastauksesta. Helpottavaa lukea, että huoleni ei ole välttämättä turha, enkä ole ehkä vain huono kasvattaja vaan oikeasti taustalla voisi olla juuri adhd. Olen miettinyt mihin ottaa yhteyttä ja viestisi jälkeen sain siihenkin neuvoja. Pidin pitkään käytöstä normaalina, lapset on lapsia, pojat poikia ja sitä rataa. Minulla ei ollut vertailupohjaa koska poika on esikoinen. Pikkuhiljaa kun pojan ystäviä alkanut käydä meillä ja olen nähnyt myös omien ystävieni lasten käytöstä ja jutellut muiden äitien kanssa, heräsi pari vuotta sitten ajatus, että eikö tämä olekaan lapselle luontaista olla näin vilkas ja keskittymätön. Mietin usein miksi koen niin suurta taakkaa pojan seurasta, vaikka rakastan häntä koko sydämestäni. Nyt olen lukenut valtavasti tietoa Adhd lasten tukemisesta ja tuntuu, että olen saanut edes jotenkin taas kiinni suhteestamme ja tiedän että hän ei ole tahallaan vaikea. Eniten käytös kuitenkin kuluttaa poikaa itseään ja itsetunnon romahtaminen on ollut meille kaikille hyvin pysäyttävä merkki siitä, että kaikki ei ole hyvin.

Tuli myös mieleen nuo unet. Poika kärsii nukahtamisvaikeuksista...tätä on jatkunut hyvin pitkään, en edes muista koska olisi ollut unessa ennen klo 22.00. Rutiinit ovat aina samat, on kokeiltu aikaistaa sänkyyn menoa ja myöhentää. Tehty muutoksia pitkissä jaksoissa, eikä niin että tänään kokeillaan näin huomenna toisin. Silti mikään ei ole auttanut uneen. Kadehdin perheitä joissa lapset nukahtaa 20:30 ilman mitään ongelmia. Meillä ei koskaan ole tapeltu tai väännetty nukkumaanmenosta, mutta uni ei vain tule vaikka päivä on ollut koulua, iltistä, ulkoilua ja kavereita täynnä ja haukotuttaa jo klo 20:00. Päiväunet lopetti 2vuotiaana. Hoidossa sanoivat että kyllä täällä varmasti nukkuu, no ei nukkunut. Kokeilivat kaikkea...painopeitosta lähtien, mutta mikään ei auttanut ja joka päivä sain kuulla, että levotonta muiden häirintää nukkarissa. Tämä oli pojallekin niin kova pala että itki päiväkotiin menoa kun pelkäsi nukkaria jossa oli pakko maata hiljaa paikoillaan tunti. Toinen mikä tuli mieleen, oli aktiivipallo, jonka poika sai 3-vuotiaana päiväkodin päiväpiiriin, koska ei malttanut istua..

Eli on näitä merkkejä ollut jo aiemminkin, mutta koskaan en silloin ajatellut, että niillä asioilla olisi näin
 
vierailija
Hei ja kiitos vastauksesta. Yritämme toimia kotona juuri näin. Rakkautta ja paljon huomiota, mutta myös rajoja. Joskus vain tuntuu, että päivät täyttyvät komentamisesta kun olen itse väsynyt ja poika on aivan kokoajan ylikierroksilla. Kerrotko vielä, ovatko poikani käytöksen piirteet mielestäsi ADHDhen viittaavia? Jos esim. vertaat omaan lapseesi jolla ADHD.
Sanoin näin, että minulla pojalla on ADHD vammaus, Kela maksa raha. Kun hän oli pieni, vielä päiväkodissa, hänellä diagnosoitu ADHD, koska käytäytyminen oli huono ja hän ei istui paikalla, puhui paljon. Kun hän meni kouluun aloitti ongelmät opettajan ja oppilaiden kanssa, koska hän häiritsee tunnilla. Mutta hän on tosi fiksu poikka. Hänellä ei ollut kavereita koulussa. Vaihtoimme koulun, missä luokassa oli 19 lasta(ensimmäisenä oli 30).
Kävimme lääkärissä hän sanoi, että tarvitsee otta lääkettä ja käydä psykologi terapian. Minä kävin ADHD valmistava kursille.
Me aloitamme otta läkettä, kun hänelle oli 9 vuotta. Ensi oli hyvää, mutta puoli vuoten jälken aloittivat ongelmat. Joka päivä tuli viesti, että hän häiritsee. Joskus minä istuin tunnilla, että katsoa, miten meni. Sitten aloitti seuravat ongelmat, hän kiusasi lapsia. Minä kävin hänen kanssa psykologi terapian, saviteraapian, hiekjateraapian, mutta se ei auttanut.
Sitten me muutimme Suomeen. Ensin Suomessa oli kaikki ok. Mutta puoli vuoten jälken aloittivat ongelmat. Me vaihtoimme koulun. Uudessa koulussa oli kaikki hyvin yksi vuotta. Me kävimme läkärillä, ottimme läkettä, minä aina puhuin hänen kanssa ja ohjattiin häntä. Kun aloitti uusi vuosi, hän meni uuden luokaan ja hänellä oli monta opettajia, aloittavat ongelmät. Häntä siirtyisi pieni luokan ja hänen käytäytyminen huonontui vieläkin. Hän oli agressiivinen. Minä yrritin tehdä kaikki, mitä suosittelisi lääkäri, mutta se ei autoi.
Sitten koulu lähetti lastensuojelun ilmoitus, että me tarvitsemme tukea......
Minun mielestäni lastensuojelun ei auttanut kenenkään.
Me olemme hyvää perhe, emme juomme alkoholia, emme tupakoi, kotona on siisti, aina on paljon ruoka, lapsi on siisti, hyvät vaatteita, kotona rauhallista, emme lyö oma lapsi, kävimme läkarillä, rakastamme oma lapsi. Minä itse opiskelen terveys- ja sosiaali allalla ja olin paljon opiskelut mielenterveys ongelmia, myös ADHD. Mies on työssä.
Mitä tulee seuravaa - minä en tiedä, mutta minä pelkään tosi paljon.
Sellainen elämän ADHD perheellä.
 
Kuulostaa moni asia tutulle suhteessa tuohon meidän 9v jolla ekalla tuli diagnoosi ADHD ja si-häiriö. Pojalla tosin oli nähtävissä asioita jo vastasyntyneenä ja tutkiminen alkoi 3v päiväkodin aloitteesta. 4v ajan häntä katsottiin ja testattiin ja annettiin kasvaa ja...kunnes lastenneurologi laittoi diagnoosin. Ei siis todellakaan nopsaa eikä meidän pyynnöstä. Murkkuja lapsella on housuissa aina ja kokoajan, eli motorisesti todella levoton, nukkumisongelmia ja alusta saakka ja herkkä ärsykkeille. Hahmottamisessa on ongelmia ja käy pienryhmässä koulua hyvällä menestyksellä kun on oikeat tukimuodot. Elämä tällaisen lapsen kanssa on monenkirjavaa eikä taatusti puutu talosta menoa ja ääntä. Struktuuri meillä on tosi tiukka ja ajanmukaan toistuva, säännöllisyys ja pelaaminen yms tosi rajattua, se näkyy heti. Paljon ulkoiluaja liikuntaa liikaenergian purkamiseksi.
Kuvatuki on ollut tarpeen arjen toimintoihin niin kotona päivökodissa kun koulussakin, tarvitsee ohjausta useampaa kanavaa pitkin.
Ruokapöytäkäytös saatiin hallintaan kuvilla, kunnollisella tilanteen rauhoituksella ja hiljaisuus/penkissä pysymiskynttilällä. Se paloi kun lapsi pysyi pöydässä ja söi. Sai puhaltaa syötyään. Liian pitkään ei edelleenkään jaksa istua,mutta oman aikansa istuu nätisti.
Paljon rakkautta ja sen välittämistä että lapsi on tärkeä ja arvokas itsenään vaikka onkin haasteita. Itsetunto näillä on helposti matala.
Meillä on kontaktina ollut elto, lastenpsykiatrian klinikka, toimintaterapeutti ja lastensuojelu ja koulun erityisopettaja. Emme ole enää ls asiakkaita, sitä kautta aikanaan lähti eeenpäin asiat.
ADHD-valmennuksesta oli hyötyä paljon ja vertaistuesta ryhmässä.
Jos sulla ap on huoli, ala vaatia ja vaikka perheneuvolaan yhteys. Jos lapsella jotain on, ei se odottelu paranna asioita.
 
itsekin sellainen
Anteeksi en jaksanut lukea koko ketjua, keskittyminen ei riitä (olen dg omaava :D). Meillä juuri 9-vuotiaalla täyttäneellä AD(H)D dg. Itse olen tiennyt sen siitä lähtien kun lähti kävelemään. Ei koskaan pysynyt paikallaan. Silloin jo rpäläsi kaiken räplättävän, edelleenkin. On varmaan myös as-piirteinen. Ei verbaalisesti kovin hyperaktiivinen. Ehkä enemmän ADD tai combo. Pkssa ei näkynyt juurikaan, eskarissa vähän, koulussa pikku hiljaa. Enempi koulussa toiminnanohjauksen ongelaam: aloittaminen, ylläpitäminen ja sitä kautta loppuunsaattaminen. Nyt negatiivinen aktiivisuus koulussa lisääntynyt, koska tehtävät vaikeutuneet ja tekee niitä entistä vähemmän. On tehostetun tuen piirissä. Läksyjen teko hornaa. Nyttemmin on tullut enemmän sellaista kaikkimullehetinyt asennetta, joka sitten näkyy raivokohtauksina. Tässä nyt jotain esimerkkejä.

SI-häiriö todettu 3,5 vuotiaana motoriikan viiveen vuoksi. Kävi toimintaterapissa (SI) kaksi vuotta ja saikin siitä apua. Edelleen kuitenkin motoriser toiminnot haastavahkoja (kynän käyttö, uusien liikesarjojen opettelu). Ääniherkyyttä, tuntoyliherkkyyttä, hyvinhyvin valikoiva ruokailija. Tarvitsee sen 5 ateriaa päivässä, muuten raivoaa ja on levoton. Rutiinit tärkeitä. Pidämme nukkumaajoista kiinni lomillakin. Kaverisuhteiden luominen vaikeaa ja niiden ylläpitäminen. On kyllä paljon mennyt eteenpäinkin. Koulu tulee olemaan haaste, mutta onneksi on tukea ja ymmärrystä.. Meillä lääkepurkki valmiina, mutta vielä ei aloitettu.

Tässä oikein hyvä opas: http://www.adhd.bvif.fi/Site/Data/1659/Files/Arki_toimimaan_kevyt_valmis.pdf


Ja ADD lapsen vanhemmille: https://adhdtutuksi.fi/wpcontent/uploads/2015/06/ADD_esite_nettiversio_06_2015.pdf ADD kun on vähemmän ymmärretty/tunnettu/näkyvä, varsinkin pojilla. Kun eivät ole aktiivisia sählääjiä, vaan omiin ajatuksiinsa uppotuvia. Meillekin sanottiin koulusta ekan luoka jälkeen, ettei niin puututa sellaisiin jotka ei häiritse. *raivoa* Mutta monesti tuen tarve heillä puhtaita ADHD-lapsia enemmän.

Ja sitten tietty ADHD-centerin Perhekoulu POP (tämä tosin pk-seudulla, mutta vastaavia käsittäkseni muuallakin Suomessa. Saa hyviä vinkkejä, aikuisille oma ryhmä ja lapsille oma. Me kävimme kuopuksen (joka enemmän hyper) kanssa hänen ollessa 4-v. Suosittelen.
 
vierailija
Kuulostaa moni asia tutulle suhteessa tuohon meidän 9v jolla ekalla tuli diagnoosi ADHD ja si-häiriö. Pojalla tosin oli nähtävissä asioita jo vastasyntyneenä ja tutkiminen alkoi 3v päiväkodin aloitteesta. 4v ajan häntä katsottiin ja testattiin ja annettiin kasvaa ja...kunnes lastenneurologi laittoi diagnoosin. Ei siis todellakaan nopsaa eikä meidän pyynnöstä. Murkkuja lapsella on housuissa aina ja kokoajan, eli motorisesti todella levoton, nukkumisongelmia ja alusta saakka ja herkkä ärsykkeille. Hahmottamisessa on ongelmia ja käy pienryhmässä koulua hyvällä menestyksellä kun on oikeat tukimuodot. Elämä tällaisen lapsen kanssa on monenkirjavaa eikä taatusti puutu talosta menoa ja ääntä. Struktuuri meillä on tosi tiukka ja ajanmukaan toistuva, säännöllisyys ja pelaaminen yms tosi rajattua, se näkyy heti. Paljon ulkoiluaja liikuntaa liikaenergian purkamiseksi.
Kuvatuki on ollut tarpeen arjen toimintoihin niin kotona päivökodissa kun koulussakin, tarvitsee ohjausta useampaa kanavaa pitkin.
Ruokapöytäkäytös saatiin hallintaan kuvilla, kunnollisella tilanteen rauhoituksella ja hiljaisuus/penkissä pysymiskynttilällä. Se paloi kun lapsi pysyi pöydässä ja söi. Sai puhaltaa syötyään. Liian pitkään ei edelleenkään jaksa istua,mutta oman aikansa istuu nätisti.
Paljon rakkautta ja sen välittämistä että lapsi on tärkeä ja arvokas itsenään vaikka onkin haasteita. Itsetunto näillä on helposti matala.
Meillä on kontaktina ollut elto, lastenpsykiatrian klinikka, toimintaterapeutti ja lastensuojelu ja koulun erityisopettaja. Emme ole enää ls asiakkaita, sitä kautta aikanaan lähti eeenpäin asiat.
ADHD-valmennuksesta oli hyötyä paljon ja vertaistuesta ryhmässä.
Jos sulla ap on huoli, ala vaatia ja vaikka perheneuvolaan yhteys. Jos lapsella jotain on, ei se odottelu paranna asioita.
Minä pelkään, että lapsi ottavat pois perheistä, koska hän on agressiivinen koulussa ja ei ole motivoitunut opiskella. Mitä voin sanoa ls?
 
Minä pelkään, että lapsi ottavat pois perheistä, koska hän on agressiivinen koulussa ja ei ole motivoitunut opiskella. Mitä voin sanoa ls?
Meilläkin on ollut agressiivisuutta ja monenlaisia ongelmia. Lastensuojelu ei koskaan mitenkään sanonut tai ilmaissut ottavansa lasta vaan oli apuna hankkimassa apua meille. Olimme aina yhteistyöhaluisia ja mukana asioissa. Kerran sanoin ääneen että olemme ajatelleet jos otatte lapsen. Niin he sanoivat että että mitään hätää, kukaan ei vie vaan autamme teitä. Hyvä että uskalsimme olla yhteistyössä ls kanssa ja sanoa ääneen senkin pelon että ottavat pojan meltä. Nyt emme tosiaan ole enää asiakkaina ls. Täällä täytyy olla ja aloittaa selvitys sieltä kautta että saa apua erityislapselle.
 
vierailija
Aika hassua jos siellä teillä pitää olla lastensuojelun asiakas jotta saa apua erityislapselle? Näin ei pitäisi olla, ainakaan enää. Nythän lakikin muuttui niin että perheille on tarjottava apua esim. kotipalvelua ilman lastensuojelun asiakkuutta. Eihän se ls-asiakkuus ole todellakaan apu ja vastaus joka asiaan. Kyllä esim. terveyspuolen palvelut pitäisi toimia ihan tarpeen mukaan silloin kun terveys sitä vaatii ilman sosiaalipuolen toimia.
 
vierailija
Meilläkin on ollut agressiivisuutta ja monenlaisia ongelmia. Lastensuojelu ei koskaan mitenkään sanonut tai ilmaissut ottavansa lasta vaan oli apuna hankkimassa apua meille. Olimme aina yhteistyöhaluisia ja mukana asioissa. Kerran sanoin ääneen että olemme ajatelleet jos otatte lapsen. Niin he sanoivat että että mitään hätää, kukaan ei vie vaan autamme teitä. Hyvä että uskalsimme olla yhteistyössä ls kanssa ja sanoa ääneen senkin pelon että ottavat pojan meltä. Nyt emme tosiaan ole enää asiakkaina ls. Täällä täytyy olla ja aloittaa selvitys sieltä kautta että saa apua erityislapselle.
Kiitos!
 
vierailija Adhd12v
Selkeet ADHD oireet. lapsen pitää päästä neurologille tai lastenpsykiatrille, saada concerta käyttöön.

Koulun henkilökuntaan ei voi luottaa, ne ei osaa tunnistaa adhdta eikä ymmärrä sitä miten paljon lääkitys auttaa lasta ja samalla kaikkia lapsen läheisiä.

Meidän poika on tollanen ilman lääkettä (jos on unohtunut) lääkityksen kanssa vaikuttaa monta vuotta vanhemmalta. on rauhallinen, kuuntelee, tekee yhden asian kerrallaan, auttaa siskoa. leikkii rauhassa jne

Ilman lääkettä mölyää koko ajan, pyörii lattialla 90% pyynnöistä yms menee ohi. riehuu, toistaa jotain tekemistä esimerkiksi pyörittää koiranhihnaa vaikka kielletään ettei osu sillä koiriin vahingossa. hyörii pyörii, sählää. tökkii ja ärsyttää siskoa. haastaa riitaa.

>saa lääkkeen , 30min , istuu ja juttelee rauhassa ,toimii loogisesti. eikä ärsyynny juuri mistään. muutos on valtava
 
vierailija
Meillä kans samanlainen kokemus kuin ed.kirjoittajalla. eli ilman lääkitystä lapsi sählää koko ajan, motorisesti levoton, äänessä koko ajan, toistaa jotain samaa koko ajan... Ei kuuntele, 90% tosiaan menee ohi hänen korvien. Aggressiivinen, impulsiivinen, uhmakas. Suurimmaksi osaksi riidellään koko ajan jostain. Koko perhe kaaoksessa ja väsynyt. Lääkitys kun on niin hänen kanssaan voi keskustella ja siihen saa kunnon vastauksia. Hän toimii ja tekee asioita mitä sovitaan. Paljon rauhallisempi, ei riidellä. Aivan ihana poika! Eli hänellä on ADHD johon hän tarvitsee lääkityksen. Aivan kuin diabeetikoille insuliini tärkeää. Tai epilepsiaa sairastavalle omat täsmä lääkkeensä.
 
vierailija
Equasym 20mg aamuisin. Annos vielä pieni hoitavan tahon mukaan, nosto varaa Ois. Mutta toimii hyvin toistaiseksi tällä hyvin. Toki lääkkeissä sivuvaikutuksia, joita kaikki eivät saa. Meillä ruokahaluttomuus, mutta yritetään sen kanssa sitten löytää keinoja. Kuitenkin pieni paha tässä kokonaisuudessa.
 
vierailija
Ruokahaluttomuus on kyllä suuri paha, koska koko vaiva johtuu vääränlaisesta ruoasta.

"Ensin tutkin aspartaattia, joka ei ole aspartaamia. Aspartaami on kahden aminohapon yhdiste, aspartaatin ja fenylalaniinin. Olin osoittanut, että aspartaattikomponenetti tuhoaa aivosoluja samalla tavoin kuin monosodiumglutamat (eli natriumglutamaatti E621). Pyysin Searlea lähettämään minulle näytteen aspartaamista, minkä he tekivätkin, syötin sitä hiirenpoikasille ja se aiheutti samanlaisia aivovaurioita, kuin aspartaatti ja glutamaatti".
Marie-Monique Robin ìn tekemässä ohjelmassa sanoi John Olney

Ykkösdokumentti, Terveys lautasella

Kerropa vaikka eiliset sapuskat.
 
vierailija
vierailija
Equasym 20mg aamuisin. Annos vielä pieni hoitavan tahon mukaan, nosto varaa Ois. Mutta toimii hyvin toistaiseksi tällä hyvin. Toki lääkkeissä sivuvaikutuksia, joita kaikki eivät saa. Meillä ruokahaluttomuus, mutta yritetään sen kanssa sitten löytää keinoja. Kuitenkin pieni paha tässä kokonaisuudessa.
Kuinka monta tuntia tuolla annoksella saa tehoa?
 
vierailija
8-10 tuntia kestää equasymin vaikutus. Meillä kyllä syödään terveellisesti, laitetaan itse ruokaa. Lisä aineita välttäen. Ei ole auttanut, pojalleni tuli silti adhd. Meillä suvussa kulkee tää. Varsinkin nuoremmalla polvella sitä todettu, ja muita sukulaisia kun katsoo niin sieltä sitä voi todeta esiintyneen ja edelleenkin olevan. Ei mahda mitään. Onneksi nyt siihen suhtaudutaan jo paremmin kuin ennen muinoin.
 
vierailija
8-10 tuntia kestää equasymin vaikutus. Meillä kyllä syödään terveellisesti, laitetaan itse ruokaa. Lisä aineita välttäen. Ei ole auttanut, pojalleni tuli silti adhd. Meillä suvussa kulkee tää. Varsinkin nuoremmalla polvella sitä todettu, ja muita sukulaisia kun katsoo niin sieltä sitä voi todeta esiintyneen ja edelleenkin olevan. Ei mahda mitään. Onneksi nyt siihen suhtaudutaan jo paremmin kuin ennen muinoin.
 

Yhteistyössä