Äkillinen kellarin homehtuminen

  • Viestiketjun aloittaja Home
  • Ensimmäinen viesti
Home
Olisikohan kellään kokemusta kellarin äkillisestä homehtumisesta? Talo on 70 vuotta vanha. Ostimme sen alle kaksi vuotta sitten ja tänä syksynä pohjavesi nousi kellariin. Talo on vuokralla ja vuokralainen ilmoitti ettei aio vuokraa maksaa kun kellari oli äkillisesti homehtunut. He ovat ilmoittaneet jo muuttavansa pois mutta eivät aio maksaa vuokrarästejään tai seuraavaa kuukautta mikä kuuluisi.
 
Home
En ole käynyt itse asunnossa yli puoleen vuoteen. Itse asuin siinä aikaisemmin muttei hometta näkynyt eikä oireita tullut. Home ilmaantui heti kun vesi saatiin pois kellarista. Maansiirtotöitä on pintapuolisesti tehty vähän kauempana talosta toissa kesänä.
Vuokralaisille on kerrottu että pientä pintaremonttia saa tehdä kunhan meiltä kysyy hyväksynnän muutostöihin.
 
vierailija
En ole käynyt itse asunnossa yli puoleen vuoteen. Itse asuin siinä aikaisemmin muttei hometta näkynyt eikä oireita tullut. Home ilmaantui heti kun vesi saatiin pois kellarista. Maansiirtotöitä on pintapuolisesti tehty vähän kauempana talosta toissa kesänä..
Kyllä se niistä maansiirtotöistä johtuu. Hakekaa kuivuri pian ja johtakaa ilma ulos muualta kuin asunnon kautta. Olisko lintu tehnyt pesän rööriin, mikä pitää olla auki katolle?
Lue lisää Talotohtorin kommentteja täältä. Pihahommat heti kuntoon, uudet salaojat ym, tai muuten koko talo mätänee keväällä viimeistään.
 
Onko kyse todella homeesta?
Sanoit, että ongelma alkoi, kun vesi saatiin pois, joten kyseessä voi olla myös kivirakenteen kuivumisesta pintaan ilmaantuvasta kalkistakin
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
vierailija
Salaojaputkien kunto kannattaa myöskin kartoittaa.

Sinällään ei tuo ole vielä syy, että voisi jättää vuokran kokonaan maksamatta, mutta vuokranalennusta siitä kuuluu saada.
 
vierailija
Voisiko todella johtua siitä että nurmea nostettiin pois metrin leveydeltä, n. Seitsemän metriä pituudelta ja syvyyttä kuopalla oli noin 30-40 cm :eek:
Kauhistus!
Pitäisi nähdä kuvia siitä, mutta veden valumisen tai kerääntymisen näkee kyllä....

Tässä sulle kuvia, millä voit päätellä onko kyseessä aluna vai esimerkiksi sädesieni, jolloin siellä ei saa enää asua, jos ei korjaa kokonaan pois:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kosteusvaurioindikaattorit
 
vierailija
Home
Ammattimiehellä tarkoitin henkilöä joka kävi kosteusmittaamassa asunnon ja löysi tämän kellari mörön (homeen). Kyseinen henkilö tekee myös kuntotarkastuksia. Juttelin hänen kanssaan ja kertoi valkoisen yllättäen ilmaantuneen maton olevan hometta
 
Voisiko todella johtua siitä että nurmea nostettiin pois metrin leveydeltä, n. Seitsemän metriä pituudelta ja syvyyttä kuopalla oli noin 30-40 cm :eek:
Kauhistus!
Jep jep, pintamaa siis rikottu ja samalla tehty tavallaan "allasalue", johon pintavedet voi kerääntyä ja siitä imeytyä sinne minne se helpoiten pääsee tunkeutumaan.
 

Yhteistyössä