The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
vierailija
En mä kiinaa osaa. Peruskoulussa opittujen lisäksi taittuu saksa auttavasti ja viroa osaan työmaakielen verran.

Mulla alkaa kanssa olla kasvien kanssa ahdasta kun kesäksi ulos raahaamani sisäkasvit ovat alkaneet rehottaa. Mihkä ihmeeseen ne saa mahtumaan?
No sit täytyy vaan opetella noista - eikai ihminen kovin monta sanaa päivässä käytä kuitenkaan. Voihan olla, et haluavat puhua s u o m e a, os ovat opetelleet ja varmaan englantia ainakin, jos kotoa lähtevät:)

Olis siinä joutilaille tekemistä, kun on niin kätevää netissäkin nuo...
Tässä siitä carrier pigeon- jutusta, mitä viimeksi postasin:

Onko sulla saunan eteisessä tilaa? Esimerkiksi mandariinit eivät tarvi yhtään lisävaloa koko talvena, vaikka aurinkoa ei näy pariin kuukauteen. Menee kuules monet opit uusiksi vähitellen, ainakin meillä:ROFLMAO::giggle:
 
Ruukkukasveja (suht saman kokoisia) vieriviereen Ikean tai jonkun muun suureen muovipussiin toimii myös.

Mut paulalle vielä sen verran, että meidän saunaneteinen on talvella pakkasella, ei siellä mikään taida vihtyä talven yli.
 
Ruukkukasveja (suht saman kokoisia) vieriviereen Ikean tai jonkun muun suureen muovipussiin toimii myös.

Mut paulalle vielä sen verran, että meidän saunaneteinen on talvella pakkasella, ei siellä mikään taida vihtyä talven yli.
Muovikassit muutossa on ihan ehdoton nounou.
Niitä ei pysty pinoamaan eikä niiden päälle voi laittaa mitään ja sisältö on arvoitus.
Muuttolaatikot on keksitty. Niiden päivävuokra on 10c joten se ei ole edes kustannuskysymys.
 
vierailija
Ruukkukasveja (suht saman kokoisia) vieriviereen Ikean tai jonkun muun suureen muovipussiin toimii myös.

Mut paulalle vielä sen verran, että meidän saunaneteinen on talvella pakkasella, ei siellä mikään taida vihtyä talven yli.
Voitko pitää oven auki saunaan? Jos ilma pääsee kiertämään, ei se pysähdy ikkunalle. Laita mustaa tylliä ikkunaan (kangaskaupasta metritavarana), se lämmittää, mutta ei pimennä paljonkaan. Lisää peilit sivuille ja joku aurinkokeräävä lamppu ikkunalle (l'mpöä siitä ei tule, vaan lisävaloa, kun paistaa). Ruukun alle styroxia, esimerkiksi kylmälaukun kansi niin, että sinne väliin jää ilmaa. Pöytää vasten ei kannata suoraan laittaa, kun se styrox alkaa "hikoilemaan ja pinta menee pilalle. No, tietenki sit se kylmälaukku sen kannen päälle ja kasveja siihen niin paljon kuin mahtuu. Vuoraa se mustalla - ihanmikävaan - niin lämpenee, jos yhtään paistaa. Sit ennen pakkasia teet kinkkupussista hupun sille mut ei se saa olla kokoaikaa, kun homehtuu. Vähän värkkäämistä, mut esim kuistissa onnistuu, kun jättää oven eteiseen raolleen yöksi. Meillä on omat puut, mut ei tietenkään sähkölämmittesessä talossa kannata ovia pitää pakkasella auki. Niin, se musta tylli ikkunassa kerää lämpöä ja laittaa ilman kiertämään, koska lämmin nousee aina ylös. Paikin kerrosta kangasta on ihan hyvä:)
Pitäiskö siihen ikkunaan teipata kans jotaki muovia? Meillä on vaihdettu vanhoihin pokiin lämpölaseja, mut vähän siinä saa puuhastella lisää, hyvin eristää sitten mut ei sekään ihan ilmaista ole. Ottaa vaan pokasta tarkat mitat, ettei tarvi ite leikata lasia...(y)
 
vierailija
Muovikassit muutossa on ihan ehdoton nounou.
Niitä ei pysty pinoamaan eikä niiden päälle voi laittaa mitään ja sisältö on arvoitus.
Muuttolaatikot on keksitty. Niiden päivävuokra on 10c joten se ei ole edes kustannuskysymys.
No mut kun niissä ei ole kantokahvoja, ei ole hyvä. Niistä kasseista kuuluukin tehdä sellainen labyrintti, et mahtuu käveleskelemään pussukoiden seassa:)
Mitään jättisäkkejä ei tietenkään pidä käyttää, vaan niitä kantikkaita pirkka-kasseja, mihin mahtuu esimerkiksi hyllyn sisältö kerrallaan.
Äsken jäi linkki pois styrox- kylmälaukuista. Niihin on tooosi hyvä pakata kaikenlaista, kun eivät paina paljon ja on hyvä kahva. Laittaa vaikka reunustamaan sitä labyrinttiä, mikä kootaan tietysti valoisaan paikkaan keskelle lattiaa:)
http://www.epsira.com/pages/fi/tuotteet/kuluttajatuotteet-sekae-rakeet-ja-rouheet.php
Kukkapurkeille kelpaa käytetytkin, joten eiku kerjuureissulle mummoloihin(y)
 
Kertokaas mulle 4-5-vuotiaiden kehityksestä: miten pitkälle ton ikäset yleensä osaa laskea ja minkä ikäsenä lapset yleensä oppii jotain yhteen- ja vähennyslaskuja sormilla?
Me opetettiin pojalle viisivuotiaana mitä on kymmenen kertaa kymmenen, kymmenen kertaa sata, kymmenen kertaa tuhat jne. Tyyppi sit lateli ne kuin vettä vaan ulkomuistista ja jengi toljotti hämmentyneenä.

Mut oikeasti taisi laskuja sen verran mitä sormia piisasi, eli tyylillä kaksi plus kaksi on neljä.
 
vierailija
varmaan tuli harvinaisen selväksi että meikkä ei kasvata sisällä heiniä eikä puita
No sie et ole kävellyt kujalla, missä Jakaranda kukkii?
Tai no, eikai niistä kaikki tykkää, mut niin ihana se oli ainakin Nepalissa, kun satuttiin wapun tienoilla siellä käymään. Mun Jakarandat ei ole vielä kukkinut kertaakaan ja kasvihuoneeseenkin laitoin vain yhden. Ei sitä sinne voi talveksi jättää ja yksi kuoli kuistiin talvella - kokeiluahan nämä kaikki vaan onkin:LOL:
 
lämmin nousee aina ylös.
Toi on ainoa mikä jutussasi on totta.

Kuinka sä kehtaat ehdottaa mitään tyllin ripustamista ikkunaan koska a) siitä ei ole mitään riemua b) se näyttää siltä, että "jahas, tuolla kuivataan pyykkiä tolla konstilla"

Sälekaihdin on eri juttu. Sillä voi helteillä heijastaa auringon säteilyn ulos. Kahden lasiruudun väliin asennettuna se melkein vastaa kolmatta lasia.

Lämpölasit taas... kun niillä on ikää kymmenen vuotta niin jalokaasut sisältä ovat karanneet.
Eivätkä ne sovi kaikkialle. Sä et vanhaan ikkunapokaan välttämäti pysty jyrsimään semmoista uraa mihin lämpölasin saisi kiinni. Puhumattakaan ulkonäöstä. Puhalletun lasiruudun korvaaminen lämpölasilla pitäis olla rikoslaissa kielletty.
 
Me opetettiin pojalle viisivuotiaana mitä on kymmenen kertaa kymmenen, kymmenen kertaa sata, kymmenen kertaa tuhat jne. Tyyppi sit lateli ne kuin vettä vaan ulkomuistista ja jengi toljotti hämmentyneenä.

Mut oikeasti taisi laskuja sen verran mitä sormia piisasi, eli tyylillä kaksi plus kaksi on neljä.
Puolikas oppi nelivuotiaana laskemaa sataan, ja sen kummemmin mitään opettamatta se on alkanu laskea sormilla ja tavaroilla yhteen- ja vähennyslaskuja ja osaa vaivattomasti kaikki mihin sormet piisaa ja muutaman pidemmällekin. Mahtaa kuusvuotiaaks mennessä olla matemaattisesti lahjakkaampi jo ku äitinsä.
 
o_O Mä tapan muovikukatkin. Ei oo narttusella vihreää peukaloa. Eikä kiinnostusta.
Mä rakastan viherkasveja, kukkasia mulla ei oo. Ei mullakaan mitään vihreää peukaloa oo, kastelen joskus ja jouluna kuin muistan ja jaksan, mut hyvin noi on kaikki säilyny hengissä ja alkanu rehottamaan mun, poikasen ja kissan käsittelyssä. Äidin antama köynnöskasvi on venähtäny melkein nelinkertaiseksi siitä mitä se oli kun sain sen tossa talvella. Ehkä mulla on luontaisia viherpiiperötaitoja!
 
vierailija
No mut kun niissä ei ole kantokahvoja, ei ole hyvä.
Sanotaanko näin, että mä olen kantanut kamaa enemmän kuin sinä olet nähnyt.

Sanotaanko myös, että muuttolaatikko on huomattavasti kivampi kantaa kuin ainutkaan sinun muovipussiviritelmäsi.

Ja sit sovitaanko sillai, että mä olen kuljettanut tavaraa ammatikseni ja sen lisäksi soittanut harrastehumppabändissä yli kolmekymmentä vuotta. Mulla on kokemusta roudaamisesta. Sinulla ei.
 
vierailija
Sanotaanko näin, että mä olen kantanut kamaa enemmän kuin sinä olet nähnyt.

Sanotaanko myös, että muuttolaatikko on huomattavasti kivampi kantaa kuin ainutkaan sinun muovipussiviritelmäsi.

Ja sit sovitaanko sillai, että mä olen kuljettanut tavaraa ammatikseni ja sen lisäksi soittanut harrastehumppabändissä yli kolmekymmentä vuotta. Mulla on kokemusta roudaamisesta. Sinulla ei.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä