Onko kukaan antanut vauvan olla kokonaan ilman tuttia?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Katsoin tuossa vauva ohjelmaa, ja kiinnitin huomioni vauvaan, jolla oli tutti suussa. Ihmettelin miksi se näytti jotenkin oudolta ja tajusin että se vain näytti luonnottomalta. Miksi tuttia ylipäätään käytetään? Tiedän, google on keksitty, mutta olisi kiva kuulla äitien omakohtaisia kokemuksia. Onkohan yleistä, ettei vauvalle hankita/anneta ollenkaan tuttia? Oletko sinä jättänyt antamatta?

vierailija
Sehän on vaan trendikästä nykyään olla antamatta tuttia. Eli vastaus kysymykseen; monikin.

Itse olen molemmille tutin antanut. Esikoinen ei huolinut ja vauvavuosi imetyksineen oli tosi raskas (olin itse se tutti). Kuopus söi tuttia ekat 6 kk:tta ja oli huomattavasti helpompaa. Sitten lopetti ja alkoi pitää minua tuttia (jolloin oli taas aika raskasta).

Ei sitä pakko ole antaa, jos kokee että pärjää ilman. Ja toisaalta vaikka antaisikin, kaikki vauvat ei sitä huoli.

Ei huolinut tuttia, niin en alkanut väkisinkään sitä tuputtamaan.

On tutkittu, että tutin käyttö ehkäisis kätkytkuolemia, mutta tiedä häntä...

vierailija
En tarjonnut, eivätkä sitä kaivanneet. Jos itketti, annoin tissiä.
En tajua, miksi sitä tuttia tungetaan automaattisesti kaikille vauvoille. Tosi harva vauva sitä oikeasti tarvitsee, muilla ihan turha tapa, josta vaikea päästä eroon. Tutilla toki saa monet vauvat hiljaiseksi, mutta en usko sen olevan paras vaihtoehto lapsen tyynnyttämiseen.

vierailija
Katsoin tuossa vauva ohjelmaa, ja kiinnitin huomioni vauvaan, jolla oli tutti suussa. Ihmettelin miksi se näytti jotenkin oudolta ja tajusin että se vain näytti luonnottomalta. Miksi tuttia ylipäätään käytetään? Tiedän, google on keksitty, mutta olisi kiva kuulla äitien omakohtaisia kokemuksia. Onkohan yleistä, ettei vauvalle hankita/anneta ollenkaan tuttia? Oletko sinä jättänyt antamatta?
Itse huomasin, että vanhemmat ihmiset olivat jotkut jopa närkästyneitä ja hämmästyneitä, kun kuulivat, että vauvalle ei anneta tuttia. Voivottelivat ja kauhistelivat. Ihan kun kukaan terve vauva kaipaisi suuhunsa jotain kumilätyskää imettäväksi.

Entisaikaan tuttia ehkä oli pakko käyttää enemmän, kun äideillä ei siinä määrin ollut aikaa antaa vauvoille läheisyyttä ja tissiä.

vierailija
Kahdeksasta lapsesta kaksi ei ole huolinut tuttia.
En näe tutissa mitään pahaa, päinvastoin. Ja kaikki ovat päässeet tutista eroon ilman sen kummempia draamoja. Yksi oli parivuotias, muut himpan reilun vuoden

vierailija
Minulla oli ennen lasten syntymää aikomuksena, ettei lapsille anneta tuttia lainkaan. Toisin kävi. Jo sairaalassa hoitajat antoivat tutit lapsille. Ensimmäiselle en muista miksi. Seuraavat taas saivat tutit, koska olivat keskoskaapissa.Käytännössä tutti oli hyvä asia, vaikka olin etukäteen suhtautunut siihen vastentahtoisesti. Imetys ei kärsinyt tutista, sillä imetin kaikkia lapsia yli 1,5-vuotiaiksi. Tutista luovuttiin ennen imetyksen loppumista. Mielestäni on hyvä toimia tutin suhteen siten kuin parhaalta tuntuu, sillä lapset ja tilanteet ovat erilaisia.

vierailija
Molemmille vauvoilleni tarjosin tuttia. Sillä sai esikoisen helposti rauhoittumaan. Nobelin rauhanpalkinnon arvoinen keksintö. Valitettavasti kuopus ei tuttia huolinut ja huutoa riitti, kun sopivaa rauhoittamiskonstia ei löytynyt.

vierailija
Meillä ei yksi lapsista huolinut tuttia ja etenkin 9-10kk iässä oli todella raskasta olla itse tuttina. Sain herätä tunnin välein tutiksi, eikä lapsella tietenkään mikään nälkä ollut, vaan valutti vain suupielestä maitoa pois. Jonkin sortin unikoulu siinä sitten käytiin ja alkoi nukkua yönsä. Tutti helpotti kyllä selvästi muiden lasten hoitoa.

vierailija
Meillä lapsi ei huolinut tuttia, mutta sitkeästi tyrkytin, joten lopulta rupesi syömään tuttia n. 6-7kk ikäisenä. Syy tutin tyrkyttämiseen oli juurikin kätkytkuoleman pelko. Erään tutun vauva kuollut, joten kauheasti panikoin tuota.

Lapsi söi tuttia vain öisin ja tutista luovuttiin hieman alle 2-vuotiaana. Ei aiheuttanut mitään ongelmia tutin käyttö.

Mun mielestä vauvat on paljon söpömpiä tutti suussa. :D

vierailija
Tutti pienen vauvan suussa näyttää luonnottomalta? Moni asia on nykyisin niin luonnotonta. Jos imetät yli yksivuotiasta, se on monen mielestä luonnotonta. Korvikkeilla ruokkiminen on luonnotonta. Keisarinleikkauksella synnyttäminen on luonnotonta. Lapsen hoitoon vieminen on luonnotonta. Onneksi kaikessa ei ole pakko valita luonnolisinta vaihtoehtoa. Hienoa olisi, jos mitään extraa ei tarvittaisi, vaan asiat sujuisivat omalla painollaan.

vierailija
minä käytin tuttia koska vauva rääkyi muuten koko ajan. Ei sitä voinut jatkuvasti tissilläkään pitää koska imi liikaa, maha tuli kipeäksi ja taas rääkymistä. Eikä kukaan muutenkaan jaksa imettää 24/7. Vauvoilla on erilaiset tarpeet tällä oli erittäin voimakas imemisen tarve. Joten miksi en olisi antanut tuttia kun olimme sitten molemmat tyytyväisiä?

P.s. Miksi ihmeessä nykyään äidit tuntuu uskovan että on vain yksi oikea tapa tehdä asiat? Oli se sitten perhepeti, täysimetys, kestovaipat...? Asiat kannattaa tehdä sillai miten ne sujuu parhaiten, ei sillä ole paskankaan väliä lapsen loppuelämän kannalta. Aloituksestakin haiskahtaa tämä ihan turhaan äitejä syyllistävä ja vauvan hoitoa hankaloittavat asenne.

• Tykkää
Reactions: Mimmi37
vierailija
Esikoinen söi tuttia, kuopus ei huolinut - ei millään. Nuoremmalle ei koskaan kelvannut myöskään tuttipullo, mutta onneksi oli melko tyytyväinen vauva (vaikka yöllä heräili paljon).

Esikoisella oli kaiketi koliikki, koska itki kaiket illat ekat 3kk. No ei se tutti siihen auttanut, mutta oli muutenkin kovin itkuinen vauva joten tutti oli hyvä pelastus. Tutti myös helpotti nukuttamista ihan älyttömästi. Lähinnä unituttina siis oli 2v asti.

Ilman tuttia tuo nuoremman rauhoittaminen nukkumaan on usein aika paljon työläämpää..
Imetykseen tutti ei vaikuttanut, molemmat oli täysimetyksellä eikä saaneet korviketta.

Mulla on tutiton tuo nuorempi lapsi ja toivoisin että se olisi tutillinen. Tutillinen elämä on paljon helpompaa!! Jos joku panostaa imetykseen niin kannattaa muistaa tarjota sitä tuttia niin silloin pääsee myöhemmin niin paljon helpommalla esim. junassa, bussissa, kaupassa, juhlissa jne.

Aa pee
Kiitos kaikille vastauksista! :)

Haluan sanoa, että en missään nimessä syyllistä ketään, enkä pidä tuttia hyvänä tai huonona ratkaisuna. Satuin nyt kirjoittamaan aloitukseen sen, mistä tämä tuttiajatus mieleeni tupsahti, olisin sen toki voinut poiskin jättää koska se nyt ei ollut mitenkään oleellinen asia tässä aloituksessa. En siis mitenkään katso pahalla jos näen jossain vauvan jolla on tutti suussa. :D Luulen, että olen viimeaikoina vain nähnyt enemmän vauvoja joilla ei ole tuttia ja siksi kiinnitin huomioni tähän tutti suussa olevaan vauvaan. Ehkä tuo "luonnoton" muutenkin oli huono sanavalinta.

vierailija
Esikoinen ei huolinut tuttia, toinen lapsi on keskonen ja sairaalassa antoivat tutin. Keskosilla on voimakkaampi imemisen tarve ja jos imetystä ei pysty aloittamaan heti tutti on vauvalle todella tärkeä.
Eipä tuo syö tuttia kuin nukkuessaan, mutta tosiaan teholla ollessaan selkeästi kaipasi sitä ja lohdutti vauvaa kun ei heti ison leikkauksen jälkeen syliinkään saanut.
Tutittomuus ei minusta todellakaan ole mikään trendi asia.

vierailija
Meillä on 2v4kk esikoinen ja 3kkn ikäiset kaksoset. Iskin vauvoille tutit suuhun heti kotona, sillä hommasta ei tule mitään, jos en saa tyyppejä tuteilla tiukassa paikassa hetkeksi tyytyväiseksi. En voi olla tissituttina kahdelle ja tunteiden tulkkina uhmaikäiselle yhtä aikaa.

Voisiko tuo "luonnottomuus" johtua somesta? Joka paikassa on vauvojen kuvia eikä kellään oo koskaan tuttia suussa ruudulla/mainoksissa jne. Mut ei tartte mennä kuin lähimarkettiin, ja heti tulee vastaan tutti suussa nököttäviä vauvoja.

Esikoinen söi tuttia vähän yli 1,5v asti ja loppuaikoina otetuissa kuvissa kyllä näyttää hupsulle, kun niin "isolla" pojalla on tutti suussa. Mutta pikkuvauvoilla ei minusta....

Yhteistyössä