Miehen mielestä on vaarallista pyöräillä lapsen kanssa, lapsi kyydissä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmistunut

Vieras
Odotan ensi kesää jo ihan hirveästi, koska meidän lapsi on jo sen ikäinen että hänet voi ottaa mukaan pyöräretkelle istuimessa ja pääsisimme pyörällä liikkumaan helpommin. Mies on nyt kuitenkin ilmoittanut, että hän ei halua että lapsen kanssa pyöräillään, koska se on liian vaarallista D: !?!? Mitäs mieltä täälä ollaan? Tietysti lapsella olisi aina kypärä päässä, mutta silti miehen mielestä lasta ei pyöränistuimeen laiteta.. :/

Itse olen niitä ihmisiä joita karmii ajatus kuljettaa lasta pyörällä, kun kaatuminen on kumminkin todennäköisempää kuin omilla jaloilla, lapsi tulee sitten varmasti mukana ja vauhti voi olla kova ja ja ja... Mutta myös tiedän että tuo kammoni on ylireagoimista. Lapsi kyydissä kuitenkin pyöräilee paljon varovaisemmin, pyöräilykypärä suojelee hyvin, ja vaikka nyt jotenkin onnistuisikin kaatumaan niin eipä siitä yleensä tule kuin joku mustelma tai asfaltti-ihottumaa.

Niin. Onhan sekin vaihtoehto.. Sellanen on vaan mun mielestä todella typerän näköinen kapistus.. Täytyy miettiä.. Harmittaa kun pyöräily on ihan parasta kesällä.. :/ ja se istuin on niin kätevä kun ei se vie paljoa tilaa niinku se kärry.

No, jos mietit montako kertaa oot esim kymmenen vuoden aikana kaatunut pyörällä..? Tiedty jos jostain syystä kaatuilet usein niin onhan se riskaabelia. Toki lapsi kyydissä ajetaan rauhallisemmin, enkä mhinkään maantienvarteen lähtisi vaan pitää olla hyvä pyörätie.
Toki se perässävedettävä kärry on turvallisempi, mutta siihen pätee sama että pyörätie on mielestänioltava. Kärryssä on sekin etu että sen voi irroittaa pyörästä ja käyttää rattaina kun päsee sinne kaupoille tms. (Osa malleista siis tällaisia)

Voithan myös ehdottaa miehelle että pyöräilee töihin jolloin auto jää sulle :)

No hohhoh. Mä olen ajanut ensin yhden, sitten kahden lapsen (toinen kärryssä) kanssa pyörällä noin 7 kesää, enkä ole kaatunut kertaakaan. Järki mukaan, niin ei varmasti ole sen vaarallisempaa kuin esim. autoilu tai uimahallissa käyminen ;)

Itse en olisi koskaan kyydinnyt lasta, kun en muutenkaan ole kovin "tasapainoinen" pyöräilijä. Mutta jos ei itsekään kaatuile ja kokee omaavansa hyvän tasapainon, niin mikä ettei. Mainitsit, että lapsella olisi toki kypärä päässä. Muistathan laittaa kypärän myös itsellesi :).

Jos rahaa löytyy ja tilaa säilyttää, niin osta hollantilainen pyörävaunuyhdistelmä Taga, jossa on kolme pyörää ja oma istuin lapselle. Tietenkään ei tuo nyt pidemmille pyörälenkeille sovi, mutta kaupunkiajeluun sopiva. On varmaan muitakin samanlaisia. Itseäni kiinnostaisi tuo, sillä pyörän voi muuttaa nopeasti kärryiksi ja toisin päin. Ainoastaan hinta hieman hidastaa kun on n. 1500€ :D

Käsittääkseni nämä nykyajan istuimet on suunniteltu niin, että kaatuessa niissä on todella pieni riski, että lapselle mitään sattuisi. Eli jotenkin ne laidat enempi suojaa lasta kuin ennen vanhaan. Eli kyllä pyöräilin ja pyöräilen jatkossakin lapsen kanssa ihan rauhassa ilman sen kummempaa pelkoa.

Minä olen lasta kuljettanut pyöränistuimessa ja ei tosiaankaan tullut mieleen että se niin vaarallista on. Toki pyöräilyt rajoitin kesään tai ainakin sulille kelille. Ei talven liukkailla pyörän ja lapsen kanssa liikenteeseen.
Ja toki pyörätiellä poljettava jos vain mahdollisuus. Mutta maalla vieraillessa sitten tienvierttä pitkin, kun harvemmin siellä pyörätiepätkiä on.

Mitään ei koskaan sattunut, ja lapsi nautti pyöräretkistä paljon.

Voi hyvät hyssykät sentään taas, mitä hysterisointia. Mies ilmeisesti haluaa, että jäät kotiin vangiksi lapsen kanssa. Lykkää sitten lapsi aina miehen hoidettavaksi ja lähde itse nauttimaan pyöräilyn riemuista.

Siis ihan oikeasti. Olen tasan yhden kerran kaatutun pyörällä elämäni aikana. Silloin oli talvi ja pääkallokelit. Ajoin kovaa vauhtia peilijään päälle, jossa taisi olla vielä vähän vettä liukasteena. Ei lapsi kyydissä sellaisilla keleillä pyöräillä ja muutenkin ajetaan rauhallisemmin. Itse koen kärryn hankalana ja raskaana. On maailman kätevintä laittaa lapsi takatarikalle istuimeen ja menoksi.

Molempia lapsia olen kyyditellyt pyörällä vauvasta alkaen, eikä mitään ole koskaan sattunut. Edelleen lapset välillä pyörän kyydissä, mutta nyt ilman istuinta. Suurempi todennäköisyys on, että lapsi jää auton alle kävellessään.

En ole koskaan kuullut, että lapselle olisi jotain sattunut jos pyörällä olisi mahdollisesti kaatunut. Kuinka usein aikuiset edes kaatuvat pyörällä?

Musta toi on paras keksintö, kesällä lapsi kyytiin ja päästiin nopeesti kauemmaskin leikkipuistoihin tai rannalle. Turhautti aina, kun kävelyyn meni niin paljon aikaa joten lähipuistot/maastot alkoivat kyllästyttää toden teolla.

Kannattaa tosiaan pitää pumpulipurkin kansi kiinni, jos kaikkea pelkää. Eihän se pyöräily ikinä riskitöntä ole, mutta autoilu on tasan tarkkaan vaarallisempaa. Kovaa ei kannata huristella ja metsäreitit kannattaa jättää rauhaan. Myös tienreunojen korokkeet kannattaa huomioida, ne voivat olla vaarallisia. Itse olen kuljettanut kahta lasta aika paljonkin pyörän kyydissä ja kertaakaan ei olla kaaduttu. Lapset ovat nauttineet menosta ja pyöräilevät nyt itse ja nuorillalla on myös peräpyörä. Myös aikuisella kannattaa olla kypärä, lapsi ei tee mitään vanhemmalla, jonka aivot eivät toimi.

Pyöräistuimet suojaa hyvin - kaatuessa lapsi ei kovin helpolla edes ota maahan mistään kohti, on 5-pistevyöt. Ja moniko tosiaan kaatuilee pyörällä? Minusta se perässä vedettävä kärry on vaarallisempi - saako siinä lasta edes kunnolla kiinni köytettyä?

Kamalin tilanne olisi jos vanhemmalla ei olisi sitä kypärää ja menisi kaatuessa taju kankaalle ja lapsi jäisi yksin tuoliin sidottuna maahan kyljelleen. Eli se kypärä tosiaan kaikille päähän.

Kaaduin kerran hitaasta vauhdista lapsi takana kun kuljetin kassia sarvessa ja se tökkäsi jalkaan. Niin oli huono idea kuljetella pyörän sarvessa mitään, mutta oli pakkorako. No vauvalle ei käynyt kuinkaan. Se nykyaikainen normi pyörän istuin suojasi niin ettei lapsi saanut naarmuakaan. Jalat on köytetty sisällä ja käsivarretkin on kaukalomaisissa syvennyksissä. Olin tosi tyytyväinen. Kuljetamme edelleen lapsia, eri ikäisiä takana ja kärryssä. Talvella kärryn olen kokenut paremmaksi, ei pyörän kaatuessa mene mukana. Ainut riski mielestäni on törmääminen autoon. Se on kyllä aika teoreettinen jos itse on varovainen
Polkemaan vain

Miten vanha lapsi kyseessä? Todellakin jos sinulla on pyörä, missä on renkaat ja jarrut kunnossa ja toimii, ja rauhallisesti ajat, ja MOLEMMILLA, sinulla sekä lapsella, on kypärät päässä, niin menoksi vaan. Paha katsoa niitä vanhempia jotka ajaa pyörällä, lapsella on kypärä päässä mutta missä aikuisella.

Keväällä lapsi täyttää vuoden,, muistan kaatuneeni (hitaasti) silloin kun olin koiran kanssa pyörällä liikenteessä ja mulla oli tavaraa mukana ties kuinka paljon.. Muuten en muista muuta kun lapsena kaatuneeni.. Ihmetyttää toi ukon ajatusmaailma.. Ajattelin että hankin jokatapauksessa sen istuimen, sanoi se ukko mitä tahansa.. Typerää ylireagointia

Ehkä se miehesi siihen ajatukseen ajanmukaan tottuu. Nythän lapsi on vielä tosi pieni ja 4-5 kk päästä ihan erilainen. Keskustelkaa asiasta uudestaan, kun se on oikeasti ajankohtainen

Pyöräilemään vaan. Potat päähän ja ajatuksen kanssa liikenteessä. Aikanaan isäukko kuskasi mua ja siskoa kesät talvet pyörällä ja yhden kerran muistan hänen kaatuneen, silloinkaan ei meitä sattunu onneksi. Onhan tässä ap vielä pitkästi aikaa ensikesään ja miehen ajatella asiaa.

Järki ja kypärä päähän vaan, niin kyllä sen kanssa pärjää. Hankalin vaihe on yleensä ollut se pyörän kyytiin laittaminen ja pois ottaminen. Kunnon pyörätelineestä on apua, mutta kyllä sitä oppii tukemaan omaan lonkaansakin, että pyörä pysyy varmasti pystyssä lasta istuimeen laittaessa. Jarrut kuntoon, isompi taakka pyörän päällä vaatii jarruilta enemmän. Eikä liukkailla kannata ajella. Viistosti reunakanttareiden yli ajoa kannattaa myös vältellä. Syksyiset märät lehdet ovat myös yllättävän liukkaita.

Vähän pystympi ajoasento on lastana takana kuljetettaessa parempi kuin hyvin etukenoinen ja taustapeilikin on ihan näppärä takana tulevan liikenteen seuraamiseksi. Varsinainen taaksepäin vilkuilu on hankalampaa sen takapainon kanssa kuin yksi ajellessa.

Mun mielestä mies ylireagoi.
Meillä pyöräillään kesät/talvet ja nyt on oikeastaan ensimmäinen talvi ettei enää oo lasta mun pyörän kyydillä. En oo kaatunu IKINÄ pyörällä lapsi kyydissä ja itseasiassa vain kerran aikuisiällä itse. Jos pyöräilee paljon, väkisinkin tulee semmonen varmuus siihen menoon. Ja jos nyt on aivan älyttömän liukas kohta ollu, niin oon taluttanu pyörän sen ohi. En oo kyllä ikinä kokenu tätä vaaralliseksi, eikä kyllä mieskään. Lapsillekkin on ihan normaalia pyöräillä talvella, eivät koe sitä mitenkään ihmeellisenä asiana.

löysin tämä keskustelu kun taas on lunta ja pyöräilen melkein joka päivä työmatka tosin yksin ei lapsi kyydissä. Joku muu kun pyöräile joka päivää?
Käytättekö kypärä?

Yhteistyössä