On tämä yötissistä vieroitus sitten yhtä helvettiä

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Meillä tehtiin niin että lapsi pääsi isän viereen nukkumaan ja itse pysyin poissa. Meni vähillä itkuilla molempien kanssa. Jos vaan on mahdollista niin isän helpompi tehdä toi vieroitus kun lapsikin tietää et isältä ei sitä maitoa tule

vierailija
Tiedän tunteen. Ja yöllä se olo ihan kamala kun joutuu väsyneenä väkisin valvomaan. Minä valvoin vielä samaan aikaan, mutta meillä ei valitettavasti ole tiedossa öiden rauhottuminen ja tiedän että joulu menee zompiena. Välillä ymmärrän erittäin hyvin miksi pakko valvomista käytetään jossakin kidutus keinona. Mutta yritä ajatella, että nyt kun ei anna periksi, alkaa pikku hiljaa helpommat yöt. Ja voiko isä katsoa lasta, ellei isää ole läsnä, onko tätiä, kummia, siskoa, mummoa joka tulisi parina yönä kaveriksi. Lapsi ei niille itke tissiä ku ei sieltä sitä maitoa tuu. Tai ainakin päivällä voisiko joku olla kaverina että voit nukkua?

vierailija
Minkä ikäinen vauva on kyseessä? Tässä tulee nyt vähän vastakkainasettelua, mutta miksi äidit vieroittavat vauvan väkisin yösyötöistä ja muutenkin aivan liian aikaisin lopetetaan koko imetys? Useiden tutkimusten mukaan juuri yöimetys on parasta mahdollista, maidon koostumuskin on parempaa yöllä. Ihmislapsen kuuluu herätä yöllä, se on täysin luonnollista ja ihmisen biologian mukaista. Olen itse imettänyt lapseni päivin ja kun siihen saakka kun ovat itse vieroittuneet. Miksi äidit ei anna lapsille sitä parasta mitä lapselle voi antaa, äidinmaitoa?

9mmmm
kaks yötä meni pidin pääni enkä antanu korviketta 2 yötä huutoa sit se loppu mies kylläkin olen :). sit mun mielestä liiallinen yösyönti liian pitkään ei tee hyvää vauvan aivojen kehitykselle kun jatkuvaa heräämistä tai näin sen myös aattelin

vierailija
Minkä ikäinen vauva on kyseessä? Tässä tulee nyt vähän vastakkainasettelua, mutta miksi äidit vieroittavat vauvan väkisin yösyötöistä ja muutenkin aivan liian aikaisin lopetetaan koko imetys? Useiden tutkimusten mukaan juuri yöimetys on parasta mahdollista, maidon koostumuskin on parempaa yöllä. Ihmislapsen kuuluu herätä yöllä, se on täysin luonnollista ja ihmisen biologian mukaista. Olen itse imettänyt lapseni päivin ja kun siihen saakka kun ovat itse vieroittuneet. Miksi äidit ei anna lapsille sitä parasta mitä lapselle voi antaa, äidinmaitoa?
Olen siis imettänyt päivin ja öin siihen saakka kun ovat itse vieroittuneet

vierailija
Kiitos tsempeistä. Yön unisaldo 3,5 h, flunssakin vielä tulossa :( vauva on nyt 8 kk. 2,5 kk olen nyt valvonut kun hän haluaa olla tissillä kaikki yöt. Ei varsinaisesti syömässä, mutta kunhan lutkuttaa. En siis aio kokonaan kuitenkaan vieroittaa, vain yöt.

Ens yönä koitetaan niin et mies nukkuu vauvan kanssa. Tosin kyllä silti valvon kun huuto kuuluu läpi seinien. Mutta jos nopeemmin luovuttaisi...

vierailija2127
Kiitos tsempeistä. Yön unisaldo 3,5 h, flunssakin vielä tulossa :( vauva on nyt 8 kk. 2,5 kk olen nyt valvonut kun hän haluaa olla tissillä kaikki yöt. Ei varsinaisesti syömässä, mutta kunhan lutkuttaa. En siis aio kokonaan kuitenkaan vieroittaa, vain yöt.

Ens yönä koitetaan niin et mies nukkuu vauvan kanssa. Tosin kyllä silti valvon kun huuto kuuluu läpi seinien. Mutta jos nopeemmin luovuttaisi...
Mielestäni alle 1v on (tai ei ole edes mielipide kysymys) vielä vauva, eikä vauvaa kuulu vierottaa yösyömisestä.

Meillä lopetetaan (ja yhden kohdalla jo lopetettu) yösyömiset n1,5v ikäisenä. Menee vähän sujuvammin.

vierailija

Ottaako pullosta vettä yöllä? Onhan tarkistettu että vauvalla ei ole korvatulehdus tms miksi haluaa tissitellä yöt. Ja vaikka täällä huudellaan että millon saa ja millon ei lopettaa imetykset, kukin tekee miten itselle parasta on, jos vie yösyöminen voimat (tuon ikäisen ei tarvitse olla jatkuvasti enää rinnalla) niin kannattaa kierre katkaista aikanaan.

Minä itse olen kuulemma jatkanut liiankin pitkään pullon antamista kun ovat olleet 1.5v kun on pullo otettu pois mutta en vaan ole jo muutenkin yliväsyneenä jaksanut alkaa sitä taistelua. Nuorin juo yöllä vettä mutta yleensä tyytyy olemaan ilman maitoa. Ikää nyt 1v2kk.

vierailija
Mielestäni alle 1v on (tai ei ole edes mielipide kysymys) vielä vauva, eikä vauvaa kuulu vierottaa yösyömisestä.

Meillä lopetetaan (ja yhden kohdalla jo lopetettu) yösyömiset n1,5v ikäisenä. Menee vähän sujuvammin.
Meillä taas mennyt sujuvimmin lapselta yöpullo sekä tutti joka oli nuorin, alle vuoden. Toiset on olleet tuota 1,5v ikää ja ollu kauhea taistelu. Mutta luonteissakin eroja.

viera.s
Tämä(kin) on sellainen juttu, että teet niin tai näin, jonkun mielestä teet väärin. Itse en yövieroittanut runsaista yöherätyksistä huolimatta, vaikka siihen painostettiin niin neuvolassa kuin hammashoitolassa. Jo 6 kk vauvan kanssa, joka oli vasta aloittanut kiinteät ja selkeästi ihan nälkäänkin yömaitoja tarvitsi. Myöhemmässä vaiheessa tarve ei enää ollut ravitsemuksellinen, mutta en silti kokenut yövieroitusta ja vauvan huudattamista sen yhteydessä oikeaksi, enkä olisi sitä edes jaksanut. Joten yövieroitusta ei meillä tehty. Yösyömiset väheni reilun vuoden iässä muutamaan ja siitä edelleen niin, että 2-vuotiaana lapsi alkoi nukkua täydet yöt heräämättä. Päiväimetys jatkui vielä muutaman kuukauden tuon jälkeen, siitä sitten kevyesti vieroitin.

Mutta jos sinä koet, että yövieroitus on teille hyvä juttu, niin sitten sen teet. Muiden mielipiteitä ei kannata miettiä, siis ainakaan perheen ulkopuolisten. Ei myöskään siihen suuntaan, että muiden painostuksesta yövieroittaisi. En usko että tulokset on pysyviä, jos ei itse usko ratkaisuunsa, vaan helposti lipeää takaisin yöimetyksiin, jolloin vieroitus on ollut vain turha rankka vaihe koko perheelle.

viera.s
Minä itse olen kuulemma jatkanut liiankin pitkään pullon antamista kun ovat olleet 1.5v kun on pullo otettu pois mutta en vaan ole jo muutenkin yliväsyneenä jaksanut alkaa sitä taistelua. Nuorin juo yöllä vettä mutta yleensä tyytyy olemaan ilman maitoa. Ikää nyt 1v2kk.
Tämäkin on minusta ihan tyhmä juttu. Mistä ihmeestä on keksitty, että vuosikkaalta ei-imetetyltä pitäisi ottaa pullo ja tutti kokonaan pois? Ihmisen luontainen imeväisikä kestää vähintään 2-vuotiaaksi, joten imemisen tarve on vielä taaperoilla usein voimakas. Tietenkään ei ole hyvä olla päivät pitkät tutti suussa, mutta esim. pelkästä ruoka-aikoina ja nukutuksessa käytetystä tuttipullosta ei ole tietenkään mitään haittaa purennalle tai puheen kehitykselle. Kuten ei ole myöskään muutamasta päivittäisestä imetyskerrasta. Jos lapsi paremman puutteessa alkaa imemään peukaloaan, niin siitä niitä ongelmia voikin tulla.

vierailija ap
Mun puolesta jokainen voi imettää vaikka 6-vuotiaaksi 24/7. Meillä ei, minä en jaksa. Meillä on kuitenkin muutakin elämää kuin vain vauva (esikoinen, työt) eikä mielestäni vauvat tarvitse yösyöttöjä enää tässä vaiheessa. Toki jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen :)

isomman vierotin 9kk:n iässä ja siihen meni muistaakseni 4 yötä. Mutta öisin tilanne tuntuu aina niin toivottomalta.. Etenkin kun sitä valvomista on jo takana.

vierailija613
Mun puolesta jokainen voi imettää vaikka 6-vuotiaaksi 24/7. Meillä ei, minä en jaksa. Meillä on kuitenkin muutakin elämää kuin vain vauva (esikoinen, työt) eikä mielestäni vauvat tarvitse yösyöttöjä enää tässä vaiheessa. Toki jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen :)

isomman vierotin 9kk:n iässä ja siihen meni muistaakseni 4 yötä. Mutta öisin tilanne tuntuu aina niin toivottomalta.. Etenkin kun sitä valvomista on jo takana.
No mitäs sitten kyselet jos olet noin vahvasti päättänyt mitä teet ja miten. Kerroin vain omia ajatuksiani, mutta näköjään ei olisi saanut, vaan olisi pitänyt toistaa sinun ajatuksiasi.

Sori.

vierailijatartartartar
Alle yks vuotias saa kyllä syödä öisin, naurettavaa touhua teiltä. Miksi tehdä jotain mihin lapsi ei vielä ole valmis?
Tekee aina pahaa lukea näitä juttuja, kun äidit jotka eivät osaa homaansa päättävät alkaa soveltamaan.

vierailija ap
Alle yks vuotias saa kyllä syödä öisin, naurettavaa touhua teiltä. Miksi tehdä jotain mihin lapsi ei vielä ole valmis?
Tekee aina pahaa lukea näitä juttuja, kun äidit jotka eivät osaa homaansa päättävät alkaa soveltamaan.
Minusta taas on surullista lukea sunlaisten ihmisten juttuja, jos äiti on to-del-la väsynyt ja haluaa vieroittaa lapsen yösyötöistä koska tämä ei oikeastaan edes SYÖ, vaan lussuttaa vaan, niin sinusta äiti "ei osaa hommaansa". Miksi tällä palstalla jutut menee aina aivan älyttömän övereiksi?

Etenkin tässä kohtaa on naurettavaa sanoa että en osaa hommiani, kun olen ensimmäisenkin lapsen jo 4-vuotiaaksi kasvattanut ja hän on hengissä ja voi erinomaisesti. Ja kun yleinen ohje ihan lääkärienkin taholta on että yli 6 kk:tta vanha ei tavanomaisesti tarvitse öisin enää ruokaa + olen imettänyt jo 2 kuukautta öisin yli tämän suosituksen + vauvan paino nousee niinkuin pitää ja hän kasvaa normaalisti, joten MIHIN HITTOON SINÄ PERUSTAT VÄITTEESI etten "osaa hommiani"??! Perusteeksi ei riitä se että sulla on asiasta oma mielipide joka perustuu sun omaan henkilökohtaiseen mututuntumaan.

Ja mistäs sitä tietää kuinka vinoon sun mukulat kasvaa kun et opeta niitä nukkumaan öisin vaan roikutat niitä tissillä leikki-ikään saakka. Aivot tarvitsee kehittyäkseen hyvää, syvää, katkeamatonta unta riittävästi, eli saatat hippiystäviesi kanssa olla täysin väärässä. Luonnossakin monet eläinemot muutes vieroittaa poikaset äidin aloitteesta, jos nyt haluatte alkaa luonnollisuudesta puhumaan... ;)

vierailijatartartar
Minusta taas on surullista lukea sunlaisten ihmisten juttuja, jos äiti on to-del-la väsynyt ja haluaa vieroittaa lapsen yösyötöistä koska tämä ei oikeastaan edes SYÖ, vaan lussuttaa vaan, niin sinusta äiti "ei osaa hommaansa". Miksi tällä palstalla jutut menee aina aivan älyttömän övereiksi?

Etenkin tässä kohtaa on naurettavaa sanoa että en osaa hommiani, kun olen ensimmäisenkin lapsen jo 4-vuotiaaksi kasvattanut ja hän on hengissä ja voi erinomaisesti. Ja kun yleinen ohje ihan lääkärienkin taholta on että yli 6 kk:tta vanha ei tavanomaisesti tarvitse öisin enää ruokaa + olen imettänyt jo 2 kuukautta öisin yli tämän suosituksen + vauvan paino nousee niinkuin pitää ja hän kasvaa normaalisti, joten MIHIN HITTOON SINÄ PERUSTAT VÄITTEESI etten "osaa hommiani"??! Perusteeksi ei riitä se että sulla on asiasta oma mielipide joka perustuu sun omaan henkilökohtaiseen mututuntumaan.

Ja mistäs sitä tietää kuinka vinoon sun mukulat kasvaa kun et opeta niitä nukkumaan öisin vaan roikutat niitä tissillä leikki-ikään saakka. Aivot tarvitsee kehittyäkseen hyvää, syvää, katkeamatonta unta riittävästi, eli saatat hippiystäviesi kanssa olla täysin väärässä. Luonnossakin monet eläinemot muutes vieroittaa poikaset äidin aloitteesta, jos nyt haluatte alkaa luonnollisuudesta puhumaan... ;)
Aika mielen köyhyyttä jos ei keksi muuta keinoa antaa maitoa kuin tissi ;)
Kiduta vaan rauhassa mukulaasi, turha siitä on vaan muille itkeä jos sen kidutushuudot käy korvien päälle.
Jos ei JAKSA imettää niin pullo on keksitty, kunhan sille vauvalle HUOM. VAUVALLE!! antaa sitä ruokaa mitä se tarvitsee. Jos et tätä ymmärrä niin et osaa hommaasi.

vierailija
Aika mielen köyhyyttä jos ei keksi muuta keinoa antaa maitoa kuin tissi ;)
Kiduta vaan rauhassa mukulaasi, turha siitä on vaan muille itkeä jos sen kidutushuudot käy korvien päälle.
Jos ei JAKSA imettää niin pullo on keksitty, kunhan sille vauvalle HUOM. VAUVALLE!! antaa sitä ruokaa mitä se tarvitsee. Jos et tätä ymmärrä niin et osaa hommaasi.
Meidän vauva ei huoli tuttipulloa, emmekä edes käytä korviketta. Väkisinkö se tuttipullo pitää vauvan kurkkuun tunkea? Enkä saa pumpattua maitoa, koska en heru pumpulle. Lehmänmaitoa hän ei vielä tietenkään saa. Joten missä kohtaa mieleni nyt on köyhä? Olisko niin että sun mielesi on vähän köyhä, kun et ymmärrä edes näin yksinkertaista asiaa että kaikki rintaruokitut lapset ei huoli pulloa saatikka korvikkeita ja kaikki naiset ei pysty pumppaamaan maitoa.

Hän saa maitoa päivisin rinnasta aina kun haluaa muun ruuan ohella ja hän kasvaa hyvin. Ja niinkuin sanoin jo kahdesti, sanon vielä kerran, hän ei varsinaisesti syö yöllä, hän vaan tykkää pitää äitiä tuttina.

En kiduta lapsiani. Sinä se tässä kiusaaja olet. Mutta kyllähän teitä jokaiseen äitipiiriin löytyy... kiusaaja.

vierailijatartartar
Meidän vauva ei huoli tuttipulloa, emmekä edes käytä korviketta. Väkisinkö se tuttipullo pitää vauvan kurkkuun tunkea? Enkä saa pumpattua maitoa, koska en heru pumpulle. Lehmänmaitoa hän ei vielä tietenkään saa. Joten missä kohtaa mieleni nyt on köyhä? Olisko niin että sun mielesi on vähän köyhä, kun et ymmärrä edes näin yksinkertaista asiaa että kaikki rintaruokitut lapset ei huoli pulloa saatikka korvikkeita ja kaikki naiset ei pysty pumppaamaan maitoa.

Hän saa maitoa päivisin rinnasta aina kun haluaa muun ruuan ohella ja hän kasvaa hyvin. Ja niinkuin sanoin jo kahdesti, sanon vielä kerran, hän ei varsinaisesti syö yöllä, hän vaan tykkää pitää äitiä tuttina.

En kiduta lapsiani. Sinä se tässä kiusaaja olet. Mutta kyllähän teitä jokaiseen äitipiiriin löytyy... kiusaaja.
Tuutikorvike maistuu rintamaidolta ja lapsen kuin lapsen saa opeteltua pullolle jos vaan osaa ;) Se vaatii vähän mielikuvitusta ja lapsesta riippuen muutaman päivän ja voi ei...sitä pitäs tarjota yöllä vaikka kuinka nukuttas.
Sä todellakin kiusaat vauvaasi, ihan sama mitä itsellesi koitat uskotella.

vierailija
Tuutikorvike maistuu rintamaidolta ja lapsen kuin lapsen saa opeteltua pullolle jos vaan osaa ;) Se vaatii vähän mielikuvitusta ja lapsesta riippuen muutaman päivän ja voi ei...sitä pitäs tarjota yöllä vaikka kuinka nukuttas.
Sä todellakin kiusaat vauvaasi, ihan sama mitä itsellesi koitat uskotella.
Sä olet sairas oikeasti, hae nyt itselles apua hyvä ihminen. Kaikki jotka ei ole samaa mieltä sun kanssa, ei ole vauvan kiduttajia. Perustelin jo toimiani sillä että näin toimiminen on ensinnäkin yleinen suositus, olen imettänyt lastani öisin jo yli suositusajan, hän kasvaa hyvin, hänen painonsa nousee, hän ei öisin syö nälkäänsä vaan ihan muihin tarpeisiin. Sinä taas et ole vieläkään mitenkään osannut perustella sairaita väitteitäsi, joten jätän sinulle vastaamisen tähän.

Ja ei, meidän vauva ei huoli tuutia sen enempää kuin mitään muutakaan korviketta. Toisekseen minusta outoa tunkea vauvan elimistöön väkisin jotain korviketta, koska hän saa maitoannoksensa minulta ja äidinmaito on parempaa.

Meillä esikoinen vieroitettiin yösyönnistä 10kk iässä ja kuopus 12kk. Kumpikin oppi helposti, ei mitään tuntien huudatusta tarvittu. Olivat siis selkeesti valmiita siihen. Helpotti paljon elämää!

Meilläkään ei kuopukselle kelvannut koskaan korvike eikä velli, eikä pullosta halunnut muutenkaan ottaa vaan nokkamuki mieluisampi. Ja pulskia vauvoja olivat eivät nälkäänsä varmaan yöllä syöneet vaan läheisyyden tarvetta se enempi oli ja se tissille nukahtamisen ihanuus :p

Yhteistyössä