Ensi vuonna palstamammat joutuvat hoitamaan lapsensa ihan itse

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Sinäkö Se tyyppi olet joka aika usein laittaa tuon makaroniilaatikko jutun kun puhe on lasusta. :D Oletko itse koskaan, ikinä milloinkaan tehnyt työssäsi virhettä? Edes sellaista jonka olet voinut korjata samantien? Ai mutta et varmasti! Siksihän ajattelet, että sosku onnistuisi kaikkien perheiden kohdalla luomaan myönteisen asiakassuhteen, eikä mtn ristiriitoja ihmisten välille koskaan tule! Luuletko, ettei murhamies vankilassa pidä tuomiotaan vääräänä ja viranomaisia epäoikeudenmukaisina? Sama juttu kaikkien tällaisten suhteen jossa julkinen valta puuttuu ja pistää vastuuseen.
En ainakaan muista, että olisin itse linkittänyt tuota. Mutta muistan kyllä jonkun ketjun, jossa tätä samaa asiaa käsiteltiin. Kauheasti en kommentoi noihin lasu- tai huostaanottoketjuihin, harvemmin edes luen niitä, ellei ole noin poikkeuksellisen raflaavaa aihetta kuin tuo makaronilaatikko. Ja onhan tuo tosi älytön - ihan käsittämätöntä, että sosiaalityöntekijä voi ottaa kantaa johonkin makaronilaatikon valmistukseen.

Aika paha virhe kyllä, jos sen virheen perusteella tehdään perusteeton huostaanotto. Ja ehkä juuri sellaisten ennalta ehkäisemiseksi en haluaisi mitään turhaa kuormitusta sinne lasuun, esim. päivähoidon tarpeen arviointia tms. Liian pienillä resursseilla tehdään hätäisiä päätöksiä, hoidetaan työt huonosti ja lopulta tapahtuu virheitä. Joten lasun harteilla pitäisi olla vain oikat lasu-tapaukset, ei mitään ylimääräistä.

vierailija
Niin ja muuten tuohon omaan tukiverkostoon sellainen juttu, että ei se tukiverkostokaan voi koko ajan tulla hätiin. Itselläni on yksi kaveri, joka on 1-vuotiaan lapsen yh, ja hän soittaa useamman kerran viikossa minulle ja muillekin kavereilleen, koska tarvitsee koko ajan lepoa tai lastenvahtia, apua kaupassa käymiseen (toisin sanoen toivoo että joku toisi hänelle kaupasta ostoksia), jne. Ja toki kaipaa vertaistukea ja kuuntelevaa korvaa myös. Hän on selkeästi tosi uupunut ja on sanonutkin, että tarvitsisi enemmän apua ja lepoa.

Autan häntä kyllä kun voin ja kyläillään puolin ja toisin. Mutta siinä missä hän on kotona lapsen kanssa, minulla on oma työni, joka vie aikaani. Lisäksi minulla on oma perheeni, jonka kanssa haluan myös olla. Minulla on myös lasten harrastuksia ja kaverikyläilyjä, omia harrastuksia, ihmisiä joita tapaan eri yhteyksistä. Ja minulla on myös tarve levätä ja olla ihan rauhasa kotona. En edes ole mikään kiireinen, mutta silti joudun tosi usein sanomaan ei - mikä on ikävää ja siitä tulee aina kurja olo. Aika usein toki voin auttaakin, mutta en suinkaan aina. Hän ei asu ihan tässä lähellä, eli jos vaikka käyn hänelle kaupassa, siihen menee pari tuntia. Lapseni ovat niin pieniä, etteivät voi olla yksin kotona, joten minun on joko raahattava heidät mukanaan tai sitten puolisoni on oltava kotona, jotta voi olla lasten kanssa.

Kyllä toivoisin, että hän saisi jotain apua yhteiskunnalta, koska me muut ruuhkavuosiamme elävät kaverit ja tutut emme voi kannatella kaikkea.
Siis mitä ihmettä? Aikuinen ihminen ei pärjää 1-vuotiaan kanssa ilman jatkuvaa apua? Onko lapsi sairas, vai miksi tuohon noin paljon apua tarvitaan? Tunnen monia, jotka ovat kasvattaneet lapsen yh-äitinä ilman tukiverkostoja, ilman valtaisaa avuntarvetta. Tunnenpa eräänkin yh:n, joka synnytti vauvan ja hoiti vauvan 3-vuotiasta sisarusta samalla kun opiskeli lääkäriksi.

Voisit Mörköäiti opettaa tuolle ystävällesi elämänhallintaa pelkkien palvelusten tekemisen sijaan, eli miten suunnitellaan elämä siten, että kaupassa tarvitsee käydä kuin kerran viikossa, eikä pyytää kavereita juoksemaan asioille monta kertaa viikossa. Normaali yksivuotias nukkuu jo ihan hyvin, joten ei sitä unenpuutettakaan enää pitäisi juurikaan tulla. Päiväunien aikaan voi äiti nukkua myös. Ruokaa voi tehdä pakkaseen kerralla isomman satsin, jotta muina päivinä mikrossa lämmitys riittää, jne. Kuulostaa kovasti siltä, ettei ystäväsi edes yritä opetella suoritumaan hommistaan itse, kun voi pompottaa kavereitaankin.

vierailija
Kyllähän näitä siis aina tulee vastaan, jotka ovat pyytämässä kyytiä sinne ja tänne sillä verukkeella, ettei heillä itsellään ole autoa tai ajokorttia, ja sitten kun heille sanoo, että hanki auto ja ajokortti, on vastaus, etteivät he tarvitse niitä. No eivät varmaan tarvitsekaan niin kauan kun joku tampio suostuu heitä ilmaiseksi kyyditsemään.

hg-91
En ainakaan muista, että olisin itse linkittänyt tuota. Mutta muistan kyllä jonkun ketjun, jossa tätä samaa asiaa käsiteltiin. Kauheasti en kommentoi noihin lasu- tai huostaanottoketjuihin, harvemmin edes luen niitä, ellei ole noin poikkeuksellisen raflaavaa aihetta kuin tuo makaronilaatikko. Ja onhan tuo tosi älytön - ihan käsittämätöntä, että sosiaalityöntekijä voi ottaa kantaa johonkin makaronilaatikon valmistukseen.

Aika paha virhe kyllä, jos sen virheen perusteella tehdään perusteeton huostaanotto. Ja ehkä juuri sellaisten ennalta ehkäisemiseksi en haluaisi mitään turhaa kuormitusta sinne lasuun, esim. päivähoidon tarpeen arviointia tms. Liian pienillä resursseilla tehdään hätäisiä päätöksiä, hoidetaan työt huonosti ja lopulta tapahtuu virheitä. Joten lasun harteilla pitäisi olla vain oikat lasu-tapaukset, ei mitään ylimääräistä.
Oletko lukenut poliiseista/palomiehistä/lääkäreistä heidän virheistään ja leimannut koko ammattiryhmän? Voi lapsi kulta kun jokaikinen tekevä tekee virheitä ja inhimillisiä erehdyksiä ja jos on työnä tehdä päätöksiä lapsen sijoittamisesta niin vääriä päätöksiä sielläkin joskus on! Erikan kohdalla esimerkiksi. Sitä sä et ymmärrä ja armoa sinä et tunne. No onneksi sinä itse olet äitinä, ystävänä, työntekijänä aivan erehtymätön :) Edes yksi löytyy!

Oletko lukenut poliiseista/palomiehistä/lääkäreistä heidän virheistään ja leimannut koko ammattiryhmän? Voi lapsi kulta kun jokaikinen tekevä tekee virheitä ja inhimillisiä erehdyksiä ja jos on työnä tehdä päätöksiä lapsen sijoittamisesta niin vääriä päätöksiä sielläkin joskus on! Erikan kohdalla esimerkiksi. Sitä sä et ymmärrä ja armoa sinä et tunne. No onneksi sinä itse olet äitinä, ystävänä, työntekijänä aivan erehtymätön :) Edes yksi löytyy!
Jos nimimerkkisi pitää paikkansa ja olet syntynyt 1991, voisin olla iän puolesta äitisi. Joten jospa kutsut lapseksi jatkossa vaan sitä omaa pilttiäsi etkä ainakaan täällä palstalla ketään. Itse pidättäydyn nimittelystä, vaikka keksisin sinulle tässä muutaman aika osuvan.

Noissa esimerkeissä, joita linkitin, nimenomaan kävi niin, että vääriä päätöksiä ei oikaistu. Sehän on ihan eri juttu kuin se, että olisi ollut vain joku pikku väärinkäsitys. Sama kävi Erikan kohdalla - ei siellä mokattu vain yhden kerran vaan useaan kertaan.

Siis mitä ihmettä? Aikuinen ihminen ei pärjää 1-vuotiaan kanssa ilman jatkuvaa apua? Onko lapsi sairas, vai miksi tuohon noin paljon apua tarvitaan?
En osaa sanoa. Ehkä hän kokee yksin lapsen kanssa kotona olemisen henkisesti raskaaksi.

Voisit Mörköäiti opettaa tuolle ystävällesi elämänhallintaa pelkkien palvelusten tekemisen sijaan, eli miten suunnitellaan elämä siten, että kaupassa tarvitsee käydä kuin kerran viikossa,
Täh?! En minä tiedä, miten voi käydä kaupassa vaan kerran viikossa. En todellakaan tiedä, miten elämän voi suunnitella niin enkä todellakaan pystyisi itse raahaamaan viikon ostoksia (en edes jaksaisi kantaa niitä). Meillä käydään kaupassa vähintään joka toinen päivä ja päätetään vasta yleensä samana päivänä tai korkeintaan edellisenä, mitä syödään. Minusta tuollainen viikon suunnittelu etukäteen kuulostaa kauhean työläältä, hankalalta ja hermotuttavalta.

eikä pyytää kavereita juoksemaan asioille monta kertaa viikossa.
Saatoin kirjoittaa epäselvästi - siis ei hän nyt monta kertaa joka viikko pyydä muita käymään kaupassa. Mutta usein, jos vaikka sinne on menossa, tulee jatkokysymys, voisiko tulla kaupan kautta. Joskus on ollut puhetta vaan pelkistä kauppa-asioista, jos on ollut jotain erityistä.

Normaali yksivuotias nukkuu jo ihan hyvin, joten ei sitä unenpuutettakaan enää pitäisi juurikaan tulla. Päiväunien aikaan voi äiti nukkua myös.
Aika moni 1-vuotias myös valvottaa tai heräilee. Yksi ongelma on se, että useimmiten se aikuinen haluaa välillä omaa aikaa, eikä sitä oikein voi ottaa muuten kuin tekemällä omia asioitaan lapsen nukkuessa. Sen vuoksi aikuinen nukkuu vähemmän mitä se taapero.

Ruokaa voi tehdä pakkaseen kerralla isomman satsin, jotta muina päivinä mikrossa lämmitys riittää, jne. Kuulostaa kovasti siltä, ettei ystäväsi edes yritä opetella suoritumaan hommistaan itse, kun voi pompottaa kavereitaankin.
Suurimmaksi osaksihan hän haluaisi vaan seuraa tai tarvitsisi lapsenvahtia omien menojensa ajaksi, jos jonnekin ei voi ottaa lasta mukaan.

vierailija
Häppäri ainakaan ennen äiti ole ollut. Teini se on joka puuttuu äitien asioihin ja tietää millasta lastenn kasvattaminen ja hoitaminen on vaikka kokemusta ei olekaan. Sen mielestä kokemusta ei tarvita missään ja melkein kaikki lapset kuuluu lasulle.

hg-91
Jos nimimerkkisi pitää paikkansa ja olet syntynyt 1991, voisin olla iän puolesta äitisi. Joten jospa kutsut lapseksi jatkossa vaan sitä omaa pilttiäsi etkä ainakaan täällä palstalla ketään. Itse pidättäydyn nimittelystä, vaikka keksisin sinulle tässä muutaman aika osuvan.

Noissa esimerkeissä, joita linkitin, nimenomaan kävi niin, että vääriä päätöksiä ei oikaistu. Sehän on ihan eri juttu kuin se, että olisi ollut vain joku pikku väärinkäsitys. Sama kävi Erikan kohdalla - ei siellä mokattu vain yhden kerran vaan useaan kertaan.
Tekstisi on niin yleistävää tuomitsevaa ja lapsellista, että todella vaikutat paljon ikäistäsi nuoremmalta. Pointti meni sulta täysin ohi. Laitoit muutaman linkin jossa oli tehty väärin perustein jtn? Tai väärää tietoa ja vääriä päätöksiä? No noitahan on tuhat varmasti paljon enemmän ja uskoisin että tuollakin alalla tehdään vakavia virheitä joista tulee seuraamuksia ihan säännöllisesti. Samoin lääkärit tekevät hoitovirheitä joihin kuolee enemmän ihmisiä vuosittain kuin liikenneonnettomuuksissa. Leimaatko heidätkin? Ja vaikka oikeustuomarit jotka antaa liian pitkiä tuomioita vankien mielestä?

Ja voih, ei tarvitse sinun varmaan todeta että erikan kohdalla mokasivat ja hyvin monta kertaa monien ihmisten toimesta, eiköhän sen kaikki tiedä. :) Mutta pitäähän sinun alleviivata toki se.

Ja ennen kun joku sanoo ett miksi otat noin henk.koht niin en ota tätä itse aihetta, vaan sitä että ketä tahansa ihmistä/ihmisryhmää leimataan noin!

hg-91
Sossu sinä saatanan saapas et ainakaan ole, jos et tuollaista perustietoa tiedä.
Vanhempien elatusvelvollisuus loppuu AINOASTAAN adoptiossa. Ainoastaan.

Idiootti. Ja vielä vääntänyt toisen kaltaisen ihmiskunnan kehityksen hidastajan tänne pallolle, hyi helvetti.
Harmi, kun et tajunnut mennä aborttiin. Se olisi ollut ihmiskunnalle vastuullisin teko.
:D Vanhempien päätösvalta siirtyy täysin sossuille jos lapsi on huostaanotettu vaikka muodollisesti sanotaankin että niistä yhdessä päätetään. Eihän koko huostaanotossa muuten olisi järkeä.

En oo sossu enkä halua sossuksi, ja meiän lapsi on jo nyt fiksumpi kun sinä. ;) Lälläslää.

Uupumukseen yms. lääkäri antaa varmaan hoito-ohjeet? Jos ei voimavaroja ole lapsen jatkuvaan hoitoon ja valvontaan sekä kotonaoloon on se kyllä lastensuojelun asia, koska tosiaan on kyse huolesta lapseen.
Jauhat sitä lastensuojelua viestistä toiseen, ihan kun se olisi joku kaiken pelastava taho. Vähän aikaa sitten uutisoitiin siitä tytöstä, josta oli tehty monia lastensuojeluilmoituksia pahoinpitelyjen ym vuoksi, ja silti jätettiin kotiin kuolemaan. Joka paikassa valitetaan, että lastensuojelussa ei ole tarpeeksi resursseja ja lasten sijoituspaikkoja ei ole tarpeeksi, niin miten tämä tilanne paranee, kun asiakasmäärät lisääntyvät?

hg-91
Jauhat sitä lastensuojelua viestistä toiseen, ihan kun se olisi joku kaiken pelastava taho. Vähän aikaa sitten uutisoitiin siitä tytöstä, josta oli tehty monia lastensuojeluilmoituksia pahoinpitelyjen ym vuoksi, ja silti jätettiin kotiin kuolemaan. Joka paikassa valitetaan, että lastensuojelussa ei ole tarpeeksi resursseja ja lasten sijoituspaikkoja ei ole tarpeeksi, niin miten tämä tilanne paranee, kun asiakasmäärät lisääntyvät?
Mulle on ihan yksi hailee, mutta sanoin vaan sen itsestäänselvyyden kun mörköäiti koko ajan pistää masentuneesta äidistä esimerkkiä ja miten paha kun lapsi ei pääse sitten päivähoitoon, että sitten varmaan lasun asia? Näin maalaisjärjellä ajateltuna jos tuo pk muutos vaikuttaa niin pahasti ja lapsella paha olla kotona.

Tarkoitin että pärjää tuon lakimuutokseen suhteen ja osaa järjestää lapsen hoidon, että pääsee vaikka sinne työhaastatteluun, jos voimavarat ei riitä tuollaisiin asioihin niin mikään pk ei pelasta enää.
Olen itse törmännyt äiteihin, joille pelkästään se sen päiväisen ruuan tekeminen on ihan ylivoimainen ponnistus, ihan vain liian pitkään jatkuneen väsymyksen vuoksi. Ihan normaaleja, aikaisemmin täysjärkisiä ihmisiä, mutta väsymys on vain vienyt sen normaalin toimintakyvyn. Ja ei, yhteiskunta ei kovin helpolla tarjoa apua, vaikka ovat neuvolassa asiasta kertoneet.

Mulle on ihan yksi hailee, mutta sanoin vaan sen itsestäänselvyyden kun mörköäiti koko ajan pistää masentuneesta äidistä esimerkkiä ja miten paha kun lapsi ei pääse sitten päivähoitoon, että sitten varmaan lasun asia? Näin maalaisjärjellä ajateltuna jos tuo pk muutos vaikuttaa niin pahasti ja lapsella paha olla kotona.
No en tiedä. Itsestäni kuulostaa vain niin järkyttävältä, että Suomen kaltaisessa valtiossa on iso määrä lapsia, jota eivät saa tarpeeksi ruokaa viikonloppuisin. Tällaisilla lapsilla päivähoito on varmasti ehdottomasti etu.

Miten päivähoidon rajaaminen vaikuttaa perheiden arkeen? MTV kokosi kiinnostavat kohdat

Miten päivähoidon rajaaminen vaikuttaa perheiden arkeen? MTV kokosi kiinnostavat kohdat

Eduskunta on hyväksynyt tänään esityksen, jolla yleinen subjektiivinen päivähoito-oikeus siirtyy historian lehdille.

Kun aiemmin kuka tahansa on voinut saada lapselleen kokopäiväisen paikan varhaiskasvatuksessa, jatkossa osalle tarjotaan enintään 20 viikkotunnin paikkaa. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi neljää tuntia päivässä tai kolmea vajaan seitsemän tunnin mittaista hoitopäivää.

Subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen säilyy kuitenkin osassa kuntia. Esimerkiksi Helsinki ja Turku ovat päättäneet, että ne eivät ota eduskunnan nyt mahdollistamia rajauksia käyttöön

MTV Uutiset kokosi kiinnostavia käytännön kysymyksiä. Vastausten osalta on konsultoitu opetusministeriön neuvottelevaa virkamiestä Tarja Kahiluotoa.

Keitä päivähoito-oikeuden rajaus puolipäiväiseksi koskee?

Oikeus varhaiskasvatukseen rajataan puolipäiväiseksi, jos toinen vanhemmista hoitaa perheen toista lasta kotona tai on työttömänä. Oikeus rajautuu myös silloin, jos vanhempi on vuorottelu- tai virkavapaalla, virantoimituksesta pidätettynä tai lomautettuna. Laajaan päivähoitoon ei ole oikeutettu myöskään sellaisen lapsen vanhempi, joka tekee alle 80-prosenttista työaikaa.

Millä perusteilla voi saada oikeuden täysiaikaiseen hoitoon, vaikka toinen vanhemmista olisi kotona?

Varhaiskasvatusta tulee jatkossakin tarjota laajana, jos se on tarpeen lapsen kehityksen, tuen tarpeen, muun edun tai perheen olosuhteiden takia. Kattavaa listaa erilaisista tilanteista ei ole laadittu, mutta joitain mahdollisia tapauksia mainitaan hallituksen esityksessä:

• lapsen tuen tarve fyysisen, tiedollisen, taidollisen, tunne-elämän, sosiaalisen tai muun vastaavan kehityksen tai oppimisen osa-alueella
  • vanhempien fyysisen tai psyykkisen terveyden ongelmat tai päihteiden käyttö
  • jos perheeseen syntyy samalla kertaa useampia lapsia
  • jos perheeseen syntyy keskonen, vammainen tai sairas lapsi
  • jos kotona oleva vanhempi tai perheen muu lapsi on pitkäaikaissairas tai vammainen
  • maahanmuuttajuus: lapsen kielellisen kehityksen, ystävyyssuhteiden ja perheen kotoutumisen takia
  • kouluvalmiuksien kehittymisen tai ryhmässä toimimisen taitojen harjaannuttamisen tarve

yms yms. tuolla lisää.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...arkeen-mtv-kokosi-kiinnostavat-kohdat/5611940

vierailija
No en tiedä. Itsestäni kuulostaa vain niin järkyttävältä, että Suomen kaltaisessa valtiossa on iso määrä lapsia, jota eivät saa tarpeeksi ruokaa viikonloppuisin. Tällaisilla lapsilla päivähoito on varmasti ehdottomasti etu.
KAIKKIEN etu olisi se, että tuollaisten lasten vanhemmat laitettaisiin sellaiseen koulutukseen, että oppivat sitä ruokaa laittamaan. Ja sterilisaatio mahdollisimman pian.

Lisäksi noidenkin lapset saavat edelleen olla syömässä yhteiskunnan laskuun, kun ovat sen neljä tuntia päivässä hoidossa.

vierailijaöekvoda
Sinäkin olet niin yksinkertainen että jauhat tuota yhtä tapausta kun et muuta keksi.

KAIKKIEN etu olisi se, että tuollaisten lasten vanhemmat laitettaisiin sellaiseen koulutukseen, että oppivat sitä ruokaa laittamaan. Ja sterilisaatio mahdollisimman pian.

Lisäksi noidenkin lapset saavat edelleen olla syömässä yhteiskunnan laskuun, kun ovat sen neljä tuntia päivässä hoidossa.
Tuskin tuo lasten nälkä ruuanlaittotaidoista tai niiden puutteesta johtuu. Mieti nyt vähän.

Yhteistyössä