Petteri Orpo haluaa kummeja Suomeen tulleille partalapsille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Petteri Orpo haluaa kummeja Suomeen tulleille partalapsille!
"Miksi me emme nimeäisi jokaiselle Suomeen tulevalle turvapaikanhakijalle omaa henkilökohtaista suomalaista kummia?", hörhöilee Orpo.
31.10.2015 13:19, 638 lukukertaa

Sisäministeri Petteri Orpo (kok.) kehottaa suomalaisia ideoimaan luovasti turvapaikanhakijoiden Suomeen kotouttamista. Ministerin mielestä vanhat kotouttamistoimet eivät riitä uudessa tilanteessa, jossa turvapaikanhakijoita on moninkertainen määrä aikaisempaan verrattuna.

Tilulii, kuuluu Orpon päässä.

“Olen pyytänyt selvitystä muun muassa mahdollisista kummeista. Miksi me emme nimeäisi jokaiselle Suomeen tulevalle turvapaikanhakijalle omaa henkilökohtaista suomalaista kummia?”

Orpon mukaan kummi voisi käydä Suomeen tulleen henkilön kanssa vaikkapa kahvilassa ja opettaa siinä samalla kieltä ja suomalaisia tapoja.

Sisäministeri patistaa, että tärkeintä kotouttamisessa on kuitenkin Suomesta turvapaikan saaneiden työllistyminen, sillä työn kautta ihmiset saadaan integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan.

“Tässä haastan eri hallinnon aloja, ministeriöitä ja myöskin kansalaisyhteiskuntaa miettimään aivan uudella tavalla, luovasti. Saammeko vaikkapa kartoitettua tietokonesovelluksilla ihmisten osaamista? Mielestäni tässä on hienosti lähdössä uudenlainen ajattelu liikkeelle”, haahuilee Petteri Orpo.

Orpo näkee turvapaikanhakijoissa Suomelle suuria mahdollisuuksia, mutta muistuttaa, että riskit ovat myös suuret, jos kotouttaminen epäonnistuu. Silloin vaarana ovat muun muassa tulijoiden syrjäytyminen, rikollisuus ja ääriajattelu.

Lähde: MTV

MV kommentoi: Tuo Orpo vielä sekoaa totaalisesti, ennen kuin tämä eduskuntakausi on ohitse.

Ei minulla ainakaan ole varaa käydä kahviloissa edes yksikseni tai oman perheen kanssa. Meinaako Orpo, että saadaan kahvitella turviksien kanssa veronmaksajien piikkiin?

Mielestäni tuollainen antaa väärän kuvan. Onko turvapaikanhakijoilla varaa käydä kahviloissa? Jos on, niin systeemi on todellakin pahasti pielessä.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Kummi ehkä siinä iltapuhteinaan opettaa pakolaiselle myös sujuvan kielitaidon, peruskoulun oppimäärän ja ammatin jotta työllistyminen on edes jollain tasolla mahdollista (vaikkakaan ei taattua, koska myös akateemisia on Suomessa paljon työttöminä)?

Parempi kertakaikkiaan lopettaa sotiminen partalasten kotimaissa ja kotouttaa koko sakki omiin maihinsa tekemään jälleenrakennusta. Se olisi ihmismäistä ja järkevää toimintaa raavaille nuorille naisille ja miehille. Kännykän sijaan voisivat välillä ottaa ensalkuun käteensä lapiot.

• Tykkää
Reactions: Jotuska
Luulisi että tuollakin ihmisellä olisi muutakin tekemistä kuin miettiä älyttömyyksiä. Jestas, eikö tälle hölmöilylle tule ikinä loppua? Jokaikinen elintasosurffari takaisin ja heti.

• Tykkää
Reactions: Jotuska
Miksi joku rupeaisi palkatta hoivaamaan partalasta? Muutama hyväuskoinen vapaahtoinen löytyy ehkä pariksi päiväksi, mutta hekin todennäköisesti luopuvat nopeasti leikistä todellisuuden paljastuessa kuten kävi vastaanottokeskuksissa. Miten ihmeellä ministeri voi olla noin irrallaan todellisuudesta?

Ah, Helsingin herroille tekemistä, kun ryhtyisivät matuille kummeiksi. Niillähän sitä on rahaa. Voisivat tarjota vaikka pulla kahvit noille pikku jeesuksille ja Marioille. Mä en tuu olemaan noitten matujen kanssa missään tekemisissä, en nyt enkä koskaan tulevaisuudessakaan... Täysin mahdoton ajatus, nimittäin ei tulis seuraamaan hyvää.

Eiköhän nyt Urpon kannattaisi keskittää energiansa ihan muihin juttuihin...

Ideassa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta hoitaisivat nyt ekaks nämä ylimääräiset pois, ja sitten katseltaisi jäikö niitä kummiteltavia montaakaan...

Ei näille turisteille tarvitse antaa yhtään syytä jäädä suomeen.

Tuli vähän sellainen olo tuosta tekstistä, että tuo Urpo yrittää saada paritettua näitä irakilaisia miehiä meille suomalaisille naisille.:rolleyes:

• Tykkää
Siitä se lähtee kotoutuminen että paikalliset kommunikoivat tulijoille niin kuin muillekin ihmisille. Jos ollaan sellasessa tilanteessa että voi pari sanaa vaihtaa, kuten ihmisille yleensä.
Perheettömille lapsille voisi kummi-idea olla hyväkin homma.
Itse olen päässyt tekemisiin vain aikuisten turvapaikanhakijoiden kanssa hommissa, ei ole ongelmia ollut, pää on tallella jne. Yksin vielä teen töitä isossa hallissa.
Jaksan ihmetellä että jotkut ne jaksaa tätä samaa levyä pyörittää kk-kaupalla, luulisi että pahimmat natsijonnetkin olisi jo ensijärkytyksestä tässä ajassa toipuneet..
Vaan taitaapi olla turha toivo. Ymmärtäähän sen jos elämässä ole muita intohimoja kuin mamut, mutta onneksi itse on tuolta joukkopsykoosilta välttynyt. :)

Siitä se lähtee kotoutuminen että paikalliset kommunikoivat tulijoille niin kuin muillekin ihmisille. Jos ollaan sellasessa tilanteessa että voi pari sanaa vaihtaa, kuten ihmisille yleensä.
Itse olen päässyt tekemisiin vain aikuisten turvapaikanhakijoiden kanssa hommissa, ei ole ongelmia ollut, pää on tallella jne. Yksin vielä teen töitä isossa hallissa.
Jaksan ihmetellä että jotkut ne jaksaa tätä samaa levyä pyörittää kk-kaupalla, luulisi että pahimmat natsijonnetkin olisi jo ensijärkytyksestä tässä ajassa toipuneet..
Vaan taitaapi olla turha toivo. Ymmärtäähän sen jos elämässä ole muita intohimoja kuin mamut, mutta onneksi itse on tuolta joukkopsykoosilta välttynyt. :)

Ei se tee ihmisistä natsijonneja, jos he eivät halua osallistua rikollisten ihmisten auttamiseen/tukemiseen.
Se, jos irakista tullaan huvikseen tsekkailemaan Suomea meidän veronmaksajien piikkiin, ei tee meistä kriittisistä myöskään ennakkoluuloisia vaan vihaisia.:)

Viimeksi muokattu:

Näin on. Ihmisiä siinä ku muutkin. Jotkut in ja jotkut out. Tässä kaupungissa on jo totuttu "muukalaisiin". Tai persujen puolesta en mee sanoon mitään, mutta enpä oo huomannut että enää kuuluis soraääniä tai valituksia. Elämä palautunut uomiinsa ja tulokkaat integroituneet pienen kaupungin katukuvaan.

No sinä voit kummeilla heille niin paljon kun haluat,vaikka siellä isossa yksinäisessä hallissasi,aivan sama,mutta et voi samaa odottaa muilta.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Näin on. Ihmisiä siinä ku muutkin. Jotkut in ja jotkut out. Tässä kaupungissa on jo totuttu "muukalaisiin". Tai persujen puolesta en mee sanoon mitään, mutta enpä oo huomannut että enää kuuluis soraääniä tai valituksia. Elämä palautunut uomiinsa ja tulokkaat integroituneet pienen kaupungin katukuvaan.

Ei se ole n tottumuskysymys. On kyse mielipiteestä.
Saanko kysyä missä päin asut?

Ei se tee ihmisistä natsijonneja, jos he eivät halua osallistua rikollisten ihmisten auttamiseen/tukemiseen.
Se, jos irakista tullaan huvikseen tsekkailemaan Suomea meidän veronmaksajien piikkiin, ei tee meistä kriittisistä myöskään ennakkoluuloisia vaan vihaisia.:)
En mä sanonut että kaikki on natsijonneja joilla keulii, ilmeisesti et osaa lukea tai ymmärtää lukemaasi.
Ne kuitenkin on natsijonneja mulle, jotka leikkii poliisia, tuomaria ja oikeisituinta jonkun etnisen ryhmän kustannuksella. Eli hyvin säkin täytät nää natsijonnen tunnusmerkit, onnea. (y)

En mä sanonut että kaikki on natsijonneja joilla keulii, ilmeisesti et osaa lukea tai ymmärtää lukemaasi.
Ne kuitenkin on natsijonneja mulle, jotka leikkii poliisia, tuomaria ja oikeisituinta jonkun etnisen ryhmän kustannuksella. Eli hyvin säkin täytät nää natsijonnen tunnusmerkit, onnea. (y)
Saat kutsua ihan miksi haluat, mutta kyllä mä mielummin olen järkevä, kuin elän kuplassa, jossa realiteetit ovat kadoksissa.

• Tykkää

Yhteistyössä