olenko huono äiti, jos laitan 1,5 vuotiaan hoitoon, jotta pääsen opiskelemaan?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
mikään pakko ei ole nyt opiskella, haluaisin vain vaihtelua tähän kotoiluun.
Lapsi on kolmas, vanhempia olen hoitanut kotona sunnilleen 2,5 vuotiaiksi.

Kehtaanko laittaa tuon hoitoon, koska mä nyt vaan haluaisin opiskella enkä jakaisi odottaa ensi syksyä..

vierailija
Tältä palstalta kannattaa kysyä. Täällä teilataan huonoksi äidiksi jo väärän haalarimerkin perusteella....

Itse tiedät mitä pidät hyvänä äitiytenä ja mitä et. Ei ole kyse kuitenkaan hirvittävän suuresta asiasta, joka vaarantaisi lapsen turvallisuuden joten kannattaa tutkailla omia ajatuksiaan.

vierailijacc
Lapsi ei varmaan joudu olemaan täyttä viikkoa hoidossa.

1,5v on pieni, mielestäni liian pieni 8h/5vrk hoitoon. Ja muissa maissa joissa lapsi laitetaan 3kk ikäisenä hoitoon, on vauva ehdottomasti liian pieni.

Itselläni kipurajaikä on 2v. Voisin harkita ap:n tilanteessa kyllä osa-aikaista hoitoa jos todella on palo opiskeluun eikä lapsi joudu olemaan hoidossa kuin max 3 pv viikossa. Jokainenhan nämä omalla kohdallaan mietii ja tekee minkä katsovat parhaaksi. Hengissä lapset säilyvät vaikka olisivat hoidossa synnäriltä lähtien. Itse katson vaan että alle 2v on niin kiinni omissa vanhemmissaan ettei koe samaa turvallisuuden tunnetta muiden kanssa.

Mä oon ollut pienten puolella ja en kyllä omaa lasta laittaisi sinne ellei olisi ihan pakko. Ja minusta lapset pitää laittaa omien mielihalujen edelle. Vuosi on hyvin lyhyt aika odottaa. Eikö ole mitään muuta vaihtoehtoa, esim. iltaopiskelu tai joidenkin kurssien käyminen niin ettei lapsen tarvitse mennä hoitoon?

vierailijah
Sivuasiana: Eikö sun mies mieti, onko hän huono isä, jos lapsi menee hoitoon 1,5-vuotiaana?

Elämä on valintoja täynnä. Mikä sitten sopii omaan elämään.

Mulle oli normia, että lapsi menee hoitoon 1,5-vuotiaana. Halusin valmistua, että pääsen joskus töihinkin. Lapsi olisi mennyt hoitoon jo aikaisemminkin, mutta mies oli jonkin aikaa kotona, joten sai pari kuukautta lisäaikaa hoidon aloitukseen. Valmistuin ja ehdin hiukan aikaa tehdä töitä. Toinen lapsi aloitti hoidon hiukan päälle 1-vuotiaana, kun sain työpaikan. Lapset pääsivät sisarusryhmään, joten heistä oli seuraa/tukea toisilleen. Mies ei voinut toisella kertaa jäädä kotiin omien työkuvioiden takia.

Näin mentiin meillä ja nämä ratkaisut ovat meidän elämään sopinut.

hyvä äiti
En kokenut olevani huono äiti, vaikka esikoinen meni hoitoon 11,5 kk ikäisenä. Sen ansiosta asumme nykyään unelmakodissa ja lapset ovat saaneet kivoja kavereita. Ajattelin ratkaisuani kauaskantoisemmin kuin kahden vuoden päähän ja se kannatti. Nyt lapset ovat koululaisia.

Yhteistyössä