tilasin kaalimadolta ja sossulle pitäisi antaa tiliote. mitä teen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailijat
  • Ensimmäinen viesti
No itse henk. koht. mielummin syön terveellisesti, kuin tuhlaan rahoja johonkin maitoon. Ehkä kuitenkin huomaat itsekin eron sillä tuhlaako kuukaudessa muutaman euron maitoon vai osteleeko seksileluja.
En huomaa eroa. Molemmissa tapauksissa kyseessä on tiukkanutturainen moralisointi siitä, mihin köyhän sopii vähät rahansa käyttää.
 
Käykö tätä keskustelua aikuiset ihmiset?
Sosiaalityöntekijät näkevät kyllä vaikka mitä tiliotteissa, mutta ei niillä ole aikaa tai mielenkiintoa kytätä sen tarkemmin. Katsoo tiliotteelta vain sinne toimeentulotukeen vaikuttavat siirrot, joihin tuo ei kuulu.
Ihan laillista on hankkia noita välineitä, se ei hetkauta sossua suuntaan eikä toiseen. Mut piilota jos haluat että asiasta kysytään ja otetaan syyniin. Se herättäisi varmaan enemmän huomiota.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
vierailija
En mä ole mikään tiukkanuttura, mutta ei vaan omaan moraalin mahdu moinen.
Että oikeasti olet sitä mieltä, että tt-tukea saava ei saisi esim. käydä elokuvissa, teatterissa, ostaa omaan hyvinvointiin liittyviä välineitä, käydä kahvilassa tai ravintolassa..

Että pitäisi vaan möllötellä kotona ja ostaa tarjousjauhelihaa? Ja vaihtaa se maitokin veteen.

Näinhän sitä ihminen voikin hyvin.. ei varmaan masennus ja alakulo iske, kun mitään ei saisi tehdä.
 
Että oikeasti olet sitä mieltä, että tt-tukea saava ei saisi esim. käydä elokuvissa, teatterissa, ostaa omaan hyvinvointiin liittyviä välineitä, käydä kahvilassa tai ravintolassa..

Että pitäisi vaan möllötellä kotona ja ostaa tarjousjauhelihaa? Ja vaihtaa se maitokin veteen.

Näinhän sitä ihminen voikin hyvin.. ei varmaan masennus ja alakulo iske, kun mitään ei saisi tehdä.
Niinpä. Noita älyttömyyksiä kirjoittelevat todennäköisesti ne tyypit, jotka eivät itse saa, mitä haluaisivat. Siksi he haluaisivat, että joku muu saisi vielä vähemmän.
 
Sellainen huomautus muuten, että ne "kaiken nähneet sosiaalityöntekijät" eivät edes syynää noita tiliotteita, vaan useimmissa kunnissa on erikseen etuuskäsittelijät, jotka hoitavat kaavamaisen toimeentulotuen myöntämisen. Ja he ovat koulutukseltaan merkonomeja ja työnsä puolesta hurjinta, mihin törmäävät, ovat varmaan juuri nuo kaalimato-merkinnät tiliotteissa ja jotkut satunnaiset puhelimessa haistattelijat.
 
Käykö tätä keskustelua aikuiset ihmiset?
Sosiaalityöntekijät näkevät kyllä vaikka mitä tiliotteissa, mutta ei niillä ole aikaa tai mielenkiintoa kytätä sen tarkemmin. Katsoo tiliotteelta vain sinne toimeentulotukeen vaikuttavat siirrot, joihin tuo ei kuulu.
Ihan laillista on hankkia noita välineitä, se ei hetkauta sossua suuntaan eikä toiseen. Mut piilota jos haluat että asiasta kysytään ja otetaan syyniin. Se herättäisi varmaan enemmän huomiota.
Selvitykseksihän voi kirjoittaa vaika, että on peittänyt sen yksityisyydensuojaan vedoten. Kuten aiemmin mainitsin, puolueen jäsenyyshän olisi yksi sellainen asia, joka ihmisellä on oikeus pitää omana tietonaan. Periaatteessa selitykseksi voi kirjoittaa vaikka, että "saaja paljastaisi puoluekantani" - sehän ei tuossa pidä paikkaansa, mutta mitäpä väliä. Itse en usko, että jossain toimeentulotuen maksussa kenelläkään herää huolia jostain yksittäisistä tilisiirroista.
 
vierailija
Että oikeasti olet sitä mieltä, että tt-tukea saava ei saisi esim. käydä elokuvissa, teatterissa, ostaa omaan hyvinvointiin liittyviä välineitä, käydä kahvilassa tai ravintolassa..

Että pitäisi vaan möllötellä kotona ja ostaa tarjousjauhelihaa? Ja vaihtaa se maitokin veteen.

Näinhän sitä ihminen voikin hyvin.. ei varmaan masennus ja alakulo iske, kun mitään ei saisi tehdä.
Olen sitä mieltä että ei hyvinvointiin mitään kalliita leffalippuja ja ravintolakäyntejä tarvita, todellakin. Kyllä mun mielestä täytyy pystyä terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtimaan, mutta en todellakaan itse alkaisi mitään kalliita huvitteluja tt-tuesta maksamaan. Terveellisesti kyllä syön.
 
Eli joku asia ei voi olla mun mielestä törkeää siksi että se on laissa sallittua? Ei hyvää päivää. Ei ollut laista nyt mitään puhetta mukla.
Esitit asian "tosiasiana" etkä "sun mielipiteenä". Tosiasia ei ole se, että se on törkeää. Mutta sun mielestä se voi olla törkeää, ja sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Kunhan muistat, että "sun mielipide" ei ole absoluuttinen totuus.
 
nohö
No, nyt jäi kiinnostaan millä nimellä se kaalimato sitten on siellä tiliotteessa :D? Kun en ole itse innostunut koskaan noista vehkeistä, sama kun tupakin kanssa, ei kummempaa vaikutusta...
 
vierailija
Olen sitä mieltä että ei hyvinvointiin mitään kalliita leffalippuja ja ravintolakäyntejä tarvita, todellakin. Kyllä mun mielestä täytyy pystyä terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtimaan, mutta en todellakaan itse alkaisi mitään kalliita huvitteluja tt-tuesta maksamaan. Terveellisesti kyllä syön.
Mites jos perheessä on lapsia? Ei saisi heitäkään viedä leffaan tai hoplopiin, saati huvipuistoon? Sanoa vain, että voi voi, ei voida mennä kun äiti saa tt-tukea. Ikinä ei haettais vaikka Subilta patonkia tai käytäisi jätskillä.

Siinäpä lapsillakin ankea elämä.
 
vierailija
Nuo tukirahoilla leffassa käyvät käyvät elokuvissa muiden rahoilla. Lähes aina toimeentulotuelle joutumisessa kyse on ainakin jossain määrin omista valinnoista. Miksi ei käynyt koulua? Miksi viina ja tupakka maistuu? Miksi piti hommata se neljäs kakara? Miksi piti syödä itsensä bmi 37 tasolle, jotta tuli nivelvaivat ja diabetes?
 
Mites jos perheessä on lapsia? Ei saisi heitäkään viedä leffaan tai hoplopiin, saati huvipuistoon? Sanoa vain, että voi voi, ei voida mennä kun äiti saa tt-tukea. Ikinä ei haettais vaikka Subilta patonkia tai käytäisi jätskillä.

Siinäpä lapsillakin ankea elämä.
Eikä voi laittaa edes sen tarjousjauhaliha-makaronisotkun päälle ketsuppia.
 
Nuo tukirahoilla leffassa käyvät käyvät elokuvissa muiden rahoilla. Lähes aina toimeentulotuelle joutumisessa kyse on ainakin jossain määrin omista valinnoista. Miksi ei käynyt koulua? Miksi viina ja tupakka maistuu? Miksi piti hommata se neljäs kakara? Miksi piti syödä itsensä bmi 37 tasolle, jotta tuli nivelvaivat ja diabetes?
Miksi sä et tutustu asioihin ennen kuin lauot noita älyttömyyksiäsi?
 
vierailija
Nuo tukirahoilla leffassa käyvät käyvät elokuvissa muiden rahoilla. Lähes aina toimeentulotuelle joutumisessa kyse on ainakin jossain määrin omista valinnoista. Miksi ei käynyt koulua? Miksi viina ja tupakka maistuu? Miksi piti hommata se neljäs kakara? Miksi piti syödä itsensä bmi 37 tasolle, jotta tuli nivelvaivat ja diabetes?
Kolme ammattitutkintoa, en juo enkä tupakoi, lapsia kaksi ja bmi normaalipainon alarajoilla.
Mutta Elämä heittelee välillä arvaamattomiin suuntiin.
 

Yhteistyössä