G:asuisitko kerrostalossa kaupungissa ja omistaisit mökin/2.kodin vaiko asuisitko ok-talossa kaup?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
Eli 2 vaihtehtoa on mietinnässä:

a) ostaa kerrostaloasunto kaupungista (koska koulut, päiväkoti ja kummankin työt on kaupungissa, ei voi tehdä etätöitä) ja sit ostaa ihana 2. koti jostakin meren rannalta saaristosta

b) ostaa ok-talo kaupungista (kaikki rahat sit menisi tähän)

Näitä vaihtoehtoja mietin. Pelottaa, ettei siellä 2. kodissa tulisi käytyä tarpeeksi usein, eikä sitä saisi myytyä pois, jos tarve vaatisi. Olisi upeaa asua kivassa ok-talossa töiden lähellä, mutta se talo sitten veisi kaikki rahat, koska tontit jo maksaa 200 000e. Mutta toki herää kysymys: onko järkevää asua ok-talossa kaupungissa vai pitäsikö tyytyä kerrostaloon.

Mielipiteitä tai omia kokemuksia asiasta=

Okt rauhalliselta alueelta kaupungista. Piha on mulle tärkeä.

Ja onko ihan mahdoton ajatus jos kaupunkiin on vaikka 10 km, jos kulkuyhteydet on hyvät ja naapureita on (jos niitä kaipaa?) Riippuu tietysti kaupungista, pikkukaupungissa tuo on jo landea mut isommassa ei vielä.

Mulla on kerrostaloasunto ja mökki/kesäasunto, tämä on minulle sopiva vaihtoehto. Tykkään muutenkin siitä, että on vaihtelua ja on kiva kesällä viettää osan aikaa toisaalla. Muina vuodenaikoina en kaipaa omaa pihaa enkä haluaisi asua omakotitalossa.

Ei kumpikaan. Omakotitalo maalla, järven rannalla (tai meren, miksei, sellaisesta ei kyllä ole kokemusta) on minusta kaikista paras. Puolen tunnin ajomatka kaupungin keskustaan ja töihin.

• Tykkää
Reactions: Echo
A. Olisi ihanaa päästä o m a a n r a u h a a n mökille, kakkoskotiin, aina loma-aikoina. Luonnon keskelle saunomaan, marjastamaan, kalastamaan, kasvattamaan omia porkkanoita. Uida alasti ja ottaa aurinkoa alasti.

Toki omat porkkanat voisi kasvattaa ok-talon pihassa myös...

Taitanee tosiaan riippua siitä, miten usein pääsisitte käymään mökillä. Olisiko pitkän matkan päässä? Löytäisivätkö vorot sinne helposti?

Kaupungissa taitanette asuvan kuitenkin enemmän, joten eikö varsinaisen kodin kuuluisi olla se kaikista viihtyisin? Siinä tapauksessa siis B.

Mut oma vaihtoehto on silti A., sillä tykkään sekä mökin rauhasta että kerrostaloasumisesta. Minun mielestäni kerrostalossa on turvallista asua, ja naapureiden kanssa tulee oltua enemmän tekemisissä kuin okt-alueella.

Hmm..pitäs varmaan miettiä sitä, että miten mukavuudenhaluinen on :) eli miten on valmis panostamaan siihen tekemiseen.

Okt:ssa on aina sitä omaa hommaa. Talvella lumen luomiset ja mahdolliset hiekottamiset, kesällä pihapuuhat nurtsinleikkaamisineen (tietty jos on pieni piha säästyy tuolta eli mitä haluaa okt:n pihalta, onko multasormipuuhastelija tai tarviiko lapsille esim. leikkitilaa hiekkalaatikoineen leikkimökkeineen..), syksyllä haravoimiset...ja sitten ne sisätilat. Uusi on toki aina uusi mutta vuodet vierivät ja sitä uudistamistakin tulee.

Kerrostalossa taas pihan hoitaa huoltoyhtiö ympäri vuoden eli se tekemisen tarve on pienempi luonnollisesti. Mitä tulee sitten mökkiin, niin siinä kannattaa miettiä että mitä on halukas sen eteen tekemään, miten pitkässä matkassa se on, pääseekö sinne oikeasti "heittämällä" esim. perjantaina työpäivän jälkeen viikonloppua viettämään vai onko tarkoitus että mökillä vietetään vain ne pitemmät loma- ajat.

Itelleni sopisi molemmat vaihtoehdot, joten ei musta apua tainnut valitettavasti olla :).

Täällä löytää lähinnä siis 600-800m2 tontteja. Onko se sitten "ok-talo", kun naapurit niin lähellä?

Lähinnä vaan mietityttää, onko mitään järkeä asua ok-talossa kaupungissa vai pitäisikö sen ok-talon olla jossakin muualla.

No tähän sä voit vastata ehkä parhaiten itse. Haittaako sua jos naapuri on seinän takana, muutaman metrin pihakaistaleen takana vai pitääkö naapuriin olla esim.20-50 m?

Millainen maisema on teidän mieleen, puistomainen lähiö vai metsän/pellonreuna?

Ja sitten se, että lasten kannalta oma piha on ihana, mutta tykkäättekö puutarhatöistä ja huoltohommista?

Mä itse tykkään asumisessa omasta rauhasta ja jos okt ostettaisiin nyt, niin se olisi rauhalliselta alueelta, n. varttitunnin ajomatkan päästä palveluista ja naapuriinkin saisi olla väh. 50 m, vaikka naapureista tykkään. Kesämökki on ihana, mutta jotenkin näin neljääkymppiä lähetessä en jaksaisi huoltaa lapsuudenperheen kesämökkiä eikä miehen suvun kesämökkiä....mutta näin mulla, sulla voi olla eri toiveet. :)

Meillä on okt kaupungin lähiössä. Voisin asua myös kerrostalossa, mutta mökkiä en haluaisi. Kerrostalossa asuen olisivat asumiskustannukset pienemmät ja olisi mahdollisuus matkustella enemmän. En kaipaa mökkiä, en työleiriä lomallani enkä aina samoja maisemia. Reissut kotimaassa ja ulkomailla kelpaisivat!!

Te asutte ilmeisesti pk-seudulla ja siellä on varmasti vaikeampi/mahdotonta päästä tällaiseen kompromissiin. Mutta meidän valintamme oli ok-talo suht suurella (eli tuplakoko sinun esittämääsi tontin kokoon) metsään rajautuvalla tontilla, kuitenkin koulu, päiväkoti yms. palvelut on alle kilometrin päässä ja suuren kaupungin keskustaan on matkaa 6 km. No sanotaan nyt, että se kaupunki on Turku. Eli tällainen vaihtoehto on mahdollinen kaikkialla muualla kuin pk-seudulla siten että tontinkin saa alle sadallatonnilla. Toki oli meilläkin tontissa vähän metsästämistä, ei oltaisi mitä tahansa kelpuutettu vaan haluttiin omaa rauhaa hyvällä sijainnilla.

Jos asuisin pk-seudulla, valintani olisi kerrostaloasunto ja kesäisin ja mahdollisesti muinakin loma-aikoina vuokrattaisiin mökkejä. En haluaisi omaa, pelkäisin että siihen kyllästyy ja sitoutuu liikaa. Tai no jos mökkielämä alkaisi tuntua siltä, että se on juuri oma juttu, voisi sitten myöhemmin ostaa oman. Eli vaihtoehto c) kerrostaloasunto ja vuokramökit/matkustelu.

Ok-talon edut menevät minusta siinä, jos tontti on pieni ja naapurit joka suunnalla vieressä. Joten en rakentaisi taloa 600 neliön tontille naapureiden keskelle, vaan silloin olisi minusta melkeinpä sama asua kerrostalossa. Tai no rivarikin voisi olla hyvä vaihtoehto, silloin olisi ainakin pieni oma terassi johon pääsisi kesällä grillailemaan ja istuskelemaan.

• Tykkää
Reactions: Ciervo ja Echo
No jos se omakotitalo kaupungista ei tarkoittaisi rahahuolia niin se.

Kova haave onkin ja nimenomaan kaupungista. Asumme nyt rivitalossa Helsingissä ja joka päivä katselen millaisia omakotitaloja löytyisi. Haluan isomman pihan, mutta en totaalista yksinäisyyttä, koska kaupunkilainen selkeästi olen. En kaipaa mitään hervotonta pihaa, mutta rivitalon pihaa isomman haluan ja päästä seinänaapureista, vaikka ne ihanat on meille sattuneetkin.
Sisätilat on oltava isot ja no nyt meni pin-haaveiksi sori.. :D

a erillaista meininkii ja sitten ois viellä saaressa oma mökki joo en kyl itekkään ainakaan nyt ole sellainen joka viihtyis mökissä kuukausia kerrallaan .

mut kerrostalois on sellasta erilaista elämää ja metsä puistokin noin 10 metrin pääs

Vaihtoehto a.

Asun rivarissa ja meillä on kesäasunto. En kaipaisi enää kaupungissa ollessa omaa pihaa, enkä vastuuta muutenkaan lumitöistä jne. Haluaisin muuttaa kerrostaloon ja viettää huolettoman talven. Kesäasunnolla saa touhuta ihan tarpeeksi kesäkauden.

Ja onko ihan mahdoton ajatus jos kaupunkiin on vaikka 10 km, jos kulkuyhteydet on hyvät ja naapureita on (jos niitä kaipaa?) Riippuu tietysti kaupungista, pikkukaupungissa tuo on jo landea mut isommassa ei vielä.

No tässä yhteydessä kaupunki juuri oikeastaan tarkoitti kaupunkia ja sen lähiöitä.
Haluaisimme kohtuullisen työmatkan, joka olisi max 40km ja pitäisi olla päiväkodit ja koulut kävelyetäisyydellä.

Ikävä kyllä sellaita ok-tonttia ei löydy kaupungista (tämän puolen lähiöistä) alle 200 000e.

Sit jos menee vähän kauemmas 10km, niin sit ei ole koulua eikä päiväkotia kävelyetäisyydellä ja koulumatkat yleensä ovat tosi vaarallsia tai ei saa kuitenkaan koulukyytiä.

No tässä yhteydessä kaupunki juuri oikeastaan tarkoitti kaupunkia ja sen lähiöitä.
Haluaisimme kohtuullisen työmatkan, joka olisi max 40km ja pitäisi olla päiväkodit ja koulut kävelyetäisyydellä.

Ikävä kyllä sellaita ok-tonttia ei löydy kaupungista (tämän puolen lähiöistä) alle 200 000e.

Sit jos menee vähän kauemmas 10km, niin sit ei ole koulua eikä päiväkotia kävelyetäisyydellä ja koulumatkat yleensä ovat tosi vaarallsia tai ei saa kuitenkaan koulukyytiä.

Jos koulumatka on yli 5 km, niin kunta lienee velvollinen järjestämään sen koulukyydin..

Ottaisin a-vaihtoehdon ilman mökkiä. Vuokraan mökin joka kesä samasta paikasta, omaa en ottaisi riesakseni.
Samoin ok-talon kanssa, en ole sen tyylinen ihminen joka jaksaisi ylläpitää ja huoltaa taloa, tehdä kaiken itse. Se vaatii ihan erilaisen luonteen.
Mulla ei riitä mielenkiinto eikä energia sellaiseen, siksi viihdyn parhaiten kerrostalossa. Jos joutyuisin ok-talon omistajaksi, talo ois aikamoinen rötiskä jo parissa vuodessa.
Tunnen oloni turvalliseksi ja kodikkaaksi vain kerrostalossa.
Rauhallisessa taloyhtiössä tietenkin, ei missään juoppotalossa.
En ole koskaan ymmärtänyt suomalaisten ok-talo-intoilua.

Omakotitalo kauempana keskustaa. Päiväkoti ja koulu on järjestelykysymyksiä monasti - no okei, hesassa ei ehkä niin helposti - mutta ainakin kannattaa kysellä.

Itse asutaan 35 km päässä Tampereelta. Maalla, talo yli hehtaarin tontilla. Lasten pk työmatkan varrella (matkaa 12km). Ja isoin kulkee kouluu bussilla, pysäkille meiltä vajaa kilometri, koulukyyti ilmainen. Työmatkaa miehellä 15 km. Itselläni 25 km. Toki ajeluun menee aikaa (mutte eipä ole ruuhkia) silti en omaa rauhaa vaihda mihinkään. Hommaa kotona on - eli ei tartte maksaa kuntosalijäsenyydestäettä saa pidettyä itsensä fyysisesti hyvässä kunnossa ;)

Kerrostalossa olen asunut. Ei mun juttu. Ei oman rauhan "puutetta" paikata kesämökillä jonne on vartavasten aina lähdettävä. Muutoinkin siinä on vaara että lomalla on aina "pakko" mennä mökille kun sellainen on, eikä vapautta reissata ole. Pakkohan mökistä on huolta pitää...eikä tyhjillä seisottaa.

A. Olisi ihanaa päästä o m a a n r a u h a a n mökille, kakkoskotiin, aina loma-aikoina. Luonnon keskelle saunomaan, marjastamaan, kalastamaan, kasvattamaan omia porkkanoita. Uida alasti ja ottaa aurinkoa alasti.

Toki omat porkkanat voisi kasvattaa ok-talon pihassa myös...

Taitanee tosiaan riippua siitä, miten usein pääsisitte käymään mökillä. Olisiko pitkän matkan päässä? Löytäisivätkö vorot sinne helposti?

Kaupungissa taitanette asuvan kuitenkin enemmän, joten eikö varsinaisen kodin kuuluisi olla se kaikista viihtyisin? Siinä tapauksessa siis B.

Mut oma vaihtoehto on silti A., sillä tykkään sekä mökin rauhasta että kerrostaloasumisesta. Minun mielestäni kerrostalossa on turvallista asua, ja naapureiden kanssa tulee oltua enemmän tekemisissä kuin okt-alueella.

Jos ostaisimme kakkoskodin, se olisi varmaan enemmän koti kuin alkeellinen mökki.
Jos ostaisimme mökin, se olisi varmaan max 2h ajon päässä meren läheisyydessä.
Toki vorot sinne varmaan löytää hyvin. Miksi ei? Pelottaa, että jaksaako lopulta sinä aina pakata/ajaa sinne mökille, onko se rasite vai itseasiassa hyvä keino "vaihtaa maisemaa" viikonlopuksi, että ajatukset saa pois töistä. Ehkä se alussa olisi kivaa ja erilaista, mutta työkavereilta kuulee, etteivät he jaksa ajaa mökilleen 2h päähän, eivätkö lapset viihdy siellä.

Kaupungin liepeillä me asutaan, koska emme ole löytäneet mitään kompromissia, miten käydä töissä ilman että siihen menee päivässä 2h matkoihin muuten.

Yhteistyössä