hjkm
Kaikkia meitä tarvitaan, eli onneksi minustakin. Kaikki eivät ole yhtä älykkäitä ja kykeneväisiä muuhun, kuin fiilispohjaiseen ajatteluun.Onneksi.
Kaikkia meitä tarvitaan, eli onneksi minustakin. Kaikki eivät ole yhtä älykkäitä ja kykeneväisiä muuhun, kuin fiilispohjaiseen ajatteluun.Onneksi.
No miksi nyt mitään pitää perustella...Mutta eihän monelle muullekaan asialle, mitä ihmiset tekevät, ole mitään suoranaista tarvetta tai perusteluja. Miksi juuri imetys pitäisi perustella?
Tottumus, tapa, mielihyvä, läheisyys... näitä nyt tuli ekana mieleen. Tokihan imetyksen voisi korvata jollain muullakin, mutta kun ei siitä haittaakaan ole, niin kaipa sitä voi imettääkin, jos se kerran sujuu ja on molemmille osapuolille ok.No miksi nyt mitään pitää perustella...
Ja en kysynyt perusteluja imetyksen tarpeellisudelle, vaan kysyin miksi kolmevuotias lapsi saattaisi tarvita sitä?
Hmm, mun lapsi oppi juomaan nokkamukista joskus 6-7 kk:n iässä. Vuoden ikään kuitenkin on suositus imettää.Sairaasta tai epäluonnollisesta en tiedä, mutta...
...mun mielstä on tosi omituista, jos lapsi joka osaa juoda mukista, imee. Ei taida olla hampaillekaan hyväksi.
Juu, soijamaidossa suolaa 151,5 mg ja kevytmaidossa 104,5 mg. Siinä äidinmaidossa suolaa on 51,5 mg. Maustamattomassa soijamaidossa (alpro) suolaa oli peräti 23,1 mg. Eli puoli litraa päivässä (mitä meillä menee per lapsi) light-soijamaitoa tekee semmoiset 0.75 GRAMMAA suolaa. Suositeltu päiväannos lapsille on alle 3 GRAMMAA (sydänliiton sivuilta). Mitä ravintoarvoa sitten vertaillaan?Ja voitkin sit samalla katsoa "light"-tuotteesi suola-arvot paljonko niitä on pitäny lisätä että on saatu juotavaa litkua, ja vertaa niitä finelin äidinmaidon keskivertoarvoihin......
Mut ehkä vuosien päästä todetaan moninkertaiset suolamäärät jotenkin hyväksi pienille lapsille?
Poikkeusoloista, tuntisitko huonoa omatuntoa että sota-aikaan jätät lapsen yksin??? Minä tuntisin, ja kyllä pitäisi olla joku todella paha tilanne että näin tekisin. Mutta tuntisinko helpotusta, tyytyväisyyttä olisinko hyvilläni kun voisin ääritilanteessa ruokkia lapseni, tuntisin. En todellakaan tuntisi huonoa omatuntoa. Siinä se ero. Kun voi huolehtia lapsesta ilman yhteiskunnan asettamia estoja. Hakisin lapseni naapurin rouvaltakin maitoa jos tältä tulisi maitoa ja minulta ei. Ja kaikki olisivat vain hyvillään ja tietäisivät pitävänsä lapsista huolta parhaalla mahdillisella luonnollisimmalla tavalla.
Tuota samaa olen koittanut muijalle toitottaa...Sairaasta tai epäluonnollisesta en tiedä, mutta...
...mun mielstä on tosi omituista, jos lapsi joka osaa juoda mukista, imee. Ei taida olla hampaillekaan hyväksi.
Joo, kyllä kaikessa lasten kasvatuksessa kannattaa mennä sillä periaatteella, että idotetaan, kunnes lapsi itse päättää tehdä tai olla tekemättä jotain. Turha niitä kiinteitä ruokiakaan on syöttää, ellei lapsi niitä tajua itse pyytää. Eikä hampaita kannata pestä, kun ei lapsi siitä tykkää. Ja tottakai lapsi itse päättää, mitä laitetaan päälle, lähdetäänkö ulos vai ei, mennäänkö kauppaan vai leikkipuistoon, jneEsikoisen imetyksen lopetin 2-vuoden kohdalla painostuksen takia. Vieroituksessa minulla apuna ensikodintyöntekijät miehen ja neuvolan lisäksi. Silti puoli vuotta se oli hirveää itkua ja taistelua, kun pieni olisi tahtonut rinnalle.
Nyt toinen on pian kaksi, enkä todellakaan lopeta sitä yhtä ainoaa ilta-imetystä vain sen takia että jostain (?!) syystä pitäisi. Lopetan sitten kun lapsi itse tahtoo / ymmärtää paremmin.
Hampaat pestään jostain järkevästä syystä, samoin aloitetaan kiinteät. Kaupassa on pakko käydä ja ulkoillakin on hyvä. Mutta miksi imetys PITÄÄ lopettaa suht pieneltä vastentahtoisesti? Mikä on se syy? Muu kuin "minusta se on..." Monet juovat iltamaitoa vielä pienenä, miksi sen PITÄÄ olla lehmän maitoa? Meillä ei ainakaan neljävuotias juonut iltamaitoa mukista,tuskinpa tuo kakkonenkaan juo enää neljävuotiaana tissistä.Joo, kyllä kaikessa lasten kasvatuksessa kannattaa mennä sillä periaatteella, että idotetaan, kunnes lapsi itse päättää tehdä tai olla tekemättä jotain. Turha niitä kiinteitä ruokiakaan on syöttää, ellei lapsi niitä tajua itse pyytää. Eikä hampaita kannata pestä, kun ei lapsi siitä tykkää. Ja tottakai lapsi itse päättää, mitä laitetaan päälle, lähdetäänkö ulos vai ei, mennäänkö kauppaan vai leikkipuistoon, jne
Tämä on suomenkielinen palsta.En 3-åring behöver så mycket näring att detta inte kan finnas i någons bröst.
Skulle det ändå finnas skulle brösten se ut som stövaröron efter ammandet.
Mao ett stensäkert recept för hängpattar.
Niin kuuluu, ihmiselle se on noin 2,5v ja 7v välillä yksilöstä riippuen jos puhutaan imetysajan luonnollisesta vieroittumisiästä. Se ihan luontainen vieroitusikä joka ihan jokaisella nisäkkäällä on. Miten tätä on niin vaikeaa ymmärtää?Sairasta tai epäluonnollista on se, ettei ajatella lapsen parasta vaan äidin riippuvuutta.
Joka lajin luontaiseen käytökseen kuuluu myös poikasen opettaminen itsenäiseen toimintaan
Niin kuuluu, ihmiselle se on noin 2,5v ja 7v välillä yksilöstä riippuen jos puhutaan imetysajan luonnollisesta vieroittumisiästä. Se ihan luontainen vieroitusikä joka ihan jokaisella nisäkkäällä on. Miten tätä on niin vaikeaa ymmärtää?
Sulla on varmaan esittää tästä puolueetonta mistään tahosta riippumatonta tutkimustulosta?Niin kuuluu, ihmiselle se on noin 2,5v ja 7v välillä yksilöstä riippuen jos puhutaan imetysajan luonnollisesta vieroittumisiästä. Se ihan luontainen vieroitusikä joka ihan jokaisella nisäkkäällä on. Miten tätä on niin vaikeaa ymmärtää?
googlaapas hakusanoilla ihmisen luontainen imetysaika ja saat suomeksikin runsaasti materiaalia. Englanniksi löytyy sitä enemmän. Arvasin että tämä on joku henkilökohtainen kolahdus. Ei ollut kyse mistään sinin väärin tekemistä asioista vaan ainoastaan luontaisesta vierottumisiästä. Hieno argumentti toi että lapsellasi ei ollut allergioita. Mihinköhän se liittyi edes ja mitä se kumosi?Sulla on varmaan esittää tästä puolueetonta mistään tahosta riippumatonta tutkimustulosta?
Ei sillä, imettäköön jokainen ihan just niin kauan kuin haluaa. Kunhan se on lapsen eikä äidin parhaaksi.
Mun kaikki kolme on kasvaneet muutaman kuukauden imetyksellä ja tuttelilla. Yhdelläkään ei ole allergioita tai perussairauksia. En kuitenkaan väitä että mun tapani olisi ainoa oikea.
Mikä nisäkäs imettää 7 vuotta?Niin kuuluu, ihmiselle se on noin 2,5v ja 7v välillä yksilöstä riippuen jos puhutaan imetysajan luonnollisesta vieroittumisiästä. Se ihan luontainen vieroitusikä joka ihan jokaisella nisäkkäällä on. Miten tätä on niin vaikeaa ymmärtää?
Ei tää aihe mua niin paljoa kiinnosta että viitsisin googlettaa. En tuu enää koskaan imettämään joten ei oo niin läheinen aihegooglaapas hakusanoilla ihmisen luontainen imetysaika ja saat suomeksikin runsaasti materiaalia. Englanniksi löytyy sitä enemmän. Arvasin että tämä on joku henkilökohtainen kolahdus. Ei ollut kyse mistään sinin väärin tekemistä asioista vaan ainoastaan luontaisesta vierottumisiästä. Hieno argumentti toi että lapsellasi ei ollut allergioita. Mihinköhän se liittyi edes ja mitä se kumosi?
Et siis ymmärrä tutkimustuloksia? Tulokset perustuvat keskimääräisiin.Ei tää aihe mua niin paljoa kiinnosta että viitsisin googlettaa. En tuu enää koskaan imettämään joten ei oo niin läheinen aihe
Äidinmaidon sanotaan antavan suojaa mm. allergioita vastaan, sillä tavalla liittyy. Joskus jopa tälläkin palstalla väitetty imettämättömien olevan sairaampia ja allergisempia.
Ihminen. Tuo on ollut siis maksimi-ikä. Todennäköisesti suurimman osan imetys on loppunut joskus 4-5v välissä, muistan lukeneeni tästä tutkimuksen jossa oli tutkittu ihmisen jäänteitä ja niistä lasten ravintoa luista. Yksilöeroja on sitten ollut ja jotkut saaneet äidinmaitoa vähän pidempään tai vähän lyhyemmän aikaa. Luontaisella vieroittumisajalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä sinua ällöttää tai mikä sinusta olisi hyvältä kuulostava.Mikä nisäkäs imettää 7 vuotta?
Ei kun en viitsi etsiä niitä tutkimustuloksia, kuten sanoinkin.Et siis ymmärrä tutkimustuloksia? Tulokset perustuvat keskimääräisiin.
Palstan parhaimmistoa. Huudellaan, mutta sitten kun yritetään toitottaa faktaa, "ei kiinnosta fakta". Joka kerta toistuva asia joka jaksaa aina naurattaa. Voisitte sivistää itseänne niin kasvaisitte joskus vähän ihmisinä.Ei kun en viitsi etsiä niitä tutkimustuloksia, kuten sanoinkin.