Perustele mitä sairasta tai epäluonnollista on 3-vuotiaan imetyksessä?

• Viestiketjun aloittaja ei-taaperoimettäjä
  • Ensimmäinen viesti
Samusoosi
Minusta kysymyksesi oli nurinkurinen. Kun imettää vauvaa, joka sitten muuttuukin taaperoksi, vieroitushan olisi aktiivinen päätös ja ikävä vaihe, jos vauvalle/taaperolle imetys on vielä tärkeää. Joten mielestäni pitäisi olla järkevä syy miksi vieroittaa vauva/taapero. Voihan se syy olla vain sekin, että äiti ei enää halua imettää ja se on ihan ok. Mutta jos haluaa tai ei ainakaan pidä imetystä epämieluisana, miksi kiusata lasta vieroittamalla tämä vastentahtoisesti? Imetyksen jatkaminen, asteittain vähentäen (joka tapahtuu normaalisti ihan luonnostaan) on mielestäni se luonnollisin ja lapsiystävällisin vaihtoehto, jolle ei tarvita mitään sen suurempia perusteluja. Usein näin voi välttää kokonaan ikävän vieroitusvaiheen tai ainakin tehdä sen huomattavasti helpommaksi. Minun piti kerran tai kaksi kieltää lasta tulemasta rinnalle, kun päätin imetyksen lopullisesti lopettaa hänen ollessaan 2 v 3 kk. Paljon ikävämpi ja dramaattisempi juttu olisi ollut lopettaa lapsen ollessa vuotias, silloin imetys oli hänelle vielä tosi tärkeää.
Kuulostaa fiksulta. Mutta puhut kuitenkin vain omasta lapsestasi, enkä oikeen itse saanut tosta irti varsinaista tarvetta imetyksen jatkamiselle. "sille ei tarvitse perusteluja" on aika heikko perustelu:D

Samusoosi
Itse imetin vähän alle 2-vuotiaaksi, mikä on tietysti ihan eri juttu. Mutta kun suositus ja yleinen käsitys imetyksen pituudesta on vuoden ikään, niin periaatteessa se 2-vuotiaaksi imettäminenkin usein herättää kysymyksiä. Itse jatkoin, koska se tuntui sujuvan hyvin, lapsi halusi imetystä ja se oli itsellenikin ihan kivaa. Ajattelin myös, että äidinmaito on jossain määrin terveellistä taaperollekin. Luulisin, että jotain tällaisia syitä on 3-vuotiaan imetyksellekin.
Ei kun tarkoitin, että mikä syy/ tarve siihen on? Siis muuta kuin että se on kivaa?

vierailija muumamma
Esikoisen imetyksen lopetin 2-vuoden kohdalla painostuksen takia. Vieroituksessa minulla apuna ensikodintyöntekijät miehen ja neuvolan lisäksi. Silti puoli vuotta se oli hirveää itkua ja taistelua, kun pieni olisi tahtonut rinnalle.

Nyt toinen on pian kaksi, enkä todellakaan lopeta sitä yhtä ainoaa ilta-imetystä vain sen takia että jostain (?!) syystä pitäisi. Lopetan sitten kun lapsi itse tahtoo / ymmärtää paremmin. :)

viera.s
Kuulostaa fiksulta. Mutta puhut kuitenkin vain omasta lapsestasi, enkä oikeen itse saanut tosta irti varsinaista tarvetta imetyksen jatkamiselle. "sille ei tarvitse perusteluja" on aika heikko perustelu:D
No miksi sen suurempia perusteluja kaipaisi? Entäs sitten vieroitus jossain tietyssä iässä, tarvitseeko se mielestäsi perustella vai koskeeko tämä tarpeellisuuden todistelu vain imetyksen jatkamista?

Voin minä toki joitain "oikeitakin" perustelujakin mainita. Halusin imettää lasta vielä kun hän aloittaa päivähoidossa, sillä uskon imetyksen parantavan vastustuskykyä. Eikä hän sairastellutkaan juuri ollenkaan päivähoidon alettua, tiedä sitten oliko imetyksestä apua asiaan vai ei, mutta ei nyt ainakaan haittaa. Toisekseen WHO suosittaa vähintään 2 vuoden imetystä, joten en halunnut ainakaan aktiivisesti lasta vierottaa sitä ennen, kun imetys ei ollut mitenkään raskasta ja lapsi halusi rinnalla käydä.

Ei kun tarkoitin, että mikä syy/ tarve siihen on? Siis muuta kuin että se on kivaa?
Ei kai siihen tarvitse olla mitään tarvetta sinänsä, tai mitään erityistä syytä. Jos ei näe erityistä syytä lopettaa, saattaa ajatella, että jatkaa imetystä "ainakin jonkin aikaa".

Ei esim. minulla henkilökohtaisesti ollut mitään tarvetta ihmettää vuoden ikäistä, olisin yhtä hyvin voinut olla imettämättäkin. Mutta koska se sujui ongelmitta ja oli lopulta sellainen nukkumaanmenoon liittyvä, rauhallinen rutiini, niin sitä jonkin aikaa jatkettiin. Varmaan pohjimmiltaan suurin syy oli se, että ajattelin äidinmaidosta olevan lapselle terveydellistä hyötyä. Edes vähän.

Mutta eihän monelle muullekaan asialle, mitä ihmiset tekevät, ole mitään suoranaista tarvetta tai perusteluja. Miksi juuri imetys pitäisi perustella?

vierailijaaaaa
En itsekään enää imetä..
Mutta luulen, että näistäkin asioista ollaan taas 20-vuoden kuluttua ihan erimieltä, kun on taas uutta "tietoa".

Mutta eikö se ole hieman ristiriitaista väittää, ettei lapsi tarvitse maitoa, - ja silti juottaa mukista luomulehmänmaitoa, kaura-soijamaitoja, ja kaikki maitotuotteet päälle...

Jos oikeasti olette sitä mieltä ettei lapsi tarvitse maitotuotteita (vaan kyse on vain sairaaloisesta äidistä), nii seiskää sit sanojenne takana ja jättäkää ne kaikki maitotuoteet pois lapselta

vierailijabvcxz
En itsekään enää imetä..
Mutta luulen, että näistäkin asioista ollaan taas 20-vuoden kuluttua ihan erimieltä, kun on taas uutta "tietoa".

Mutta eikö se ole hieman ristiriitaista väittää, ettei lapsi tarvitse maitoa, - ja silti juottaa mukista luomulehmänmaitoa, kaura-soijamaitoja, ja kaikki maitotuotteet päälle...

Jos oikeasti olette sitä mieltä ettei lapsi tarvitse maitotuotteita (vaan kyse on vain sairaaloisesta äidistä), nii seiskää sit sanojenne takana ja jättäkää ne kaikki maitotuoteet pois lapselta
Tissiä ei tarvitse taapero enää. Tissiä.

vierailijax
En itsekään enää imetä..

Ei tarvitse äidinmaitoa!

vierailijadfds
Eli siis lapsi tarvitsee toisen nisäkkään maitoa, mutta oman lajin maito on sen ikäiselle se huonompi vaihtoehto ja maidon saaminen sen ikäiselle on ihan turhaa, paitsi siis toisen nisäkkään maito. Mitä?

vierailijaaaa
Ja jos lähdetään vääntämään, niin jos nyt iskisi joku luonnon katastrofi, sota, mikä tahansa, ettei ruokaa ja lehmiä utareineen ja soijaekomaitoja enää olisi, niin käsi sydämellä - Kuinka moni jättäisi antamasta tissimaitoaan myös vaikka kymmenvuotiaalle nälkää näkevälle sairastavalle lapselleen? Hyihyi, ei voi antaa, ihan sairas äiti!

vierailijadddd
Sairaasta tai epäluonnollisesta en tiedä, mutta...

...mun mielstä on tosi omituista, jos lapsi joka osaa juoda mukista, imee. Ei taida olla hampaillekaan hyväksi.
Taas yksi älykkö täällä. Eikö teitä hävetä yhtään? Itse en kehtaisi huudella mutua jota en joko tietäisi enkä tietoa edes tarkistaisi. :D Sano nyt vielä, että maito muuttuu sokeriseksi. :D

vierailijaaaa
Ja tuo hammasjuttukin on mun mielestä aika kulunu juttu....

Kaikenmaailman kauhukuvia näytetään hampaista, mutta unohdetaan kertoa onko ne kuvat länsi- vai kehitysmaista, onko lapsen hampaita ikinä pesty, onko tartuttamalla tartutettu kariesbakteeri ja onko tissin lisäks saanu napostella kokoajan ja onko mehupullo ollut koko ajan käden ulottuvilla jne...

Eiköhän tuostakin muutaman vuoden päästä todeta, että heii itseasiassa ne maidon vasta-aineet ja oman maidon ph estää karieksen tarttumista lisääntymistä.. Mistäs sitä tietää

Ja sokerilla kyllästetyt soija-kauramaidotko ei tee hallaa hampaille.....?

jklbn
Ja tuo hammasjuttukin on mun mielestä aika kulunu juttu....

Kaikenmaailman kauhukuvia näytetään hampaista, mutta unohdetaan kertoa onko ne kuvat länsi- vai kehitysmaista, onko lapsen hampaita ikinä pesty, onko tartuttamalla tartutettu kariesbakteeri ja onko tissin lisäks saanu napostella kokoajan ja onko mehupullo ollut koko ajan käden ulottuvilla jne...

Eiköhän tuostakin muutaman vuoden päästä todeta, että heii itseasiassa ne maidon vasta-aineet ja oman maidon ph estää karieksen tarttumista lisääntymistä.. Mistäs sitä tietää

Ja sokerilla kyllästetyt soija-kauramaidotko ei tee hallaa hampaille.....?
On jo tutkittu asia, karies ei käytä mitään äidinmaidossa olevaa ainesta ravintonaan, joten edes yöimetys ei pilaa hampaita.

RaunoRaili
Mitä ihminen tekee ääritilanteissa ei voi oikein soveltaa perusteluksi yhtään millekään. Kyllähän ääritilanteessa jokainen ihminen jättää lapsensa yksinkin jos ruoanhaku sitä edellyttää => normaalitilanteessa vauvan voi jättää kotiin kauppareissun ajaksi?

Ja tiedoksi: Alpro soijamaito (light), sokerit 1,4 g/100ml
Pirkka kevytmaito, sokerit 4,8g/100ml

vierailijaaaas
Ja voitkin sit samalla katsoa "light"-tuotteesi suola-arvot paljonko niitä on pitäny lisätä että on saatu juotavaa litkua, ja vertaa niitä finelin äidinmaidon keskivertoarvoihin......
Mut ehkä vuosien päästä todetaan moninkertaiset suolamäärät jotenkin hyväksi pienille lapsille?

Poikkeusoloista, tuntisitko huonoa omatuntoa että sota-aikaan jätät lapsen yksin??? Minä tuntisin, ja kyllä pitäisi olla joku todella paha tilanne että näin tekisin. Mutta tuntisinko helpotusta, tyytyväisyyttä olisinko hyvilläni kun voisin ääritilanteessa ruokkia lapseni, tuntisin. En todellakaan tuntisi huonoa omatuntoa. Siinä se ero. Kun voi huolehtia lapsesta ilman yhteiskunnan asettamia estoja. Hakisin lapseni naapurin rouvaltakin maitoa jos tältä tulisi maitoa ja minulta ei. Ja kaikki olisivat vain hyvillään ja tietäisivät pitävänsä lapsista huolta parhaalla mahdillisella luonnollisimmalla tavalla.

Yhteistyössä