Perustele mitä sairasta tai epäluonnollista on 3-vuotiaan imetyksessä?

• Viestiketjun aloittaja ei-taaperoimettäjä
  • Ensimmäinen viesti
Imettäjä
No kun ei se kolmevuotias enää tarvitse sitä. Läheisyyden, lohdun ja monipuolisen ruokavalion saa muualta. Mielestäni kyse on äidin tarpeesta tehdä itsestään mahdollisimman tarpeellinen. Pitäisi osata antaa lapsen kasvaa. Tämän vaan minun mielipide. Imetin itsekin melko pitkään, ekaa melkein vuoden ja toista vähän yli. Kummassakin vieroitus tapahtui ikään kuin luonnostaan.

• Tykkää
Reactions: Echo
Pin
No kun ei se kolmevuotias enää tarvitse sitä. Läheisyyden, lohdun ja monipuolisen ruokavalion saa muualta. Mielestäni kyse on äidin tarpeesta tehdä itsestään mahdollisimman tarpeellinen. Pitäisi osata antaa lapsen kasvaa. Tämän vaan minun mielipide. Imetin itsekin melko pitkään, ekaa melkein vuoden ja toista vähän yli. Kummassakin vieroitus tapahtui ikään kuin luonnostaan.
Eli onko se sairasta vai luonnotonta, vai molempia?
Asiahan ei sinänsä ole mielipideasia, joten osaisitko kunnolla perustella kantasi, jos se kerta on sinusta sairasta tai epäluonnollista?

vierailuja
On se sillä tapaa sairasta, että äiti-ihminen on saanut jonkinlaisen pakkomielteen äitiydestään ja imetyksestä. Todennäköisesti kukaan äiti ei enää itsekään usko äidinmaidon olevan enää lapselle hyödyksi, eikä varmaan imetykselle ole enää muuta syytä kuin pitää lapsi oikein sairaalla tavalla kiinni ja riippuvaisena äidistään. Luultavasti äiti on jotenkin pakkomielteinen ja haluaa hallita lasta tai on itse niin henkisesti riippuvainen lapsesta, että romahtaa jos lapsi alkaakin osoittaa irtaantumisen merkkejä.

vierailija....
Epäluonnollinen ja sairas on kovin törkeä ilmaisu. Mutta jos nyt asian vierestä saa keskusteluun osallistua, niin minusta(kin) 3-vuotiaan imetys on aikalailla tuikitarpeetonta. Ei 3 v tarvitse sitä tissiä mihinkään, ravintoa ja hellyyttä saa niin monella muullakin tapaa jo tuossa iässä. Palvelee ehkä enempi jotain äidin tarpeita?

Enkä tietenkään puutu toisten imetyksiin. Mutta henk. koht. minua ällöttäisi imettää meidän 3-vuotiasta. 1,5 vuotta imetin häntä ja se oli aikalailla maksimi. Vauva on tällä hetkellä 2 kk ja 3 v olisi halunnut maistaa tissiä, mutta en kertakaikkiaan pystynyt siihen. Kyllä siinä vaan jotain hieman vinoutunutta on... minun mielestäni.

Imettäjä
Pin: No en väittänyt että on sairasta tai luonnotonta, vaan mielestäni tarpeetonta.Ja ihan asiallisesti ja ystävällisesti esitin perustellun kantani. Mikä sinua vaivaa? Aina räyhäämässä. Rahoitu vähän.

Pin
Pin: No en väittänyt että on sairasta tai luonnotonta, vaan mielestäni tarpeetonta.Ja ihan asiallisesti ja ystävällisesti esitin perustellun kantani. Mikä sinua vaivaa? Aina räyhäämässä. Rahoitu vähän.
Anteeksi mitä? :D
Ketjussa kysyttiin perusteluja mainitsemilleni asioille etkä ainakaan erikseen sanonut, ettet perustelekaan niitä asioita, vielä aloitit viestisi kuin vastaisit aloituksen kysymykseen, mutta anteeksi jos loukkasin herkkää sielua...eh räyhäämisellä?
Ei ollut tarkoitus kyllä räyhätä, olisithan sinäkin voinut vain korjata, että et tarkoittanutkaan viestissäsi sitä miltä se näytti.

Olen hyvin pahoillani tästä riehumisestani.

vierailijavänk
Anteeksi mitä? :D
Ketjussa kysyttiin perusteluja mainitsemilleni asioille etkä ainakaan erikseen sanonut, ettet perustelekaan niitä asioita, vielä aloitit viestisi kuin vastaisit aloituksen kysymykseen, mutta anteeksi jos loukkasin herkkää sielua...eh räyhäämisellä?
Ei ollut tarkoitus kyllä räyhätä, olisithan sinäkin voinut vain korjata, että et tarkoittanutkaan viestissäsi sitä miltä se näytti.

Olen hyvin pahoillani tästä riehumisestani.
Etkö sä ikinä opi...anna vaan olla, kantsiiks ihan aina jäädä vänkäämällä vänkäämään.

Pin
Etkö sä ikinä opi...anna vaan olla, kantsiiks ihan aina jäädä vänkäämällä vänkäämään.
Miksi pitäisi antaa vaan olla? Keskustelupalstalla on ihan normaalia mielestäni keskustella asioista, mutta ei tässä ole mitään sitten. Kirjoitit vain harhaanjohtavasti ja minä ymmärsin sen niin, siksi esitin kysymyksen johon ei tietenkään ole edes pakko vastata mitään. Siinäpä se.

On se sillä tapaa sairasta, että äiti-ihminen on saanut jonkinlaisen pakkomielteen äitiydestään ja imetyksestä. Todennäköisesti kukaan äiti ei enää itsekään usko äidinmaidon olevan enää lapselle hyödyksi, eikä varmaan imetykselle ole enää muuta syytä kuin pitää lapsi oikein sairaalla tavalla kiinni ja riippuvaisena äidistään. Luultavasti äiti on jotenkin pakkomielteinen ja haluaa hallita lasta tai on itse niin henkisesti riippuvainen lapsesta, että romahtaa jos lapsi alkaakin osoittaa irtaantumisen merkkejä.
Miten niin? Mitä, jos imettää ihan muuten vaan - jos lapsi tykkää ja osoittaa haluavansa välillä imetystä, ja jos se on äidinkin mielestä ihan ok. Ei kai siihen aina tarvitse mitään erityisen painavia perusteluja olla. Ja ihme juttu, että pikkuvauvan imetys on "ihan oma valinta" ja "ihan ok olla imettämättäkin", mutta sitten 3-vuotiaan imettäminen nähdään jotenkin ihan kauheana.

Itse imetin vähän alle 2-vuotiaaksi, loppuaikoina imetyksestä oli enemmänkin tullut tapa. Mutta en kokenut lapsen olleen kiinni tai riippuvainen minusta. Silloin kun en ollut paikalla, hän pärjäsi ihan hyvin ja nukahtikin isän kanssa ilman että itki/kyseli imetyksen perään. Voisin kuvitella, että 3-vuotiaan kohdalla olisi vielä enemmän noin.

viera.s
Minusta on kummallisempi sellaisen äidin tai ylipäätään ihmisen ajatusmaailma, jota tällainen asia ällöttää ja tulee mieleen ties mitä sairaita mielikuvia. Kun 3-vuotiaan imetys on kuitenkin ihan lajityypillistä toimintaa. Se ettei imetys ole ravitsemuksellisesti tarpeen ei minusta ole mikään syy imetys lopettaa, jos molemmat osapuolet sitä haluaa jatkaa. Ei siitä haittaakaan ole, joten miksi olisi joku pakko korvata läheisyys toisenlaisella läheisyydellä, rintamaitohörppy lehmänmaidolla jne.

Tosin, vauvaiän jälkeen lasta ei minusta tule millään tavoin "painostaa" rinnalle. Jos lapsi haluaa vieroittua, se tulee äidinkin hyväksyä, vaikka ei olisi saavuttanut omia imetystavoitteitaan. Ja lapsen on tosiaan annettava kasvaa ja luoda läheiset suhteet muihinkin ihmiseen, imetystä ei pidä käyttää tekosyynä lapsen liialliselle omimiselle. Pitää myös huolehtia siitä, että lapsen ruokavalio on ikätasoinen. Kyllä äidinmaito on ihan hyvää ruokaa/juomaa vielä 3-vuotiaallekin, mutta pääpainon pitää tietysti olla jo muussa ruuassa. Kun näin toimii, imetys ei mitenkään rajoita lapsen tai äidin elämää, kyllä taapero ja leikki-ikäinen voi imetyksestä huolimatta olla erossa äidistään siinä missä rinnasta vieroittunut lapsikin, koska tietysti pitää jo osata juoda ja syödä muutakin riittävästi. Äidin maidontuotanto on normaalisti jo aikaa sitten vähentynyt niin, ettei pitkistäkään imetystauoista ole hänellekään haittaa.

Koska lapsen edun pitää olla etusijalla, ympäristön suhtautuminen on (valitettavasti) myös syytä huomioida. Joten siitä syystä en itse välttämättä imettäisi enää lasta, jos hän on jo siirtynyt/siirtymässä päiväkodissa isojen ryhmään. Eli minulle tuo 3 vuotta oli jollain tapaa rajana, käytännössä sopiva hetki lopettaa imetys tuli jo aiemmin, lapsen ollessa vähän päälle 2-vuotias. Päiväkodissa isojen ryhmässä pelkäisin, että lapsi voi joutua kiusatuksi jos kertoo vielä käyvänsä rinnalla, enkä toisaalta haluaisi opettaa että asia on jotenkin salailtava. Tätä huolenaihetta ei toki olisi, jos lapsi olisi vielä kotihoidossa, joten silloin en näkisi estettä jatkaa imetystä pidempäänkin.

vierailija.....
Mikä on sitten se ikäraja, jonka jälkeen imettäminen muuttuu luonnottomaksi? Jos lapsi ei luonnostaan halua vieroittua, niin olisko ok imettää murkkuinäistäkin? Tai sitäkin vanhempaa?

viera.s
Mikä on sitten se ikäraja, jonka jälkeen imettäminen muuttuu luonnottomaksi? Jos lapsi ei luonnostaan halua vieroittua, niin olisko ok imettää murkkuinäistäkin? Tai sitäkin vanhempaa?
Lajityypillinen vieroittumisikä ihmisellä on 2-7 vuotta. Joten kouluikäisen imettäminen olisi jos nyt ei luonnotonta, niin poikkeuksellista nyt ainakin. Mutta eipä sellaista juuri tapahdu, että lapsi vielä koululaisenakin rinnalle haluaisi.

vierailija......
No lajityypillistä olis varmaan myös että miehet levittää siementään mahdollisimman laajasti. Mutta olishan sekin nyky yhteiskunnassa aika ei-toimivaa (siis yleisesti).

Siitä ei ole mitään hyötyä. Sen ikäinen voi syödä ja juoda samaa kuin muutkin. Äidinmaito on vauvan ravintoa.
Eihän 3-vuotias sitä ravinnoksi syökään, vaan imetyksellä on hänelle pääasiassa muita funktioita. Kyllä se imetys vauvallekin on myös muuta kuinravinnon saantia. Ja vaikka siitä ei olisi mitään "hyötyä", niin entäs sitten - ei kaikki ihmisen toiminta ole sinänsä hyödyllistä eikä tarvitse ollakaan. Voihan sitä imettää vaikka huvin vuoksi.

vierailijajeee
Mä en vaan voi sille mitään että kyllä mua hieman kummeksuttaa jos joku imettää isoa tenavaa. Se näyttää oudolta ja tuntuu ajatuksena oudolta. Tulee mieleen että eikö tämä äiti keksi parempaakin tekemistä lapsensa kanssa. Vaikka ei kai siitä mitään haittaa ole. Se vaan tuntuu niin totaalisen turhalta hommalta.

Yhteistyössä