Päivähoidon urbaanilegendat- jaetaan kaikki!

• Viestiketjun aloittaja tätyli
  • Ensimmäinen viesti
tätyli
Yks parhaista on, ku etenkin vanhempi polvi selittää pokkana, et aamupissalla pikkulapsilta putoaa suppo pottaan ja sittenhän se kuume nouseekin. Ihan niinku se suppo siellä pyllynsuulla oleskelisi ½h ja tipahtelisi miten sattuu. o_O

Tuleeko muita mieleen. ;)

Näinn
Yllättävän moni lapsi vaan tulee nykyäänkin hoitoon suppo pepussa.
Eli on kipeä ja kuuluisi olla kotona. Vanhemmat luulee et kukaan ei huomaa suppoa mutta kyllä huomataan.

Itse en voisi tuollaista tehdä, rehellinen
Kannattaa olla.

vieras..
Varmaan se, kun selitetään, että "lapsi kyllä tarvitsee ne kahden tunnin päiväunet, kun on niin väsynyt". Todellisuudessa täysin virkeää nelivuotiasta pakkonukutettu 1,5h enne nukahtamista. Kyllähän siinä jokainen nukahtaa :D

urbaanilegendaa
Alkuperäinen kirjoittaja Näinn;30847501:
Eli on kipeä ja kuuluisi olla kotona. Vanhemmat luulee et kukaan ei huomaa suppoa mutta kyllä huomataan.
Mistä tämän huomaa? Meidän lapsella käy usein niin, että hyvin pian (5-10 min) supon laittamisen jälkeen tulee kakka, eikä koskaan ole siinä kakassa ollut jälkeäkään suposta. Ei kai se kakka sieltä supon takaa voi millään tulla ilman, että suppokin tulisi, vaan kyllä sen supon on täytynyt jo sulaa. Näin on käynyt sekä burana- että panadol-suppojen kanssa.

vierass
Mistä tämän huomaa? Meidän lapsella käy usein niin, että hyvin pian (5-10 min) supon laittamisen jälkeen tulee kakka, eikä koskaan ole siinä kakassa ollut jälkeäkään suposta. Ei kai se kakka sieltä supon takaa voi millään tulla ilman, että suppokin tulisi, vaan kyllä sen supon on täytynyt jo sulaa. Näin on käynyt sekä burana- että panadol-suppojen kanssa.
No ei kai sieltä mitään varsinaista suppoa tule, mutta se sulanut velli kyllä erottuu, ainakin meidän lapsilla on erottunut.

Hannariikka
Alkuperäinen kirjoittaja Näinn;30847501:

Itse en voisi tuollaista tehdä, rehellinen
Kannattaa olla.
Paskapuhetta! Suppo imeytyy elimistöön noin viidessä minuutissa. Hitaastikin se tekee sen kymmenessä minuutissa. Se että lapselle on aamulla annettu suppo, hän tulee päiväkotiin (20min) ja menee jossain vaiheessa kakalle (tuskin heti) ja siellä muka joku huomaa kakan seassa supon... :D Just joo... sille on tasan syynsä miksi sä olet kuulu lastenhoitaja.

Legendaa tai ei, se on kuitenki totta että tuodaan lääkittynä ja jopa tarjotaan lääkettä lokeroon annettavaksi. Tämä tyyli aivan itse nähty. Tai kysytään että kai teillä on lääkekaapissa särkylääkettä jos vielä tarvii..juu ei oo ja kotia takasin kipeänä.

[QUOTE="kahden äiti";30848221]Kuka käyttää ylipäätään suppoja? Vauvasta asti olen antanut lapsille kipulääkkeet nestemäisenä suuhun, koska ne tehoavat paremmin.[/QUOTE]

Niinpä ja pronaxeniä ei tarvitse edes paljoa antaa niin pikkasen mukavampaa kaikille osapuolille sen käyttö kuin lääke joka tungetaan peppuun.

legenda sekin
Se on varmasti totta, että lääkittynä tullaan hoitoon, mut se on höpö höpöä, että se suppo kopsahtelisi pottaan. o_O

Osittain totta tuo päikkärijuttukin. Suurin syy siihen on, että henkilökunnan taukojen ja palaverien vuoksi niiden penskojen vaan on oltava turpa kiinni ja paikallaan vähintään tunnin puolitoista. Oikeastihan isommille lapsille se 20min satuhetki on täysin riittävä lepo.

Mutta.. Lisätään vaan lapsia ja vähennetään aikuisia. :)

"Lissu"
Minäkään en ymmärrä kuka nykyaikana käyttäisi suppoja? Miksi?

Särkylääkettä olen minäkin joskus antanut hoitoon mukaan, jos olen ollut kahden vaiheilla että onko lapsi tulossa sairaaksi vai ei. Ollaan sitten sovittu että soittavat jos vointi huononee ja voivat ensiavuksi antaa särkylääkkeen. 4 vuoden aikana olen yhden kerran joutunut hakemaan sairastuneen lapsen pois kesken päivän, joten puolikuntoisena en ole hoitoon vienyt, mutta toisinaan aamulla on vaikea sanoa mihin se vointi on menossa.

Olen itse toiminut lto:na ja lisäksi ollut päivähoitoikäisen vanhempana 11 vuotta. Olen nähnyt hyvää ja huonoa hoitoa molemmilta puolilta ja olen myös tarttunut asioihin työntekijänä ja vanhempana. Kurjinta on, jos henkilökunta ja vanhemmat näkevät toisensa vain niinä, jotka vaikeuttavat omaa elämää. Totuus on, että lapset väsyvät usoissa ryhmissä ja tarvitsevat päiväleponsa. Totuus on myös se, että kipeitä lapsia tuodaan hoitoon. Toisaalta taas työntekijät väsyvät ja kyynistyvät eivätkä panosta töihinsä kunnolla. Myös aikamoisia asennevammaisia olen työntekijöissä kohdannut. Lisäksi joiltakin työntekijöiltä puuttuu valmius kohdata vanhempia, joka kasvatuskumppanuudessa on äärimmäisen tärkeää.

"aamu"
Meidän poika (2v) ottaa Mielummin supon kuin suun kautta. Suuta ei saa millään auki, mutta kalsarit riisuu mielellään. (joo.....). En jaksa tapella näin pienestä asiasta lapsen kanssa.

vierass
[QUOTE="kahden äiti";30848221]Kuka käyttää ylipäätään suppoja? Vauvasta asti olen antanut lapsille kipulääkkeet nestemäisenä suuhun, koska ne tehoavat paremmin.[/QUOTE]

Minä käytin, kun tuo yksi aina oksensi lääkkeet ulos. Ei vaan onnistu nestemäisten mikstuurojen syöminen. Oli tosi helpostus, kun kasvoi sen verran isommaksi, että pystyi lääkkeet antamaan tabletteina, niiden alassaannissa tuolla ei ole mitään ongelmia.

vierass
[QUOTE="Lissu";30848311]Pienelle lapselle olen antanut särkylääkkeen nestemäisenä, vähän isommalle olen ostanut niitä suussa liukenevia tabletteja. Voi liottaa myös pieneen nestemäärään.[/QUOTE]

Meidän lapset on inhonneet aina noita liukenevia, kun ne ei kuitenkaan liukene täysin. He inhoavat sitä purua suussa yli kaiken.

olisikin legendaa
Tämä voisi olla legendaa, mutta on nähty ja koettu: Vanhempaa pyydetään hakemaan kuumeista lasta hoidosta. Tämä tulee kuumemittarin kanssa paikalle ja mittaa, onko lapsi todella, oikeasti kipeä. Siinäpä luottamus hoitajia kohtaan huipussaan :D

häh.
Mikä teillä on kun suppoja käytetään usein? Normaali lapsi käyttää panadol-suppoja 3-4 kertaa koko elämänsä aikana eikä lainkaan buranaa.

erityislapsen äiti
Meidän lievästi kehitysvammainen lapsi on ollut tosi hankala välillä hoidossa ja kyllä on meille soitettu kesken päivääkin, että lapsi on oksentanut, ripuloinut tai on kuumeessa. Kotona lapsi on ollut ihan normaali, mutta koska hoidossa "kuumetta" tmv. on ollut, niin on ollut pakko pitää lapsi seuraavan päivän poissa hoidosta. Kai se heille onkin helpompaa, kun se haastavin lapsi välillä toimitetaan pois, kun saa sitten seuraavankin päivän vapaata meidän lapsesta. :(

olisikin legendaa
Alkuperäinen kirjoittaja erityislapsen äiti;30848594:
Meidän lievästi kehitysvammainen lapsi on ollut tosi hankala välillä hoidossa ja kyllä on meille soitettu kesken päivääkin, että lapsi on oksentanut, ripuloinut tai on kuumeessa. Kotona lapsi on ollut ihan normaali, mutta koska hoidossa "kuumetta" tmv. on ollut, niin on ollut pakko pitää lapsi seuraavan päivän poissa hoidosta. Kai se heille onkin helpompaa, kun se haastavin lapsi välillä toimitetaan pois, kun saa sitten seuraavankin päivän vapaata meidän lapsesta. :(
:D

Onnea lapsesi hoitajille, kun ovat saaneet luottavaisen asiakkaan.

just juu,
Päiväunilta ei saa herättää ja ne ovat tärkeät lapsen kehitykselle.... Amulla kyllä saa herättää tosi väsyneen lapsen joka on reilujen KOLMEN TUNNIN päiväunien takia nukahtanut vasta n.01.30 ja ehtinyt yöunia nukkua nipinnapin 7h. Eikö yöunet ole tärkeät lapsen kehitykselle? Ja vanhemmille!

Yhteistyössä