Pertti Kurikan nimipäivät - narrinako vain lavalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sibuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sibuli

Vieras
Ensi alkuun todettakoon ettei minulla ole mitään kehitysvammaisia vastaan. He ovat tasavertaisia ihmisiä kanssamme ja heidän sortamistaan en missään muotoa hyväksy, enkä tule hyväksymään.

Nyt Suomi on lähettämässä Euroviisuihin yhtyeen, joka ei (niin valitettavaa kuin se onkin) ole siellä musiikillisten ominaisuuksiensa ylivoimaisuuden takia. Siis kilpailussa, jossa kilpaillaan musiikissa. Kehitysvammaisista koostuva yhtye on siellä siksi, että on haluttu osoittaa jonkinlaista solidaarisuutta, hyväksyntää tms. kehitysvammaisia kohtaan. Ja kääntäen, jos sama bändi olisi orimattilalainen "terve" teiniyhtye, he eivät olisi olleet mukana edes UMK:n kahinoissa.

Minä en välitä Euroviisuista, eikä minua kiinnosta monesko sieltä lopulta tulee.

Mutta harmistukseni ei johdukaan siitä, että pelkäisin kehitysvammaisten jollain tavalla mokaavan tai muuta. Mutta minua ärsyttää suunnattomasti se, että heistä on tehty jonkin sortin maskotteja. He ovat siellä vammaisuutensa takia, ikään kuin klounina esittämässä suomalaisten solidaarisuutta kehitysvammaisia kohtaan.

Se että ihminen nähdään tasavertaisena, tarkoittaa sitä sanan joka käänteessä. Jos annamme jonkun ulkoisen ominaisuuden, kulttuurin tai uskonnon vaikuttaa ihmisen kohteluun, ei hän ole enää tasavertainen kanssamme. Vaikka tässäkin tarkoitusperät lienevät hyvät, tehdään siinä iso karhunpalvelus. Kehitysvammaisuus nostetaan ylös ja jalustalle, niin että kaikki näkevät vammaisuuden ja sitten me taputellaan täällä omia karvaisia käsiämme myhäillen toisillemme, että "miten suvaitsevaisia ja hyviä ihmisiä olemmekaan".

Ennen muinoin maailmalla sirkuksiin kerättiin näytille omituisia ihmisiä naamakasvaimineen tai karvaisine kehoineen. Sirkuksen johtoporras perusteli sitä ihan samalla kaavalla: "tämän avulla me annamme mahdollisuuden näille ihmisille".

Olenko minä ainoa, joka uskallan sanoa ettei keisarilla ole nyt vaatteita? Minä en mene katsomaan "ihmisiä häkissä".

Nämä ihmiset itse ovat ryhtyneet muusikoiksi ja halunneet itse euroviisuihin. He ovat menneet sinne paitsi siksi, että ovat muusikoita, myös kiinnittääkseen yleisön huomion vammaisten elämään ja asioihin. Suomen kansa on heidät sinne äänestänyt, kukin yksilö omista motiiveistaan. Se, että sinä näet heidät klovneina häkissä, kertoo jotakin sinusta. Näin siis minun mielestäni.

• Tykkää
Reactions: virtsanpylväs
Musiikko on muutakin, kuin kilpailua laulu- ja soittotaidoilla. Oletko kuunnellut biisiä? Tietenkään tavallinen teinibändi ei voisi laulaa samasta asiasta uskottavasti ja omakohtaisesti.

Entisaikojen sirkuksissa epämuodostumista kärsivät ihmiset eivät julistaneet asiaansa, olivat vain näytillä muiden huvitukseksi. Tämän bändin kohdalla tilanne on toinen, enkä ymmärrä mistä tämän vertauksen repäisit.

Sinun ei tarvitse tykätä tästä biisistä, mutta älä kuvittele että vain jostain säälistä tämä biisi ja bändi olisi euroviisuihin menossa. Jotkut arvostavat muutakin kuin täydellistä soitto- ja laulutaitoa, esim. kappaleen sanomaa ja tyyliä, joka sekin on ihan uutta euroviisuissa.

Jos haluaa jotain suurenmoista taidemusiikkia, niin sitten ei varmaan kannata poistua sieltä Yle Klassisen radiokanavalta ollenkaan.

Toivottavasti PKN:n voitto vähän hälventää ennakkoluuloja vammaisia kohtaan. Kun perinteisesti palvotaa normaaliutta, kauneutta, täydellisyyttä, glamouria ym. pinnallisuutta niin nyt tuli onneksi vaihtelua ja ylläty syllätys menestyä voi myös toisenlaiset ihmiset.

Mitä tulee siihen olisiko "normaalien" vastaava kappale voittanut eli onko esittäjällä väliä, niin mietipä: Toimisiko vaikka esim. Michael Jacksonin biisit Matin & Tepon laulamana? Tai Mikko Alatalo Nightwishin laulajana? Epäilen.

Eipä olisi viime vuotinenkaan välttämättä voittanut ellei esittäjänä olisi ollut parrakas nainen... poliittinen pelihän nuo euroviisut on, Suomella on parhaat mahdollisuudet pitkään aikaan.

Ei herranjestas, koska tämä ulina loppuu. Siis ensin valitettiin siitä kun kehitysvammaset on niin noloja euroviisuedustajiksi, hetken kuluttua se vaihtui tähän että on niin väärin pitää kehitysvammasten yhtyeestä, että se on loukkaavaa ja väärin.
Koita tajuta ap, että me nyt vaan tykätään PKN:stä, et voi vaikuttaa suosioon mitenkään.

Se että ihminen nähdään tasavertaisena, tarkoittaa sitä sanan joka käänteessä. Jos annamme jonkun ulkoisen ominaisuuden, kulttuurin tai uskonnon vaikuttaa ihmisen kohteluun, ei hän ole enää tasavertainen kanssamme.

Tuohon on pakko vähän tarttua, vaikka Pertti Kurikan asiaan ei kantaa olekaan, kun euroviisut ei varsinaisesti juuri kiinnosta, toivottavasti silti voittavat, Lordikin oli erilainen, ja hyvä, ja voitti. :)

Mutta tuohon lainattuun kohtaan laajemmin ottaen, Suomessa ja muuallakin on menty tuossa suhteessa viime vuosikymmeninä juuri kuvaamallasi tavalla niin metsään kuin mahdollista, koskien monenlaisia vähemmistöjä.

Esimerkiksi ilmeisesti joidenkin tahojen mielestä on rasistista sanoa "keski-ikäinen kiharapäinen musta mies ryösti kaupan, poliisi pyytää vihjeitä". Sen sijaan oikeasti rasistista olisi nimenomaan se, jos noin olennaista tuntomerkkiä ei kerrottaisi, pelkästään siksi että tekijä edusti eri rotua kuin vaikkapa jutun tehnyt toimittaja.

Vasta sitten, kun tuollaisen lauseen voi kirjoittaa tuntematta synnintuntoa tai muitakaan väristyksiä, on oikeasti sisäistänyt sen, että ihonväri on vain yksi ominaisuus muiden joukossa, yksi niistä monista jotka meitä täällä erottaa toisistamme, ei sen ihmeellisempi kuin kengän koko tai tukan pituus. Verratkaa vaikka lauseeseen: "keski-ikäinen kiharapäinen lihava mies ryösti kaupan, poliisi pyytää vihjeitä".

Ensi alkuun todettakoon ettei minulla ole mitään kehitysvammaisia vastaan. He ovat tasavertaisia ihmisiä kanssamme ja heidän sortamistaan en missään muotoa hyväksy, enkä tule hyväksymään.

Nyt Suomi on lähettämässä Euroviisuihin yhtyeen, joka ei (niin valitettavaa kuin se onkin) ole siellä musiikillisten ominaisuuksiensa ylivoimaisuuden takia. Siis kilpailussa, jossa kilpaillaan musiikissa. Kehitysvammaisista koostuva yhtye on siellä siksi, että on haluttu osoittaa jonkinlaista solidaarisuutta, hyväksyntää tms. kehitysvammaisia kohtaan. Ja kääntäen, jos sama bändi olisi orimattilalainen "terve" teiniyhtye, he eivät olisi olleet mukana edes UMK:n kahinoissa.

Minä en välitä Euroviisuista, eikä minua kiinnosta monesko sieltä lopulta tulee.

Mutta harmistukseni ei johdukaan siitä, että pelkäisin kehitysvammaisten jollain tavalla mokaavan tai muuta. Mutta minua ärsyttää suunnattomasti se, että heistä on tehty jonkin sortin maskotteja. He ovat siellä vammaisuutensa takia, ikään kuin klounina esittämässä suomalaisten solidaarisuutta kehitysvammaisia kohtaan.

Se että ihminen nähdään tasavertaisena, tarkoittaa sitä sanan joka käänteessä. Jos annamme jonkun ulkoisen ominaisuuden, kulttuurin tai uskonnon vaikuttaa ihmisen kohteluun, ei hän ole enää tasavertainen kanssamme. Vaikka tässäkin tarkoitusperät lienevät hyvät, tehdään siinä iso karhunpalvelus. Kehitysvammaisuus nostetaan ylös ja jalustalle, niin että kaikki näkevät vammaisuuden ja sitten me taputellaan täällä omia karvaisia käsiämme myhäillen toisillemme, että "miten suvaitsevaisia ja hyviä ihmisiä olemmekaan".

Ennen muinoin maailmalla sirkuksiin kerättiin näytille omituisia ihmisiä naamakasvaimineen tai karvaisine kehoineen. Sirkuksen johtoporras perusteli sitä ihan samalla kaavalla: "tämän avulla me annamme mahdollisuuden näille ihmisille".

Olenko minä ainoa, joka uskallan sanoa ettei keisarilla ole nyt vaatteita? Minä en mene katsomaan "ihmisiä häkissä".

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Uskomattoman kummallista keskustelua alettu käydä aiheen kehitysvammaisuus ympärillä. Hypettämisessä ja yliampuvassa myötätunnossa on unohdettu täysin se, että keihitysvamma nyt vain asettaa rajoituksia siinä, mihin ammattiin ihminen on kykenevä.

Tuon yhtyeen kappaleen kun kuulin ensinmäistä kertaa niin minusta se oli ihan rehellistä punkia - ei siitä mitenkään "kuulu" että esiintyjillä on kehitysvammaisuutta. Minusta kiinnostavaa on että menestyykö punk Euroviisuissa, sitä ei siellä ole ennen nähty. Ulkomusiikilliset asiat voivat lisätä mielenkiintoa bändiä kohtaan mutta tässä tapauksessa ovat ihan toissijaisia. Ja eikö se Sid Viciouskin ollut suunnilleen debiili?

• Tykkää
Reactions: Fukitol
Nämä ihmiset itse ovat ryhtyneet muusikoiksi ja halunneet itse euroviisuihin. He ovat menneet sinne paitsi siksi, että ovat muusikoita, myös kiinnittääkseen yleisön huomion vammaisten elämään ja asioihin. Suomen kansa on heidät sinne äänestänyt, kukin yksilö omista motiiveistaan. Se, että sinä näet heidät klovneina häkissä, kertoo jotakin sinusta. Näin siis minun mielestäni.

Väärin - nimenomaan ne jotka laittavat erilaiset ihmiset esille viihdyttämään (äänestäneet), tekevät heistä pellejä. Me jotka näemme sen ja arvostelemme sitä, emme ole tehneet mitään väärää.

Tuon yhtyeen kappaleen kun kuulin ensinmäistä kertaa niin minusta se oli ihan rehellistä punkia - ei siitä mitenkään "kuulu" että esiintyjillä on kehitysvammaisuutta. Minusta kiinnostavaa on että menestyykö punk Euroviisuissa, sitä ei siellä ole ennen nähty. Ulkomusiikilliset asiat voivat lisätä mielenkiintoa bändiä kohtaan mutta tässä tapauksessa ovat ihan toissijaisia. Ja eikö se Sid Viciouskin ollut suunnilleen debiili?

Kehitysvammaisuusko ei kuulu? Kuvittele tavallinen aikuisten miesten punk yhtye laulamaan tuo aina mun pitää laulu? Kuulostaako uskottavalta punk asenteelta?

Alkuperäinen kirjoittaja niopö;30699156:
Väärin - nimenomaan ne jotka laittavat erilaiset ihmiset esille viihdyttämään (äänestäneet), tekevät heistä pellejä. Me jotka näemme sen ja arvostelemme sitä, emme ole tehneet mitään väärää.

Sä kumminkin puhut bändistä joka on ollu kasassa jo viis vuotta ja on rundannu ympäri eurooppaa. Esiintyvät siis joka tapauksessa tahdoit sä tai et. Vai pitäiskö heidän mielestäsi lopettaa, koska kehitysvamma?

• Tykkää
Olisihan se huolestuttavaa hurmoshenkisyyttä, jos SUOMEN edustaja SUURESSA, kansainvälisessä kilpailussa olisi pelkästään suitsutusta aiheuttava. Pelottaisi sellainen maailma.

Oletteko muuten huomanneet, että homoyhteisö (viisukuppila tai joku) kauhistelee PKN:ää eniten, joten ei suvaitsevaisuus ole aina niin yksiselitteistä :P

Vaikka PKN:n miehillä on kehitysvamma, se ei tarkoita sitä, etteivät he ymmärtäisi ja osaisi asioita ihan itse. Ap:lle on varmaan yllätys, että esim. PKN:n basisti puhuu hyvää englantia: http://www.bbc.co.uk/programmes/p02l4jrc

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja niopö;30699157:
Kehitysvammaisuusko ei kuulu? Kuvittele tavallinen aikuisten miesten punk yhtye laulamaan tuo aina mun pitää laulu? Kuulostaako uskottavalta punk asenteelta?

Asenne on kyllä erittäin uskottava ja punk-henkinen. Tietysti arvostelun aiheet on erilaisia, yhtyeen omaan elämäntilanteeseen liittyviä, joten tottahan sanoituksessa siinä mielessä kehitysvammaisuus kuuluu. Mutta onko se muka huono asia?

• Tykkää
Suosioon taisi kyllä vaikuttaa sekin, että kappale oli punkia. Punkbiisi euroviisuissa on ihan hauska veto - ja eihän sitä tiedä, olisiko punkbiisi voinut mennä läpi jollain toisellakin kokoonpanolla. Euroviisuissa (kuten aina musiikissa) kokonaisuus tosin ratkaisee. Silti en usko, että Pertti Kurikan Nimipäivät olisi päässyt edustajaksi millä tahansa biisillä -ei heitä siis olisi äänestetty pelkän kehitysvamman takia jatkoon, jos olisivat laulaneet vaikka jotain nuotiobiisiä.

Itse en ole mikään suuri euroviisu-fani, ja jos Suomen edustajana sattuu jonain vuonna olemaan kappale tai esiintyjä, josta en pidä tai joka ei mielestäni sovi sinne, niin asiaon minulle aika helppo käsitellä: en sinä vuonna seuraa euroviisu-uutisointia, en katso euroviisuja, keksin muuta puuhaa itselleni. Helppoa!

Alkuperäinen kirjoittaja niopö;30699157:

Susta varmaan joku Klamydia on punk.

PKN:n Karista punkinpaa punk-ääntä en keksi tähän hätään. Soittoa unohtamatta. Tuo on sitä aitoa vanhaa kunnon punkkia, ei mitään klamydiaa tai green daytä.

• Tykkää
Reactions: päätön
Alkuperäinen kirjoittaja tosiasiat pöytään;30698901:
Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Uskomattoman kummallista keskustelua alettu käydä aiheen kehitysvammaisuus ympärillä. Hypettämisessä ja yliampuvassa myötätunnossa on unohdettu täysin se, että keihitysvamma nyt vain asettaa rajoituksia siinä, mihin ammattiin ihminen on kykenevä.

Miten tämä liittyy euroviisuihin.

Riittää se typerä holhoaminen, myös kehitysvammaisten ihmisten osalta.. Ihan samaa " onko oikein " asiaa voi kysyä esim. Edellisten viisujen parrakkaasta naisesta tai vaikka lady gagasta, joka omasta mielestäni on aika friikki... Entäs mites kaikki päihdeongelmaiset muusikot, esiintyjät ym- yhdenvertaisuus on nimenomaan sitä, että kaikki sukupuoleen, ihonväriin, uskontoon, kansalaisuuteen, seksuaalisuuteen ym. Katsomatta saavat osallistua ja saada äänensä kuuluviin. Ei nämä ihmiset (PKN) ole mitään typeryksiä tai lapsia, vaikka vammaisia ovatkin. Kehitysvamma on heille ominaisuus, ei kaikenmäärittävä tekijä. He ovat myös ja ennenkaikkea muusikoita, miehiä, suomalaisia - jotka saavat tehdä nauttimaansa asiaa, musiikkia. He ovat luoneet uraa jo aiemmin, ja esiintyneet ulkomailla(kin), tätä, kuten niin montaa kokoonpanoa Ei ole synnytetty vain tätä euroviisua.. Ei ne mitään sääliä kaipaa tai tarvitse

• Tykkää
Pellejä mitä pellejä nää suomalaiset jotka lähettää mitä tahansa kuraa tuonne. Jos mä näkisin kyseisen esityksen jonkun muun maan esittämänä, kyllä mä tuntisin suurta myötähäpeää sen maan puolesta. Nyt ei oo kysymys vammaisista vaan yleensä esityksestä ja kappaleen tasosta. Et on se sellaista kuraa ettei olisi koskaan pitänyt päästä edes koko kisaan jos tuota UMK:ta voisi pitää jossain arvossa.

Lähti viesti ennakkoon-. Ei ole synnytetty vaan tätä Euroviisua varten. He eivät ole tätä varten leivottu tuote (silloinhan kyse olisi laskelmoidusta hyväksikäytöstä) .. Ei ne mitään sääliä kaipaa tai tarvitse- vaan vilpitöntä kannustusta niiltä jotka tykkää, ja jotka miettii että Nyt On Munaa!

• Tykkää

Yhteistyössä