Homeeton koulu Espoosta?

  • Viestiketjun aloittaja etsivä
  • Ensimmäinen viesti
etsivä
Todellinen ongelma: yritän löytää homeelle altistuneelle lapselleni Espoosta ala-koulua, jossa hän voisi opiskella oireettomana. Tietääkö kukaan Aarnivalkean koulun, Ruusutorpan koulun, Espoon Steinerkoulun, Westendinpuiston koulun tai Laurinlahden koulun sisäilmatilannetta? Onko kyseisissä kouluissa tehty sisäilma- tai homeremontteja? Tai sisäilmatutkimuksia? Onko vanhemmilla ollut epäilyjä homeesta?
 
"nainen"
[QUOTE="Eeva";30497400]Soukan koulu on puhdas. Koko koulu tehtiin pari vuotta sitten uusiksi.[/QUOTE]

Ha hah, monesti niitä kosteusvaurioita ei saada pois täyssaneerauksessa. Monesti ne ongelmat ovat perustuksissa, ja koko paikka pitäisi räjäyttää ja maaperä vaihtaa.

Esim tuolla Inkoon suomenkielisessä koulussa tehtiin homeen takia 4 miljoonan remontti vuosia sitten. Sen jälkeen oppilailla ja opettajilla on ollut pahoja oireita, ja koulu on jälleen päätetty sulkea. Ikävä kyllä oppilaat ja opettajat joutuivat taas remontin jälkeen kärsimään vuosia pahasta sisäilmasta, kun kuviteltiin että ne on korjattu.

Nyt oppilaiden vanhemmat ja opettajat yrittävät saada koko koulua purettavaksi, koska eivät usko enää remontin voimaan.

51 - Viisykkönen | Uutisia Kirkkonummelta jo tänään
 
Kärki
Hei.

Osalla kommentoijista ei selvästikään ole kokemusta aiheesta. Tilanne on oikeasti tosi vaikea! Rakennuksen ikä ei ole mikään tae sen terveellisyydestä. Suhtautuisin varauksella ihan uusiin rakennuksiin. Itselläni ei homealtistuksen seurauksena puhjenneen astman takia ole asiaa uusiin rakennuksiin. Keuhkot reagoivat heti rakennusmateriaalien kemikaaleihin. Vastaavantyyppisessä tilanteessa kiersin itse katsomassa ja hengittelemässä läpi useita rakennuksia. Soitin ja kerroin tilanteen ja pääsin äitinä kaikkiin paikkoihin tutustumaan. Ota lapsi mukaan jos mahdollista ja seuraa onko hänen hyvä olla rakennuksessa. Saat varmaan tällä systeemillä kaikista pahimmat vaihtoehdot vältettyä. Tsemppiä.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
etsivä (ap)
Kiitos "Kärki" vastauksestasi! Olen miettinytkin tosissani tuota kouluissa paikan päällä kiertelyä vaihtoehdoksi. Kiva kuulla, että sinut otettiin kouluissa hyvin vastaan. Saako kysyä mikä koulu osoittautui homeettomaksi tai ainakin käymistäsi parhaimmaksi? Oliko lähelläkään pääkaupunkiseutua?

Ihan uusista rakennuksista olen samaa mieltä. Enkä ikävä kyllä remontteihinkaan luota. Kokemusta on juuri "naisen" mainitsemasta tilanteesta, että korjataan suuresti, mutta homeita jää silti rakenteisiin. Ja remonttihan monesti vielä nostaa rakenteista huoneilmaan huomattavasti alkutilannetta runsaammat itiömäärät.

Eli etsinnässä hyvin rakennettu koulurakennus, johon hometta ei koskaan ole tullut. Ehkä mahdoton tehtävä...

Olen uutuudestaan huolimatta vähän tuota Saunalahteakin kaavaillut, joten jos jonkun lapsi siellä tai muissa aiemmin mainitsemissani, niin kokemuksien jakamisesta olisin kiitollinen. Ei ehkä tarvitsisi turhaan kierrellä sitten niin monessa...
 
Kärki
Moikka. Meille paras vaihtoehto oli uudehko, mutta ei ihan uusi talo. Kannattaa käydä tuolla Saunalahdessa oleilemassa, sehän on tosi hieno rakennus. Valitettavasti saan itse sielläkin oireita, kun reagoin kemikaaleille, mutta on siellä ihan raikkaan tuntuinen ilma muuten.

Uskon, että näistä asioista on jo puhuttu ja kirjoitettu julkisuudessa niin paljon, että sinut otetaan perheinesi vastaan. Ja jos ei oteta, ehkä yhteistyö sellaisen koulun kanssa ei muutenkaan toimi. Silläkin uhalla, että saat neurootikon leiman, etsi lapsellesi paras vaihtoehto. Ei ole kivaa oireilla hankalan homealtistuksen jälkeen vähän siellä täällä. Saattaa joutua muuttamaan kotia ja työpaikkoja, hylkäämään lemmikit, monet ruoka-aineet, uimahallit, kirjastot ja konsertit, lähtemään kaupasta ulos kesken kaiken tai vierailemaan museoissa sillä seurauksella, että lähtee ääni. Vaikea homeoireilu rajoittaa elämää tosi paljon. Onnea matkaan!
 
etsivä
Tuomarilan koululle budjetoitiin kuitenkin 2013 rahaa vesikattoremonttiin. Eli luultavasti katto vuotanut, eikä Espoo ihan muutamasta pisarasta edes kattojansa remontoi...mutta toivottavasti ovat korjanneet/korjaavat katon perusteellisesti eli vesikaton lisäksi uudet villat myös.

Eikö kellään ole kokemusta Westendinpuistosta, Ruusutorpasta tai Laurinlahdesta?
 
sama ongelma
Hei,

Olen itse homealtistunut, minulle tulee noin puolessa tunnissa mm. keuhkot kipeäksi pahoissa homekohteissa. Niistä Espoon kouluista, joissa olen käynyt, Ruusutorpan koulun sisäilma on tuntunut parhaalta. Noissa muissa mainitsemissasi en tosin ole käynyt. Olen tosin ollut Ruusutorpan koululla vain pari tuntia kerrallaan. Mutta ilma on tuntunut raikkaalta eikä ole tullut mitään oireita. Mutta kannattaa minunkin mielestäni mennä käymään. Itsekin olen käynyt nyt parissa koulussa, kun lapsellamme on koulun aloitus edessä ja sama ongelma meilläkin, että mihin kouluun uskaltaa mennä. Meille vain Ruusutorpan koulu on hieman kaukana.
 
sama ongelma
Niin ja meille parhaaksi yleensäkin ovat osoittautuneet 5-10 vuotta vanhat rakennukset, rakennusmateriaalina mieluiten muu kuin puu. Tietysti eri ihmisille voi sopia hieman eri rakennukset sen perusteella mille on alun perin altistunut.

Mutta tuota Ruusutorpan koulua uskaltaisin tosiaan suositella. Luulen tunnistavani jo tuollaisen parin tunnin käynnin aikana sisäilmaongelmat. Puhtaan asunnonkin onnistuimme suureksi iloksemme jokin aika sitten ostamaan, kun olimme muutaman vuoden kierrelleet näyttöjä ja ostimme sitten asunnon jossa sisäilma tuntui näytössä tosi puhtaalta. Ja olemme olleet tosi terveitä. Ruusutorpan koulussa sisäilma on ollut samalla tavalla hyvän tuntuinen kuin tässä asunnossamme. Mutta käy ihmeessä tutustumassa koulussa niin voit itse arvioida. Ruusutorpan koululla on melkein joka ilta Työväenopiston ja urheiluseurojen jumppia, niiden aikana on helppo käydä tutustumassa kun ovet ovat auki eikä kukaan ihmettele jos siellä käy vähän pyörimässä.


Hei,

Olen itse homealtistunut, minulle tulee noin puolessa tunnissa mm. keuhkot kipeäksi pahoissa homekohteissa. Niistä Espoon kouluista, joissa olen käynyt, Ruusutorpan koulun sisäilma on tuntunut parhaalta. Noissa muissa mainitsemissasi en tosin ole käynyt. Olen tosin ollut Ruusutorpan koululla vain pari tuntia kerrallaan. Mutta ilma on tuntunut raikkaalta eikä ole tullut mitään oireita. Mutta kannattaa minunkin mielestäni mennä käymään. Itsekin olen käynyt nyt parissa koulussa, kun lapsellamme on koulun aloitus edessä ja sama ongelma meilläkin, että mihin kouluun uskaltaa mennä. Meille vain Ruusutorpan koulu on hieman kaukana.
 
etsivä (ap)
Kiitos paljon Ruusutorpan arviosta. Täytyy soittaa ja käydä siellä. Ruusutorppa on kyllä meillekin kaukana ja "väärällä suunnalla". Mutta tilanne on se, että monet lähellä tai kätevällä sijainnilla olevat kärsivät pahoista sisäilmaongelmista.

Vielä kysyisin Martinkalliosta ja Jalavapuistosta? Onko noista kouluista kellään (homealtistuneella) kokemusta?
 
"Kirsi"
Minulla on 3 lasta Ymmerstan koulussa, ja voin suositella.Koulun ilmapiiri on aivan ihanan kyläkoulumainen ja koulu on painottunut kirjallisuuteen,joka näkyy koulun arjessa ja opettajien panostuksessa.Noista homeasioista en osaa sanoa mitään,mutta meillä ei ole koskaan reagoitu,vaikka aikoinaan 2 vuotta hometalossa asuimme,tietämättämme. En ole ainakaan kuullut mitään homeoireiluista.
 

Yhteistyössä