Lastensuojeluun kun unohtui hammaslääkäri?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kdj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kdj

Vieras
Olin pudota tuolilta kun avasin postin tänä aamuna!
Lapselta jäänyt väliin kaksi hammaslääkäri käyntiä ja nyt tuli postissa uusi aika, lopussa luki uhkaus että jos ei tulla tuona aikana ilmoittavat lastensuojeluun!
Siis what?!?
Eka ajan peruin ( no viime tipassa mutta kuitenkin) kun oli kesälomareissu ja nyt aika vaan unohtui kaikessa kiireessä ja kun nämä ajat annetaan niin pitkän ajan päähän aina niin sattuuhan noita unohduksia varmaan kaikille joskus, mutta eikö tuo ole aika extremeä että lastensuojeluun!?

"Nykyinen lastensuojelulaki velvoittaa hammaslääkärit tekemään lastensuojeluilmoituksen mikäli vanhemmat laiminlyövät lapsen hampaiden hoidon.
....
Valitettavasti näitä tapauksia on, joissa vanhemmat eivät tuo lapsiaan hampaiden tarkastukseen, kertoo hammaslääkäri .... terveyskeskushammashoitolasta"

On varmasti niitäkin, en sitä epäile.
Tuntuu vaan hullulta että kaksi aikaa jää väliin niin jo leimataan ihan kelvottomaksi hoitamaan lasta :/
Muutenkin osaavat siellä sen syyllistämisen taidon, meillä ei reikiä ole ollut mutta hammaskiveä niin heti syyttävä sormi huonosta harjauksesta ja lista mitä ei saa syödä ja juoda.
24/7 pitäisi teinin perässä kulkea vahtimassa mitä se syö.

On varmasti niitäkin, en sitä epäile.
Tuntuu vaan hullulta että kaksi aikaa jää väliin niin jo leimataan ihan kelvottomaksi hoitamaan lasta :/
Muutenkin osaavat siellä sen syyllistämisen taidon, meillä ei reikiä ole ollut mutta hammaskiveä niin heti syyttävä sormi huonosta harjauksesta ja lista mitä ei saa syödä ja juoda.
24/7 pitäisi teinin perässä kulkea vahtimassa mitä se syö.

Alkaa kuulostaa siltä että teillä on muitakin ongelmia kuin pari unohtunutta aikaa. Miksi vedät noin suuret kilarit tuollaisesta, jos ei mitään syytä huoleen ole? Eikö se ole vain hyvä juttu että yritetään ennaltaehkäistä suurempia ongelmia puuttumalla asioihin hyvissä ajoin.

En nyt kyllä mielestäni mitään kilareita vetänyt, sanoin vain mitkä asiat minua kunnallisessa hoidossa ärsyttää. Itse käyn yksityisellä ja siellä ei syyllistetä jos minulta löytyy hammaskiveä.
En todellakaan nyt mitään mielestäni tässä raivonnut. Ihmettelen tätä nykyistä toimintaa vain, on meno muuttunut näköjään melko tiukaksi.

Mua taas ärsyttää tuollaiset jotka ei vaivaudu menemään sovittuna aikana. Juuri tuon takia että muutenkin ajat menee aina pitkän ajan päähän, sitten vielä ollaan noin välinpitämättömiä kun aika koittaa...

Pistä merkintä kalenteriin niin ei unohdu.

On me jouduttu perumaan montakin aikaa. Teini peruu itse aikansa ja käy itse hammaslääkärissä. Välillä vaan osuu kokeet yhtäaikaa ja ne menee hammaslääkärin edelle. Tai iskee flunssa tai jotain muuta. On täällä ehtinyt perua samana päivänäkin ihan ok. Yleensä tuolla on ajat myöhässä puolesta tunnista eteenpäin. Et kait vaan lyhentää muiden jonotusta kun joku peruu.

Ala-aste ikäiseltä jouduin kanssa perumaan kaks aikaa. Eka kerran jouduin käydä toisen lapsen kanssa röntgenissä päivystysajalla ja sit seuraavalla ajalla lapsi olikin aamulla kuumeessa. Antoivat tammikuulle seuraavan ajan.

Ei kait noille itse mitään voi.

Toisen ajan peruin ja toinen unohtui, jos nyt osaat lukea.
Täällä on näköjään meno mennyt vauva-palstan tasolle, mitään ei uskalla sanoa kun alkaa keljuilu.
Ei ollut kyse siitä että pelkäisin lastensuojelun tulevan, saavat käydä jos haluavat, ei kolahda kalikka. Lähinnä ihmettelin että eikö tuo ole kahden käymättä jääneen käynnin takia melko radikaalia kun ajattelee mitä kaikkea pahempaa maailmassa on kuin yksi kiireinen ja huonomuistinen äiti.

Ja tämäkin aika unohtui kun yleensä se lappu on jääkaapin ovessa kiinni, nyt lappusen tilalle on muksut laittaneet joulukalenterin ja minne lie lappu joutunut, näitä nyt sattuu, luulisin muillekin.

No antoihan ne sulle mahdollisuuden hoitaa tuo käynti vielä ennen ilmoitusta. Aika huolettomalta kuulostaa kun perutaan viime tipassa ja unohdellaan. Ihan syystähän nuo älähtää sitten.

Niin, perutaan viime tipassa jos lapsi ei olekaan kotona vaan mummon kanssa reissussa joka tuli tietoon sen verran nopealla varoituksella, näin voi kesällä käydä kaiketi ihan kunnollisessakin perheessä.
Ehdin sen kuitenkin perua edellisenä päivänä ja varasin uuden ajan johon päästiin paikalle.
Mutta ok, tuli nyt selväksi että huono äiti ja aiheesta tulevat tänne lastensuojelusta jos nyt tuo seuraava aika ei käykään meille ja joudun perumaan senkin vielä tai jos vaikka unohdan jostain syystä. Niinhän kun ei tietysti hyvälle äidille koskaan käy.

Ihan turhaan otat pultteja siellä nyt. Sulla on mahdollisuus hoitaa asiat kuntoon. Mieti miltä sellainen näyttää jos ei asioita hoida. Eikö sinusta ole parempi että ne lapset saattaa tuolleen löytyä lastensuojelunpiiriin joiden vanhemmilla ei olekkaan enää jaksaminen kunnossa ja ajat jää käyttämättä? Tuossahan tulisi vasta lastensuojelu kysymään ilmoituksesta että miksi ne on unohtuneet? Mulla ainakin olisi jo jotain pielessä jos jättäisin ajat perumatta ja käyttämättä.

No seuraavan ajan varmaan muistat :) Suun terveys on tärkeää. Tokihan noita unohduksia sattuu, mutta siellä on otettu linja että jos 2 kertaa unohtaa, niin kerrotaan että useampi unohdus aiheuttaa lastensuojelullista huolta. Luulisin että on tehokas muistutus, et varmaan kolmatta kertaa unohda :D

En valehtelemaan ala, jos se on kauheaa että kesälomalla reissun takia perun ajan ja yhden unohdan on lastenvalvojan käynnin paikka ja hällä ei oikeasti parempaa tekemistä ole niin tulkoot käymään. En varmaan unohda seuraavaa mutta voihan olla että sen joutuu perumaan, en vielä osaa ennustaa helmikuulle.
Kuitenkin tässä välillä on käyty oikojalla kun irtosi se renkula hampaasta että en nyt laiminlyönyt omasta mielestäni ole lapsen hampaita, kaiketi myös pesee ne aamuin ja illoin, aina toki vahtimassa en ole töiden takia.

Mäkämäkä. Jos sinä haluat oikeuden perua aikoja ja muutella niitä miten tykkäät, niin myös hammashoidolla on oikeis ilmoitella miten tykkää.

Vaikka se hammashoito on ilmaista niin ei sitä vaan voi kolmea aikaa jättää välistä, se on kallista työaikaa vaikka se ei sinulle maksaisi penniäkään.

Yhteistyössä