Toimeentulotuki, opiskelu, vuoroviikkolapsi, sairaus...

  • Viestiketjun aloittaja rahaton
  • Ensimmäinen viesti
rahaton
Olen sairauslomalla oleva opiskelija, jonka lapsi asuu 50/50 kummallakin vanhemmallaan. Tulonani on syyskuusta alkaen ollut ainoastaan opintotuki ja joulukuussa pelkkä sairauspväraha. Avopuolisoni tulot ovat noin 1800/kk.

Nyt olen hakemassa toimeentulotukea. Varsinaista tukea en kai saa, koska puoliso on töissä, mutta eikö minulla kuitenkin ole oikeus täydentävään toimeentulotukeen lapsen kulujen perusteella. Toinen vanhempi on siis se "lähivanhempi".

Voinko hakea sitä syyskuusta alkaen? Voinko laittaa useamman kuun samaan hakemukseen? Mistä saakka tarvitaan tiliotteet ym. jos haen syyskuusta alkaen? Millainen todistus vuoroasumisesta tarvitaan?
 
rahaton
Alkuperäinen kirjoittaja Näin meni joo;30461758:
Jos olet neekeri, saat kahden päivän tilin 1900 euroa. Googleta "From Lieksa with tiliote".
No enpä ole, pitäisikö kokeilla värjäystä?

Ei vaan tosissani tarvitsisin apua, kun ensimmäistä kertaa olen liikkeellä.
 
viera.s
Toimeentulotukea ei voi hakea takautuvasti. Et missään tapauksessa saa sitä siis syys- ja lokakuulle. Marraskuukin on aika kyseenalainen, kun ollaan jo näin loppukuussa. En nyt muista, miten se meni, olikohan niin että hakemuksen pitäisi olla hakukuun aikana sosiaalitoimistossa vai onko määräaika jo aiemmin.

Siihen en osaa ottaa kantaa, onko sinulla muutenkaan oikeutta toimeentulotukeen, mutta jos et ilman tunne pärjääväsi, niin kannattaahan se selvittää.
 
rahaton
Tällaiseen törmäsin:

Väärä luulo? Jopa osa sosiaalialan ihmisistä on siinä uskossa, että toimeentulotukea ei voida lainmukaisesti toimittaessa myöntää takautuvasti.

Toimeentulotukilain 15.4 §:ssä kuitenkin säädetään seuraavaa:

"tai osa siitä voidaan erityisestä syystä takautuvasti myöntää toteennäytettyjen toimeentulotukeen oikeuttavien menojen maksamiseen."

Tukea voidaan siis lainsäädännön mukaan myöntää takautuvasti jos siihen on erityinen syy.

Myös ehkäisevän tuen lainsäädäntö, eli lain 13 § näyttää jättävän tilaa myöntä ehkäisevää tukea "jälkikäteisesti".

www.toimeentulotuki.net (2010)
 
hniilo
No voithan koittaa hakea syyskuulta asti, muistaakseni ensimmäiseen hakemukseen pyydetään kolmen kuukauden tiliotteet eli syyskuulle tukea hakiessa tiliotteet pitäisi olla kesä tai heinäkuulta asti? En tunne säännöstöä täydentävän toimeentulotuen osalta, teoriassa toimeentulotukea voi saada kuitenkin vain jos talouden menot ylittävät tulot. Jos lapsi asuu teillä puolet ajasta niin toimeentulotukilaskelmaan laskettaisiin sitten kai puolikas lapsen kuukauden perusosasta, se ei mikään suuri summa ole eli jotenkin en usko että saat mitään toimeentulotukea. Ei se mun tietääkseni ole mikään sellainen että kuka vaan etävanhempi voi hakea jotain tukea niille päiville kun lapsi on hänen luonaan vaan sekin koskee niitä jotka muutenkin saisivat toimeentulotukea? Mutta en ole tuollaista kyllä koskaan hakenut, en tiedä vaikka saisikin.

Kaikki liitteet joita toimeentulotukihakemukseen yleensäkin tarvitaan tarvitaan varmasti tuohonkin eli palkkatositteet, tositteet asumisesta ja asumiskuluista, päätökset kelan tuista, lapsen elatus- ja huoltajuussopimus.. Se vuoroasuminen pitää kaiketi näyttää toteen sillä sopimuksella jonka olette tehneet.
 
noh.
Sun oikeudesta tukeen en mene sanomaan mitään, mutta ainahan voi kokeilla.

Voinko hakea sitä syyskuusta alkaen?
- voit hakea. myöntävät takautuvasti joissain tapauksissa. jos ei myönnä, ei siinä yrittämisessä mitään menetäkkään

Voinko laittaa useamman kuun samaan hakemukseen?
- voit. ne hyväksyy sen jos hyväksyy

Mistä saakka tarvitaan tiliotteet ym. jos haen syyskuusta alkaen?
- todennäköisesti kesäkuusta alkaen vaativat. (kesä, heinä, elo, syys, loka ja marraskuut siis.) muista että sun pitää toimittaa myös avopuolisosi tiliotteet samoilta ajoilta. Millainen todistus vuoroasumisesta tarvitaan
 
rahaton
sillä perusteella siis olen hakemassa, että puolisollani ei ole velvollisuutta elättää toisen lasta ja omat tuloni ovat mitättömät. Mutta nythän tajusin, että laskennallisesti opintolainasta pitäisi olla jotain jäljellä.. eli tasi kosahtaa siihen.

Miten sitten kun puolisolle tulee lomautusta 3 vko joulu-tammikuussa. 5 pv on todellisuudessa palkatonta aikaa kun pitää pekkaset pois karenssiaikana. Onkohan siihen mahdollisuutta saada tukea? Saan siis joulukuussa noin 100e sairauspvärahaa, muusta ei vielä tietoa.
 
lisään vielä...
jos sun tulot tulee olemaan sairauspäiväraha ja ukkokin tienaa 1800€/kk niin voit kyllä samantien jättää hakematta. et sinä tuu sieltä mitään saamaan. vai oliko tää provo?
 
huoh.
sillä perusteella siis olen hakemassa, että puolisollani ei ole velvollisuutta elättää toisen lasta ja omat tuloni ovat mitättömät. Mutta nythän tajusin, että laskennallisesti opintolainasta pitäisi olla jotain jäljellä.. eli tasi kosahtaa siihen.

Miten sitten kun puolisolle tulee lomautusta 3 vko joulu-tammikuussa. 5 pv on todellisuudessa palkatonta aikaa kun pitää pekkaset pois karenssiaikana. Onkohan siihen mahdollisuutta saada tukea? Saan siis joulukuussa noin 100e sairauspvärahaa, muusta ei vielä tietoa.
niin että ukko tienaa 1800€/kk, lomautettuna 5pv ja 5päivän ajaksi pitäisi tt-tukea saada? no ette saa. säästät paljon aikaa kun unohdat koko sossun nyt. hirvee duuni aina niitä papereita täytellä ja keräillä ja lähetellä ja sä tekisit sen kaiken ihan turhaan. et sä ole tt-tuen tarpeessa.
 
hniilo
Öh siis vaikka sun puolisolla ei olis velvollisuutta elättää toisen lasta niin kyse on teidän talouden rahoista, ei vain sun. Et voi siis sanoa että joo mies saa palkkaa näin ja näin paljon mutta sitä ei lasketa kun se ei oo sen lapsi. Lapsi on sinun ja sinä ja miehesi olette samaa taloutta eli talouden tulot ratkaisee. Ja ihan sama juttu joulukuussa, tulot ratkaisee. Tosin jos sulla on opintolainaa nostamatta niin siihen se kyllä kaatuu. En ymmärrä miten muutenkaan kuvittelit tukea saavasi.
 
noh.
sossu ei myönnä rahaa sellaisille jotka vaan elää liian leveästi. jatkossa oo tarkempi. ei tää suomi kansalaisilleen niin paljoo sitä ilmasta rahaa jakele, vaikka jotkut niinväittääki
 
rahaton
Hain späivärahaa 6kk tuloilla,olin keväällä ja kesällä töissä. Päätös tuli niin että saan 100e puolesta kuusta. Kai se voi siitä nousta jos työnantajat ilmoittavat tulot? Se pelastaisi kaiken.
 

Yhteistyössä