Kuuluuko teidän joulupöytään alkoholi?

  • Viestiketjun aloittaja sädekehän kiillotusta
  • Ensimmäinen viesti
sivistynyt
Me juodaan sivistyneesti seurustelujuomana alkoholia.
Aamupala me aloitetaan lämpimällä terästetyllä glokillä kera riispuuron,
kahvin jälkeen juodaan aina konjakit ja ruuan kanssa ensin kalat jolloin valkoviiniä ja sitten avataan punaviinit ja kinkku
ja kinkun jälkeen kahvit konjakilla :)
Pukkia odotellessa voi naukkailla pari kolmelasia terästettyä glökiä tai konjakkia
ja sanaoluet tietenkin saunassa ja saunan jälkeen :)
ennen nukkumaan menoa voidaan ottaa vielä parit konjakit jotta uni tulee paremmin.

Alkoholia voi käyttää sivistyneestikin ;)
 
147
Ei kuulu joulupöytään. Ehkä ruuan jälkeen voisi glögiä ottaa, mutta ei ruuan kanssa. Vesi riittää :)
Ei koskaan olla oikein opittu sitä "viiniä ruuan kanssa", mielestäni se viinin maku vain pilaa koko nautinnon :D Vaikka valkoviinistä sellaisenaan tykkään, mutta ruuan kanssa sekoitettuna on todella yököttävää.
 
Tietysti alkoholi kuuluu ruokapöytään myös jouluna.
Saunaoluttakin saa ottaa.
Eikä meillä muutenkaan tarvitse vetää nollalinjaa alkoholin kanssa, kun itse kukin osaa ottaa kohtuudella.
Lasten joulu tuskin siitä menee pilalle.
 
harmmmm
Joskus juotiin viiniä ruoan kanssa, mutta ei sopinut niin nykyään on kotikaljaa kuten ennen vanhaan. Ehkä terästettyä glögiä, mutta tuskin sitäkään. Yksi pullo maatunut jo vuosia kaapissa(terästettyä glögiä).
 
nyt taas raittiina
Ei kuulu nyt kun olen raskaana. Muuten olisi viinipullo ja mulle joku siiderikin. Mies on melkein raitis, se juo alkoholia vaan silloin kun mä tartten jonkun juomaan mun kaveriksi viiniä. Mutta nyt kun en voi juoda niin tuskin mies itselleen ostaa. Meidän jouluvieraat, kuten isovanhemmat ei juo ollenkaan alkoholia.
 
V.ieras
Hmm, me ei olla koskaan vietetty joulua ihan vaan oman perheen kesken. Ollaan oltu anopilla, appiukolla, mun isovanhemmilla tai mun tädillä.
Joulupöydässä on tarjolla viinejä ja olutta, jälkkärin kanssa konjakkia. Mutta me ei miehen kanssa oteta näistä mitään. Jotkut seurueesta ottavat sen lasillisen-kaksi.
Mulle riittää vichy ja mies juo maitoa. Että tavallaan kuuluu ja tavallaan ei.
 
eipnoup
Meillä ei kuulu ollenkaan - ollaan isolla porukalla jouluna ensin aamulla toisen ja illalla toisen suvun/perhekunnan kanssa, eikä kukaan ota mitään. En tiedä, miten sitten illalla kukin perhe hajaannuttuaan omaan kotiinsa tekee...
 
Nämä alkoholipuheet jaksaa aina vain hämmästyttää. Kuuluuko alkoholi miten suurena tai pienenä' osana kenenkin elämään... Ja millaisia vaikutuksia sillä on lapsiin.. Millaisia traumoja lapset voivat saada... Mun mielestä tämä kertoo omalla osallaan aika surullista tarinaa suomalaisten alkoholinkäytöstä.

Meillä alkoholia on nautittu myös lasten läsnäollessa ja heireillä ollessa. Alkohoolia ei koskaan nauti se joka ajaa autolla saman illan aikana. Alkoholista ei humalluta, eikä alkoholi aiheuta mitään draamaa kotona.
Alkoholin nauttimista ei ole koskaan mitenkään salailtu tai peitelty. Alkoholista on myös puhuttu lasten kanssa.
Toivottavasti omat muksut oppivat järkevän tavan suhtautua alkoholiin. Että sitä voi nauttia ilman humaltumistarkoitusta. Tai olla nauttimatta. Eihän alkoholia ole pakko juoda lainkaan! Sekin on täysin sallittua.
 
5251
Ei juoda. Itse olen myös nyt raskaana. Mutta minua ei haittaa jos mies haluaisi vaikka yhden saunakaljan joulusaunassa ottaa, tai jos muut juovat lasin viiniä jouluaterialla.
 
Mie saatan juua viiniä jouluna tai joulusiiderin, mut eipä tuo oo mikään joka jouluinen tapa.Mies ei juo alkoholia.
 
alkoa
Nämä alkoholipuheet jaksaa aina vain hämmästyttää. Kuuluuko alkoholi miten suurena tai pienenä' osana kenenkin elämään... Ja millaisia vaikutuksia sillä on lapsiin.. Millaisia traumoja lapset voivat saada... Mun mielestä tämä kertoo omalla osallaan aika surullista tarinaa suomalaisten alkoholinkäytöstä.

Meillä alkoholia on nautittu myös lasten läsnäollessa ja hereillä ollessa. Alkohoolia ei koskaan nauti se joka ajaa autolla saman illan aikana. Alkoholista ei humalluta, eikä alkoholi aiheuta mitään draamaa kotona.
Alkoholin nauttimista ei ole koskaan mitenkään salailtu tai peitelty. Alkoholista on myös puhuttu lasten kanssa.
Toivottavasti omat muksut oppivat järkevän tavan suhtautua alkoholiin. Että sitä voi nauttia ilman humaltumistarkoitusta. Tai olla nauttimatta. Eihän alkoholia ole pakko juoda lainkaan! Sekin on täysin sallittua.
Samaa mieltä yllä olevan kanssa. Omassa lapsuuden kodissani oli alkoholisti, mutta silti minusta alkoholin nauttiminen on aivan ok. Juomme viiniä, glögiä, olutta ja mahdollisesti konjakkia jouluna ja meillä on liuta omia ja sukulaisten lapsia kylässä. Kaikki aikuiset osaa ottaa asiallisesti. Meillä lapset kun tulevat sen n. 15v. niin he saavat maistaa viiniä aikuisten lasista ja olutta. Heille myös opetetaan mikä viini sopii minkäkin ruoan kanssa. Kolme lasta jo aikuisia ja kaikilla terve suhtautuminen alkoholiin. En usko että alkoholin piilottelemisella ja salaamisella lopputulos on yhtään parempi kuin myöskään vanhempien jatkuvalla humalahakuisella juomisella. Yleensä kaikki ääripäät on aika huonoja vaihtoehtoja lasten kannalta.
 
No että näin
Veikkaan että alkoholi kuuluu 90% suomalaisten perheiden jouluun. Ne perheet jotka juovat viiniä muutenkin juhlan yhteydessä, todennäköisesti juovat sitä myös jouluna. Meillä sitä alkoholia on käytetty aina kohtuudella. Enkä lähde jeesustelemaan, että kohtuus on yksi saunakalja ja kinkun kanssa lasi punaviiniä. Kyllä se kohtuukäyttö on sitä, että enää ei joulukirkon jälkeen liikuta omalla autolla. En osaa määriä sanoa, mutta sillä tavalla että on pehmeä ja mukava fiilis. Kenelläkään ei puhe sammalla tai tule töpeksittyä. Lapsilla ei ole mitään hätää ja aina on myös vähintään yksi aikuinen, joka ei käytännössä juo yhtään mitään. Loppuillasta lasten mentyä nukkumaan, meillä ukko vetäytyy "herrakerhon" (kuten he itse sitä nimittävät) kanssa sikarihuoneeseen. Siellä hän, isä ja kaksi veljeä polttavat kuubalaiset sikarit ja juovat kyllä viskiä. Mutta sekin on sen verran myöhään illalla, että ei se kyllä ketään haittaa. Meillä naisillakin on siinä oma hetkemme joulun hulinoiden jälkeen. Sitten mennäänkin jo nukkumaan ja aamulla on kaikki heti aamusta jalkeilla, eikä kellään ole krapulaa mitä pitää nukkua pois.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
"vvv"
Kuuluu, vähintään kaksi pulloa viiniä. Mies juo punaviiniä minä valkoviiniä.
Tosin viime vuonnakaan meillä ei ollut perinteisiä jouluruokia, vaan sellaisia mistä itse tykkäämme: erilaisia kaloja, mätejä, leikkeleitä, juustoja, tänä vuonna varmaa jotai sushi-juttujakin. Niin niiden kanssa käy kuohupullo parhaiten, eli varmaan kolmanneks sellainen.
Plus saunajuomat, molemmille mieluista. Ja glögiä on jo nyt kaapissa.

Eli ainakin kuutta erilaista alkoholiapulloa löytyy meidän joulusta
 
sivistynyt
[QUOTE="vvv";30461340]Kuuluu, vähintään kaksi pulloa viiniä. Mies juo punaviiniä minä valkoviiniä.
Tosin viime vuonnakaan meillä ei ollut perinteisiä jouluruokia, vaan sellaisia mistä itse tykkäämme: erilaisia kaloja, mätejä, leikkeleitä, juustoja, tänä vuonna varmaa jotai sushi-juttujakin. Niin niiden kanssa käy kuohupullo parhaiten, eli varmaan kolmanneks sellainen.
Plus saunajuomat, molemmille mieluista. Ja glögiä on jo nyt kaapissa.

Eli ainakin kuutta erilaista alkoholiapulloa löytyy meidän joulusta[/QUOTE]

Meillä kuluu 4-6 pulloa viiniä yksi pullo kossua jolla terästetään glöki ja yksi pieni pullo konjakkia ja 12 olutta ja muutama siideri joten ei tuo mielestäni mikään kova määrä ole 4 aikuiselle.
 
vvvvv
Eikä sinänsä se alkoholin määrä ole minusta se pointti. Vaan se miten se saa ihmiset käyttäytymään.

Itselläni on äiti jolle ei pienikään tippa alkoholia sovi. Yksikin pullo kaljaa on sitä Ärinä, vittuilu ja riitely kaljaa. Joten toisaalta olen jo lapsesta oppinut "pelkäämään" yhtääkään humaltuneita ihmisiä. Pelkkä alkoholin haju ihmisessä aiheuttaa minussa turvattomuutta ja pelkään miten toinen reagoi mihinkin...
Niin siinä mielessä ymmärrän kyllä sen ehdottomuuden alkoholin suhteen lasten läsnäollessa, koska ymmärrän että lapsi huomaa muuttuneen käytöksen, on hämillään, varpaillaan koko ajan. Tuollainen rähinöitsijä perheessä vamasti myös muutenkin aiheuttaa säröjä lapsen perusturvallisuuden tunteeseen.
Siksi olisikin mielenkiintoista tietää, että suvut joissa ei edim tuota alkoholin kanssa reagoivaa rähinägeeniä ole, että alkoholin vaikutuksen alaisena ollaan aina osattu olla turvallisia vanhempia, nii onko heidän suvun lapsila sellaista samanlaista vaistomaista pelkoa humaltuneisiin. Ja ne aikuiset joilla sitä pelkoa/varautuneisuutta ei ole, nii eiväthän he kai pysty mitenkään ymmärtämään sitä lapsen pelkoa, ja miten vain se täysin alkoholiton joulu on hyvä joulu lapselle
 
Kuuluu. Pöydässä on viiniä ja olutta, ajattelin myös ostaa jotain holillista glögiä ja joitain siidereitä, pitää katsoa mitä Alkosta löytyy. Appiukolla vieraillessa pöydässä on myös konjakkia tms. mutta meille ei kirkkaat oikein maistu. Ja tulemme todennäköisesti olemaan humalassa illalla.
 

Yhteistyössä