Kaveri poisti minut face kavereista koska en suostunut allekirjoittamaan sitä abortti vapaaehtoiseksi aloitetta

• Viestiketjun aloittaja vie rass
  • Ensimmäinen viesti
vie rass
Eli kaverini poisti minut face kavereistaan kun en suostunut allekirjoittamaan tuohon typerääkin typerämpään kansalaisaloite hörhöilyyn nimeäni.
En ensin kommentoinut tuohon mitään mutta hän tägäsi minut keskusteluun ja halusi kuulla mielipiteeni joka on hyvin selkeä,
en minäkään valitattavasti saa töissä valikoida hoidanko sitä vittumaista mummelia tänään vai ei.
Aina teen työni parhain päin ja kieltäytymään en voi vaikka tekisi mieleni joskus kun on paskoja hommia :D

vie rass
Ammatinvalinta kysymys koko abortti juttu, itsekin tiesin kun vanhus alalle luin että voin kohdata jopa väkivaltaisen vanhuksen ja siltikään minulla ei ole lupa kieltäytyä hoitamasta häntä :/
Mutta jos tuo laki menee läpi niin kohta menee muutkin lait ja kohta minunkaan ei tarvi hoidella kuin herttaisia mummoja :)

"huoh"
Ei ole kenenkään pakko valita sellaista ammattia / työpaikkaa jossa joutuu tekemään vakaumuksiaan vastaan. Vai pitäiskö mun alkaa patologiks ja sanoa etten halua leikata tiettyjä ihmisiä esim syöpäpotilaita... Järki hoi... Kätilöt ja gynet valitkoon sellaisen työpaikan jossa ei tarvii keskeytyksiä tehdä.

"..."
Ihmiset on niin typeriä kun vertaa inhottavan ihmisen HOITAMISTA tappamiseen. Se vanhustenhoitaja ei joudu tekemään eutanasiaa, ihan samanlainen metakka siitä asiasta tulee syntymään kun se Suomessa tullaan sallimaan.

säälin
Kyllä mä hoidan hankalia potilaita työssäni, silloinkin kun ei huvittaisi, mutta mäkään en suostuisi tappamaan heitä, saati viatonta syntymätöntä vauvaa. :) Eli ihan eri asia tuo että valikoisi potilaita mielihalunsa suhteen kuin että joutuu murhaamaan ihmisen. Luulisi tyhmemmänkin ihmisen ymmärtävän, mutta ei näköjään... :(

"Vieraana"
en minäkään valitattavasti saa töissä valikoida hoidanko sitä vittumaista mummelia tänään vai ei.
Aina teen työni parhain päin ja kieltäytymään en voi vaikka tekisi mieleni joskus kun on paskoja hommia :D
Ehkä sillä mummelilla on syy v-mäisyyteensä. Esim. kipu jota ei enää pysty normaalisti ilmaisemaan. Kauheaa omaisena lukea tuollaista...

Vierras
Kuitenkin haluaisit antaa kuolettavat lääkkeet ja pidellä sylissäsi abortoitua, elävänä syntynyttä sikiötä, joka yrittää hengittää turhaan...?
Tuskin kukaan tuohon tilanteeseen haluaisi joutua oli 'vakaumusta' tai ei. Kysymys onkin siitä että jos kukaan ei halua myöhäisiä abortteja tehdä niin jääkö perheet sitten oman onnensa nojaan tämän kanssa.
En usko että kukaan on hakeutunut gynekologiksi tai kätilöksi jotta saisi tehdä abortteja.

vieras*
[QUOTE="Vieraana";30440931]Ehkä sillä mummelilla on syy v-mäisyyteensä. Esim. kipu jota ei enää pysty normaalisti ilmaisemaan. Kauheaa omaisena lukea tuollaista...[/QUOTE]

Luuletko ettei vanhustenhoitajilla ole iäkkäitä omaisia jotka asuvat vanhainkodeissa?

ihan oikeasti, ei ihminen muutu vanhuuden myötä erilaiseksi kuin nuoremmatkaan ihmiset ellei kyseessä ole esimerkiksi muistisairaus. Jotkut vanhukset ovat v-mäisiä ja ovat olleet sitä aina, jotkut väkivaltaisia, ilkeitä, agressiivisia täysmulkkuja.
Osa muistisairaista taas hallitsemattoman aggressiivisia vaikka miten yrittäisit auttaa ja käyttäisit mitä metodia tahansa, silti raavitaan, purraan, potkitaan, revitään, hakataan, heitellään tavaroita, haukutaan hoitajia...

"LaMamanMorbid"
Kyse on kai kuitenkin siitä, että oli mitä mieltä hyvänsä mistäkin asiasta niin pysyykö jonkun kaverina vai ei. Mutta tiedän, Suomessa riitelevät ihmiset, eivät mielipiteet...

"nanna"
En mäkään voi terveydenhoitajana kieltäytyä hoitamasta (ohjaamasta, motivoimasta ja mitä tähän mun nykyiseen työhön kuuluukin) esim. tupakoitsijoita, tai niitä jotka ovat itse elintavoillaan aiheuttanut itselleen korkean kolesterolin, korkean verenpaineen jne.
Joskus turhauttaa niin törkeesti, kun asiakas käy ja käy vastaanotolla, arvot ei laske ja asiakkaan motivaatio on nollassa, mutta käyvät vaan kun luulevat, että se käyminen parantaa heidät. Silti kohtaan heidät ihmisinä. Tää on kuitenkin mun valitsema ammatti.

-<>-
Toivottavasti saadaan naisille pian asevelvollisuus. Sodan aikana sotilas voidaan määrätä teloittamaan vaikka oma naapuri - jos tämä on esim. rintamakarkuri tai vakooja. Näiden aborttikantojen perusteella ei naisten enemmistöllä silmäkään värähdä, kun he laukaisevat kuulan maanmiehen tai -naisen sydämeen tai aivoihin. Laki näet velvoittaa, pulinat pois eikä vakaumusta kysellä.

ohoh
Ap kaveris on ääliö! Hurja haloo tosta yhestä lehtijutusta ja miten se hoitaja nyt traumatisoitui. Mun sympatiat on kyllä niiden lapsen vanhempien puolella jotka aborttiin joutuivat päätymään. Jos on kovin herkkä niin kannattaa vähän etukäteen miettiä mihin ammattiin kouluttautuu.

"joooo"
Olen itse ollut paikalla, hoitajaopiskelijana kun pieni n.rv 23 vauva syntyi ennenaikaisesti. Ei ollut mitään tehtävissä, ei tapahtunut Suomessa vaan maassa, missä valmiudet hoitaa näin ennenaikaisia vauvoja oli mitättömät. Se oli arkipäivää heille, mutta kyllä tuntui pahalta ja voin täysin samaistua lehtikirjoituksen hoitajan tuntemuksiin, vaikkei traumoja jäänyt. Lapsi liikkui ja hengitti mutta hänen annettiin vain kuolla pois..

Se on semmoinen juttu, että jos hoitoalalle tai lääkäriksi hakeutuu, voi joutua tekemään asioita, jotka sotivat omaa arvomaailmaa vastaan, mutta ovat Suomen laissa hyväksyttyjä. Se on vaan sellainen asia, mikä pitää tiedostaa, kun alalle hakee. Kyllä munkin teki mieli yhtä lastensa hyväksikäyttäjää pistää niin syvälle suoneen että tulee toiselta puolelta läpi, ja potkaista päälle pari kertaa, mutta työt on hoidettava, oli tilanne mikä tahansa.

Ja se, että kätilönä joutuu suorittamaan abortteja, ei tarkoita sitä, että se olisi ihan vaan kylmää, tunteetonta touhua. Etteikö se yhtään tuntuisi pahalta ja kauhelta päättää ihmiselämä. Jos ja kun eutanasia on toivottavasti joskus Suomessa laillista, ei varmasti löydy yhtään ihmistä, joka sen ihan tunteettomasti läpi veisi. Kyllä nuo koskettaa. Mutta itse olemme alamme valinneet. Vähän tuntuu siltä, että ne, jotka vinkuvat murhaajista ja ihmisten moraalista, eivät itse ole hoitoalalla eivätkö siten tiedä hevonpersettä siitä, millaista on tehdä työtä, missä oma moraali sotii työtehtävien kanssa, mutta siinä työpaikassa sinulla ei vain ole vaihtoehtoja. Ja työpaikan vaihdos ei ole ihan yksinkertainen juttu, ei tässä lamassa.

Tuskin kukaan tuohon tilanteeseen haluaisi joutua oli 'vakaumusta' tai ei. Kysymys onkin siitä että jos kukaan ei halua myöhäisiä abortteja tehdä niin jääkö perheet sitten oman onnensa nojaan tämän kanssa.
En usko että kukaan on hakeutunut gynekologiksi tai kätilöksi jotta saisi tehdä abortteja.
Tässä on hyvä pointti. Antaa miettimisen aihetta. Sama kysymyshän nousee esiin varmasti sitten jos ja kun eutanasia laillistetaan Suomessa.
Tärkein kysymyshän taitaa olla se, että kuka hoitaa työn ikävät puolet? Ja jos kaikilla on oikeus kieltäytyä niin jääkö osa potilaista sen takia hoitamatta joskus tulevaisuudessa?
Ja toisaalta, voiko ketään pakottaa toimimaan vastoin (omaa) moraalia ja etiikkaa?
En osaa sanoa mitä mieltä olen asiasta. (Onneksi) tämä ei koske mua.. en ole hoitoalalla.

mietin myös
Että jos osalla työyhteisön jäsenistä on mahdollisuus kieltäytyä ko.tehtävästä, miten sitten suhtautuminen näihin, jotka hoitaa ne ikävät tehtävät? Jäävätkö he "murhaajan" maineeseen työssä tai pidetäänkö heitä omituisina kun eivät kieltäydy? Kyllähän se väistämättä leimaa ihmistä, oli valinta kumpi tahansa (abortin tekijä/kieltäytyjä.)

Yhteistyössä