yöunien määrä aikuisella

• Viestiketjun aloittaja "unelias"
  • Ensimmäinen viesti
iu
Aika monen kymmenen vuoden kokemuksella voisin sanoa, että tuo normaalin nukkumisen määrä todellakin vaihtelee varsin yksilöllisesti. Olen hyvin kateellinen ihmisille, jotka pärjäävät 5-7 tunnin yöunilla: itse tarvitsen 8-8,5 h vuorokaudessa, jotta jaksan edes jotenkin tajuissani. Ei oo reilua, mutta näillä mennään.

skidinä
nukuin vissii 20 tuntii siis vaippa ikäsenä siitä lähtien se on ollu jok u 17 tuntii päivässä :) riippuu öistä 2-8 tuntii välil väsy kiukuttaa mut välill' pirteenä.

LizbetHarmaa
Aika monen kymmenen vuoden kokemuksella voisin sanoa, että tuo normaalin nukkumisen määrä todellakin vaihtelee varsin yksilöllisesti. Olen hyvin kateellinen ihmisille, jotka pärjäävät 5-7 tunnin yöunilla: itse tarvitsen 8-8,5 h vuorokaudessa, jotta jaksan edes jotenkin tajuissani. Ei oo reilua, mutta näillä mennään.
no minulla on vain 40v kokemus mutta tämä on asia josta tiedän 99% varmuudella enemmän kuin muut "tietäjät"
6-8h unirytmin saavuttaminen ei onnistu viikossa tai kahdessa,vaan vaatii aikaa,päättäväisyyttä ja sopivaa ruokavaliota.
jos yli 8h unilla ei jaksa niin silloin on aika mennä peilin ääreen miettimään mitä tekee vääriin.yleensä syy löytyy liikkumattomuudesta.

....
no minulla on vain 40v kokemus mutta tämä on asia josta tiedän 99% varmuudella enemmän kuin muut "tietäjät"
6-8h unirytmin saavuttaminen ei onnistu viikossa tai kahdessa,vaan vaatii aikaa,päättäväisyyttä ja sopivaa ruokavaliota.
jos yli 8h unilla ei jaksa niin silloin on aika mennä peilin ääreen miettimään mitä tekee vääriin.yleensä syy löytyy liikkumattomuudesta.
Kuka sanoi ettei yli 8 tunnin unilla jaksa? En minä ainakaan. Sanoin että tarvitsen 10 h unta, sen jälkeen jaksan vallan mainiosti.

Syön terveellisesti, liikun, ulkoilen työn puolesta päivittäin, kaikki arvot on erinomaiset.

Mutta onhan noita päävikojakin, sulla ehkä sellainen? Tai sitten olet vaan muuten vaan rasittava, jotkut ihmiset on, omahyväisyydessään.

iu
No hyvä kun munkin puolesta tiedät mun liikkumiset, syömiset sun muut. :)

Ai päättäväisyydellä saat riittävästi unta oikeaan aikaan, kun muu maailma on eri rytmissä sun luontaisen vuorokausirytmis kanssas. Tää olikin uutta tietoa, okei...

"huhhuh"
Kuka sanoi ettei yli 8 tunnin unilla jaksa? En minä ainakaan. Sanoin että tarvitsen 10 h unta, sen jälkeen jaksan vallan mainiosti.

Syön terveellisesti, liikun, ulkoilen työn puolesta päivittäin, kaikki arvot on erinomaiset.

Mutta onhan noita päävikojakin, sulla ehkä sellainen? Tai sitten olet vaan muuten vaan rasittava, jotkut ihmiset on, omahyväisyydessään.
jep jep.
taidat olla joku skitso?

vie ras
Mulla on yli 40 vuoden kokemus unesta ja unettomuudesta ja kyllä huomaa, ettet tiedä jälkimmäisestä mitään. Siinä ei liikunta ja säännölliset elämäntavat mitään auta, kun et vaan nuku. Et, vaikka olisit kuinka väsynyt. Nukahdat tunniksi-pariksi, ja siinä se. Että turha paasata kenen vaan oppivan nukkumaan 6-8 tuntia yössä.

....
[QUOTE="huhhuh";30431435]jep jep.
taidat olla joku skitso?[/QUOTE]

Älä vaihda nimimerkkiä. Sinä olet skitso kun kuvittelet tietäväsi minkä verran kaikki maailman ihmiset tarvitsee unta.

"Anne"
Arkena 8-9h. Viikonloppuna saatan nukkua 9-10h. Hyvin jaksaa liikkua ja tehdä kaikkea ja mikä tärkeintä, ajaa autoa 2h päivässä tuolla pimeässä ilman että alkaa silmät lupsaa.

-.-
Laitapas linkkiä moiseen tutkimustulokseen. Kun kerran faktana tätä kerrot.

Se, että sä olet ajan kanssa tottunut pienempään unirytmiin, ei tarkoita että se kaikilla menisi niin.

Jotkut ihmiset vaan on niin huvittavia että kun itsellä menee joku asia tietyllä lailla, ei se kellään muulla voi mennä mitenkään muuten :D

Mikään unimäärä ei riitä. Voisin nukkua vaikka kuinka pitkään ja silti olen aina väsynyt!
Kahdentoista tunnin yöunien jälkeen otan yleensä 4-5 tunnin päiväunet :D Koitin joskus nukkua niin pitkään kuin väsyttää ja reilun 24 tunnin jälkeen kämppäkaveri ei enää paniikiltaan kestänyt ja herätti.

Ja ei, en ole käynyt lääkärissä ko. asian tiimoilta.

viera.s
7,5 tuntia olisi ihanne, aika usein kuitenkin herään jo 6 tunnin jälkeen. Uneni menee selvästi 1,5 tunnin sykleissä ja havahdun ainakin pari kertaa yössä. Jos niin käy 6 tunnin unien jälkeen, silloin täytyy usein nousta käymään vessassa ja arkiaamuisin, kun uniaikaa olisi enää reilu tunti jäljellä, en saa enää unta. Oikeastaan turha edes yrittää, menee vaan sängyssä kieriskelyksi jonka jälkeen on entistä väsyneempi.

Jos olen nukkunut 6 tuntia, olen yleensä aamupäivät ihan pirteä, mutta väsymys iskee ensimmäisen runsaamman aterian jälkeen.

minä näin
Minulle riittää 7h ja jaksan ok.
Lasten ollessa pieniä, meni useampi vuosi, että en saanut nukkua neljää tuntia putkeen. Ja se alkoi painaa. Näkyi mm siten, että kun imetys loppui ja tilanne korjaantui, meni melkein kaksi kuukautta ennen kuin minä opin taas nukkumaan.

ehkä, ehkä ei
Mikään unimäärä ei riitä. Voisin nukkua vaikka kuinka pitkään ja silti olen aina väsynyt!
Kahdentoista tunnin yöunien jälkeen otan yleensä 4-5 tunnin päiväunet :D Koitin joskus nukkua niin pitkään kuin väsyttää ja reilun 24 tunnin jälkeen kämppäkaveri ei enää paniikiltaan kestänyt ja herätti.

Ja ei, en ole käynyt lääkärissä ko. asian tiimoilta.
Siis nukuitko koko ajan vai kävitkö välillä syömässä, vessassa tms.
Itse nukuin teininä mansikan poimintatyössä ollessa kerran 17 putkeen ja olin kyllä sen jälkeen ihan sekaisin. Hullua herätä umpiunesta keskellä päivää.
Siellä olivat muut myös tosi huolestuneita.

"jaa-a"
Olisi mukava tietää ikä yms. unituntien lisäksi.

Itse nukuin nuorena noin 6 h.

Sain aivoinfarktin 45-vuotiaana. Toivuin siitä (ilmeisesti?) melko hyvin. Olen nykyään puolieläkeläinen.

Nykyisin nukun noin 9- 10 tuntia. En tiedä johtuuko se sairaudesta vai iästä.

"pia"
Nukkuisin 8-10h joka yö jos vaan olisi mahdollista ja mielellään vielä päiväunet päälle. Nykytilanteessa mennään max. 7h unilla sisältäen 1-2 herätystä (minkä jälkeen nukahdan kyllä heti johtuen kroonisesta väsymyksestä).

"hei"
Mä tykkään nukkua. Useimmiten unet on 6-8h mittaisia, jaksan ihan hyvin niillä, mutta kyllä mua työpävän jälkeen väsyttää ihan kamalasti jos ehdin nukkua alle 7h. Varsinkin iltavuorosta aamuvuoroon - yöt on hankalia kun unelle jää aikaa alle 7h ja sekin levotonta unta. Vapailla nukun enemmän, 8-12h. Päikkärit on parasta, mut ei niitäkään ehi juuri koskaan nukkua.

"Birjo"
[QUOTE="hei";30433538]Mä tykkään nukkua. Useimmiten unet on 6-8h mittaisia, jaksan ihan hyvin niillä, mutta kyllä mua työpävän jälkeen väsyttää ihan kamalasti jos ehdin nukkua alle 7h. Varsinkin iltavuorosta aamuvuoroon - yöt on hankalia kun unelle jää aikaa alle 7h ja sekin levotonta unta. Vapailla nukun enemmän, 8-12h. Päikkärit on parasta, mut ei niitäkään ehi juuri koskaan nukkua.[/QUOTE]

ompas porukalla kova kiirus kun ei jouda 10min torkkuja ottamaan.

"Birjo"
Laitapas linkkiä moiseen tutkimustulokseen. Kun kerran faktana tätä kerrot.

Se, että sä olet ajan kanssa tottunut pienempään unirytmiin, ei tarkoita että se kaikilla menisi niin.

Jotkut ihmiset vaan on niin huvittavia että kun itsellä menee joku asia tietyllä lailla, ei se kellään muulla voi mennä mitenkään muuten :D
Tervetuloa vastaanotolleni.
minä en jaksa täällä väitellä wanabee tohtoreiden kanssa jotka tietävät kaikesta kaiken eivätkä usko mihinkään.

Yhteistyössä