Päiväkodin työntekijät! Kysymys lapsen hakemisesta päiväkodista!

• Viestiketjun aloittaja a-p-u-a
  • Ensimmäinen viesti
a-p-u-a
Jos haetaan aiemmin kuin on sovittu. Mun työvuorot vaihtelee vähän ja jonakin päivinä pääsen vaikka 2 tuntia aiemmin kun on sovittu. Tykkäättekö huonoa jos lapsi haetaan niin paljon aiemmin illalla pois? Jos olette vaikka vaan sen yhden lapsen kanssa siellä eli teillä ei jää enää muita?

Vok
No jos jo vaikka aamulla tiedät, että pääset iltapäivällä paria tuntia aiemmin, niin ilmoita aamulla jo. Ja voithan heittää tekstarilla vaikka kesken päivääkin.

a-p-u-a
Joo, tottakai heti ilmoitan mutta onko se päiväkodin työntekijälle huono juttu? Vai pääseekö hänkin sitten aiemmin kotiin? Kun kuulosti siltä että "joutuu tekemään tunnit takaisin" tms.. :/

rffc
Joo, tottakai heti ilmoitan mutta onko se päiväkodin työntekijälle huono juttu? Vai pääseekö hänkin sitten aiemmin kotiin? Kun kuulosti siltä että "joutuu tekemään tunnit takaisin" tms.. :/
Työntekijä todennäköisesti saa valita lopettaako hän päivän aikaisemmin vai tekeekö hän työpäivän loppuun vaikka valmistellen seuraavia päiviä tms. Esimiehen uskoisin tykäävän huonoa jos työntekijöiden usein pitää olla "varalla" yhtä lasta varten joten ilmoittaisin mahdollisimman aikaisin ne päivät jolloin varmasti olen myöhempään/ne päivät jolloin saatan mahdollisesti hakea aiemmin.

viera.s
Käytännöt taitaa vaihdella vähän pk-kohtaisesti. Periaatteessa, jos työvuoro on jo alkanut, ei työnantaja voi sitä enää tuollaisen syyn takia lyhentää. Sen sijaan sellainen päätös on olemassa, että jos jo ennen työvuoron alkua ilmenee sellainen muutos, ettei olisi yhtään lasta hoidettavana, työnantaja voi muuttaa työvuoroa jos muutakaan järkevää tekemistä ei päivähoidon työntekijälle ole osoittaa.

Oikeastaan siis työntekijän kannalta saattaa olla parempi, että et ilmoita ajoissa. ;) Tosin oikeastaan työntekijällä ei ole oikeutta sieltä päiväkodilta sitten poistua, vaan pitäisi jotain puuhaa koittaa keksiä loppuajaksi tai vaihtoehtoisesti tosiaan tehdä tunnit myöhemmin sisään. Palkalliseen vapaa-aikaan ei ole oikeutta.

Meillä
On lapset hoidossa kylläkinihan "normaaliaikojen" eli 8-16 välillä, usein haetaan jo klo 15 jälkeen, eipä oo koskaan tullu mitään sanomista. Tai yövuoropäivinä olen myös ilmoittanut hoitojaan klo 16 saakka (jos vaikka saisinkin nukuttua), yleensä herään kuitenkin klo 12 ja haen lapset välipalan jälkeen klo 14. Joskus oon kysyny haittaako, ja ovat sanoneet että ei.

hujkl
Meillä ohjeistus on ollut, että lapsi on hoidossa vain sen ajan mitä vanhemmat on töissä eli haetaan kun päästään, eikä matkalla pysähdytä esim. ruokakauppaan. Mieluummin pidinkin lapselle lyhyen päivän aina kun mahdollista, kuin että olisin turhaan hoidattanut lasta pari tuntia ylimääräistä, koska niin on ilmoitettu.
Paras kuitenkin olisi kysyä sieltä päiväkodista miten tykkäävät että toimitte, jokaisessa pk:ssa on varmaan eri systeemit ja ohjeistukset näistäkin.

"Anne"
En ole päiväkodin työntekijä, mutta mulla vaihtelee paljon ajat, miten tarvitsen lapselle hoitoa. On sanottu, että tuo viimeistään yhdeksältä ja hae aikaisintaan kahdelta. Näiden aikojen puitteissa sitten olen toiminut. Jos on lapsen pitänyt olla tarhassa neljään ja menenkin kahdelta, niin ei ne mitenkään tuohtuneilta siellä näytä.

"Anne"
Meillä ohjeistus on ollut, että lapsi on hoidossa vain sen ajan mitä vanhemmat on töissä eli haetaan kun päästään, eikä matkalla pysähdytä esim. ruokakauppaan. Mieluummin pidinkin lapselle lyhyen päivän aina kun mahdollista, kuin että olisin turhaan hoidattanut lasta pari tuntia ylimääräistä, koska niin on ilmoitettu.
Paras kuitenkin olisi kysyä sieltä päiväkodista miten tykkäävät että toimitte, jokaisessa pk:ssa on varmaan eri systeemit ja ohjeistukset näistäkin.
Mulle tosiaan neuvottiin juurikin tuo 9-14, eli vaihtelee näköjään aika paljon. Itselläni saattaa olla päiviä 13-16 plus tunnin matka suuntaansa, niin silti hoitopäivä alkaa sitten klo9 ja ne on vaan tarhassa tsempanneet, että tee omia juttujas, käy salilla tai sen sellaista.

"Mie"
Normaali "toimistoaikaan" tuollaiset muutokset ei paljoa vaikuta, mutta äärivuorot vaikuttaa koko pk:n väen työvuoroihin eikä vain yhden ryhmän työntekijöihin. Mutta tosiaan eri taloissa on omat käytäntönsä eli kannattaa varmistaa omasta päiväkodista, miten parasta toimia.

Vie ras
En oo koskaan ymmärtänyt, miksi työmatkalla ei saisi käydä edes kaupassa ja hoetaan, että hoitoaika on vain vanhempien työaika jne. Kun samaan aikaan hoidossa on niitäkin, joiden vanhemmat tai toinen vanhemmista ei edes käy töissä.

alskjdf
Mulla on ilmoitettu päiväkotiin hakuajaksi 14.30-16. Usein olen päiväkodilla jo 14.15, mutta pääosin haen lapsen ennen klo 15. Ei mun mitään tartte ilmoitella miten pääsen, haen lapsen kun ehdin.

Meillä on ilmoitettu hakuajaksi klo 17. Mutta joskus haen jo klo 15. harvoin on sellaista herkkua, että pääsen noin aikaisin töistä kotiin. Ja jos tilaisuus tulee niin haen lapsen kotiin ilman eri ilmoittelua. Ei auta vaikka lapsella silloin jäisikin leikit kesken tai tarhan hoitohenkilökunnalla olisi ollut muuta suunnitelmaa.
Mutta siis, aika harvoin pääsen huomattavasti aikaisemmin töistä kotiin...

"HemmaMamma"
Ihanko oikeasti, jossain päiväkodissa närkästytään, jos lapsi haetaan ennen neljää? Tai "kesken päivän"?? Edelleen; päiväkoti on lasta varten, lapsi ei ole päiväkotia varten!

kettari
Itse olen lastenhoitaja ja kyllä ne lapset saa hakea "enen aikojaan", meillä tosin on toivottu, että jos on lapselle varattu hoito klo.17 ja päästäänkin hakemaan huomattavasti aikaisemmin niin ilmoitetaan heti aamusta. Iltavuorolaiselle voidaan tällöin ilmoittaa, että voikin tulla aikasemmin töihin. Toki jos keskenpäivän saa tietää niin silloin työntekijä, joko ottaa ylitöitä pois, jos on tai on suunnittelemassa tai tekee myöhemmin sisään sen minkä jää miinukselle.

Hdbfjfb
En oo koskaan ymmärtänyt, miksi työmatkalla ei saisi käydä edes kaupassa ja hoetaan, että hoitoaika on vain vanhempien työaika jne. Kun samaan aikaan hoidossa on niitäkin, joiden vanhemmat tai toinen vanhemmista ei edes käy töissä.
Minä käyn myös nykyisin kaupassa 1-2 krt viikossa ja sen jälkeen vasta haen lapset. Ja kerran kahdessa kk käyn myös kampaajalla ja lapset on silloin hoidossa.
Eikä ole edes huono omatunto :)
kerran viikossa vapaapäivänä lapsetkin pääsee kauppaan ja muutoin kiirehdin aina mahdollisimman pian hakemaan hoidosta

aksjdf
Kyllä minäkin käyn usein kaupassa ennen lasten hakua, tai kotona syömässä tai kuljeskelen kaupungilla. Tämä siitä syystä, että pääsen töistä siinä 13-14 välillä usein ja lapsen on siinä vaiheessa päiväunilla ja haen lapset heti välipalan jälkeen hoidosta pois.

akava
Nyt kun on kellokortit ja sähköinen työajan seuranta niin pitää tunnit ja minuutitkin tehdä takas. Mutta jos kerran ennen 4 haet niin en usko että ikinä lapsesi on viimeinen! No jouluaaton aattona ehkä ;) ja kyllä meistä on vaan kiva jos joku lähtee aikaisemmin kotiin, lapsi siis :)

Yhteistyössä