Kannattaako noita raskausajan vitamiineja syödä vai onko humpuukia?

• Viestiketjun aloittaja "Emilii"
  • Ensimmäinen viesti
"kts"
Alkuperäinen kirjoittaja Pöllömamma;30408272:
Niin ja toisessa raskaudessa huomasin etä auttoi heti väsymykseen ja suonenvedot hävisivät kun muistin ottaa tablettini :)
Miksi et käytä mantelijauhetta ruoanlaitossa? Siitähän saa runsaasti magnesiumia ja samalla proteiiniakin.

MUTTA kuka VASTAA siitä, että esimerkiksi nukahtamis. ja unilääkkeet aiheuttavat peruuttamattomia vaurioita hermostoon? J0kuhan nekin määräsi aikoinaan... Mihin tietoon se perustui?

Väitös: Unilääkkeiden ja rauhoittavien käyttö voi vahingoittaa vanhusten muistia ja älyä pysyvästi | Yle Uutiset | yle.fi

Ei niistä muuten tulis dementikkoja:-(

GMO aiheuttaa crohnia
Laitanpa sen linkin tähän, kun sillä on ihan oma osatonsakin:
Crohn ja Colitis ry - CCAFIN - Ravinnon merkitys suolistosairauksiin!
Se ruokavalio on puhdas muuntogeenisistä aineksista, joten ne asiat yhdessä täytys tajuta viimein sairaaloissa. Kirja Petoksen siemenet saattaa löytyä kirjastoista, mut kaupoista ei enää. Maltodekstriinikin on muuntogeenistä, jos tai kun se on maissista tehty...

Ravintoasiantuntijat

Jos täällä on hoitohenkilökuntaa, laittakaa ihmeessä nuo linkit eteenpäin, koska se vaatii pieniä muutoksia kotihoitoon. No, sairaalassa varmaan ei onnistu koskaan?

Kiitos Akuutti- ohjelmalle, kun kertoi asian.

CROHN
http://www.youtube.com/watch?v=TH5dxebEA28

TÄMÄ kertoi siitä, että gmo-vapaa ruoka auttaa. Siksi niitä ei pidä terveidenkään syödä - olihan nuokin alunperin täysin terveitä ihmisiä!

kohtuus
KOhtuus kaikessa on hyvästä ja ohjeen mukaan vitamiinia raskausaikana on kohdallaan. Mutta raskaana tai ei, niin muistakaa se kohtuus. Moni ottaa "monesta purkista", on monivitamiini tabletti (vaikka multivita), otetaan iso annos D vitamiinia, jotain yhdistelmää eli vaikka D+kalkki, A+D+K jne. Ja päälle vielä terveelliset luontaistuotteet, joissa niissä on samoja aineita. Sitten käy niin, että jonkun vitamiinin kohdalla annos on jo todella suuri. Ja A, D, E ja K vitamiinin varastoituvat. Ne ei siis poistu pissan mukana kuten C. Ja kun niitä on liikaa varastossa, ne aiheuttavat myrkytysoireita.
Eli katsokaa vähän mitä ja miten paljon otatte. 1000x annos vitamiinia ei suojaa miltään vaan sairastuttaa. Kohtuullinen annos on varmasti hyväksi.

kannattaa ottaa
KOhtuus kaikessa on hyvästä ja ohjeen mukaan vitamiinia raskausaikana on kohdallaan. Mutta raskaana tai ei, niin muistakaa se kohtuus. Moni ottaa "monesta purkista", on monivitamiini tabletti (vaikka multivita), otetaan iso annos D vitamiinia, jotain yhdistelmää eli vaikka D+kalkki, A+D+K jne. Ja päälle vielä terveelliset luontaistuotteet, joissa niissä on samoja aineita. Sitten käy niin, että jonkun vitamiinin kohdalla annos on jo todella suuri. Ja A, D, E ja K vitamiinin varastoituvat. Ne ei siis poistu pissan mukana kuten C. Ja kun niitä on liikaa varastossa, ne aiheuttavat myrkytysoireita.
Eli katsokaa vähän mitä ja miten paljon otatte. 1000x annos vitamiinia ei suojaa miltään vaan sairastuttaa. Kohtuullinen annos on varmasti hyväksi.
En puhunut mitään A, K, tai E vitamiineista. Toki voi käydä S-D-25 kokeessa mittauttamassa D-tasot. Mutta 80nmol/ tai yli oleviin tasoihin ei pääse 10µg, se on varma! kalkkitabletit voivat aiheuttaa sydänongelmia, eivät ole terveellisiä.

CROHN
http://www.youtube.com/watch?v=TH5dxebEA28

TÄMÄ kertoi siitä, että gmo-vapaa ruoka auttaa. Siksi niitä ei pidä terveidenkään syödä - olihan nuokin alunperin täysin terveitä ihmisiä!
Toki osa syystä johtuyu niistä fosfaateista. jotka estävät ravinteiden imeytymistä, mutta ne kuormittavat myös munuaisia. Noita omia kokemuksia ei kukaan voi kumota.

Tietysti meillä on paljon opittavaa, mutta kyllä ne vitamiinit täytyy ruoasta saada. Nitraatit aiheuttavat anemiaa, joka korjaantuu tietysti karttamalla nitraatteja. A-vitamiinin puutos on Eviran mukaan harvinaisempaa - miksiköhän? Jos ravinteet eivät imeydy, kai sitä syytä täytys osata hakea muualta, eikä syytää lisää---? Silmävaivat voivat kieliä a-vitamiinin puutoksesta. Tätä en ole nähnyt koskaan aikaisemmin:
xerophthalmia - Google-haku

Maksaa ja sieniä ei kannata syödä, kun niissä ympäristömyrkkyjä on moninkertaisesti. Ehkä luomua joskus...

CROHN
En puhunut mitään A, K, tai E vitamiineista. Toki voi käydä S-D-25 kokeessa mittauttamassa D-tasot. Mutta 80nmol/ tai yli oleviin tasoihin ei pääse 10µg, se on varma! kalkkitabletit voivat aiheuttaa sydänongelmia, eivät ole terveellisiä.
A-vitamiinin yliannostusoire on päänsärky ja VÄSYMYS. Kai ne sen kertovat neuvolassa? Nimittäin siihen kipuun kun ottaa kipulääkettä, tulee kipu taatusti takaisin:-(

Täytyy osata laskea sen saanti itse. Yietysti jokainen laskeekin, ennen kuin OSTAA nappulapurkin.

Maksan ja maksaruokien käyttö - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

"jeee"
[QUOTE="minski";30408616]Omegat on ainakin kiellettyjä[/QUOTE]

Sitähän on raskaus-omegaakin, joten ei todellakaan ole kiellettyjä. Ehkäisee lisäksi veritulppia, joihin suurempi riski raskaana. Loppuvaiheessa lopetin, koska oli edessä suunniteltu sektio ja verenhyytyminen heikkenee kalaöljystä...

Kalaöljy tekee lapsesta älykkäämmän, näin sanoo tutkimus. Lisäksi ehkäisee raskauden jälkeistä masennusta.

Vie ras
[QUOTE="minski";30408616]Omegat on ainakin kiellettyjä[/QUOTE]

Perustuen mihin? Taitaa olla juurikin toisin päin. Täytyy vaan lopettaa pari viikkoa ennen laskettua aikaa.

Crohn
Siis mikä sun mielestä on h u m p u u k i a ?
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/60090-uusi-tutkimus-valtaosa-ihmisista-syo-turhaan-kolesterolilaakkeita

kohtuus
En tarkoittanut edellisellä kommentillani erityisesti ketään kirjoittajaa vaan yleisesti. Suomessa monilla menee täysin yli tuo vitamiinien ja vastaavien tankkaus. Moni ei ota yhtään vaikka tarvitsisikin ja osa syö sitten liikaa. Ja jos tasoja seurataan kokeilla, silloin toki voi saada suurenkin määrän lääkärinmääräyksellä, vaikka d-vitamiinia. Kalkkia osa tarvtsee, osa ei, sitäkään ei voi yleistää.
A vitanmiini voi aiheutaa vauvalle kehityshäiriöitä, jos sitä saa liikaa. Kyse ei siis sen kohdalla ole ainoastaan päänäsrystä myrkytysoireena.

kannattaa ottaa
[QUOTE="nanna";30409504]Ei kerrota, koska meidän ohjeistus tulee THL:ltä ja sen mukaan tehdään töitä.[/QUOTE]

Valitettavasti THL ei todellakaan suosituksillaan ja toimillaan edistä kenenkään terveyttä....

pööö-öööö
Mä oon syönyt kummankin raskauden ja imetysajan. Hemoglobiinit pysynyt hyvänä, lisäksi kynnet olleet normaalia paremmassa kunnossa.

On mielestäni helppo ratkaisu, kun samassa paketissa "pakollinen" D-vitamiini + alkuraskaudessa suositeltu foolihappo sekä vähän rautaa estämässä hemoglobiinia tippumasta. Eli itse söisin. Ei ne niin kalliita oo. Multivita maksaa 20e ja riittää 4kk eli noin 0,17€ päivä.

"paula"
Valitettavasti THL ei todellakaan suosituksillaan ja toimillaan edistä kenenkään terveyttä....
Ai?
Luepa Peter Götzschen kirja. Siellä lukee:
"Jotkut lääkärit ovat niin vaikutusvaltaisia, että lääkeyhtiöt saattavat antaa hiljaisen hyväksyntänsä, vaikka he täyttäisivät omat taskunsa muuhun tarkoitukseen annetulla rahalla. Suomalaiset neurologit omivat itselleen tutkimuskustannuksiin tarkoitetut rahat ja jättivät laboratoriokokeet ja tutkimusapulaisten palkat potilaiden, yhdistysten ja yliopiston maksettaviksi. Eräässä tapauksessa kavallus oli miljoonia euroja, ja siihen liittyi 180 tiliä, suurin osa niistä Sveistsissä. Ironista kyllä, kaksi rikoksiin osallistunutta professoria oli vastuussa tutkimusprojektien eettisyydestä. Professorit saivat vankeustuomion; samoin toisen poika, joka todettiin syylliseksi 23 rikokseen."

Nehän ovat olleet aikoinaan jakamassa tutkimusrahoja Suomen Akatemiassakin?

"paula"
[QUOTE="paula";30664111]Ai?
"Jotkut lääkärit ovat niin vaikutusvaltaisia, että lääkeyhtiöt saattavat antaa hiljaisen hyväksyntänsä, vaikka he täyttäisivät omat taskunsa muuhun tarkoitukseen annetulla rahalla. Suomalaiset neurologit omivat itselleen tutkimuskustannuksiin tarkoitetut rahat ja jättivät laboratoriokokeet ja tutkimusapulaisten palkat potilaiden, yhdistysten ja yliopiston maksettaviksi. Eräässä tapauksessa kavallus oli miljoonia euroja, ja siihen liittyi 180 tiliä, suurin osa niistä Sveistsissä. Ironista kyllä, kaksi rikoksiin osallistunutta professoria oli vastuussa tutkimusprojektien eettisyydestä. Professorit saivat vankeustuomion; samoin toisen poika, joka todettiin syylliseksi 23 rikokseen."

Nehän ovat olleet aikoinaan jakamassa tutkimusrahoja Suomen Akatemiassakin?[/QUOTE]

Why did my colleagues turn to crime? | The BMJ

Tuolla lisää samasta aiheesta.

"paula"
[QUOTE="paula";30664111]Ai?

Nehän ovat olleet aikoinaan jakamassa tutkimusrahoja Suomen Akatemiassakin?[/QUOTE]

Vuosia sitten huomasin, että monet suolistosairaat olivat migreeninestolääkityksellä... No, vuosien päästä satuin lukemaan tämän:

""Kun vertaan itseäni ja noita käypähoito suosituksia, olen hieman hämmästynyt. Minun henkilökohtainen kokemus taudista tähän asti on niin toisenlainen ja olen pärjännyt siis ilman lääkkeitä koko ajan. Kuitenkin minulla on ollut taudissa nuorena raju jakso: jouduttu leikkamaan abskessi ja ahtaumaa, tehty siis "ileitis terminalis cum abscessus" sekä oikeanpuoleinen hemicolektomia.

Miten paljon taudin lääkitseminen sitten rasittaa elimistöä, altistaa kaikille sivuvaikutuksille joita lääkkeissä on, tai mahdollisille yhteisvaikutuksille jne jne, sitä emme tiedä, jokaisen kohdallahan se vaste voi olla omista syistä toisenlainen kuin toisilla potilailla.

Mutta haluan vain sanoa, että vaikka tuo käypä hoito -dokumentti on monipuolisen ja kattavan näköinen ja vakuuttavan oloinen, ei sitä pidä lukea kuin jumalan sanaa, teidän kohtaloanne ei ole kirjoitettu siihen, aina se tauti ei mene tuon ohjeen mukaisesti.

Tuo käypä hoito -suositus on lääkäreille tehty tsekkauslista, jonka mukaan he ryhtyvät toimimaan oman harkintansa mukaan, jos aihetta on.

Minun kohdalla vaan on käynyt niin, että koska tauti ei ole oireillut, ei minua kukaan lääkärikään silloin 20-40 -vuotiaana valvonut enkä käynyt missään kontrolleissa, opiskelin ja perustin samalla perheen ja aloitin työelämän ja vaihdoin paikkakuntaa - lääkäreitä en edes huomannut ajatella tautini kannalta, kun ei tauti ole oirehtinut ihmeemmin (=vakavammin). En siksi ole ollut millään lääkityksillä koskaan. Onko minun vai systeemin aiheuttama "vahinko"? Viileä

Jokaisella meillä on oma tapamme sairastaa tätä tautiamme, sitä en halua kiistää - halusin vain julkituoda, että tuossa "käypä hoito" -paperissa ei ollut tätä minun tapaani hoitaa tautia - vaan siellä oli vaan aina se tapa, että pannaan päälle lääkitys, remission saavuttamisen hakemiseski, ja sitten ylläpitolääkitys remission ylläpitämiseksi.

Minä olen saanut remission pysymään yllä muilla tavoin.

Ja uskon, että en ole ainoa. Toivon, että nuoret, juuri Crohniin sairastuneet eivät mene paniikkiin, jos näkevät tuon käypä hoito -dokumentin. Ja toivon, että yhdistyksen tilaamissa tutkimuksissakin elämänlaadusta (kyselylomakkeissa jne) voisi löytyä joku kategoria, johon myös minun laillani taudin kanssa pärjänneet voisivat kirjata kokemuksiaan.

Nimittäin niissäkin kyselyjen kysymyksissä muokataan lukijan asenteita, ne ajatukset jäävät meidän Crohnia sairastavien päähän, ja sitten tulee ihmettelyjä ja kysymyksiä tyyliin: - miksei minulle määrätty lääkitystä, enkö saakaan parasta hoitoa, miksi tähyjen väli on 5 vuotta jne jne... (itse asiassa minua on tähystetty kerren, 10 vuotta sitten, kun ihmeteltiin sitä muutaman päivän akuuttia, suoli oli hyvän näköinen. Ei määrätty lääkitystä silloinkaan.)"

Hackenbush ei kai ole joutunut sairaalan sapuskoille pitkiksi aikoja. Niillähän ei tietääkseni kukaan ole tullut kuntoon, vaikka olisi kauan ollut "hoidettavana" osastolla. Tutkimuksia kyllä tehdään loputtomasti, mutta kunnollista ruokaa siellä ei ole tarjollakaan!

Ohjelma Fosfat i maten tuli vuosi sitten telkkarista ja löytyy yle a r k i s t o sta. Sen kun olisi nähnyt silloin, kun kuulin ekasta Phosporalilla tehdystä tutkimuksesta, kuinka sillä tuli munuaisvaurio... Mut eipä niitä kaikkia kukaan tiedä ajoissa;-(

Siis tuon tekstin siirsin toisaalta, koska oli lukittu koko ketju. Vuosilukua en muista, mutta saattaa olla jo 10 vuotta--.

kerro mummollekin
Miksi et käytä mantelijauhetta ruoanlaitossa? Siitähän saa runsaasti magnesiumia ja samalla proteiiniakin.

MUTTA kuka VASTAA siitä, että esimerkiksi nukahtamis. ja unilääkkeet aiheuttavat peruuttamattomia vaurioita hermostoon? J0kuhan nekin määräsi aikoinaan... Mihin tietoon se perustui?

Väitös: Unilääkkeiden ja rauhoittavien käyttö voi vahingoittaa vanhusten muistia ja älyä pysyvästi | Yle Uutiset | yle.fi

Ei niistä muuten tulis dementikkoja:-(

Yhteistyössä