Saako päiväkodin henkilökunta huutaa lapsille?

• Viestiketjun aloittaja ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti
kjgug
Ennen vanhaan sääntöjen rikkomisesta tuli solkipäätä ja urakalla, ja silti ihan terveiksi aikuisiksi pääosin silti kasvettiin (kuten nykyäänkin).

Ei voi kun kummastella tätä nykyajan asennetta, että lapsi menee rikki jo ihan pienestä huutamisesta. Ei todellakaan mene, ja kestää sen ja vielä vaikka kuinka paljon enemmän. Hetkellinen paha olo (usein ihan ansaitusti...) siitä kyllä tulee, mutta ei se mihinkään rikkimenoon johda.

wwx
Ennen vanhaan sääntöjen rikkomisesta tuli solkipäätä ja urakalla, ja silti ihan terveiksi aikuisiksi pääosin silti kasvettiin (kuten nykyäänkin).

Ei voi kun kummastella tätä nykyajan asennetta, että lapsi menee rikki jo ihan pienestä huutamisesta. Ei todellakaan mene, ja kestää sen ja vielä vaikka kuinka paljon enemmän. Hetkellinen paha olo (usein ihan ansaitusti...) siitä kyllä tulee, mutta ei se mihinkään rikkimenoon johda.
Melko huono peruste sille että joku pitäisi olla sallittua siksi että osa (ei ollenkaan kaikki) ovat kasvaneet siitä huolimatta terveiksi aikuisiksi.

Sinänsä samaa mieltä että lapsen on hyvä oppia että kaikki aikuiset eivät tervepäisiä ole ja reakoivat esim. turhautumiseen korottamalla ääntä tms. eikä siitä kannata mieltään pahoittaa.

"lastenhoitaja"
Taisit vähän vetää överiks koko jutun? Menit sinne IHAN toiseen ääripäähän?

Tottakai pitää komentaa ja olla tiukkana, mutta hyviin tapoihin ei kuulu alkaa riekkumaan mitättömistä pikkuasioista ja isommatkin asiat voi varmaan aikuinen ihan asiallisesti selvittää lapselle, huutamisen sijaan.

Tuo asia on jo käyty läpi että joskus palaa proppu ja suusta saattaa tulla sammakoita tai muuta. Silloin voi pyytää anteeksi niin lapsi kuin vanhempikin. Miksi vain lapsen tulisi pyytää anteeksi. Eikö se ole melko tekopyhää ja jopa huono malli jos vanhemmat voivat luistaa tästä? Kyllä vanhemmatkin tekevät virheitä ja lapsen on ihan hyvä tietää se!

En mä ainakaan koe mitään mielipahaa jos mun lasta komennataan asiallisesti.
Ihan vain näin selvennykseksi, koska itse tuon leijonanarttu efektin otin esiin ensin.

Tottakai kouluissa ja tarhoissa tehdään kuten opet käskee, tuohan on ihan selvä asia.
Ne jotka siitä valittavat ovat varmaan todella pieni vähemmistö.
Äänen korottaminen ja siinä mielessä huutaminen satunnaisesti _asiasta_ ei vahingoita lasta. Asia erikseen lapset jotka on kasvatettu kokonaan ihan oikeasti huutamalla, johon liittyy yleensä myös lapsen uhkailu ja kaikenlainen asiaton nimittely. En usko ap;n selitystä siitä että opettaja olisi tällä tapaa asiattomasti lapselle huutanut ja vielä ilman pienintäkään syytä. Pientä suodatinta niitten 6-vuotiaidenkin juttuihin. "sinä ala painua niillä legoillasi leikkimään siitä" tämä on kyllä melkoisen hulvaton, ihan jo lausemuotona. Kuulostaako enempi yliopiston käyneen opettajan puheelta vai 6-vuotiaan... hmmmm..

Aikuinen pyytää anteeksi jos on toiminut väärin. Mielestäni ei ole väärin korottaa ääntä, jos nätti puhe ei ole mennyt perille. Jokaisella omansa.

[QUOTE="lastenhoitaja";30407541]Äänen korottaminen ja siinä mielessä huutaminen satunnaisesti _asiasta_ ei vahingoita lasta. Asia erikseen lapset jotka on kasvatettu kokonaan ihan oikeasti huutamalla, johon liittyy yleensä myös lapsen uhkailu ja kaikenlainen asiaton nimittely. En usko ap;n selitystä siitä että opettaja olisi tällä tapaa asiattomasti lapselle huutanut ja vielä ilman pienintäkään syytä. Pientä suodatinta niitten 6-vuotiaidenkin juttuihin. "sinä ala painua niillä legoillasi leikkimään siitä" tämä on kyllä melkoisen hulvaton, ihan jo lausemuotona. Kuulostaako enempi yliopiston käyneen opettajan puheelta vai 6-vuotiaan... hmmmm..

Aikuinen pyytää anteeksi jos on toiminut väärin. Mielestäni ei ole väärin korottaa ääntä, jos nätti puhe ei ole mennyt perille. Jokaisella omansa.[/QUOTE]

Kylläpä osa näkee tosi kapeakatseisesti ap:n kertoman tilanteen. Ei voi kuin ihmetellä. :D Siis onhan siinä tilanteessa muutkin kuin "häirikkölapsi" ja hoitaja! Millaista mallia huutaminen, osoittelu ja ryhmästä ulos käskeminen antaa lapsille? Noinko on okei toimia kun joku keskeyttää ja ottaa päähän..?
Aikuisten maailmassakaan ei ole tapana huutaa kun vaikka kokous keskeytyy tekstiviestin ääneen tai joku tulee kipeänä paikalla ja niiskuttaa kokoajan. Miten itse reagoisit jos sinulle/kollegallesi esimies alkaisi huutamaan jos puhelin soisi kesken palaveria? Olisiko kohteliasta ja aikuismaista käytöstä? Kokisitko oikeudenmukaisena, että siksi sinut/kollegasi poistettaisiin palaverista muiden edessä?

Lispetti harmaana

Kannattaako se huutaminen, onko siitä hyötyä?

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Lispetti harmaana
[QUOTE="lastenhoitaja";30407541]Äänen korottaminen ja siinä mielessä huutaminen satunnaisesti _asiasta_ ei vahingoita lasta. Asia erikseen lapset jotka on kasvatettu kokonaan ihan oikeasti huutamalla, johon liittyy yleensä myös lapsen uhkailu ja kaikenlainen asiaton nimittely. En usko ap;n selitystä siitä että opettaja olisi tällä tapaa asiattomasti lapselle huutanut ja vielä ilman pienintäkään syytä. Pientä suodatinta niitten 6-vuotiaidenkin juttuihin. "sinä ala painua niillä legoillasi leikkimään siitä" tämä on kyllä melkoisen hulvaton, ihan jo lausemuotona. Kuulostaako enempi yliopiston käyneen opettajan puheelta vai 6-vuotiaan... hmmmm..

Aikuinen pyytää anteeksi jos on toiminut väärin. Mielestäni ei ole väärin korottaa ääntä, jos nätti puhe ei ole mennyt perille. Jokaisella omansa.[/QUOTE]

Noh, sä vedät omia johtopäätöksiä tuosta aapeen kertomasta tilanteesta.
Samoin voin tehdä minä; tarhan täti unohti käydä läpi vilkkaan lapsen kanssa, ENNEN lukuhetkeä, mitä häneltä odotetaan.

Eipä tuota voi varmaksi sanoa kumman suusta tuollaista tulee. Olen minä pahemminkin kuullut sanottavan kävellessäni tarhan pihan ohi. Ja ihan oli vakiohenkilökuntaa.

Lispetti harmaana
Kylläpä osa näkee tosi kapeakatseisesti ap:n kertoman tilanteen. Ei voi kuin ihmetellä. :D Siis onhan siinä tilanteessa muutkin kuin "häirikkölapsi" ja hoitaja! Millaista mallia huutaminen, osoittelu ja ryhmästä ulos käskeminen antaa lapsille? Noinko on okei toimia kun joku keskeyttää ja ottaa päähän..?
Aikuisten maailmassakaan ei ole tapana huutaa kun vaikka kokous keskeytyy tekstiviestin ääneen tai joku tulee kipeänä paikalla ja niiskuttaa kokoajan. Miten itse reagoisit jos sinulle/kollegallesi esimies alkaisi huutamaan jos puhelin soisi kesken palaveria? Olisiko kohteliasta ja aikuismaista käytöstä? Kokisitko oikeudenmukaisena, että siksi sinut/kollegasi poistettaisiin palaverista muiden edessä?
Aivan totta!

Voi olla että tarhakaverit ajattelivat jotakin muuta kuin sitä satua tilanteen jälkeen.

ONON! Miks niputtaa vain yhtä kun voi niputtaa koko ryhmän kerralla. Tietävätpähän mitä seuraa jos liikahtaa paikaltaan tai avaa suunsa.:D Täällä määrää aikuinen ja muut pitää saa turpansa kiinni.:D
No kyllä - kuri ennen kaikkea! Ja onhan tuo parempi, kun se vaihtoehto näin 2014-luvulla että heittäisi lapsen seinään niin kun torvelo muistutti:LOL: ei sais nauraa, mutta ei tällä voi kun nauraa..

LaMamanMorbid
No kyllä - kuri ennen kaikkea! Ja onhan tuo parempi, kun se vaihtoehto näin 2014-luvulla että heittäisi lapsen seinään niin kun torvelo muistutti:LOL: ei sais nauraa, mutta ei tällä voi kun nauraa..
No tänä päivänä henki on se, että äänensä korottamisestakin tulee kohta kuuleminen. Lapseen koskeminenkin saattaa jokusen ajan kuluttua olla luvan varaista...yksi vasu-keskustelujen aihe. :)

No tänä päivänä henki on se, että äänensä korottamisestakin tulee kohta kuuleminen. Lapseen koskeminenkin saattaa jokusen ajan kuluttua olla luvan varaista...yksi vasu-keskustelujen aihe. :)
Vaaratilanteissa pitää käyttää ääntä, miten muuten saat varmimmin jonkun lapsen lopettavan vaikka toisen kuristamisen kun lähdet siihen väliin niin siinä menee kuitenkin se pari sekunttia. Mun mielestä tuo on pilkunviilausta.
Huutaminen satutuokion keskeytyksestä on ihan ylireagointia ja epäammattimaista, mistä ei tuu vasuja vaan ihan varoitus tai irtisanominen jatkuessaan. :) Päikyn tädit ei ole missää erikoisasemassa.

LaMamanMorbid
Kyllä se huutokin varmaan aikuistenkin kesken jossain kohtaan alkaa jos joku toistuvasti häiritsee omalla käytöksellään kokouksen kulkua....useista kauniista huomautuksista riippumatta. Arvaapa kuinka monta kertaa lapsille saa joissain ryhmätilanteissa huomauttaa.. niin ja toki, lapset on lapsia ja blaa blaa, mutta kyllä siihen käämit ajoittain menee.

Kyllä se huutokin varmaan aikuistenkin kesken jossain kohtaan alkaa jos joku toistuvasti häiritsee omalla käytöksellään kokouksen kulkua....useista kauniista huomautuksista riippumatta. Arvaapa kuinka monta kertaa lapsille saa joissain ryhmätilanteissa huomauttaa.. niin ja toki, lapset on lapsia ja blaa blaa, mutta kyllä siihen käämit ajoittain menee.
Ai, mä en edes voi kuvitella että huutaisin tai joku huutais mulle muuta kun yksityiselämässä, siis aikuisten kesken.
Niin menee, mutta siitä sitten pyydetään anteeksi (hoitajahan oli kieltäytynyt siitä) kaikin puolin huonosti hoidettu tilanne hoitajalta.

ihmetyttää
Tuntuu kyllä näin äidistä aika hurjalle että täällä tuntemattomat ihmiset on tehnyt ihan tavallisesta kuusivuotiaasta pikkupojasta koko päiväkotia terrorisoivan kauhukakaran joka valehtelee ja hyppii aikuisten silmille. Tilanne oli mennyt niinkuin alussa kuvasin. Ja onhan se nyt vallan kamalaa jos ei pienellä ihmisellä ole oikeutta ilmaista mielipahaa tai mielipidettään huutamisesta. En ole edelleenkään sanonut ettekö lapsia saa kieltää tai opastaa toimimaan oikein tai että lapsi olisi tuosta tilanteesta traumaa saanut. Alunperin oli tarkoitus kysyä onko tuollainen lapsille kilahtaminen ihan normaalia toimintaa päiväkodissa. Ja ymmärrän senkin että kyllä voi aikuinenkin kuormittua liikaa ja se purkautua noinkin sitten. Pyysin tätä ihmistä kertomaan mulle mitä keinoja on käyttänyt ennen kilahtamista saadakseen pojan olemaan paikallaan ja hiljaa. Vastausta en ole saanut. Oli lapsen kanssa puhunut tästä mutta ei ollut pyytänyt anteeksi. Pojalle oli kyllä tehty selväksi että keskeyttää ei saa ja että jokaisella on oikeus huutaa joskus. Ja poika oli tiennyt tehneensä väärin sekä pyytänyt anteeksi. Sanottuaan ettei lapsille saa huutaa, oli vastaus ollut ettei mulle puhuta noin koska olen aikuinen. Mitä lapsi oppi? Teki väärin, pyysi anteeksi, erehtyi kertomaan oman mielipiteensä ja sai kuulla ettei sillä ole mitään merkitystä koska hän on lapsi. Alunperinkin poika toimi normaalin kuusivuotiaan tavoin eli hetken mielijohteesta tuli leikit mieleen ja siinä se. Lapset on luotu leikkimään, he ovat ajattelemattomia ja vielä koulussakin sitä keskittymistä opetellaan. Itse olen jo tapauksen kuitannut, asia on sovittu, en tunne inhoa enkä muutakaan kielteistä kyseistä henkilöä kohtaan. Se mitä en ymmärrä on että täällä aikuiset ihmiset tekee pikkupojasta automaattisesti valehtelijan kun taas tarhan täti on käyttäytynyt oikein ja puhuu totta. Mitä syytä lapsella olisi valehdella tuollaisesta asiasta?

Vie ras
Nää on just näitä vanhempia jotka lässyttää lapsillensa. Niistä lapsista tulee "tuossa toisessa ketjussa lasta kiusataan päiväkodissa" kiusaajia. Kukaan ei aseta lapselle kunnon rajoja. Olen elävässä elämässä törmännyt usein näihin lässyttäjä vanhempiin. Siinä viedään vanhempia kuin pässiä narussa. Parasta on kun annetaan myös muiden ihmisten kärsiä kun ei aseteta rajoja vaan ollaan hyvää pataa lapsen kanssa. Esim. pojan kerhossa yksi lapsista ei suostunut tekemään niin kuin ohjaajat pyysivät (vanhemmat vielä tässä vaiheessa mukana). Isä vieressä "teeppäs Pertti nyt niin kuin sanotaan". Muut lapset odottavat, että Pertti suostuisi tekemään. Pertti vaan makaa maassa. Siinä sitten isä tovin yritti suostutella Perttiä hommiin mutta ei. Teki mieli käydä Pertti nostamasta sieltä maasta ja sanoa, että nyt liikettä. Mutta ei kun ei saa vaan lapsi pitää saada lässytyksen voimalla tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetyttää;30407930:
Tuntuu kyllä näin äidistä aika hurjalle että täällä tuntemattomat ihmiset on tehnyt ihan tavallisesta kuusivuotiaasta pikkupojasta koko päiväkotia terrorisoivan kauhukakaran joka valehtelee ja hyppii aikuisten silmille. Tilanne oli mennyt niinkuin alussa kuvasin. Ja onhan se nyt vallan kamalaa jos ei pienellä ihmisellä ole oikeutta ilmaista mielipahaa tai mielipidettään huutamisesta. En ole edelleenkään sanonut ettekö lapsia saa kieltää tai opastaa toimimaan oikein tai että lapsi olisi tuosta tilanteesta traumaa saanut. Alunperin oli tarkoitus kysyä onko tuollainen lapsille kilahtaminen ihan normaalia toimintaa päiväkodissa. Ja ymmärrän senkin että kyllä voi aikuinenkin kuormittua liikaa ja se purkautua noinkin sitten. Pyysin tätä ihmistä kertomaan mulle mitä keinoja on käyttänyt ennen kilahtamista saadakseen pojan olemaan paikallaan ja hiljaa. Vastausta en ole saanut. Oli lapsen kanssa puhunut tästä mutta ei ollut pyytänyt anteeksi. Pojalle oli kyllä tehty selväksi että keskeyttää ei saa ja että jokaisella on oikeus huutaa joskus. Ja poika oli tiennyt tehneensä väärin sekä pyytänyt anteeksi. Sanottuaan ettei lapsille saa huutaa, oli vastaus ollut ettei mulle puhuta noin koska olen aikuinen. Mitä lapsi oppi? Teki väärin, pyysi anteeksi, erehtyi kertomaan oman mielipiteensä ja sai kuulla ettei sillä ole mitään merkitystä koska hän on lapsi. Alunperinkin poika toimi normaalin kuusivuotiaan tavoin eli hetken mielijohteesta tuli leikit mieleen ja siinä se. Lapset on luotu leikkimään, he ovat ajattelemattomia ja vielä koulussakin sitä keskittymistä opetellaan. Itse olen jo tapauksen kuitannut, asia on sovittu, en tunne inhoa enkä muutakaan kielteistä kyseistä henkilöä kohtaan. Se mitä en ymmärrä on että täällä aikuiset ihmiset tekee pikkupojasta automaattisesti valehtelijan kun taas tarhan täti on käyttäytynyt oikein ja puhuu totta. Mitä syytä lapsella olisi valehdella tuollaisesta asiasta?
:hug: Elä välitä, täällä aina tulee aloittajille kuraa niskaan, monille tää on sellainen piilovittuilun paikka. Lapsesi toiminnassa ei ollut mtn moitittavaa, perusarkea lasten parissa työskenteleville. Jos hoitaja edelleen käyttäytyy asiattomasti niin älä enää tulkitse vaan selvitä hänen kanssaan tai soita johtajalle.

wwx
Kukaan ei aseta lapselle kunnon rajoja. Olen elävässä elämässä törmännyt usein näihin lässyttäjä vanhempiin. Siinä viedään vanhempia kuin pässiä narussa.
Huutamisella ja rajojen asettamisella on hyvin vähän tekemistä keskenään. Normaalissa tilanteessa edes äänen korottamisesta ei ole mitään hyötyä, ellei puhuta tilanteista joissa esim. hälyä on muutenkin niin paljon että sanoman perille meno tarvitsee kuuluvaa puheääntä.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetyttää;30407993:
Kiitti, Happygirl. En todella arvannut asian paisuvan näin isoksi. Mutta hyvä että keskustelua oli, puolelta jos toiselta.
nyt kun lukaisin tarkemmalla silmällä niin pisti silmään tuo "jokaisella on oikeus huutaa joskus" :O Onko se tämän päivän lastenhoidon tasoa? Että ammatti-ihmiset tuolla karjuvat kun mitkäkin keskenkasvuiset kakarat lapsille? Jos noin on sanottu, niin mä oisin sinuna pienesti raivonnut D:

Yhteistyössä