[QUOTE="lastenhoitaja";30407209]Niinpä. Kyllä tulee olemaan vaikeeta elämässä, jos ei yhtään kestä edes sitä että ääntä korotetaan kun itse tekee väärin. Ja on aina siitä odottamassa anteeksipyyntöä, vaikka oikeasti vaan pitäisi itse pyytää anteeksi ja miettiä omaa käytöstä jatkossa. Olen minäkin lapsena itkenyt jos on huudettu kun olen möhlinyt, mutta olen ansainnut sen, se on jäänyt muistiin ja käytös on parantunut. Enkä ole traumatisoitunut tai muutakaan hömppää mitä nykyvanhemmille toitotetaan.
Milloin ihmeessä äänen korottamisesta tai huutamisesta on tullut asia, jota pitäisi aina ja automaattisesti pyytää anteeksi ihan kaikissa tilanteissa? Kun kyse ei tässäkään ole mistään toistuvasta aiheettomasta raivoamisesta, vaan ihan aiheesta on ääntä korotettu.
Kyllä se poika tulee kuulemaan sitä huutoa sitten viimeistään armeijassa, tosin harva sitäkään nykyään kestää kun on ekat 18 vuotta on kaikelta varjeltu. Ja työpaikalla kun sössit niin huutia voi sielläkin pomolta tulla. Se on hyvä vaan jos lapsesta asti on sen verta asiaan karaistunut, ettei lösähdä löysät housuun heti kun sanotaan jostain asiasta tiukemmin. Mutta onhan näitä nykyvanhempia, jotka soittelee jopa sinne armeijaan ja täysi-ikäisen lapsen pomollekkin, kun mussukkaa ei ole kohdeltu silkkihansikkain....
Kyllä minustakin tuntuu äitinä pienesti pahalle, jos lapseni itkee kun häntä on tiukasti jostain komennettu. Mutta kyllä se on karhunpalvelus jos siinä kohtaa lähtee aina lapsen puolesta asiaa selvittelemään ja kaikesta pienestäkin lapselle anteeksipyytelyjä vaatimaan. Leijonaemous voi toisilla mennä hippasen liian pitkälle, jolloin se kääntyy jo itseään vastaan. Monet vanhemmat opettaa tuollaisella lapselle esim. sen, että auktoriteettejä EI tarvitse kunnioittaa, eli esim. niitä opettajia koulussa. Vaikka oikeasti sen kyllä pitäisi mennä niin, että koulussa määrää ja häärää ope, eikä se ole vanhemman asia niihin sääntöihin ja asioihin puuttua, ellei kyseessä ole joku oikeasti vakava rikkomus opettajan puolelta. Jos ope sanoo että sä jäät koulun jälkeen tekemään nämä ylimääräiset tehtävät tähän koska sä et ollut tehnyt kotiläksyjä, niin sitten se on niin. Mutta voivoi, eihän tämä nykyvanhemmalle käy... tulee lapselle paha mieli ja ties mitä.[/QUOTE]
Taisit vähän vetää överiks koko jutun? Menit sinne IHAN toiseen ääripäähän?
Tottakai pitää komentaa ja olla tiukkana, mutta hyviin tapoihin ei kuulu alkaa riekkumaan mitättömistä pikkuasioista ja isommatkin asiat voi varmaan aikuinen ihan asiallisesti selvittää lapselle, huutamisen sijaan.
Tuo asia on jo käyty läpi että joskus palaa proppu ja suusta saattaa tulla sammakoita tai muuta. Silloin voi pyytää anteeksi niin lapsi kuin vanhempikin. Miksi vain lapsen tulisi pyytää anteeksi. Eikö se ole melko tekopyhää ja jopa huono malli jos vanhemmat voivat luistaa tästä? Kyllä vanhemmatkin tekevät virheitä ja lapsen on ihan hyvä tietää se!
En mä ainakaan koe mitään mielipahaa jos mun lasta komennataan asiallisesti.
Ihan vain näin selvennykseksi, koska itse tuon leijonanarttu efektin otin esiin ensin.
Tottakai kouluissa ja tarhoissa tehdään kuten opet käskee, tuohan on ihan selvä asia.
Ne jotka siitä valittavat ovat varmaan todella pieni vähemmistö.