Rahankäyttö, pärjäisittekö

• Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti
"vieraana"
Jos tarvitsee autoa työssään, niin silloin saa myös kilometrikorvaukset jotka kattavat bensamenot ja ylikin jää. Eli ei, ei se ole "semmoista".

Huono tekosyy siis tuokin.
Jotkut käy työssä vähän kauempana kotoa. Työnantaja maksaa kyllä työssä kertyvät kilsat mutta ei työmatkoja. Niistä saa verotuksessa tehdä vähennyksen mutta kyllä siitä itsellekin kertyy maksettavaa.

Kaikkien työpaikka ei ole polkupyörämatkan tai bussimatkan päässä vaan kauempana.

"vieraana"
Ai jollain pienellä kotterolla, jonka ratissa voi vaan toivoa, ettei hirvi satu eteen tai että aura-auto on ehtinyt edelle? :D
Kannattaisi opetella ajamaan... ;) Mä olen aina pärjännyt tällä maallakin niillä pikkunotteroilla kesät talvet, vaikka aurat on välillä päivänkin hukassa... Minusta on surullista, että liikaa luotetaan niihin hienoihin autoihin, eikä ajotaitoon. Se hirvi tulee ihan samalla tavalla sen tulterän citymaasturinkin lasista sisälle, jos on tullakseen.

"vieraana"
Kummaksuttaa täällä useat keskustelut rahan riittävyydestä ja varsinkin siitä miten jotkut voivat olla tiukoilla varsin suurillakin tuloilla.
Parhaimpia poimintoja keskusteluista.

"meillä on 3 lasta ja tienaamme 5000€ käteen, kaikki menee asumiskulut vievät ison osan 1500€"

"meillä tulot 4000€ asutaan vuokralla 700€ säästöön saadaan 100€/kk"

Kertokaa mitä hittoa?
Meillä on 3 lasta yhteistulot netto 5000€, pakolliset kulut asumisineen 200m2 okt.ssä ja autoineen n 3000€ joka kk jää 2000€.
Minkä ikäisiä sun lapset ovat? Lasten menot mm. harrastusmenot ja muu kulutus kasvaa iän mukana. Pieniin lapsiin ei mene paljoa rahaa mutta vaikka 3 teini-ikäistä niin toi 3000/kk asumiseen, autoihin, vakuutuksiin, harrastuksiin, vaatteisin yms alkaa olla toinen juttu.

lj
[QUOTE="vieraana";30403892]No se on pienituloisena tosi helppo neuvoa miten isompituloisten pitäisi rahojaan käyttää. Tosiasia kuitenkin on että elämäntapainflaatio helposti tekee sen että vaikka tulot kasvavat säästöön ei jää sen enempää koska ihminen on tosi kekseliäs löytämään uusia tarpeellisia kohteita rahoilleen.

Kaikki ei varmasti ole ehdottoman välttämätöntä ja ilmankin pärjäisi, mutta kuinka moni haluaa kituuttaa jos rahaa kuitenkin on on ostaa jotain kalliimpaa ja vaikka matkustaa?

Se mikä olisi absoluuttinen minimisumma millä pärjää ja minkä verran normaalikuukautena käyttää rahaa on useimmilla kuitenkin eri asia. Esim. meillä maksettiin asuntolainaa tosi nopeasti pois ja tehtiin paljon ylimääräisiä lyhennyksiä. Rahaa tulloin muuhun ylimääräiseen ei kamalasti ollut. En silti laskisi tuota koko lyhennysmäärää "pakolliseksi menoksi" koska pienempiäkin lyhennyksiä olisi voinut tehdä.

Nyt kun lainaa ei enää ole rahaa jää enemmän säästöön mutta kulutan myös enemmän kuin aikaisemmin. Ostan lapsille kivoja vaatteita, ulkovaatteet parasta laata mitä tiedän. Siksi että voin tehdä niin ja koen saavan rahalle vastinetta. Voisin ehkä edelleen etsiä vaatteet kirpparilta mutta en halua käyttää siihen aikaa kun ei ole pakko.[/QUOTE]

Mä nyt en ole kovinkaan pienituloinen mutta kommentoin tuota elämäntapainflaatiota
Tämä on täysin totta kun tulot nousevat järki häviää, puhun kokemuksesta.
4500€ nettotulot itsellä ja kyllä en mitenkään outona pitänyt esim sitä että kulutin 12-15000€ vuodessa ruokaan yksin. nyt vanhempana ja viisaampana sama summa olisi ehkä 4000€

Hui kamala
Kerropa minulle iso auto (7-paikkainen), joka on tehokas ja turvallinen, joka kulkee 6l /satasella?
Tarvitseko todella työmatka-ajoihin 7 paikkaisen auton? Minkä ihmeen takia?? Jos perheessä on oikeasti noin paljon lapsia, niin kai edes se toinen auto voisi olla normaalin kokoinen?

Ja toisaalta.. jos hommaa jalkapalloliigallisen lapsia, niin on joka tapauksessa kusessa rahojensa kanssa. Silloin(kin) on ihan turha valittaa niiden riittävyyttä. Itse valittu helvetti.

..............
[QUOTE="vieraana";30403909]Minkä ikäisiä sun lapset ovat? Lasten menot mm. harrastusmenot ja muu kulutus kasvaa iän mukana. Pieniin lapsiin ei mene paljoa rahaa mutta vaikka 3 teini-ikäistä niin toi 3000/kk asumiseen, autoihin, vakuutuksiin, harrastuksiin, vaatteisin yms alkaa olla toinen juttu.[/QUOTE]

Siinä vaiheessa kun lapset ovat teinejä asuntolaina on maksettu eli sieltä jää 700€/kk käyttöön silti tilanne ei muutu mihinkään, ja sehän on aivan lapsista riippuvaista haluavatko harrastaa jotain vai ei, kaikkihan eivät harrasta mitään.

hmmm..
Tarvitseko todella työmatka-ajoihin 7 paikkaisen auton? Minkä ihmeen takia?? Jos perheessä on oikeasti noin paljon lapsia, niin kai edes se toinen auto voisi olla normaalin kokoinen?

Ja toisaalta.. jos hommaa jalkapalloliigallisen lapsia, niin on joka tapauksessa kusessa rahojensa kanssa. Silloin(kin) on ihan turha valittaa niiden riittävyyttä. Itse valittu helvetti.
Samaa naureskelin vähän ontuu selitykset, järkevällä rahankäytöllä työmatka autona olisi joku keskikokoinen bensamoottorilla varustettu uudehko auto, kulutus 5-6l, verot + vakuutukset pienenisivät ja polttoainekulut tippuisivat, samoin noiden arvonalennus on todella pientä verttattuna isokoneisiin.
Ja ukolla olisi sitten se tila auto.

4henk
Meillä tulot yhteensä (ennen veroja) 1700e + n.200e asumistuki. Vuokra on n. 750e + vesi ja sähkö. Vesimaksu tulee 3kk välein ja n.57e sähkö taas 11e plus siirto. Auton vakuutus tulee 4krt vuodessa.Sossusta saataisiin rahaa muutama satanen kuukaudessa, mutta ei haeta, koska pärjätään hyvin näinkin. Rahaa ei säästöön jää, mutta ensivuonna olisi tarkoitus ainakin muutama kymppi kuukaudessa säästöön laittaa.

viera.s
Niin. Pienituloiset eivät koskaan ymmärrä, että suurempituloisilla on korkeampi elintaso ja näin ollen kalliimmat menot. Kulutustottumukset ovat täysin erilaiset ja kokemus rahamäärästä, jolla pärjää on erilainen. Mitä suuremmat tulot, sitä suuremmat menot.
Tottakai pienituloiset ymmärtää, että suurempituloisilla on korkeampi elintaso. :D Sitä vaan on minun ollut ihan kulloisestakin tulotasosta riippumatta ollut vaikea ymmärtää, miksi vähempi ei tarvittaessa riitä. Miksi koetaan tyytymättömyyttä tai on taloudenhallintavaikeuksia, vaikka tulotaso olisi oikeasti ihan hyvä. Ei siis osata sopeuttaa elintasoa tulotasoon ja olla tyytyväisiä vähemmälläkin.

Johtuukohan tämä siitä, ettei olla koskaan oltu pienituloisia? Vai voiko tuollainen ilmiö käydä myös sellaiselle, joka on kituuttanut vuosia opintotuella mutta tulotason noustua ei enää osaakaan pärjätä pienemmällä rahamäärällä?

Minua ei vanhemmat opiskeluaikana juurikaan taloudellisesti tukeneet. Pääosin tämä oli minulle ihan ok, aivan hetkittäisiä katkeruuden tuntemuksia tiukimmilla hetkillä oli. Mutta onkohan oikeasti kuitenkin karhunpalvelus lapsille työntää se kultalusikka suuhun ja turvata korkea elintaso myös siinä elämänvaiheessa, jossa useimmat oppivat tulemaan vähällä toimeen?

Me olemme siis ihan hyvätuloisia nykyään ja säästöön on jäänyt pari tonnia kuussa nettotulojen ollessa 4500 - 5000. Nyt rakennamme taloa ja jatkossa suurin osa ylimääräisistä menee lainanlyhennyksiin, aiomme maksaa lainat melko ripeästi pois. Mitään muuta järkevää käyttöä ylimääräisille rahoille en oikein keksikään. Matkustellaan toki nykyään, mutta ihan jo vapaa-ajan rajallisuuden vuoksi siihenkään ei voi älyttömästi törsätä.

joopa joo
[QUOTE="vieraana";30403908]Kannattaisi opetella ajamaan... ;) Mä olen aina pärjännyt tällä maallakin niillä pikkunotteroilla kesät talvet, vaikka aurat on välillä päivänkin hukassa... Minusta on surullista, että liikaa luotetaan niihin hienoihin autoihin, eikä ajotaitoon. Se hirvi tulee ihan samalla tavalla sen tulterän citymaasturinkin lasista sisälle, jos on tullakseen.[/QUOTE]

Noh, päivystyksessä työssäolevana voin sanoa, ettei näin ole.

sdsad
Samaa naureskelin vähän ontuu selitykset, järkevällä rahankäytöllä työmatka autona olisi joku keskikokoinen bensamoottorilla varustettu uudehko auto, kulutus 5-6l, verot + vakuutukset pienenisivät ja polttoainekulut tippuisivat, samoin noiden arvonalennus on todella pientä verttattuna isokoneisiin.
Ja ukolla olisi sitten se tila auto.
Minä rakastan ajaa isolla hyvällä autolla, joten miksi antaisin sen miehelle ajoon? Lisäksi ajan pidempää matkaa, epämääräisempiin aikoihin (esim. keskellä yötä), joten minä siitä saan suuremman hyödyn.
Eikä se ole rahasta kiinni, vai olenko sanonut jossain niin? Tämä on niitä elämänvalintoja. Halvempaa olisi esim. asua muualla kuin isossa vanhassa talossa järven rannalla, mutta siitäkin olen valmis maksamaan :)

sdasd

Etkö ymmärrä lukemaasi? Toinen automme on tavallinen farkku, jopa vissiinpalstamamman mielestä normaali auto? Eikä meillä ole kuin 4 lasta eli ei mikään surperhe sentään olla.
Ja edelleen kysyn, missä olen valittanut rahojen riittävyyttä?? Rahat riittää oikein hyvin ja jääkin ihan mukavasti (tosin ei niin paljoa kuin ap:llä, mutta elämämme prioriteetti nro 1 ei ole säästää vaan elää nyt ja nauttia hetkestä.

sdfasd
[QUOTE="Mies..";30403931]Lähes kaikki nyky dieselit menevät hyvin lähelle, mulla on superB vm 2010 joka siis on lähes isoin sedan markkinoilla ja kulutus on nyt 5,1l/100km[/QUOTE]

No tässä oli kai puhe tila-autoista eikä jostain skodasta.

Teillä on poikkeukselliset isot bensakulut, ei varmaan kovin monella mene noin paljoa. Järjetöntä laittaa joka kuukausi 500 euroa bensaan! Sehän tarkoittaa 6 litran keskikulutuksella (todnäk tuo on matka-ajoa?) noin 5 200 kilometrin ajoja JOKA KUUKAUSI! 180 kilometriä päivässä tai 250km/arkipäivä. Ei ihmekään jos ei jää enää muuhun "porsasteluun" rahaa.
Meillä menee sama (Plus lisät) eikä edes joka toinen/kolmas päivä autoa ylipäätään käynnistetä...

?????
Minä rakastan ajaa isolla hyvällä autolla, joten miksi antaisin sen miehelle ajoon? Lisäksi ajan pidempää matkaa, epämääräisempiin aikoihin (esim. keskellä yötä), joten minä siitä saan suuremman hyödyn.
Eikä se ole rahasta kiinni, vai olenko sanonut jossain niin? Tämä on niitä elämänvalintoja. Halvempaa olisi esim. asua muualla kuin isossa vanhassa talossa järven rannalla, mutta siitäkin olen valmis maksamaan :)
Niin, ajattele. Sä saisit samalla rahalla Helsingistä yksiön, etkä tarviis autoa lainkaan. Se, se vasta elämää olisi :)

AS
Täällä on ihme asenne kaikkeen.
Kun kerron, mitä tulee ja menee, ihmetellään, että miten voi mennä bensaan niin paljon rahaa. Tai miksi tarvitaan kahta autoa.
Kun kerron, että kumpikin tarvitsee sitä työssään, kerrotaan, että siitähän saa hei kilometrikorvaukset. No niinhän siitä saa. Ne on varmaan laskettu tuloihin ja sitä bensaa menee silti ihan yhtäpaljon.
On paska tyyppi, jos ei käy töissä.
On paska tyyppi, kun käy töissä, jossa tarvitsee autoa. Tai vähintäänkin toista autoa siksi, että lasten kuljetus voitaisiin hoitaa bussilla. Viis siitä, että siihen tahrautuisi aikaa 3- 4 tuntia päivässä 30 minuutin sijaan.
On typerää asua jossain muualla, kuin Helsingin ydinkeskustassa, koska sielä ei tarvi autoa. Pitäisköhän meidän kaikkien linnottautua kallion yksiöihin?

On kyllä erikoista...

"Mies.."
No tässä oli kai puhe tila-autoista eikä jostain skodasta.
Huomasitko niin kirjoitin lähes jokainen nykydiesel.
Mutta selvennetään nyt vielä Touran yhdistetty kulutus alle 5l/100km
Opel zafira kulutus 6l/100km
Peugeot 5008 yhdistetty 6-7l 100km
Verso kulutu 5.5l 100km
Chevy orlando kulutus 7l/100km
Mazda mpv kulutus 5,2l/100km

ELi noita löytyy ja osa noista on melko isojakin autoja.
Huom kallein ton listan autoista maksoi 13 500€ jos iihen laitetaan 10 000€ lisää niin valinnanvaraa on ja paljon.

"Mies.."
Joo itsekkin olen auto fanaatikko tienataan vaimon kanssa jotain 5000€/kk ja nyt kun saan yhden lainan pois maksettua niin todennäköisesti ajan työmatkat 13 000tkm / vuosi autolla joka kuluttaa keskikulutuksena
12-15l/100km :)

Tosin tämä on minulle samalla harrastus ja nautin siitä.

mietin samaa
Olen itse yksinhuoltaja. Tulot ovat nyt kaikkine tukineen 1500-2000 e kuussa. Teen työtä ravintola-alalla sekä freelancer-kirjoitustöitä joskus. Pääosan elämästäni olen tehnyt ravintolatöitä. Olen lahjoittanut rahaa hyväntekeväisyyteen 50-400e kuussa hyvin pitkään. Nyt tarkoitus alkaa säästää itselleni, koska on lapsi. Tunnen tuloni hyvin suuriksi, lapsen isä ei tue taloudellisesti koska hänellä ei ole töitä. Maksan siis kaikki omat ja lapsen kulut itse. Lähes kaikki valittavat rahan riittämättömyydestä. Itse en tajua miten en saisi säästettyä. Ostan nykyään lapselle paljolti kaiken uutena, mutta käytettynä jotain. Syömme ulkona, asuntolainaa vain kohtuullisesti, asumme kaksiossa. Autoa ei ole eikä olisi järkeä ollakaan. Elämme mielestäni hyvää elämää. Naapurista nuori käy meillä hoitoapuna ja siivoamassa n. Kerran viikossa. Silti rahaa jää.

sdasd
[QUOTE="Mies..";30404237]Huomasitko niin kirjoitin lähes jokainen nykydiesel.
Mutta selvennetään nyt vielä Touran yhdistetty kulutus alle 5l/100km
Opel zafira kulutus 6l/100km
Peugeot 5008 yhdistetty 6-7l 100km
Verso kulutu 5.5l 100km
Chevy orlando kulutus 7l/100km
Mazda mpv kulutus 5,2l/100km

ELi noita löytyy ja osa noista on melko isojakin autoja.
Huom kallein ton listan autoista maksoi 13 500€ jos iihen laitetaan 10 000€ lisää niin valinnanvaraa on ja paljon.[/QUOTE]

Iso, painava auto heppoisella moottorilla on painajainen liikenteessä. Jos pitäisi ohi päästä jostain, niin henkensä kaupalla saa kaasua yrittää painaa ja saada autoa liikkeelle.
Mutta kukin tyylillään ja mikä kellekin on tärkeää.

"Mies.."
Iso, painava auto heppoisella moottorilla on painajainen liikenteessä. Jos pitäisi ohi päästä jostain, niin henkensä kaupalla saa kaasua yrittää painaa ja saada autoa liikkeelle.
Mutta kukin tyylillään ja mikä kellekin on tärkeää.
Nyt alkaa kiinnostamaan mikäs auto sinulla olikaan?
Mun seuraavassa autossa on n400hp eli tykkään ajatusmailmastasi, vastasin vaan kun joku vihjasi ettei ole isoja autoja jotka menisivät 6l/100km ja tämä väite ei pidä paikkaansa

Niin. Pienituloiset eivät koskaan ymmärrä, että suurempituloisilla on korkeampi elintaso ja näin ollen kalliimmat menot. Kulutustottumukset ovat täysin erilaiset ja kokemus rahamäärästä, jolla pärjää on erilainen. Mitä suuremmat tulot, sitä suuremmat menot.
Ei kylläkään välttämättä. Tiedän todella hyvätuloisia, jotka ostivat kaikkein kitsaimmin uusia tavaroita tai vaatteita ja matkoillakin ottivat aina jonkun halvan hotellihuoneen, vaikka varaa olisi ollut parempaankin. Mutta toki suuremmat tulot mahdollistavat suuremmatkin menot, jos niin haluaa.

Yhteistyössä