9 v terve lapsi ei osaa ajaa pyörällä - ihmettelen vanhempia

  • Viestiketjun aloittaja arhg
  • Ensimmäinen viesti
vieruus
Sepä se, kun en tunne sijaista, enkä tiedä, osaako antaa yhtä tasokasta opetusta kuin oma opettaja. Minun puolestasi sijainen voisi opettaa tätä yhtä oppilasta ja oma opettaja voisi hoitaa työnsä muun luokan kanssa.
miten sitten voi kyseenalaistaa sen sijaisen opetustason jos ei tunne koko ihmistä? Ja mitä merkitystä sillä on kuka niitä lapsia opettaa kun kyseessä on varmasti ammatti-ihmiset oli se sitten opettaja tai sijainen?
 
aapee.
miten sitten voi kyseenalaistaa sen sijaisen opetustason jos ei tunne koko ihmistä? Ja mitä merkitystä sillä on kuka niitä lapsia opettaa kun kyseessä on varmasti ammatti-ihmiset oli se sitten opettaja tai sijainen?
Eiköhän jokainen muista omilta kouluajoiltaan, ettei sijaisen opetus ollut ihan samaa tasoa kuin oman opettajan, vaan tunnit olivat vähän hakemista. Sijainen ei tiedä edes oppilaiden nimiä. Ihan turha yrittää väittää, ettei ole mitään merkitystä, opettaako oma vakiopettaja vai sijainen luokkaa.
 
aapee.
[QUOTE="huoh";30198969]Meillä lapset luistelevat, hiihtävät ja uivat. Eivät aja pyörällä, eivätkä edes omista pyöriä.[/QUOTE]

Ihan sama minulle, kunhan eivät sen takia häiritse lapseni (ja muiden lasten) normaaleja oppitunteja.
 
vieruus
Eiköhän jokainen muista omilta kouluajoiltaan, ettei sijaisen opetus ollut ihan samaa tasoa kuin oman opettajan, vaan tunnit olivat vähän hakemista. Sijainen ei tiedä edes oppilaiden nimiä. Ihan turha yrittää väittää, ettei ole mitään merkitystä, opettaako oma vakiopettaja vai sijainen luokkaa.
nykyään vaatimukset ovat erit kuin ennen ja tuskin tuohon opettajalta montaa tuntia menee jos kyse on normaalista lapsesta. Ja toisaalta voihan se opettaja ajatella että lapsi voi joutua mm. kiusaamisen kohteeksi ellei osaa ajaa ja haluaa estää sen opettamalla lapselle tämän taidon. Ja luottaahan lapsi varmaan omaan opettajaansa paremmin kuin sijaiseen ja varmasti tälle lapselle tilanne on kiusallinen. Jos oma lapsesi ja muut ovat ns. normaaleja perustaidon osaavia lapsia niin pärjäävät sen sijaisenkin kanssa. Sympatiat ovat kyllä tuon yhden lapsen puolella ja jos asia noin vaivaa niin laita opettajalle viestiä äläkä täällä asiasta takkua ihmisten kanssa. Itse ainakin ajattelisin sitä 9 v lasta ja soisin tuon opetuksen hänelle, ei se mitenkään oman lapsen elämästä olisi pois.
 
aapee.
nykyään vaatimukset ovat erit kuin ennen ja tuskin tuohon opettajalta montaa tuntia menee jos kyse on normaalista lapsesta. Ja toisaalta voihan se opettaja ajatella että lapsi voi joutua mm. kiusaamisen kohteeksi ellei osaa ajaa ja haluaa estää sen opettamalla lapselle tämän taidon. Ja luottaahan lapsi varmaan omaan opettajaansa paremmin kuin sijaiseen ja varmasti tälle lapselle tilanne on kiusallinen. Jos oma lapsesi ja muut ovat ns. normaaleja perustaidon osaavia lapsia niin pärjäävät sen sijaisenkin kanssa. Sympatiat ovat kyllä tuon yhden lapsen puolella ja jos asia noin vaivaa niin laita opettajalle viestiä äläkä täällä asiasta takkua ihmisten kanssa. Itse ainakin ajattelisin sitä 9 v lasta ja soisin tuon opetuksen hänelle, ei se mitenkään oman lapsen elämästä olisi pois.
Olen samaa mieltä monessakin asiassa kanssasi, mutta sitä en voi edelleenkään käsittää, miksei lapsen omat vanhemmat vaivaudu opettamaan pyörällä ajamisen taitoa.
 
"Liisi"
Jospa vanhemmat eivät itse osaa ajaa pyörällä, onhan sekin täysin mahdollista, joskin silti ihmettelen jos tosiaan opettaja joutuu lasta tällaisessa asiassa opettamaan. Oma äitini on 70v ja ei ole koskaan ajanut pyörällä, ei osaa uida eikä myöskään luistella. hiihtää sentään osaa. Ei ole häntäkään kukaan opettanut tai ole ollut varaa hankkia välineitä. Aikuisiällä ei ole kehdannut opetella.
 
aapee.
[QUOTE="Liisi";30199358]Jospa vanhemmat eivät itse osaa ajaa pyörällä, onhan sekin täysin mahdollista, joskin silti ihmettelen jos tosiaan opettaja joutuu lasta tällaisessa asiassa opettamaan. Oma äitini on 70v ja ei ole koskaan ajanut pyörällä, ei osaa uida eikä myöskään luistella. hiihtää sentään osaa. Ei ole häntäkään kukaan opettanut tai ole ollut varaa hankkia välineitä. Aikuisiällä ei ole kehdannut opetella.[/QUOTE]

Nämä vanhemmat osaavat pyöräillä ja vaikka eivät osaisikaan, niin ei se ole este opettamiselle. Ei kukaan opeta lapsia ajamaan pyörällä itse pyöräillen, vaan perässä juoksemalla.
 
prkl
Ihana opettaja :) Kyllä meillä opetettiin, patistettiin ja harjoiteltiin kovasti pyöräilyä, mutta jostain syystä vasta tuttavan opastus sai lapsen tosissaan yrittämään ja onnistumaan. Toivottavasti ap:n tapauksessa käy samoin :)
 
Jäinpä miettimään, etten tiedä, osaako mullakaan kuopus (kolmasluokkalainen) ajaa fillaria. Mutta, mutta... Jos se on jonkun mielestä outoa, niin mä sit voin vastineeksi ihmetellä että eivätkö kaikkien yhdeksänvuotiaat (vanhemmista lapsista puhumattakaan) osaakaan soutaa tai meloa. Siis millaisia vanhempia oikein on kun moisia perustaitoja ei penskoilleen opeta. Häh? ;D
 
aapee.
Jäinpä miettimään, etten tiedä, osaako mullakaan kuopus (kolmasluokkalainen) ajaa fillaria. Mutta, mutta... Jos se on jonkun mielestä outoa, niin mä sit voin vastineeksi ihmetellä että eivätkö kaikkien yhdeksänvuotiaat (vanhemmista lapsista puhumattakaan) osaakaan soutaa tai meloa. Siis millaisia vanhempia oikein on kun moisia perustaitoja ei penskoilleen opeta. Häh? ;D
Teillä ehkä tilanne on eri, jos asutte sellaisessa paikassa, jossa ei pyörillä juuri kuljeta.

Täällä kaikki kynnelle kykenevät pyöräilevät ja varmasti putoaa kyydistä pois, jos sitä taitoa ei ole. Ikävää jos lapsen elinpiiri jää suppeaksi ja jää kaveriporukoista ulkopuolelle vain sen takia, etteivät vanhemmat viitsi opettaa lapselle pyöräilyä.
 
Teillä ehkä tilanne on eri, jos asutte sellaisessa paikassa, jossa ei pyörillä juuri kuljeta.

Täällä kaikki kynnelle kykenevät pyöräilevät ja varmasti putoaa kyydistä pois, jos sitä taitoa ei ole. Ikävää jos lapsen elinpiiri jää suppeaksi ja jää kaveriporukoista ulkopuolelle vain sen takia, etteivät vanhemmat viitsi opettaa lapselle pyöräilyä.
Tuo on ihan totta. Jos täältä haluaa fillarilla vaikkapa kaverille, pitää polkea kymmenen kilsaa valtatienvartta. Piha taas on mäkinen ja muhkurainen ja päättyy mereen. :D Mut hassuinta ehkä on se, etten mä todellakaan tiedä osaako kuopus ajaa. :D Kun noita fillarinraatoja kyllä lojuu varastossa ja joku niillä aina välillä sinnikkäästi yrittää metsikossa polkea, mutten oo tullut katsoneeksi, kuka.
 
Lues uudestaan
Hullulta tämä minustakin kuulostaa. Siksipä tulin sitä tänne ihmettelemäänkin. Mutta ei sitten ilmeisesti olekaan kovin harvinaista, kun suurimmalle osalle näyttää olevan ihan ok tällainen menettely.
Ei harvinaista vaan mahdotonta, sitä sulle on tässä yritetty hokea. Sellaisena millaisena sä ton jutun kerroit se ei voi onnistua. Joko kyseessä on joku tosi erikoinen tilanne missä opettajalle on myönnetty oikeus ottaa sijainen tuohon tai ehkä sinä tai lapsesi olette ymmärtäneet koko jutun väärin. Kouluissa liikkuu paljon huhuja jotka muuttuvat jossain vaiheessa tosiksi kuulijoilleen. Joku rupeaa vaikka sanomaan että nyt ope varmaan itse rupeaa opettamaan Mikkoa ja kun mietitään että mitä me muu luokka sitten tehtäisiin niin joku keksii että meille otetaankin sijainen. Jutun liikkuessa eteenpäin voi joku lapsi sitten uskoa sen olevan totta. Sama juttu aikuisten kesken, jos joku äiti ei tykkää Mikon vanhemmista hän voi levittää huhuja mitkä muut sitten ottavat todesta

Jos tässä ei ole kyse mistään erityistapauksesta missä tuo yksityisopetus olisi perusteltua, eikä väärinymmärryksestä tai valehtelusta sun tai lapsesi kohdalla niin sitten pitäisi ton opettajan toimintaa tutkia. Kuinka paljon hän sooloilee omia juttujaan työajalla ja valehtelee ylöspäin saadakseen sijaisia.
 
aapee.
Tuo on ihan totta. Jos täältä haluaa fillarilla vaikkapa kaverille, pitää polkea kymmenen kilsaa valtatienvartta. Piha taas on mäkinen ja muhkurainen ja päättyy mereen. :D Mut hassuinta ehkä on se, etten mä todellakaan tiedä osaako kuopus ajaa. :D Kun noita fillarinraatoja kyllä lojuu varastossa ja joku niillä aina välillä sinnikkäästi yrittää metsikossa polkea, mutten oo tullut katsoneeksi, kuka.
Teidän tapauksessa vertailukelpoinen tilanne on sitten sellainen, ettei talossa ole autoa tms. ja ajokortin omaavia ihmisiä. Elämä menee hankalaksi.
 
Sepä se, kun en tunne sijaista, enkä tiedä, osaako antaa yhtä tasokasta opetusta kuin oma opettaja. Minun puolestasi sijainen voisi opettaa tätä yhtä oppilasta ja oma opettaja voisi hoitaa työnsä muun luokan kanssa.
En kyllä usko koko juttuun, mutta tiesitkö aapee että siellä voi sijaisena olla lähes kuka vaan, kunhan on suorittanut jonkun tutkinnon. Sijaisilta ei vaadita minkään sortin opettajankoulutusta, kunhan nyt on joku paperi näyttää että on tutkinto suoritettu mistä vaan.
 
aapee.
En kyllä usko koko juttuun, mutta tiesitkö aapee että siellä voi sijaisena olla lähes kuka vaan, kunhan on suorittanut jonkun tutkinnon. Sijaisilta ei vaadita minkään sortin opettajankoulutusta, kunhan nyt on joku paperi näyttää että on tutkinto suoritettu mistä vaan.
Tiedän, senpä takia juuri mielestäni ei olekaan oikein, että tällaisen syyn takia luokalle tulee sijainen.
 
aapee.
Tulin päivittämään tilanteen. Lapseni kertoi, että opettaja on opettanut tätä pyöräilytaidotonta lasta ajamaan pyörällä syksyn aikana peräti kolme kertaa. Kaikki kerrat oppituntien aikana ja jokaisella tunnilla muulla luokalla oli ollut sijainen.

Tämän siis piti olla mahdotonta joidenkin kommentoijien mielestä, vaan eipä näköjään ole, kun sitä tapahtuu ihan oikeassa elämässä.

Olen edelleen todella kyrsiintynyt tällaisiin laiskamato vanhempiin, joilla ei ole sen vertaa auktoriteettia lapseensa ja viitseliäisyyttä, että vaivautuisivat ITSE opettamaan lapsensa pyöräilemään. Sen takia siis laitetaan kokonainen luokallinen lapsia poikkeustilanteeseen useiden oppituntien ajaksi.
 

Yhteistyössä