Palkanmaksupäivä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nikitön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nikitön

Vieras
Kertokaas mulle, onko tämä ihan normaalia. Meillä töissä on suullisesti ilmoitettu, että palkka maksetaan kuun ensimmäisenä arkipäivänä. Ja käytönnössä tämä todella tarkoittaa sitä, että se maksetaan silloin. Eli kun minulla on tili eri pankissa, niin palkka on minulla sitten tilillä parin päivän päästä. Pahimillaan, kun kuun ensimmäinen arkipäivä oli torstai 1.4. ja siihen sattu sopivasti pääsiäinen, niin palkka oli minulla tilillä vasta pääsiäisen jälkeen 6.4.

Suulliset ilmoitukset eivät ole "ihan normaalia", jo siinä menette ryteikköön. Ja palkan on oltava sinä päivänä tilillä kuin se on työsopimukseen _kirjattu_.

Ei ole normaalia. Jos palkanmaksupäiväksi ilmoitetaan kuun 1. päivä, palkan pitää olla tilillä sinä päivänä. Mikäli kuun 1. päivä osuu viikonloppuun tai arkipyhään, tulee palkan olla tilillä aiempana arkipäivänä.

Eikö työsopimuksessasi lue asiasta mitään? Yleensä siinä jo sovitaan palkanmaksupäivä.

Normaalisti palkanmaksupäivänä rahojen pitäisi olla työntekijän tilillä tai jos palkanmaksupäivä osuu viikonloppuun/pyhäpäivään, sitä ennen. Mutta voihan työnantaja tietysti halutessaan maksaa palkat ennakkoon, eli jos työsopimuksissa lukisi että palkanmaksupäivä on vaikka kuun 10. päivä, työnantaja voi tietysti kenenkään oikeuksia polkematta maksaa palkat aina kuun ensimmäinen arkipäivä, jolloin ne on työntekijöiden tileillä joka tapauksessa viimeistään 10. päivä.

Ei ole normaalia. Jos palkanmaksupäiväksi ilmoitetaan kuun 1. päivä, palkan pitää olla tilillä sinä päivänä. Mikäli kuun 1. päivä osuu viikonloppuun tai arkipyhään, tulee palkan olla tilillä aiempana arkipäivänä.

Tässä tapauksessahan palkanmaksupäivä ei ole kuukauden 1. päivä, vaan kuukauden ensimmäinen arkipäivä. Mutta minunkin käsityksen mukaan palkan pitää olla silloin tilillä, oli työntekijän pankki mikä tahansa.

Eikö työsopimuksessasi lue asiasta mitään? Yleensä siinä jo sovitaan palkanmaksupäivä.

Normaalisti palkanmaksupäivänä rahojen pitäisi olla työntekijän tilillä tai jos palkanmaksupäivä osuu viikonloppuun/pyhäpäivään, sitä ennen. Mutta voihan työnantaja tietysti halutessaan maksaa palkat ennakkoon, eli jos työsopimuksissa lukisi että palkanmaksupäivä on vaikka kuun 10. päivä, työnantaja voi tietysti kenenkään oikeuksia polkematta maksaa palkat aina kuun ensimmäinen arkipäivä, jolloin ne on työntekijöiden tileillä joka tapauksessa viimeistään 10. päivä.

Ei lue työsopimuksessa mitään. Ei kuulemma ole pakollinen tieto.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30383799:
no, sittenhän sinun vaan täytyy ennakoida noi palkanmaksupäivät eikä vetää tiliä sileeksi ennen sitä

Eihän tässä nyt siitä ollutkaan kyse. Lähinnä halusin tietää, että toimiiko työnantaja lain mukaan.

Nyt kipin kapin liittymään siihen liittoon, että saat tukea tällaisiin asioihin! En tiedä onko laillista vai laitonta, mutta yksin, ilman liiton tukea, on vaikea lähteä tällaista asiaa lakiteitse ajamaan. Voipi tulla melko kalliiksi :(.

Kaiken kaikkiaan tuollainen työpaikka ja työnantaja on ihan perseestä. Jos olisin sinä, hakisin jatkuvasti jotain uutta. Ja kun sellaiseen pääsisin, haistattaisin pitkät tälle nykyiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30383866:
Nyt kipin kapin liittymään siihen liittoon, että saat tukea tällaisiin asioihin! En tiedä onko laillista vai laitonta, mutta yksin, ilman liiton tukea, on vaikea lähteä tällaista asiaa lakiteitse ajamaan. Voipi tulla melko kalliiksi :(.

Ja olisi muutenkin melko järjetöntä. Viivästyskorot voisi ehkä saada, mutta muutamalta päivältä ne ovat aivan mitätön summa.

Minä en henkilökohtaisesti välittäisi, tuleeko palkka 31. vai 6. päivä, enkä oikeastaan viitsisi tehdä asialle mitään, jos palkka kuitenkin tosiaan aina maksetaan kuun ensimmäinen arkipäivä eli sen tuloon voi luottaa.

Yhteistyössä