Terveydenhoitaja ällistyi 4 v. neuvolassa,koska meillä...

• Viestiketjun aloittaja "hei vaan"
  • Ensimmäinen viesti
"hei vaan"
..ajatelkaa, juodaan myös punaista maitoa? Häh? Lapsi on norm.painoinen ja kaikki kunnossa ja terve tyttö muutenkin. Kysyin ihan suoraan, että onko tuo nyt jotenkin kummallista ? Vastasi että on.. Siis mihin tämä maailma on menossa? Lapsi juo myös muitakin maitoja kuin punaista ja sitäpaitsi emme juo sitä kuin silloin tällöin. Onko tää nyt oikeasti niin, etten saisi antaa lapselle sitä punaista maitoa :D

No onhan se nyt ihan tunnetusti tiedossa, että suurin osa väestöstä juo rasvatonta, ykköstä tai kevytmaitoa. Mä en tunne ketään, joka joisi punaista. Se, saisitko antaa sitä lapselle vai et, on ihan oma asiasi. Me olemme tehneet sen valinnan, että meillä juodaan rasvatonta. Mitä muut juo, on ihan niiden muiden asia :).

"Jenis"
No enpä oo meidän maitojen väriä neuvolassa mitenkään eritellyt koskaan :D En muista että ois ikinä tullut puheeksi. Ja kyllä meilläkin esim. riisipuuro tehdään punaiseen maitoon.

vvvvv
Meillä on lapsella monesti vatsa kovalla. Annetaan silloin Muksun soijamaitoa, minkä huomattiin maitoallergiaselvitysten aikaan käyvän meidän lapselle. Tehdää monesti muutenkin koko perheelle iltailtasmoothiet siitä.
Th:n mielestä tämä ei ole hyvä asia. Että lapsi juo purkin muksu maitoa kuukaudessa. Vaan pitäisi hakea purkkpurkki levolac:ia ja antaa kahden kuukauden kuuri sitä.
Jepjep

"hei vaan"
[QUOTE="Jenis";30377575]No enpä oo meidän maitojen väriä neuvolassa mitenkään eritellyt koskaan :D En muista että ois ikinä tullut puheeksi. Ja kyllä meilläkin esim. riisipuuro tehdään punaiseen maitoon.[/QUOTE]

Noh, en minäkään olisi muuten koko asiasta kertonut mutta nyt kun on tullut se uusi neuvola-päiväkoti yhteistyö juttu minne pitää täyttää paperi ja siellä kysytään MUMMOASSA tätä. Oli siellä muitakin, esim.syödäänkö sipsejä, roskaruokaa, kuinka monta tuntia ollaan ulkona, mikä on parisuhdetilanne, että ollaanko yhdessä vai ei..ym. Musta ärsyttävää nuuskimista..

"hei vaan"
[QUOTE="hei vaan";30377599]Noh, en minäkään olisi muuten koko asiasta kertonut mutta nyt kun on tullut se uusi neuvola-päiväkoti yhteistyö juttu minne pitää täyttää paperi ja siellä kysytään MUMMOASSA tätä. Oli siellä muitakin, esim.syödäänkö sipsejä, roskaruokaa, kuinka monta tuntia ollaan ulkona, mikä on parisuhdetilanne, että ollaanko yhdessä vai ei..ym. Musta ärsyttävää nuuskimista..[/QUOTE]

EDIT. Kyse on siis tästä jos jotkut ei tiedä. Lasten hyvinvointi - Socca

"hei vaan"
Meillä on lapsella monesti vatsa kovalla. Annetaan silloin Muksun soijamaitoa, minkä huomattiin maitoallergiaselvitysten aikaan käyvän meidän lapselle. Tehdää monesti muutenkin koko perheelle iltailtasmoothiet siitä.
Th:n mielestä tämä ei ole hyvä asia. Että lapsi juo purkin muksu maitoa kuukaudessa. Vaan pitäisi hakea purkkpurkki levolac:ia ja antaa kahden kuukauden kuuri sitä.
Jepjep
No justiinsa. Tätä juuri tärkoitan itsekin, että on se kumma.. :D

"vvvv"
Mut yhden hyvän pointin olen palstalta oppinut, (jonka unohdin mainitessani tuosta muksumaidosta), että ei kannata neuvolassa puhua yhtää mitää perheeseen, lapseen tai kotiin liittyviä asioita. Nyökytellä vaan, että kaikki hyvin, ei mitään erikoista.
Niin paitsi jos on joku oikein superihana luotettava Th, ja itse tarvii apua, nii sit ehkä voi puhua. Mut muuten antaa niide mitata se pituus ja paino, niidenkin mittaamisissa on yleensä aivan tarpeeks haastetta ainakin meillä päi

"hei vaan"
[QUOTE="pii";30377635]MUMMOASSA lienee tarkoittaa muun muassa :D :D Missä puhutaan noin hulvatonta murretta vai onko se sun oma sana??[/QUOTE]

Niin, tai sitten voi johtua siitä tuo kieliopillinen virheeni, että myös minä olen juonut pikkutyttönä punaista maitoa :D On se vaan "saatanasta" tuo punainen maito :)

"hei vaan"
[QUOTE="vvvv";30377649]Mut yhden hyvän pointin olen palstalta oppinut, (jonka unohdin mainitessani tuosta muksumaidosta), että ei kannata neuvolassa puhua yhtää mitää perheeseen, lapseen tai kotiin liittyviä asioita. Nyökytellä vaan, että kaikki hyvin, ei mitään erikoista.
Niin paitsi jos on joku oikein superihana luotettava Th, ja itse tarvii apua, nii sit ehkä voi puhua. Mut muuten antaa niide mitata se pituus ja paino, niidenkin mittaamisissa on yleensä aivan tarpeeks haastetta ainakin meillä päi[/QUOTE]

Ou nou..ja minä hölösuu menin kyllä kaikenlaista taas sinne pölisemään. :) Oli vielä uusi neuvola meille, muuton takia vaihtui. Noh, kaippa sen ajan kanssa näkee, jos on ls-ihmiset oven takana. Ja saattaahan ne olla, olenhan sentään turmellut lastani juottamalla punaista maitoa :D

vierass
No kerroppa tälle hoitajalle seuraavalla kerralla että maidon rasvat tutkimusten mukaan ehkäisevät muunmuassa rintasyöpää, mitä vähemmän käsitelty tuote sitä parempi. Meillä juodaan punaista maitoa, juotaisiin luomuna mutta sitä ei homogenoitu, että se rasva on siinä pinnassa, se ei ollut meidän juttu lainkaan.

Vie ras
Ou nou, mites lypsytilalla asuvat lapset (jos saavat käsittelemätöntä maitoa) pitäisköhän huostaanottaa. Ja itse asiaan, itsekkin pienenä tykkäsin enemmän punaisesta maidosta. Mieluummin sitä kuin monia muita juomia.

[QUOTE="hei vaan";30377599]Noh, en minäkään olisi muuten koko asiasta kertonut mutta nyt kun on tullut se uusi neuvola-päiväkoti yhteistyö juttu minne pitää täyttää paperi ja siellä kysytään MUMMOASSA tätä. Oli siellä muitakin, esim.syödäänkö sipsejä, roskaruokaa, kuinka monta tuntia ollaan ulkona, mikä on parisuhdetilanne, että ollaanko yhdessä vai ei..ym. Musta ärsyttävää nuuskimista..[/QUOTE]

Toiset katsoo sen nuuskimiseksi. Mä katson sen lasten hyvinvoinnista välittämiseksi. Kaikissa perheissä asiat eivät ole hyvin. Jos yhdellekin lapselle tulee tällaisten kyselyjen perusteella paremmat kasvuolosuhteet, se on sen arvoista. Jostain kumman syystä mun tuttavapiirissä ne, joilla olisi asioissa jotain parantamisen varaa, ärsyyntyvät noista tutkimuksista enemmän kuin ne, jotka pelaa ihan avoimin kortein.

THL muistaakseni suosittelee edelleen rasvatonta maitoa. Ja terveydenhoitajat saavat ohjeistuksensa THL:n suosituksista. Sen vuoksi neuvola saattaa siitä punaisesta maidosta älähtää.

• Tykkää
Reactions: Namppis88
"janni"
[QUOTE="Maalainen";30377680]Meillä molemmat lapset juovat täysmaitoa, ihan sama mitä joku neuvolan terkka siitä ajattelee.[/QUOTE]

Onhan täällä meitä muitakin jotka ei tunge lapsiinsa liiaksi prosessoituja elintarvikkeita. Meillä muuten käytetään myös ihan oikeata VOITA eikä mitään margariineja. Onkohan monikaan tietoinen mitä se rasvaton maito oikeasti edes on ja minkälaisen prosessin tämä vesimaito käy läpi. Voin valottaa sen verran että se rasvaton maito mitä suurin osa suomalaisista juo, on oikeastaan veden väristä, kun se prosessoinnin on käynyt läpi. Mutta..kas kummaa..kun siihen lisätään väriainetta joka on valkoista, niin johan se maidolta alkaa näyttää. Kippis!

"nanna"
"Punaisen" maidon "pahuus" johtuu siitä, että se sisältää eläinperäistä kovaa rasvaa, joka nostaa veren kolesteroliarvoja. Normipainoisellakin voi olla kolesterolit jo lapsena koholla, kun rasvan laadut on vääriä. Minä th:na en kauhistuisi täysmaidosta tai edes voin käytöstä, jos muuten on syömiset kunnossa. Voihan se olla, että teillä käytetään paljon kovia rasvoja sisältäviä tuotteita ja vähän pehmeitä rasvoja sisältäviä, ja siksi terkka kauhistui.

"hei vaan"
Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30377714:
Toiset katsoo sen nuuskimiseksi. Mä katson sen lasten hyvinvoinnista välittämiseksi. Kaikissa perheissä asiat eivät ole hyvin. Jos yhdellekin lapselle tulee tällaisten kyselyjen perusteella paremmat kasvuolosuhteet, se on sen arvoista. Jostain kumman syystä mun tuttavapiirissä ne, joilla olisi asioissa jotain parantamisen varaa, ärsyyntyvät noista tutkimuksista enemmän kuin ne, jotka pelaa ihan avoimin kortein.

THL muistaakseni suosittelee edelleen rasvatonta maitoa. Ja terveydenhoitajat saavat ohjeistuksensa THL:n suosituksista. Sen vuoksi neuvola saattaa siitä punaisesta maidosta älähtää.
Ei aina tarvitse olla jokin hullusti jos ei tahdo asioistaan kaikille kailottaa ihan joka saralla. Ja mitä THL: llään tulee, niin en oikein luota koko puljuun enään.

Yhteistyössä