Voisin tuon tekstisi perusteella väittää, että et arvosta estetiikkaa (kodin sisustuksen suhteen) ihan siinä määrin, kuin ehkä joku muu. Meinaan, että ei se nyt tietenkään ihan niinkään mene, että joko arvostat, tai sitten et....vaan pikemminkin niin, että joko et arvosta tai sitten arvostat, mutta se, että mitenkä paljon sitä arvostat, onkin sitten jo asia aivan erikseen.
Sä koet, että lähes käyttämättömän huoneen laittaminen on asia, jota et "jaksa turhaan" tehdä.
Mä koen, että turhaa sisustamista ei ole olemassakaan. Jos tiedän, että joku kohta kodissani ei ole mielestäni kaunis, se häiritsee mua. Tietyssä määrin voin "peitellä rumuutta", mutta lähtökohtaisesti haluan poistaa sen rumuuden.
Hyvänä esimerkkinä tuo meidän sauna. Saunomme vain 1-2 kertaa vuodessa (noin 30 min kerralla), joten saunaa voi tässä kohtaa varmaankin kutsua lähes käyttämättömäksi tilaksi?!
Löylyt eivät siitä parane, jos saunassa on sävy sävyyn tyynyt ja löylykiulun ja kauhan ripustinnarut. Eikä saunassa olevat lyhdytkään tuo itse saunomiseen mitään lisäiloa. Mutta olen silti tuon saunankin mieleiseksi sisustanut.
Tosin juuri tällä hetkellä sauna on ruma. Sauna kun on muuttunut joulupukin aputilaksi, eli se toimii tällä hetkellä joululahjojen piilopaikkana. Lahjat kyllä saa ihan nätisti laatikoihin, mutta en todellakaan halua katsella saunassani laatikoita. En, vaikka ne olisivat kauniita.
Koska lahjat ovat saunassa vain tilapäisesti, niin tässä kohtaa turvauduin rumuuden peittämiseen, vaikka yleensä en sitä mielelläni tee. Nidoin saunan oven sisäpuolelle kauniin kankaan...nyt saunaan ei näe ilman oven avaamista. Ja taas on elämä hieman helpompaa
Kotini suhteen olen melko tarkka, mutta en siltikään pidä itseäni minään estettikkona sinänsä. En esim. panosta omaan ulkonäkööni siinä määrin, kuin mitä moni muu, minua estettisempi ihminen panostaa.
Onneksi meillä kaikilla on mahdollisuus valita kotimme, vaatteemme ja moni muukin asia omien kriteeriemme perusteella. Aivan yhtä ok on sisustaa koti ihan vimpanpäälle (tästä pitäisin itse, mutta valitettavasti en sitä vaan osaa) kuin sisustaa sitä vähän...tai olla sisustamatta lainkaan. Pääasia kun kuitenkin on se, että itse tykkää ja viihtyy omassa kodissaan