Emme pysty avustamaan pois muuttaneita lapsiamme taloudellisesti.

• Viestiketjun aloittaja "itku"
  • Ensimmäinen viesti
"Hmm"
Eikö kenenkään lapselle ole avattu tiliä pankkiin tai tehty muita säästötoimenpiteitä.

Miten voi olla, että lapsella ei ole rahaa täytettyään 18v
Avasimme entisen mieheni kanssa lapselle tilin.
Laitetaan sinne joka kuukausi pikkuisen rahaa. Isovanhemmat tallettaa sinne ja kummeilta tulee joskus.

Kasvaa mukavaksi summaksi vuosien aikana, kun pikkukaveri muuttaa kotoa opiskelemaan, on tilillä rahaa hankintoja ja elämistä varten

Ainakin suvussamme tällainen on tapana ja tuttavillani

siis hä?
Opintotuki asumislisineen on jotain 500€ ja siihen päälle saa tehdä jotain tonnilla töitä... sitten jos tarttee niin opintolainaaki saa lisäksi... miksi ne vanhempien rahoja tarttisivat?

Omillaan oleva
Ette ole huonoja vanhempia, vaan ehkäpä nimenomaan päin vastoin, opetatte lapsenne säästeliäisiksi ja rahaa fiksusti käyttäviksi? Itse lähdin kotoa 17-vuotiaana, enkä ole sen jälkeen yhtään mitään rahallista apua vanhemmiltani saanut. Valmistuin 23-vuotiaana yliopistosta, ja nyt kaksi vuotta myöhemmin rakennamme 300 neliön omakotitaloa hyvälle sijainnille. Onpa oppinut arvostamaan ja käyttämään rahaa oikein. Serkkuni 29 v. sai aina vanhemmiltaan kaiken, hänelle ostettiin opintojen alettua (10 v. sitten...) asunto, ja nyt ihan hiljattain isi ja äiti ostivat hänelle auton. Muutenkin koko tyyppi on 16-vuotiaan tasolla. Eli nyt melkein kiittäisin köyhää yh-äitiäni siitä, ettei ikinä ollut varaa. Nyt minulla menee sata kettaa paremmin kuin pilalle hemotelluilla sukulaisillani ja ystävilläni.

Omillaan oleva
Ai niin, tulipa vielä mieleen. Yhdelle ystävälleni isi oli antanut yliopiston alettua 40 000 e rahaa opintoja varten. No, ne rahat meni ensimmäisen vuoden aikana bilettämiseen, ja sen jälkeen kyseinen henkilö elikin maksimiopintolainoilla, eikä siltikään meinannut pärjätä. Eihän niistä opinnoistakssn mitään sitten tullut. Rahaa täytyy osata käyttää. Itse sain sen about 450€/kk, ja sillä elin, välillä satunnaisesti jotain töitä tehden.

Jörgeni
Ai niin, tulipa vielä mieleen. Yhdelle ystävälleni isi oli antanut yliopiston alettua 40 000 e rahaa opintoja varten. No, ne rahat meni ensimmäisen vuoden aikana bilettämiseen, ja sen jälkeen kyseinen henkilö elikin maksimiopintolainoilla, eikä siltikään meinannut pärjätä. Eihän niistä opinnoistakssn mitään sitten tullut. Rahaa täytyy osata käyttää. Itse sain sen about 450€/kk, ja sillä elin, välillä satunnaisesti jotain töitä tehden.
Voih... se isin rikas pikku tyttö oli niin huono sen rahan kaa... voi eiiii... Miksi muka kaikki jolla on rahaa on huonoja sen kanssa? Mulla isä antoi asunnon ja rinnakkaiskortin sen amexiin. Opinnot meni hyvin ja ei se raha "turmellut" mua, vaikka sitten sainkin haluamani.

Omillaan oleva
Alkuperäinen kirjoittaja Jörgeni;30371975:
Voih... se isin rikas pikku tyttö oli niin huono sen rahan kaa... voi eiiii... Miksi muka kaikki jolla on rahaa on huonoja sen kanssa? Mulla isä antoi asunnon ja rinnakkaiskortin sen amexiin. Opinnot meni hyvin ja ei se raha "turmellut" mua, vaikka sitten sainkin haluamani.
Kolahtiko? Ei varmaan kaikki ole huonoja rahan kanssa, mutta kyllä nyt noin yleisesti lellityt kakarat ovat surkeampia rahan kanssa kuin ne, jotka ovat rahansa itse joutuneet tienaamaan. Jonkun toisen rahoja kun on huomattavasti helpompi tuhlata, kuin itse tienaamiaan. Näköjään se raha on turmellut ainakin keskustelutaitosi. ;)

myös köyhä
En minäkään pysty, pienipalkkainen työ. Kuopus valmistui ja omilleen muuttoa suunnitellaan ennen armeijaa. Isommat onneksi pärjäävät omillaan, paremmin kuin minä.
Tunnen olevani luuserivanhempi. Miksi olen lapsia hommannutkaan ja vielä tuon iltatähden? Toisaalta, eikös lapsia juurikin opeteta , kasvateta pärjäämään omillaan? Lapsenlapsia hpoidan mielelläni tarvittaessa.

Vieraaaas
Alkuperäinen kirjoittaja Jörgeni;30371975:
Vanhempasi ovat varmaan osanneet opettaa sinulle rahan käytön tai olet ollut muuten fiksu. Kaikilta tuo ei onnistu. Joku toinen olisi laittanut asunnon myyntiin ja lähtenyt kiertelemään maailmaa tai käyttänyt rahat muuten vaan iloiseen elämään.

Vierasas
Mä en tunne juuri ketään, jota vanhemmat olisivat avustaneet. Tai joo, yksi tulee mieleen, mutta tämä henkilö kävi töissä (ei opiskellut), eikä silti rahat riittäneet laskuihin.

Yhteistyössä