Munaton, maidoton, soijaton...mutta hyvänmakuinen. Onko sellaista olemassakaan?

Tarvitsisin jonkun ihanan jälkkäriohjeen ja sen lisäksi ihan perus safkaohjeen, joka voidaan heittää huiviin ennen jälkkäriä.

Onko olemassa sellaisia kohtuu näppäriä arkiruokia, jotka ovat munattomia, maidottomia ja soijattomia, mutta jotka kuitenkin koostuvat ihan peruselintarvikkeista, joita jokaisen kaapista löytyy?

Koitin googletella ihan perussafkaa, joita muutoinkin syömme, mutta lisäsin siihen googlen hakukenttään "maidoton, munaton, soijaton". Aika heikolta näytti.

Onko vaihtoehtona todella vain joku nakkikeitto tai pihvi ja potut? Mitä Te maidottomat, munattomat ja soijattomat syötte? Vai syöttekö te nimenomaan sitten sellaisia ruokia, joissa on käytetty kauramaitoa, kookosmaitoa tms. korvaamaan sitä maitoa?

Ja tuo jälkkäripuoli...se se vasta vaikea onkin!

En haluaisi pullaa, enkä lettuja, vaan jonkun kivan ja herkullisen kakun. Jonkun makean jutun...vaikka ihanan juustokakun. Tai suklaakakun.

Mutta ne ohjeet, joita olen löytänyt, niin...no niin. Jotenkin vaan vähän epäilyttää...kakut on tehty sellaisilla jauhomikseillä, joista en ole koskaan kuullutkaan. Lisäksi niissä oltiin käytetty mm. gluteenittomia digestive-keksejä, jotka maistuu pahvilta. Eikä tämä ole edes ennakkoluulo, vaan ihan fakta, koska olen sellaista maistanut. Eikä se ollut hyvää.

Keksin montakin hyvänmakuista ruokaa...mutta kyllä niihin kaikkiin tulee joko voita, kermaa tai juustoa. Tai sitten näitä kaikkia. Tai vähintäänkin sitten sitä munaa : /

[QUOTE="kokki";30346419]Kookoksesta, esim kookoscurry. Jälkkäreitä kanssa löytyy kookoksesta tehtyinä.[/QUOTE]

Mutta kun kookos on pahaa. Puolet porukasta jättäisi syömättä, koska kookos nyt vaan on pahaa.

Tämä tässä onkin pieni "lisähaaste". Kun pitää miellyttää niin montaa. Ei saa olla munaa, maitoa, soijaa, kookosta, sieniä, kalaa, eikä kovin paljon mausteitakaan. En itse asiassa edes välttämättä tiedä kaikkia mahdollisia rajoitteita, joita safkan suhteen tulee olemaan. Mutta nämä em. nyt ainakin.

"Jenis"
Mä tekisin kans pääruuaksi jotain kookosmaitopohjaista, esim. thaityyppistä curryä. Jälkkäriksi vaikka kaura-omenapaistosta - kaurahiutaleiden sekaan voi laittaa vaikka lisämausteeksi manteli- tai kookoshiutaleita ja voin sijaan kasvisöljyä, jos kasvismargariini ei käy.

"kokki"
Mutta kun kookos on pahaa. Puolet porukasta jättäisi syömättä, koska kookos nyt vaan on pahaa.

Tämä tässä onkin pieni "lisähaaste". Kun pitää miellyttää niin montaa. Ei saa olla munaa, maitoa, soijaa, kookosta, sieniä, kalaa, eikä kovin paljon mausteitakaan. En itse asiassa edes välttämättä tiedä kaikkia mahdollisia rajoitteita, joita safkan suhteen tulee olemaan. Mutta nämä em. nyt ainakin.
Kuullostaa että sinun olisi helpompi luetella ne raaka-aineet mitkä kelpaavat.

[QUOTE="Jenis";30346433]Mä tekisin kans pääruuaksi jotain kookosmaitopohjaista, esim. thaityyppistä curryä. Jälkkäriksi vaikka kaura-omenapaistosta - kaurahiutaleiden sekaan voi laittaa vaikka lisämausteeksi manteli- tai kookoshiutaleita ja voin sijaan kasvisöljyä, jos kasvismargariini ei käy.[/QUOTE]

Googletan tuon kaura-omenapaistoksen...ei se kyllä nyt ihan kakusta mene, mutta jos se kakku on sula mahdottomuus, niin ehkä mun on sitten vaan vähän joustettava :)

Mutta mikä kastikkeeksi? Onko olemassa maidotonta ja soijatonta jäätelöä...joka silti maistuu hyvälle? Vaniljakastikekin kun on nimenomaan maitoa ja munaa, niin sekään ei käy.

Banaani-maapähkinävoikeksit

1,5 kypsää banaania
6 dl kaura- tai muita hiutaleita
(1 tl kanelia)
1 tl vaniljasokeria
vajaa 1 tl leivinjauhetta
ripaus suolaa
0,5 dl jotain siemeniä (esim. mustia seesaminsiemeniä tai pellavansiemeniä)

0,5-1 dl maapähkinävoita
0,5 dl voisulaa (tän voi korvata rypsiöljyllä)
0,5 dl siirappia

Muussaa banaanit haarukalla. Lisää hiutaleet, mausteet ja leivinjauhe ja sekoita.

Sulata maapähkinävoi, rasva ja siirappi mikrossa tasaiseksi seokseksi. Kaada hieman jäähtynyt märkäseos taikinaan. Lisää nestettä, jos taikina tuntuu liian kuivalta.

Muotoile taikinasta leivinpaperin päälle pieniä palloja. Litistä ne kekseiksi haarukalla. Voit kastaa haarukkaa välillä vesilasissa, jottei taikina tartu siihen.

Paista keksejä 175-asteisen uunin keskitasolla noin 12 minuuttia

Noi ovat pirun hyviä. Ja sekaan sopii myös (maidoton) suklaa palasina.

"rrr"
Perussafkaa tulee mieleen paljonkin jonka voi tehdä ilman munia, maitoa tai soijaa. Kastike, pata, keitto, uuniruoka jossa nesteenä esim. lihalientä ellei voi käyttää jotakin kaura-, kookosmaitoa tms.

Helpoista jälkiruuista ensimmäisenä mieleen tulee kiisselit, maidoton smoothie marjoista tai hedelmistä.

"Jenis"
Googletan tuon kaura-omenapaistoksen...ei se kyllä nyt ihan kakusta mene, mutta jos se kakku on sula mahdottomuus, niin ehkä mun on sitten vaan vähän joustettava :)

Mutta mikä kastikkeeksi? Onko olemassa maidotonta ja soijatonta jäätelöä...joka silti maistuu hyvälle? Vaniljakastikekin kun on nimenomaan maitoa ja munaa, niin sekään ei käy.
Mulla on "maidoton" kaveri, ja hän on joskus tuonut nyyttäreille vaniljakastiketta joka oli tehty muistaakseni kauramaitoon...

Soijattomasta jädestä en osaa sanoa, tofu laskettaneen soijaksi.

• Tykkää
Reactions: chef
"maris"
Mä tekisin tuossa tilanteessa karjalanpaisti, paahdettuja juureksia ja keitettyjä perunoita. Toinen vaihtoehto on tomaattipohjainen pastakastike ja pastaa. Tuohon sopisi hyvin tosiaan kaura-omenapaistos jälkkäriksi. Siihen voi ostaa kaurapohjaisen vaniljakastikkeen lisukkeeksi ja ei allergisille tavallista vaniljakastiketta.

"maris"
Riisijäätelö on hyvää. Valmistaja Ingman, purkki on sellainen 8-kulmainen. Meidän moniallergikko ei suostu syömään soijajäätelöä, ei tykkää mausta. Riisijäätelö on sen sijaan herkkua.

Banaani-maapähkinävoikeksit

1,5 kypsää banaania
6 dl kaura- tai muita hiutaleita
(1 tl kanelia)
1 tl vaniljasokeria
vajaa 1 tl leivinjauhetta
ripaus suolaa
0,5 dl jotain siemeniä (esim. mustia seesaminsiemeniä tai pellavansiemeniä)

0,5-1 dl maapähkinävoita
0,5 dl voisulaa (tän voi korvata rypsiöljyllä)
0,5 dl siirappia

Muussaa banaanit haarukalla. Lisää hiutaleet, mausteet ja leivinjauhe ja sekoita.

Sulata maapähkinävoi, rasva ja siirappi mikrossa tasaiseksi seokseksi. Kaada hieman jäähtynyt märkäseos taikinaan. Lisää nestettä, jos taikina tuntuu liian kuivalta.

Muotoile taikinasta leivinpaperin päälle pieniä palloja. Litistä ne kekseiksi haarukalla. Voit kastaa haarukkaa välillä vesilasissa, jottei taikina tartu siihen.

Paista keksejä 175-asteisen uunin keskitasolla noin 12 minuuttia

Noi ovat pirun hyviä. Ja sekaan sopii myös (maidoton) suklaa palasina.
Tää vois upota. Pitää kirjata nämä ainekset ylös ja kysellä, että passaako nämä :)

[QUOTE="rrr";30346449]Perussafkaa tulee mieleen paljonkin jonka voi tehdä ilman munia, maitoa tai soijaa. Kastike, pata, keitto, uuniruoka jossa nesteenä esim. lihalientä ellei voi käyttää jotakin kaura-, kookosmaitoa tms.

Helpoista jälkiruuista ensimmäisenä mieleen tulee kiisselit, maidoton smoothie marjoista tai hedelmistä.[/QUOTE]

Hmmm...joku pata voisi olla kiva. Onkohan olemassa jotain kermaa, joka ei ole "oikeata" kermaa?

Pohdin, jos tekisi vaikka italianpata-tyyppisen padan. Kyllä sen ilman kermaakin voi tehdä, mutta kun se on paremman makuista, jos siinä on sitä kermaa.

"rrr"
Onkohan olemassa jotain kermaa, joka ei ole "oikeata" kermaa?
Kaurakermaa (ja sitä kookosmaitoa) olen itse joskus käyttänyt, toisethan tekee kasviskerman itse esim. pähkinöistä tai manteleista. Pikaisella haulla löytyi tälläinen ohje
Itse tehty kasviskerma ( n. 5 dl valmista kermaa)

100g munakoisoa
100 g kesäkurpitsaa
2 kynttä valkosipulia
0,5 – 1 paprika
1 dl vettä
1 dl manteleita
0,5 sipuli
0,5 tl suolaa
0,5 dl öljyä (esim. camelina- tai oliiviöljyä)
0,5 -1 tl hunajaa (voi hyvin jättää myös kokonaan pois)

Sekoita kaikki ainekset blenderissä tasaiseksi massaksi. Käytä kaikenlaisessa ruoanlaitossa kerman tavoin.

Oi, joi...ei voi olla tomaattia. Joten se siitä talianpatasafkasta.

Eikä pähkinääkään voi olla. Joten ne banaaniherkutkin jää nyt sitten välistä.

Ei ole helppoa, ei. Mutta ehkä tästä vielä selvitään :)

Xbhd
Oatlyn kaurajäätelö on hyvää, parempaa kuin soijajäätelö ainakin. Kaurakermaa voi käyttää, on ihan ok makuista, mutta voihan sitä tehdä ruokaa ihan ilman kermaa, jotain wokkia vaikka.

vierass
Karjalanpaisti ja perunat, liha-kasviswokki ja riisi tai nuudelit - meillä tuohon wokkiin tulee aina sipuli- ja paprikasuikaleita, muut vaihtelevat, valmiita pakastesuikaleitakin voi hyödyntää. Possun ulkofile on siihen edullista ja sopivaa lihaa, possun sisäfile käy myös tosi hyvin. Itse aina pilkon lihaköntistä. Suurustus maissijauho-vesiseoksella.

jälkkäriksi kauraomenapaistos, käytä vaan maidotonta margariinia. Parasta tuo olisi Ingmannin vaniljakermajäätelön kanssa, mutta kai joku noista erikoisjäätelöistä ajaa saman asian.

tiimarinvihko.......
Meillä pojalla on maidoton ja munaton ruokavalio, mutta soija sopii. Käytämme siis soija- tai kauramaitoa tai kermaa korvaamaan maitoa ruuissa. Parhaat reseptit, jotka olisin jakanut, sisältää kyllä soijaa :/. En tiedä onko sellaista kauravalmistetta, jolla vois hyvin korvata esim. soijajugurtin.

vieras*
en lähtisi tekemään mitään missä aineita korvataan toisella- näyttää siltä miltä kuuluukin mutta maistuu "väärältä".
merimiespihvi, karjalanpaisti, jauhelihakastike jne on jo valmiiksi sopivia ruokia ja jälkkäreiksi käy kaikki kiisselit ja vaikka hedelmäsalaatti

vierassss
Mä teen ihan tavallisia ruokia, maidon korvaan vedellä tai kaurakermalla (letuissa vichyllä), rasvana voi käyttää öljyä tai maidotonta keijua. Muna on vähän hankalampi, mutta kato nyt ensin sellaisia mihin sitä ei tarvita (saostaa voi maizenalla/perunajauhoilla)

noh.
http://www.livtv.fi/ohjelmat/olgan-kotona/1377566-jakso-7-peruna-soija-kikhernepata

soijaleikkeet voi korvata jollain lihalla ja soijakastikkeen lähes millä vaan.

Onko sulla siis monta eri allergikkoa? Oisko kätevä tehdä erilaisia pikkusafkoja joita jokainen vois syödä haluamillaan combinaatioilla / omien allergioidensa mukaan. Esim. erilaisia vihanneksia, salaatteja, lihaa, yms?

vierass
Mun maidotonta ruokavaliota noudattava ystävä tekee kaikki ruuat kauramaitoon. "Kaurajätskiä" saa myös (siis soijatonta ja maidotonta) mutta siitä en nyt sit ookaan varma että onko siinä kananmunaa.. :/

Joku lihaköntti uuniin ja perunoita? Muusi tai kermaperunat (kauramaitoon)? Lisäks salaattia, jotain lämpimiä kasviksia ehkäpä ja jälkkäriks jo ehdotettu kauraomenapaistos?

Yhteistyössä